Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: styrman
« skrivet: 15 april 2013, 09:31:55 »

Större kompressor.
Inte alltid... Iband kan flera "storlekar" ha samma grejer. Begränsningen är elektronisk.
Så har vår MHI och Altherma.
Där den andra har i princip samma avgivna effekt vid - 15 oberoende av modell.
Den högre effekten har man normallt vid högre ute temp.
Jämnar ut sig då det blir kallare.
En Invertet bör ha långa gångtider kanske men behöver ju ej gå 24/7?
Skulle starter vara farligare här än vid on off?
Vi har vår kopplad direkt på radiator systemet, ingen buffer tank
:)
Skrivet av: gossen
« skrivet: 07 april 2013, 20:16:53 »

Visst, som vanligt överdriver jag lite när jag säger att en liten motor inte drar mindre än en stor men det skiljer inte mycket vid samma körning.
Givetvis drar ju dock en större motor mer pga att den är tyngre och att den har högre inre friktion :)
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 07 april 2013, 20:04:32 »

En mindre 4 cyl motor drar mindre vid normala körförhållanden än en större effektstarkare V8. Men så fort den lilla och lite för svaga motorn får arbeta så ändras förhållandet. Har gjorts många tester i ämnet med kanske den mest kända var när top gear lät en prius köra så snabbt den kunde runt en bana tätt följd av en M3. På nästa priusmodell ökade de motorvolymen för att få ner förbrukningen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 april 2013, 18:39:11 »

Och en bil med mindre motor drar i många fall tyvärr mindre bensin även om det finns undantag Annars hade jag gärna en v8 :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 april 2013, 17:18:11 »

En större VP borde dra mindre eftersom värmeväxlare o dyl blir mer överdimensionerade när den går på dellast. Iallafall är det så med varvtalsstyrda luft/luftpumpar - COP är lägre på full fart.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 07 april 2013, 17:09:41 »

Lite roligt att det hitentills har tagit 5 sifor och 68 svar för att utreda en värmepumpstyp som ofta(?) benämns som "en storlek som passar alla" :)

Men jämförelsen med bilmotorer är rätt, jag har aldrig förstått varför man skall ha en bil med minsta motorn när den enda orsaken till att den drar mindre soppa är att maxhastigheten och accelerationen är som en gammal Massey Ferguson. För precis som en VP så drar inte en mindre motor mindre effekt för att utföra samma arbete, snarare tvärtom. (små bilar kan ju dock vara bra, då pga att dom är lättare och därmed drar mindre)
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 07 april 2013, 11:54:03 »

3,4-16 skulle jag kunna tänka mig. Bra spridning över ett stort effektspann.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 april 2013, 11:16:26 »

Större kompressor ger större elmotor och därmed mer energi krävs för att driva detta. Sen är det förmodligen inte så mycket mer energi som åtgår, men eftersom folk tenderar att stirra sig blinda på copvärden på värmepumpar och köper bilar med små motorer så borde man kanske ha samma fokus på storleken på sin värmepump. Tilläggsisolerar msn sitt hus då behöver man kanske bara 14kWh, bytar man fönsterna så räcker kanske  10kWh. Visst det är dyrt, men det ger en permanent besparing och ökar komforten. Framtidens energipriset kommer att bli högre, det är en sak som är säker. Så med stor säkerhet så kommer vi att vidta de åtgärderna inom några år ändå. Och då sitter man med ett system som är onödigt kraftfullt.
Klart en större vp drar mera när den går men den kommer att gå mindre sen att en större vp är dyrare så det inte lönar sig må så vara men aldrig att driftkostnaden blir högre med en större vp om den har rätt förutsättningar. Att isolera är nog det bästa man kan göra oavsett värmesystem isoleringen överlever många vp.
Skrivet av: Wolf Gusten
« skrivet: 07 april 2013, 11:13:02 »

Tilläggas skall att jag har lite halvfärdiga idéer kring att isolera och värma upp garaget, så att man dona och snickra även vintertid. Kanske bygger man också till någon liten snutt för tonårsboende el dylikt. (Jag har kommer att ha några extra "kranar" i fördelningsskåpen.) Fast det är klart, om 15 år är det kanske dags att byta pump ändå. Men jag kanske bygger till ett hobbyrum i anslutning till garaget om några år... Ja, man vet aldrig.

