Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av kurva när man har innegivare...  (läst 26839 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Val av kurva när man har innegivare...
« skrivet: 29 augusti 2007, 11:14:45 »
Igår drog jag i gång värmeproduktionen för första gången. Men då dyker frågan upp hur jag vet att jag har valt den mest optimala kurvan när jag har en innegivare som kompenserar?
Efter att ha loggat vedpannan i två år så vet jag att jag behöver en framledningstemp ganska precis enligt denna formeln:
FL-Temp=((i-u)*0,5)+i
Där
i=innetemp
u=utetemp

Detta ger att jag behöver en FL-Temp på 30grader vid 0 grader ute. Och jag har ställt in det som kurva på pumpen...

Skall jag vid rejäl kyla ute koppla ur innegivaren(alt. sätta rumsfaktorn till 0) i några dagar och se om det blir för kallt eller för varmt inne och sedan justera kurvan efter det?
Bäst vore om man kunde se hur mycket innegivaren kompenserade, och åt vilket håll...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2007, 18:36:34 »
Problemet är att du kanske inte kan ställa in den kurvlutning, som ger rätt framledningstempen hela vägen från +17° till -30°C.

Med kurva 30 och önskad rumstemp +20°C......har du rätt framledningen vid ±0°C, men 3° för låg framledning (37°C) vid -20°C, som i sin tur ger 2°C lägre rumstemp.

Kanske kurva 33 och Rum 19, ger dig en framledningstemp som motsvara ditt värmebehov.

Genom att värmekurvan börjar vid +17°, så ger det inte exakt 37°+6 vid -20° då man höjer till kurva 33....men väldigt nära.
(Rum 19 tar ner hela kurvan 3°)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15197.0

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2007, 08:27:25 »
Jag läste den andra tråden med intresse...
Mina tidigare erfarenheter bygger på vedpanna och shuntat system med endast innegivare, och jag tyckte det systemet var enormt exakt, rumstempen "svajjade" aldrig mer än några tiondels grader under hela vintern...och den injusteringen tog 2sek (den tid som tog att skruva på termostaten)
Efter två dygns drift så har jag redan sett vissa problem Thermia-styrningen, vad det beror på vet jag inte riktigt än, men pumpen skall inte producera värme om det är övertemp i huset och jag skall inte behöva vara expert på styrningen för att få det att fungera...jag skall börja med att dra upp rumsfaktorn så att innegivaren får större makt.
Är det någon nackdel ur driftekonomiska skäl att låta innegivaren påverka för mycket?

<Lexus> Har du någon formel eller diagram för hur du får fram dom siffrorna?
« Senast ändrad: 30 augusti 2007, 08:41:36 av heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2007, 10:19:07 »
Hittade ett fint diagram från Jeff som jag tror stämmer in på thermian? Eller...
Och då testade jag att laborera med rum och kurv-värdet, och fick att Rum:18 och Kurva:36 borde ge den FL-temp som stämmer bäst med mitt system.
 Ute  FL-Temp
   0       30(30)
-20       41(40)
-30       46(45)
Avrundade siffror. Siffror i parentes är dom värden som jag hade vid shuntat system.
<Lexus> Räknade jag på rätt sätt? Resten får väl innegivaren rätta till. Och så får man väl prova någon gång i vinter att koppla bort innegivaren och se om temperaturen drar i väg åt något håll.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2007, 10:33:36 »
Jag har bara värmekurvan att titta på.

Om man tittar på kurva 30, samt kurva 50.

Kurva 30 vid -20° ger 37°
Kurva 50 vid -20° ger 70°

(70-37)=33/(50-30)=1,65

Den petar upp börvärdet med 1,65° vid -20° för varje steg på värmekurvan.

Kurva 33 ger då 37+(3*1,65)=41,95°
Med rum 19
Vid ±0° börvärde 30°
Vid -20° börvärde 38,95° (ger 1° lägre rumstemp)

Tyvärr så sänker man även börvärdet vid +5, +10 osv med 3° med mitt förslag kurva 33 + rum 19. Kan bli väldigt kallt inomhus. Ser ingen möjlighet att du ska få en fungerande värmekurva till ditt hus.

