Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline E11 som löper amok  (läst 2025 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vargklo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline E11 som löper amok
« skrivet: 05 juli 2014, 22:52:40 »
Jag har en bergvärmepump med tillhörande acktank. Pumpen är IVT Greenline E11, okänt årtal, men sannolikt 90-tal.

Jag märkte nu på kvällen att varmvattnet var fullständigt skållhett. När jag gick ned till pumpen i källaren hade jag två felmeddelanden, "Pressostat hög" och "Värmebärare max".
Värdena var följande:
Värmekurva: 3,0
Retur rad Från 23,0, Nuv 25,5
Ute GT2: 19,0
Varmvatten GT3 Till 47,5, Nuv 44,0
Kompressor GT6 28,0
Värmebärare GT8 Ut 121, In GT9 31,5
Köldbärare GT10 In 37,7, Ut GT11 31,8

Jag vet sedan tidigare att det är fel på tempgivaren till köldbäraren, så jag har separata termometrar på ledningarna som visar att köldbäraren håller ca 19 grader, dvs i nivå med utetemperaturen.

Varmvattenmätningen enligt ovan på 44 grader har jag svårt att tro på, givet att vattnet i kranarna var skållhett.

Värmebäraren från pumpen är verkligen skållhet. Jag har klätt in kopparledningarna i skumplast för att isolera dem, och ledningen till acktanken var så het att skumplasten börjar smälta och det luktade bränd plast lång väg.

Just nu har jag helt sonika stängt av pumpen så allt får kallna till imorgon. Jag tar tacksam emot inspel om vad jag borde göra.

Det kan tilläggas att spillröret från acktanken (dvs det som ska skydda mot övertryck) har droppat mer eller mindre konstant under ganska lång tid, och just nu droppade det ganska friskt. Är det normalt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline E11 som löper amok
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2014, 07:20:14 »
Det måste vara fel på GT8-givaren också, 121 grader är inte rimligt.

Kontrollera att cirkulationspumpen fungerar som den ska. Det finns en mutter pÃ¥ pumpen pÃ¥ motorn i axelns förlängning. Lossar man muttern ser man ett mejselspÃ¥r pÃ¥ axeln. Undersök om den roterar lätt. Är värmebärarflödet för lÃ¥gt kan man fÃ¥ de aktuella felmeddelandena. Det kan ocksÃ¥ medföra att varmvattnet i toppen av beredaren blir väldigt varmt medan temperaturen längre ner där givaren sitter är betydligt lägre.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Vargklo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline E11 som löper amok
« Svar #2 skrivet: 06 juli 2014, 11:31:57 »
Lustigt, jag har kollat på cirkulationspumpen enligt nedan, och den verkar löpa lätt. Jag har kollat partikelfiltret på varma sidan också och dessutom luftat alla radiatorer jag kommer åt. Nu helt plötsligt ger GT8 ifrån sig ett mer rimligt värde - 48 grader. Dock får jag fortfarande larmmeddelande om "pressostat hög", vilket jag för övrigt haft ganska många månader, vill jag minnas.

Hur länge håller en värmepump - denna är från 1999? Är det bättre verkningsgrad på dagens pumpar och vad ska jag räkna med i kostnad att byta?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline E11 som löper amok
« Svar #3 skrivet: 15 juli 2014, 07:39:45 »
Vad visar GT6 i slutet av en varmvattenberedning?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!