Men jag ska definitivt spana in skillnaden på kompressorernas driveffekt, innan jag bestämmer mig. (Jag tänker att Zubadantekniken ger de två extra kW på toppen utan att påverka botten, men jag kan ha fel.)
Skrivet av: Wolf Gusten
« skrivet: 07 april 2013, 11:05:04 »

... Tilläggsisolerar msn sitt hus då behöver man kanske bara 14kWh, bytar man fönsterna så räcker kanske  10kWh. Visst det är dyrt, men det ger en permanent besparing och ökar komforten. Framtidens energipriset kommer att bli högre, det är en sak som är säker. Så med stor säkerhet så kommer vi att vidta de åtgärderna inom några år ändå. Och då sitter man med ett system som är onödigt kraftfullt.

Håller med. Å andra sidan behöver det gå förhållandevis lite, så det kanske håller tills man dör. Eller säljer huset och flyttar in på "hemmet".
Skrivet av: Wolf Gusten
« skrivet: 07 april 2013, 11:01:14 »

16 kw finns som split den också.
www.canvac.se
Eva

Startar på 4,5 kW, vilket är problemet kring vilket denna tråd startades.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 07 april 2013, 10:59:53 »

Större kompressor ger större elmotor och därmed mer energi krävs för att driva detta. Sen är det förmodligen inte så mycket mer energi som åtgår, men eftersom folk tenderar att stirra sig blinda på copvärden på värmepumpar och köper bilar med små motorer så borde man kanske ha samma fokus på storleken på sin värmepump. Tilläggsisolerar msn sitt hus då behöver man kanske bara 14kWh, bytar man fönsterna så räcker kanske  10kWh. Visst det är dyrt, men det ger en permanent besparing och ökar komforten. Framtidens energipriset kommer att bli högre, det är en sak som är säker. Så med stor säkerhet så kommer vi att vidta de åtgärderna inom några år ändå. Och då sitter man med ett system som är onödigt kraftfullt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 april 2013, 10:29:11 »

Större kompressor.
Men en större kompressor kommer att gå mindre tid och förbrukningen bör bli samma under förutsättning att cop är lika på båda modellerna.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 07 april 2013, 10:02:15 »

16 kw finns som split den också.
www.canvac.se
Eva
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 07 april 2013, 09:36:19 »

Större kompressor.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 april 2013, 09:15:18 »

Varför skulle en större vp förbruka mer  Sc:,h
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 07 april 2013, 09:12:05 »

3,4kWh är en bättre lägsta effekt. 16kWh något i överkant. Lite som att köpa en bil med V8 på 400HK för att man kanske skall göra 5 omkörningar om året och 90% av körningarna är på 70 väg eller lägre hastighet. Pumpen kommer givetvis förbruka mer energi, men det finns  inget alternativ på 14kWh med vatten till utedelen vad jag kan se tyvärr. Den hade mer än väl räckt och fått ännu något lägre lägsta effekt. 3,4kWh kommeratt fungera! Vatten till utedelen brukar inte vara några problem. Man kan väl se det som så att ett litet vattenläckage i rör och kopplingarna mellan inne och utedelen syns och är lätta att upptäcka och åtgärda, köldmedieläckage mycket svårt och betydligt dyrare att åtgärda. Du blir säkert nöjd med pumpen!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 april 2013, 17:08:07 »

Det bör ju gå att sätta avtappning så man kan dränera vp om det nu skulle bli ett långt strömavbrott och man känner att frysning närmar sig.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 april 2013, 17:04:12 »

I stort sett alla villa-VP som har konstruerats och sålts i Sverige har den konstruktionen. Jag har hittills inte hört talas om nån som har frusit sönder.
Det krävs ju ett ganska långt strömavbrott för att det skall frysa. Dessutom är det alltid viss självcirkulation som fördröjer det hela.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 april 2013, 16:53:42 »

Ett bilbatteri och en omformare 12/220 kostar inte mycket och bör kunna driva en cp rätt länge men man bör ju ha cp inkopplad med stickkontakt så det är enkelt att koppla om eller ett elverk så fixar du frysen också.
Skrivet av: Wolf Gusten
« skrivet: 06 april 2013, 16:50:42 »

Hej igen, alla engagerade människor.