Mitt förslag är kurva 32, rum 20 samt en on/off-rumsgivare istället för originalgivaren.

Fördelen är att du får färre start/stopp och längre gångtider vid varmare väder, samt en värmepump som inte producerar värme vid övertemp.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2007, 11:10:10 »
Hittade ett fint diagram från Jeff som jag tror stämmer in på thermian? Eller...
Och då testade jag att laborera med rum och kurv-värdet, och fick att Rum:18 och Kurva:36 borde ge den FL-temp som stämmer bäst med mitt system.
 Ute  FL-Temp
   0       30(30)
-20       41(40)
-30       46(45)
Avrundade siffror. Siffror i parentes är dom värden som jag hade vid shuntat system.
<Lexus> Räknade jag på rätt sätt? Resten får väl innegivaren rätta till. Och så får man väl prova någon gång i vinter att koppla bort innegivaren och se om temperaturen drar i väg åt något håll.


Ser nu att du skrivit ett inlägg till.

Jag tror du har kommit på tekniken, utan att jag kollräknat dina siffror.
Ja, det är väl aldrig fel att prova sig fram.

Jag ser ett problem vid plusgrader när vädret har växlat från minus. Men om du knäcker kurvan vid +5°, så får vi hoppas att rumsgivaren tar resten.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #6 skrivet: 30 augusti 2007, 12:06:30 »
Då dök det upp ännu en fråga: (Varför kommer inte alla på en gång?)
Den temperatur som jag ställer in att jag vill ha på rumsgivaren har väl inget att göra med "rum"-värdet.
Så jag kan sätta Rum: 18 och kurva 36 och fortfarande är innegivaren satt till 20 och den kompenserar efter det värdet. Då kanske jag bör sätta rumsfaktorn till 4 eftersom det verkar vara svårt att hitta en bra värmekurva för mitt hus.

Du tror att det blir kallt vid +5 med dom siffrorna? Jag tror inte det är någon fara, det är knappt det behövs någon värme då...jag slår på värmen när kvicksilvret börjar leta sig ned mot 2-3 plusgrader nattetid.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2007, 12:40:37 »
Yepp! Så funkar det.

Ja, det är endast du som vet hur ditt hus fungerar, vid de olika utetemperaturerna. Kör gärna med lägre rumfaktor på vintern, men helt okey med högsta på vår, sommar och höst.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2007, 17:24:08 »
Hmmm...när jag kom så testade jag detta...och...
När jag ställer in rumvärdet på pumpen så ändras även inställningen på innegivaren. Så det är samma värde. Alltså går det inte ha ett rumsvärde i pumpen och ett värde i innegivaren.
Jag måste väl ha innegivaren på 20 grader annars strävar den ju att få ner tempen till 18 grader. Och då blir ju kurvan för hög hela vägen, men jag kan ju inte sänka kurv-värdet för då blir den för flack.
Jag behöver en brantare kurva men den skall inte börja vid 17graders ute-temp utan snarare vid 7graders ute-temp. Man behöver ju ingen värme i kåken när det är 17grader ute.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #9 skrivet: 30 augusti 2007, 17:35:24 »
Va!

Det är ju hur sjukt som helst. Det innebär att Jeff har tänkt att du behöver 3° högre framledningstemp för att öka rumstempen 1°.

Jadu....då finns inget botemedel.

För ställer du kurva 33, och rumbör 19, och den verkliga tempen är 21°....så knuffar den ner kurvan med rumfaktor.

Att det var så illa, trodde jag aldrig. Nibe och IVT har parallellförskjutning också med samma funktion som Thermias "Rum", men den har ingen koppling till rumbör. Skulle iofs inte gett dig ett råd som jag inte själv har testat, och en ursäkt levereras omedelbart.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #10 skrivet: 30 augusti 2007, 17:57:51 »
Nä ingen fara. Du gjorde mig uppmärksam på att med kurva 30 så blir det helt fel vid -30 ute. Det hade jag helt missat. Jag antog att kurvan var linjär från +20 till -40.
Bertil har du någon idé?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #11 skrivet: 30 augusti 2007, 18:14:46 »
Okey!

