Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpen slÃ¥r ifrÃ¥n vid växling frÃ¥n varmvattenproduktion till värmeproduktio  (läst 5163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matskv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Jag har en IVT 6000 DX värmepump med direktexpansion i 3 x 90 m slingor i marken installerad 1988.  Omkring Ã¥r 2001 konverterades den frÃ¥n R22 till R407C. Vi har ägt huset sedan December 2005 varför vi inte kan säga nÃ¥got om tidigare funktion även om det under tiden med R22 lär har varit stora problem (enligt granne).

I vintras slog värmepumpen ifrån några gånger (det finns bara en fellampa så vilket skydd som slog ifrån vet jag inte men gissar att det är lågtryckspressostaten).

I vÃ¥ras gick det hÃ¥l i kopparrören ute vid expansionsventilen.  Detta lagades samt nytt köldmedium (R407C) fylldes pÃ¥.  Efter det slÃ¥r värmepumpen ifrÃ¥n ett par gÃ¥nger om dagen.

Jag konstaterade att det sker inom ca 30 s efter det att växlingsventilen växlat frÃ¥n varmvattenproduktion (ca 55 grader) till värmeproduktion (ca 23 grader).  Senast sÃ¥ slog lÃ¥gtryckspressostaten ifrÃ¥n men vid övriga tillfällen vet jag inte vad som slog ifrÃ¥n.

Jag har provat att sänka VV-temperaturen från 55 grader till 48 grader men det vart ingen skillnad.

Om man enbart kör med VV produktion så fungerar det utan problem.
Detsamma gäller om man enbart kör med endast värmeproduktion.

Vad kan vara fel?
- Fel på expansionsventilen
- För lite köldmedium
- för mycket köldmedium
- Rören i backen är skadade
- Fel köldmedium (R407C) för denna typ av värmepump

Följande utrustning används:
VP - IVT 6015 DX
Expansionsventil - Danfoss TEX2 avsedd för R22 (068Z3209) (vilken "strypning" som används vet jag ej)
Reglering - ES3 från Miljö-Konsult AB

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Min tanke är att det kanske är expansionsventilen som inte hinner med den snabba förändring som växlingen mellan extremtemperaturerna skapar. Är dock inte kyltekniker, så det kan lika gärna vara nåt annat. Som jag ser det bör du nog få dit någon som verkligen kan sina saker om problemen skall kunna utredas ordentligt.

Frågan är om det kanske skulle vara ide att byta värmepump, Sirius tillverkar nya värmepumpar som kör med direktexpansion, ett samtal till dem kanske skulle kunna resultera i en ny mer väl fungerande anläggning?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Är det säkert att det är lÃ¥gtryckpressostaten? Jag kan inte alls den typ av IVT-pump det handlar om men jag undrar om det inte finns en bypassledning med flöde Ã¥t fel hÃ¥ll. När pumpen växlar frÃ¥n VV-beredning till radiatorvärme kommer ut en portion hett vatten i radiatorkretsloppet som dÃ¥ Ã¥terförs till ingÃ¥ngen till värmepumpen som dÃ¥ stannar pga för hög returtemperatur. Att ändrad varmvattentemperatur inte inverkar kan bero pÃ¥ att temperaturen brukar mätas pÃ¥ mitten av beredaren sÃ¥ den säger inte sÃ¥ mycket om temperaturen vid utloppet frÃ¥n kondensorn när pumpen stannar och det är det som är den viktiga faktorn om det finns en bypass med flöde Ã¥t fel hÃ¥ll. 

Just detta att pumpen stannar strax efter växlingen gör att jag hamnade i den här förklaringen. Det som påverkar lågtryckpressostaten är förhållandena i förångaren och jag tycker inte det finns någon rimlig förklaring till varför växlingen skall påverkar förhållanden där. Visserligen ändras pumpens effekt något men expansionsventilen borde klara av det, den arbetar ju hela tiden.

En svaghet med min teori  är att pumpen borde stanna varje gÃ¥ng den växlar frÃ¥n varmvatten till radiatordrift och sÃ¥ verkar det inte vara.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad matskv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Min tanke är att det kanske är expansionsventilen som inte hinner med den snabba förändring som växlingen mellan extremtemperaturerna skapar. Är dock inte kyltekniker, så det kan lika gärna vara nåt annat. Som jag ser det bör du nog få dit någon som verkligen kan sina saker om problemen skall kunna utredas ordentligt.

Frågan är om det kanske skulle vara ide att byta värmepump, Sirius tillverkar nya värmepumpar som kör med direktexpansion, ett samtal till dem kanske skulle kunna resultera i en ny mer väl fungerande anläggning?

Tack för svaret.  Jag misstänker ocksÃ¥ att det är nÃ¥got med expansionsventilen.  Det ända var att jag hade trott att det skulle vara högtryckspressostaten som skulle slÃ¥ ifrÃ¥n. Men när jag mätte pÃ¥ kontakterna pÃ¥ pressostaten sÃ¥ indikerade det att det Ã¥tminstone var lÃ¥gtryckspressostaten som slog ifrÃ¥n.