Min tilltänkte installatör menar nu att Mitsubishis enhetsaggregat på 16 kW (PUHZ- HW112 YHA2) vore perfekt för mig, då den är 3-fas och startar vid 3,4 kW. (Jag tror att någon nämnt denna pump ovan, men kunde inte hitta det i hastigheten, då tråden blivit så lång.) OK, dess maxeffekt är i största laget, men den kostar mig inte mer än 14 kW'arn, och då kan man ju se det som att jag får Zubadantekniken utan extra kostnad, och att behovet av elspets blir i stort sett obefintligt.

Haken är att värmeväxlaren sitter i utedelen, med frysrisk som följd. Det krävs iofs minusgrader i kombination med elavbrott, vilket ju inte är så vanligt i Malmö. (2003 ska det dock ha inträffat till följd av en solstorm, så man vet ju aldrig...) Min ambition var ändå från början att undvika den typen av lösningar, men kanske bör jag tänka om. Man kan ju inte få allt.

Är det någon här som har erfarenhet kring hur vanligt det är med frysning av utedelar med vatten i, ifall det brukar finns något slags inbyggt skydd, eller ifall man själv kan göra något åt det?

Jag tycker tex att det vore åtminstone teoretiskt möjligt att ha någon intern eller extern redundant kraft och lite elektronik, vilken skulle kunna köpa en några timmar genom att hålla cirkulationspumpen igång på lägsta varvtal och flytta lite värme från hus/vvb till yttre värmeväxlare så att denna räddas från att frysa sönder. Någon som hört om eller själv gjort något liknande?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 april 2013, 16:47:45 »

Den stannar väl och väntar på att framledningstempen har sjunkit lite precis som alla andra värmepumpar gör när deras effektavgivning är större än behovet (vilket inträffar oftare på en VP med fast varvtal på kompressorn jämfört med en med varvtalsstyrning)?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 02 april 2013, 15:38:54 »

Den blir en on off pump, alltså stänger av sig . Jag svarade  mer ingående i mitt första svar till dig.
Eva

Min fråga är:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51537.msg526135#msg526135

"Vad händer när effektbehovet är lägre än kompressorns min-effekt?"

Det finns ju ett effektbehov i villan, och en avstängd värmepump kan ju inte tillgodose komfort om den är avstängd....antar jag. Hur fungerar det?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 02 april 2013, 15:30:42 »

Det beror på ditt hus energibehov.

Min fråga är:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51537.msg526040#msg526040

"Om trådskaparen Anders som har ett effektbehov om 10,8 kW vid DUT -16°, väljer "Alt 2: Mitsubishi Ecodan RP100 med uteffekt 4,5kW - 14 kW. Scroll, 3-fas.". Vid vilken utetemperatur behöver han då tillskott?"

Uteslut vindens påverkan på villan. Det tolkar jag som undanflykt från frågan.
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 01 april 2013, 22:13:22 »

I intruktionsboken står det att jag har 3+6kw tillsatsvärme,varför skulle den endast använda 3kw? Låter väldigt konstigt
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 01 april 2013, 17:11:12 »

Me har 9Kwh elpatroneffekt. Dock har man inte 9Kwh som tillsats, men det har man sällan. Menar du att de enbart har 3Kwh i elspets att tillgå? Hur fungerar ME's system, arbetar de mot tankvolymen eller är de direkt växlande som nibe split?
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 01 april 2013, 16:07:52 »

Den blir en on off pump, alltså stänger av sig . Jag svarade  mer ingående i mitt första svar till dig.
Eva
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 01 april 2013, 16:06:47 »