Så här ser kurvan ut.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #12 skrivet: 30 augusti 2007, 19:55:31 »
Jo den liknar den kurva som jeff hade i sin manual.
Jag har nu satt:
Kurva: 32
Rum: 20
Rumsfaktor: 4
Den stämmer bra runt -10 till -20 ute. Så får innegivaren kompensera för låg temp vid svinkyla och hög temp vid värmebölja...men man börjar ju undra vad de som har utvecklat styrningen är tappad bakom...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #13 skrivet: 30 augusti 2007, 20:28:50 »

Bara för att vara säker, så ställ upp VB-diff till 15, så att den inte startar på den i alla fall. Du kan ha gradminuter kvar, men VB-f har sjunkit så snabbt att den träffar på VB-diffvärdet...och då smäller den igång helt onödigt. Tidigare var det värdet 7, men tror dom har ökat den några grader på senare årsmodeller.


Det är följande som lurade mig att tro den inte påverkade rumsgivarbör. När de skriver "förskjuts hela värmekurvan parallellt 3°C" utan att nämna "Rumsfaktor", så antog jag att det var utan påverkan av rumsgivare.

Det är nog så att med ansluten rumsgivare så övertar den "Rum-funktionen", och då även med påverkad rumsfaktor.

I manualen:
-----------------
10.4 Värmesystemet
10.4.1 Justering av ”RUM”-värde
Du kan även påverka värmekurvan och därmed inomhustemperaturen genom att ändra ”RUM”-värdet. Om ”RUM”-värdet används för att påverka systemets värmekurva blir värmekurvan inte brantare eller flackare, som kurvan blir om ”KURVA”-värdet ändras, istället förskjuts hela värmekurvan parallellt 3°C för varje grads ändring av ”RUM”-värdet.

Förhållandet mellan framledningstemperatur och utomhustemperatur påverkas inte utan framledningstemperaturen höjs eller sänks lika mycket över hela värmekurvan. Det vill säga hela värmekurvan höjs eller sänks istället för att kurvans lutning ändras. Detta sätt att ställa in inomhustemperaturen på ska enbart användas vid en tillfällig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen.

Vid en varaktig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen justeras istället värmekurvan, eftersom det är det mest energi- och kostnadseffektiva sättet att ställa in värmekurvan (se ”Justering av ”KURVA”-värde” på nästa sida).

Det fabriksinställda ”RUM”-värdet är 20°C.

10.4.2 För att ändra ”RUM”-värdet:
1 Tryck en gång på uppåt- eller nedåtknappen för att öppna ”RUM”-värdet för ändring
2 Höj eller sänk ”RUM”-värdet med hjälp av uppåt- eller nedåtknapparna till önskad inomhustemperatur. Vänta i tio sekunder eller tryck en gång på vänsterknappen för att återgå till teckenfönstrets driftsläge.
------------------------

När de skriver:
"Vid en varaktig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen justeras istället värmekurvan"
så menar de att värmekurvan skall passa alla hus, samt att 3° är mer än husets energibehov i steget mellan "Rum" 20° och "Rum" 21°. Att 3° är mer än 1° rumstemp håller jag med om....men att kurvan passar alla hus är omöjligt.

Om det börvärdet på VB-f kommer från en knäckning, parallellförskjutning eller en fabriksinställd värmekurva...saknar betydelse. Ingen är mer ekonomisk än den andra, så länge energin från VB-f är husets energibehov för komfort.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av kurva när man har innegivare...
« Svar #14 skrivet: 31 augusti 2007, 07:36:13 »
Jag har redan ställt upp hysteres till 15 från 10 som är grundinställningen...
Jag skall ta ett snack med Thermia så får vi se hur dom förklarar detta...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!