Jag har varit i kontakt med Sirius men problemet med att ansluta deras system är att dom använder 12 mm kopparrör och att mina 19 mm rör kan ge ett för dåligt flöde som skulle kunna leda till att köldmediet stannade ute i förångningsslingan.

Däremot har Super Therm Värmepumpar en värmepump som antagligen skulle kunna användas eftersom dom använder sig av 22 mm rör.

Innan jag byter ut värmepumpen och samtidigt använda mina rör som ligger i backen (ute på kommunens mark så det är inte så lätt att byta ut dessa) så vill jag vara säker på att felet inte ligger där.

Om man tittar närmare på värmepumpen så innehåller den inte så många delar så jag ser ingen anledning till att byta värmepump utan att först undersöka orsaken till mina problem.

Jag håller på att försöka förstå hur värmepumpsystemet fungerar med expansionsventil, kondensor, förångare och vilka tryck och temperaturer som förväntas i olika punkter i systemet så därför kan mina antagande vara felaktiga.

Utloggad matskv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Är det säkert att det är lÃ¥gtryckpressostaten? Jag kan inte alls den typ av IVT-pump det handlar om men jag undrar om det inte finns en bypassledning med flöde Ã¥t fel hÃ¥ll. När pumpen växlar frÃ¥n VV-beredning till radiatorvärme kommer ut en portion hett vatten i radiatorkretsloppet som dÃ¥ Ã¥terförs till ingÃ¥ngen till värmepumpen som dÃ¥ stannar pga för hög returtemperatur. Att ändrad varmvattentemperatur inte inverkar kan bero pÃ¥ att temperaturen brukar mätas pÃ¥ mitten av beredaren sÃ¥ den säger inte sÃ¥ mycket om temperaturen vid utloppet frÃ¥n kondensorn när pumpen stannar och det är det som är den viktiga faktorn om det finns en bypass med flöde Ã¥t fel hÃ¥ll. 

Just detta att pumpen stannar strax efter växlingen gör att jag hamnade i den här förklaringen. Det som påverkar lågtryckpressostaten är förhållandena i förångaren och jag tycker inte det finns någon rimlig förklaring till varför växlingen skall påverkar förhållanden där. Visserligen ändras pumpens effekt något men expansionsventilen borde klara av det, den arbetar ju hela tiden.

En svaghet med min teori  är att pumpen borde stanna varje gÃ¥ng den växlar frÃ¥n varmvatten till radiatordrift och sÃ¥ verkar det inte vara.

Tack för svaret.  Jag är som sagt var inte 100% säker att det är lÃ¥gtryckspressostaten (LP) jag hade trott att det skulle vara högtryckspressosteten som skulle slÃ¥ ifrÃ¥n varför jag blev lite förvÃ¥nad att när jag mätte pÃ¥ kontakterna pÃ¥ pressostaten sÃ¥ indikerade det att LP slog ifrÃ¥n.

Växlingsventilen sitter externt och varmvattnet gÃ¥r direkt ut i golvvärmesystemet.  En "värmepuls" skickas ut i systemet.  Eftersom värmepumpen slÃ¥r ifrÃ¥n mellan 10 s och 30 s efter växlingen är jag inte säker pÃ¥ att pulsen nÃ¥tt tillbaka till returen in i värmepumpem.  Jag funderade i ovanstÃ¥ende banor men kom fram till att temperaturen pÃ¥ pulsen som kommer tillbaka borde ha en betydligt lägre temperatur än vad returtemperturen var frÃ¥n VV-beredaren innan växlingsventilen ändrade frÃ¥n VV produktion till värmeproduktion.

I nuvarande läge skulle jag vilja säga att vid alla eller nästan alla växlingar slår värmepumpen ifrån.

Jag har funderat på varför inte värmepumpen slog ifrån i vintras (mer än ett par gånger under hela vintern):
  • Det var mindre köldmedium i systemet (kompressorn tycks gÃ¥ tyngre nu)
  • Skillnaden mellan returtemperaturen vid VV produktion och värmeproduktion var mindre varför temperatursteget i kondensorn var mindre
  • Expansionsventilen gick sönder i samband med lagning av rören

Skulle mina problem vara orsakade av att expansionsventilen är anpassad för R22 och inte R407C?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
När din värmepump konverterades så borde man bytt exp.ventil också det brukar finnas märkering på membranet vilket köldmedium som den är anpassad för men jag tror att det skulle kanske även fungera med en R22 till R407C.
Om du är säker att det är lågtryckspressostaten som larmar så är det nog exp.ventilen, men jag tror att det är högtryckspressostaten som är problemet och när den har kört vv och ska vxla över till radiatordrift så tror jag att dina element eller golvvärmesystem är helt stängda och den kan inte bli av med varmen utan står och slår ett par gånger tills den känner att ingen värme behövs till radiatorerna
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!