Hej
Fick en fråga med en länk och vad jag fattar så frågar Lexus vilken utetemperatur det behövs tillskott.
 Det beror på ditt hus energibehov. När det blåser friska vindar och är 5 minusdgrader går det mer energi än när det är 15 minus. Det beror också på hur vindutsatt huset, är isolering etc.
Jag har ju själv en Nibe f 2025 10 kw. Den klarar  en natt med 10-12 minus utan tillskott, förutsatt att den inte behöver jaga varmvatten om det är  vindstilla,  men -3-4 när det blåser friska vindar. Pumparna brukar jobba efter gradminutersprincipen, kommer inte ihåg vad Mitsubishi kallar det för, men klarar inte pumpen att uppnå värmebehovet och det sjunker ner till ett visst underskott så går tillsatsen in.
 Mitsubishi är bra, men man har bara 3 kw tillsats så  samma hus som man sätter in en 10 kw onoffpump alltså typ nibe F 2025, optima etc, samma hus sätter man in en 16 kw pump i.  När det är under -18 stannar min Nibepump för då är det för kallt i förhållande till värmebehovet och suggastempen blir för låg.  då har jag bara 9 kw att tillgå som ersä'ttningsenergikälla och det räcker absolut inte. 1 natt med -23 och jag hade 16 grader inne trots fullt dundrande elpatron. Elmätaren snurrade så jag fick tackbrev från Eon. 
Så kontentan av denna långa utläggning är att jag kan inte säga att vid just den temperaturen går tillskottet in, utan det är när den inte klarar det längre. men tillskottet går in mycket  tidigare mned 9 kw än 16 kw.  Man skall inte heller dundra på förmycket på full effekt med inverterpumparna.   "lagom" är bäst.
Under 5 kw behov blir den onoffpump, dvs när den gör varmvatten och tidig höst  sen vår.   Men det blir 9 kw också.  3-fas är att föredra framför 1 fas.
Eva
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 28 mars 2013, 00:03:36 »

Citera
Om det är viktigt med en tyst maskin, hade jag aktat mig för Nibe split... Den väsnas rätt bra.
Vår, sommar höst när den kör som max på 50% och större delen på 30% då är den riktigt tyst.
Men vintertid är den bullrig.
De flesta märken dras av någon form av ljudproblem, har märkt att Thermia är mycket högljuda när de släpper trycket vid avfrostning.
CTC brukar gnissla och ha obalansljud i fläktar.
Spliten hade Nibe kunnat fixa till så den var likvärdig med konkurrensen relativt enkelt.
Hade den varit 3-fas och man lagt ner lite energi på bullerdämpning så hade Nibe Split förmodligen varit en storsäljare.
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 27 mars 2013, 20:39:11 »

Vad händer när effektbehovet är lägre än kompressorns min-effekt?

Då stannar den och startar vid behov
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 mars 2013, 17:40:54 »

Jag gjorde en avläsning i morse och räknade ut att jag har ca 16 starter per dygn sedan 1/11 -12.
Mer än 80% av dessa är avisningar som tyvärr räknas in som starter.

Jag är ingen expert, men mitt råd och som jag såg på det hela när jag valde mellan pumpar var att jag gick upp ett par KWh i uteffekt och får bättre täckningsgrad samtidigt som pumpen kan köra på lägre effekt och använda mindre energi än att fylla en tank med en viss temperatur och sedan shunta ut rätt temperatur.
Jag behöver ca 41 grader vid en utetemperatur på 0 grader vilket är relativt dåligt, men det beror på dålig isolering och radiatorer som inte är avsedda för låga temperaturer.
Har i år ökat upp ventilationen i huset ganska mycket och att jag sen inte låter kompressorn arbeta under -14 gör att jag fick ca 700 KWh elspets detta året, förra året hade jag 0 h.
Fördelen med inverter är att man kan täcka in ett större område av effektbehovet än med On/Off, sen vilket märke man väljer är upp till en själv.
Finns fördelar och nackdelar med alla märken.
Men som jag skrev tidigare Nibe Split och MHI är högljuda!
Du måste ha med ljudisoleringskitet i installationen och installatören måste mäta upp ljudnivån så att den klarar kommunens krav på buller..
Man kan eller kanske bör använda en tank utan att använda den som ackumulator tank och sedan shunta ut värmen därifrån man använder helt enkelt tanken utan shunt som buffert så att vp får både vatten samt rätt flöde att jobba mot och då kan man ha en stor vp utan problem läs lite om David rinnan som kör en 16 kw Thermia on/off berg vp som säkert lämnar 18 kw utan problem till ett hus som jag tror drar runt 12 kw vid dut.
Skrivet av: njitnjau
« skrivet: 27 mars 2013, 14:06:29 »

