Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bevittnade en avfrostning idag.  (läst 5450 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bevittnade en avfrostning idag.
« skrivet: 08 november 2007, 00:04:07 »
Gick förbi hos en bekant med en Chunlan till sitt garage idag och kunde inte låta bli...

Utetemp -7 grader, avfrostningen startade så vitt jag kan se i rätt tid, flödet genom förångaren var kraftigt reducerat (själv hade jag nog triggat avfrostningen lite tidigare)

Avfrostningen pågick i 8 minuter och hela förångaren var isfri i ca 1 minut innan avfrostningen upphörde, ytterligare en minut senare blåste det varmt där inne igen.

Jag ger avfrostningen vid just denna utetemp 8 av 10 poäng.  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Bevittnade en avfrostning idag.
« Svar #1 skrivet: 08 november 2007, 12:45:50 »
Tekniken här är en temp-sensor på hetgasröret efter 2-vägs fördelaren på innerdelen, så då fördröjs avisningen, mot de modeller som har sensorer i utedelen (Chunlan har inga sensorer i sina utedelar).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Bevittnade en avfrostning idag.
« Svar #2 skrivet: 08 november 2007, 13:11:31 »
Haha... det är ju så man blir lite avundsjuk :)
Pana E9/E12 pumpen har nog marknadens långsammaste avisningsprogram....
13 minuter (-2C) avfrostning... 1 minut utefläktning (helt idiotisk funktion) sen börjar värmen komma(efter ca 14 minuter)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bevittnade en avfrostning idag.
« Svar #3 skrivet: 08 november 2007, 13:16:46 »
Jag la också märke till att luftflödet från fläkten minutrarna innan den avfostade gick nästan rakt ut åt sidan, och sögs direkt in på "baksidan" pumpen vilket torde medföra en sämre COP i slutet av varje uppvärmningsfas, en styrplåt på några centimeter runt fläktöppningen (på utsidan) skulle göra att luften styrdes mer rakt ut från fläkten.

Efter avfrostning blåste den rätt hyfsat rakt framåt.

Fläktgallret är ett galler i ordets rätta bemärkelse, gjort av rundjärn, hade säkert varit bättre att ha "vingar" som bättre styrde luftflödet rakt utåt.
Som på t.ex. Toshiba.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bevittnade en avfrostning idag.
« Svar #4 skrivet: 08 november 2007, 13:36:32 »
Måste försöka kolla tiden Airwellen tar på sig vid avfrostning, men garanterat är det inte över några 10 min. Har faktiskt stått å kollat på, men aldrig tagit nån tid...

mvh humlan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Bevittnade en avfrostning idag.
« Svar #5 skrivet: 08 november 2007, 19:36:22 »
Vilken var det ? 35:an eller 50 GW som du kollade på ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bevittnade en avfrostning idag.
« Svar #6 skrivet: 08 november 2007, 20:07:00 »
hej
jopps går pumparna som dom ska så funkar dom faktiskt riktigt bra
avfrostningarna på flera av pumparna som vi kör går helt utan problem

ska jag gnälla lite så tycker jag tråget är dumt konstruerat det är ju 3eller 4 hål under
det bör ju gå konstruera tråget med bara 2 hål å få det till att funka

det stora frÃ¥geteknet är  ju felet som poppat upp
det med att fläkten stannar av i dom isar igen,skulle va skoj å veta om det va så simpelt som
rickard antydde

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bevittnade en avfrostning idag.
« Svar #7 skrivet: 08 november 2007, 20:20:54 »
Det var en 50 GW, och om jag inte såg fel hade den bara ett hål längst bak till höger i tråget (framifrån sett)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bevittnade en avfrostning idag.
« Svar #8 skrivet: 08 november 2007, 21:16:31 »
Ungefär 6 minuter på min Mitsubishi.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Bevittnade en avfrostning idag.
« Svar #9 skrivet: 24 november 2007, 11:26:18 »
kom ut utanför dörren igår precis när min eco air startade avfrostningen under 2 min.... men den växlar ju mot ca 40 gradigt vatten så effekten av avfrostningen blir ju ganska kraftig........ *vinkar*

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Bevittnade en avfrostning idag.
« Svar #10 skrivet: 24 november 2007, 15:05:39 »
rickards uppmärksammade fläktfenomen är välkännt på axialare !
när dessa inte längre får luft så börjar dessa fungera som luftslungor , de tar luft i centrum och slungar paralellt med fläktbladen utåt ! troligen är flödet genom förångaren nära noll !!

en teori om chunlan !!
dessa pumpar begränsar kondenseringstrycket genom stopp av förångarfläkten !!
vid för högt kondenseringstryck så stannar fläkten, förångningen sjunker och kondenseringen följer med ner !
jag gissar på fel givaren kondenseringstemp (på rörböj innedel) .

mät denna !  ;) ;)

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!