Om det är viktigt med en tyst maskin, hade jag aktat mig för Nibe split... Den väsnas rätt bra. Mitsubishis enfas maskiner verkar vara lite tystare. Daikins är nog tystast.
Det finns en gata i närheten där jag bor, som jag brukar passera, där i princip alla hushåll har LV VP. Där får man en rätt bra genomgång av de vanligaste pumparna.
Nibe Spliten är i särklass bullrigast av de jag passerat ( ivt, nibe split och on/off, ctc, mitsub 1fas, thermia, daikin, mfl) 
Det är iofs svårt att få en helt rättvisande bild eftersom de flesta pumpar har olika fläktlägen och man vet inte vilket som är igång...
Min Thermia tex bullrar ganska mycket när den är igång o gör VV.. medan vid mild utetemp och värmeprod hör man den knappt.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 26 mars 2013, 22:03:45 »

Citera
Jag har liksom du läst att några som har ME Ecodan har många start och stopp, och det problemet lär ju knappast minska om jag överdimensionerar i den lägre änden.
Jag gjorde en avläsning i morse och räknade ut att jag har ca 16 starter per dygn sedan 1/11 -12.
Mer än 80% av dessa är avisningar som tyvärr räknas in som starter.

Jag är ingen expert, men mitt råd och som jag såg på det hela när jag valde mellan pumpar var att jag gick upp ett par KWh i uteffekt och får bättre täckningsgrad samtidigt som pumpen kan köra på lägre effekt och använda mindre energi än att fylla en tank med en viss temperatur och sedan shunta ut rätt temperatur.
Jag behöver ca 41 grader vid en utetemperatur på 0 grader vilket är relativt dåligt, men det beror på dålig isolering och radiatorer som inte är avsedda för låga temperaturer.
Har i år ökat upp ventilationen i huset ganska mycket och att jag sen inte låter kompressorn arbeta under -14 gör att jag fick ca 700 KWh elspets detta året, förra året hade jag 0 h.
Fördelen med inverter är att man kan täcka in ett större område av effektbehovet än med On/Off, sen vilket märke man väljer är upp till en själv.
Finns fördelar och nackdelar med alla märken.
Men som jag skrev tidigare Nibe Split och MHI är högljuda!
Du måste ha med ljudisoleringskitet i installationen och installatören måste mäta upp ljudnivån så att den klarar kommunens krav på buller..
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 26 mars 2013, 21:29:33 »

Nibe Split och MHI har 1-fas maskiner.
Tror att samtliga Splitägare på forumet kör med 16 A huvudsäkringar.
Elektrikern lade över belastningen så att L3 var fri från storförbrukare.
Det ingick givetvis i installationen.
Första elsteget gör att L1 och L2 belastas med ca 5-6A (2KW), andra steget 9-10 A  (4 KW) och 3:e 13-14 A (6KW).
Det är sällan steg 2 går in, då brukar det vara -6 eller lägre och alltid på natten.
ACVM 270 är utrustad med eleffektvakt som drar ner effekten på den fas som överstiger 16A, detta kollar ACVM 270 på husets inkommande faser.

AMS 10-16 är förmodligen inte avsedd för privatpersoner därför effekten vida överstiger vad man normalt behöver.
AMS 8-10 och 10-12 är de som är aktuella för normala villor.
AMS 10-12 belastar L3 med max 15 A.

Ju större effekt man väljer på pumpen ju större kompressor och elmotor kommer man att få och givetvis ju mer el kommer denna att dra.
Så har man en på tok för stor pump då kommer i slutändan COP att bli sämre än en något för stor pump (jämfört med On/Off).

Dygn som de senaste så har vi haft ner mot -7/-8 på natten och soligt och nollgradigt till någon plusgrad på dagen.
Får gå ner på morgonen och ställa om ett par parametrar för att slöa ner pumpen och få den att stå still längre och gå längre när den går.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 mars 2013, 20:41:26 »

Jag skulle i alla fall inte välja en 1 fas maskin men dom är säkert billigare att reglera hastigheten på.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 26 mars 2013, 20:21:16 »

Så här står det tyvärr i manualen till Nibe splitt.

 AMS 10-16 är utrustad med en enfaskompressor. Detta
innebär att fas L3 kommer belastas med upp till 25 A vid
kompressordrift.
Den kan ju inte sälja bra i Sverige. Måste ju vara anpassad för Norge eller någon annan marknad. Annars innebär det ju att man måste ha dit en elektriker och riva ner hela el centralen och koppla över alla förbrukare till dem andra två faserna. Alternativt säkra upp till 35 A.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 mars 2013, 19:06:10 »

Så här står det tyvärr i manualen till Nibe splitt.

 AMS 10-16 är utrustad med en enfaskompressor. Detta
innebär att fas L3 kommer belastas med upp till 25 A vid
kompressordrift.
Skrivet av: Wolf Gusten
« skrivet: 26 mars 2013, 18:53:43 »

Nu framgår det inte var i malmö du bor men sett till utetemperaturen och uppvärmningsbehovet så har malmö haft -12 som kallast denna vinter.
Som förövrigt varit kallare än normalåret.
Att spliten skulle vara äldre och mindre optimerad än ME är nog egentligen mer säljargument och kommer inte att synas i kronor och ören.
Däremot så verkar spliten vara betydligt enklare att hantera och injustera.
3-fas är naturligtvis bättre än 1-fas, men det kommer inte att ställa till mer obehag eller besvär än en 3-fas motor.
Omfördelar man lasten på hemmets övriga förbrukare så är inte skillnaden så väldigt stor.
Jag klarar mig utmärkt med fullt fart på kompressorn och 1 elsteg inkopplat utan att jag når upp till 16 A på de två annars obelastade faserna med andra förbrukare inkopplade (tvättmaskin, torktummlare, diskmaskin, dammsugare etc).
Med fler elsteg inkopplade så att strömförbrukningen går över 8 A då spelar det ingen roll hur många faser kompressorn går på för du kan inte starta dammsugaren utan att överstiga de 16 A ändå.
Byta huvudsäkring behöver du inte med 1-fas!
RP71 är möjligtvis något klen i toppeffekten men har bra lägsta effekt och RP100 har på tok för hög lägsta effekt för var du bor.
Jag bor några mil norr om dig och har elspets endast när temperaturen är lägre än -6 grader nattetid, och när temperaturen är över 2 grader så går pumpen oftast på min (3,5Kw).
Sett till det så passar nog RP71 bättre eftersom du får längre gångtid, men det har givetvis även med hur husets beskaffenheter ser ut om hur din förbrukning kommert att vara.
Skall tillägga att jag ännu så länge enbart har orginalisolering från -68 i ett hus på 197m2 och normalt sett alltid ett par till 7-8 grader kallare än i Malmö.

Jag har liksom du läst att några som har ME Ecodan har många start och stopp, och det problemet lär ju knappast minska om jag överdimensionerar i den lägre änden.

Så allt sammantaget är det väl nästan NIBE SPLIT som är det mest rättframma valet, med tanke på mina utrymmen. (Höjden är för övrigt inte problemet, utan djupet: Allt över 660 mm sticker ut i en gång och ett dörrhandtag tar i så att öppningsvinkeln gradvis minskar från 90 grader och neråt för varje cm över detta mått).

Men det är alltså helt säkert att Spliten har enfas på utedelen? Det nämns som sagt inget om detta på deras hemsida, där pumpen som helhet anges vara 3-fas, så jag funderar på om de gjort någon modellförändring sedan du köpte din? Jag kan klart ringa någon Nibe-installatör och fråga, men den jag pratat med hittills håller dessvärre en veckas skidsemester. =0)

Det kan förresten inte vara så att Mitusbishi Heavy's Hydrolution* (en pump som förefaller identisk med Nibe Spliten) är 3-fas, medan Nibe av någon anledning bytt till 1-fas kompressor när de satte sitt namn på denna för att få en inverterpump i produktlistan? ;0)
* http://www.kylma.se/Documents/ProductDocuments/Broschyr_Hydrolution_A2W.pdf
Skrivet av: Wolf Gusten
« skrivet: 26 mars 2013, 18:41:31 »

Man får återigen tacka för allt engagemang

Jag har inte hunnit ringa någon Daikin-installatör än, därför en fråga till Lmf:

En 14kW HT maskin har 4,2kW som lägsta avgivna effekt.
Men vad lägsta effekt är beror på en mängd faktorer som tex. vilket flöde man har i systemet

En 11kW maskin borde nog ligga strax under dessa 4,2kw (en vild gissning är runt 3,7kW)

Är det generellt så att min-effekten (vid någon given ingångsförutsättning, förhoppningsvis någorlunda lika vald mellan olika fabrikat) ligger på nånstans kring 30% av max på grund av fysikaliska bregränsningar? Tex att kompressorerna har väldigt låg verkningsgrad om man kör dem på låga varvtal? Dvs att jag borde ge blanka fanken i vilket fabrikat jag väljer, för att dimensioneringen i den lägre änden är så mycket viktigare, än övrigt lull-lull för utökad maxeffekt (tex ME's Zubadan-teknik eller Panasonics T-Cap)?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 mars 2013, 17:38:02 »

Nibe har alltid viss elspets inkopplad pga. frysrisken i växlaren i pannan. 

Det där får du gärna förklara lite bättre.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 mars 2013, 17:31:32 »

Men om man ska köpa en ny vp till sitt hus skulle i alla fall inte jag se det som nått problem med endast 3 kw elspets då har man valt en för liten vp om man behöver mera spets. Hur funkar me 16 kw vp hur ger den sin effekt oberoende av flödet eller styr den effekten efter vilket delta den har på vb fram och vb retur så den drar ner effekten om inte radiatorsystemet kan uppnå tillräckligt flöde Sc:,h
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 26 mars 2013, 17:20:57 »

Nibe har alltid viss elspets inkopplad pga. frysrisken i växlaren i pannan. 
ME har 9 kw elpatron totalt, men bara 3 kw är tillgängligt tillsammans med vpdrift.
 Något som de gärna talar tyst om.
Eva
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 26 mars 2013, 14:43:58 »

Citera
alltså där en Nibe  2026 10 är lämplig med sina 9 kw som möjlig elspets där är en Mitsubishi  16 kw med sina 3 kw elspets  ett lämpligt alternativ. Räkna alltså inte med 9 kw elspets för det får ni inte.
EN on/offpump bygger upp ett överskott i värmesystemet, sedan stannar den, startar när den har ett underskott. gradminuter -60, överskott +100
En inverterstyrd varierar effekten så det blir inget direkt överskott, utan håller samma framledning hela tiden.  Och varierar effekten från kompressorn istället. Därav kan man dimensionera  för högre effekttäckningsgrad.
Eva
Hur menar du nu?
9KWh elspets är max vad elpatronerna kan ge, förutsatt att kompressorn inte går.
ME har också 9KWh max på elpatronerna.
Inverterpumpar använder också sig av gradminutberäkningar, så när kompressorn går på min effekt och ändå får överskott så börjar den räkna ner och stoppar när den når 0.
Därför skall man undvika att ha för hög minsta effekt såvida man inte har en tank att lagra energin i för annars får man onödigt många start/stopp.
Man skall välja en pump med kompressor effekt som täcker in ens behov men som med on/off pumpar inte hela behovet på enbart kompressoreffekt för då
får man många starter större delen av årets dagar.
Själv har jag ett par KWh över beräkningarna för huset och skulle kunna ha ett par till, men en bättre åtgärd är att isolera huset bättre.
Är inte insatt i ME's produkter och de är hemliga med informationen förutom att berätta hur bra produkterna är.
Men jag har läst på forumet att en del ägare har lika många starter på en timma som man normalt sett har på en dag.
Om det är krångliga inställningar, för stor pump eller en kombination av båda vet jag inte men bra är det inte.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 26 mars 2013, 10:22:13 »

Nibe 2025 har en 3 fasmätare, som jag har köpt här.....av Richard.

Enfasinvertern har en enkel elmätare ifrån Clas Olson.

Jag läste av de momentana värden vid några olika tillfällen på resp maskin....när både gick för fullt och vid likartade utomhustemperatur.

Några övriga faktorer.....tänkte jag inte på.

Elförbrukningen i de båda fastigheterna...som båda bebos av en person och är lika gamla och likartat isolerade....

.....skiljer sej mycket.

Huset med Nibemaskinen har betydligt högre månadsförbrukning.

Min egen amatörmässiga slutsats är att den billiga enfasmaskinen ger ett högre COP värde.......

Enfasmaskinen bullrar dock mycket och den skulle jag inte vilja ha....trots den ev. lägre elförbrukningen.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 26 mars 2013, 10:21:37 »

En inverterstyrd varierar effekten så det blir inget direkt överskott, utan håller samma framledning hela tiden.  Och varierar effekten från kompressorn istället. Därav kan man dimensionera  för högre effekttäckningsgrad.
Eva

Vad händer när effektbehovet är lägre än kompressorns min-effekt?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 26 mars 2013, 10:03:15 »

Jag har mätt driveffekterna för två st olika 6 kw luftvattenpumpar.

Enfas EnergySave drar betydligt mindre energi än trefas onoff Nibe 2025-6.

Visserligen är den förstnämnda inverter, men driveffekt har kollats med elmätare när båda gick på full effekt.

Kan ni proffs ge en förklaring?


Hur mätte du effekterna?

Vilka förutsättningar hade de bägge pumparna?

Jag tänker förångarens påisning, elnätets spänning, framledningstemperaturer osv....
Skrivet av: rocas
« skrivet: 26 mars 2013, 09:17:43 »

Jag har mätt driveffekterna för två st olika 6 kw luftvattenpumpar.

Enfas EnergySave drar betydligt mindre energi än trefas onoff Nibe 2025-6.

Visserligen är den förstnämnda inverter, men driveffekt har kollats med elmätare när båda gick på full effekt.

Kan ni proffs ge en förklaring?
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 26 mars 2013, 06:30:11 »

alltså där en Nibe  2026 10 är lämplig med sina 9 kw som möjlig elspets där är en Mitsubishi  16 kw med sina 3 kw elspets  ett lämpligt alternativ. Räkna alltså inte med 9 kw elspets för det får ni inte.
EN on/offpump bygger upp ett överskott i värmesystemet, sedan stannar den, startar när den har ett underskott. gradminuter -60, överskott +100
En inverterstyrd varierar effekten så det blir inget direkt överskott, utan håller samma framledning hela tiden.  Och varierar effekten från kompressorn istället. Därav kan man dimensionera  för högre effekttäckningsgrad.
Eva
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 mars 2013, 17:09:09 »

Hej
Välj 16 kw. Dels är den 3fas, men det är också en liten detalj som många glömmer och det är att  man i i samband med värmepumpsdrift  endast har 3 kw att tillgå.  Många installatörer har inte koll på det utan dimensionerar åt helvete.
 Det står lite luddigt  om det. Men det innebär att en 16 kw  är i direkt storlek med Nibe  f 2026 10 kw  och vvm 300.
16 kw brukar hamna på runt 90 000 inkl. rot, standardinstallation alltså.
9 kw är något billigare.  Jag har sålt en del värmepumpar i Malmö under årens lopp och att räkna med max -12 grader skall man inte göra, utan dimensionera efter  DUT alltså -15.
Viktigare än att ha en pump som larmar på alltid är att ha  ett väldimensionerat värmesystem som kräver en framledningstemp på max 50 grader vid DUT, allra optimalast är 45 grader.  Det är de höga temperaturerna som klår pumparna, så vill man ha  extremt höga varmvattentemperaturer, dvs över 50 grader i tanken  skall man komplettera med en extra elberedare, det sparar värmepumpen många år.  La in bilder på en havererad kolvkompressor för några dagar sedan som vi skar itu för att se vad det var för fel på den, för enligt en experts utsago ( kylfirma) skulle den fungera.  Vi tänkte bygga något trevligt av den på utbildningen till värmepumpstekniker som jag går på, men det var bara att glömma. Oljan hade koxsat  och var rent svart av metallfragment.  Det såg ut som om  kolvhussätet  hade passerat genom  en köttkvarn. Vem har du fått pris ifrån. ?  Finns många nissar som gett sig på att sälja mitsubishi som inte kan produkterna.  Förresten, tänk på köldmediemängden som överstiger 3 kg, det är alltså besiktning varje år, även om de flesta inte bryr sig.  Maila gärna mig om du har frågor.
Eva
Nu hänger jag inte med en 16 kw mitsubishi lika som 10 kw Nibe hur mäter dom effekten Sc:,h

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!