Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utegivare  (läst 1251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikael84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Utegivare
« skrivet: 29 januari 2012, 06:57:29 »
Har lite funderingar kring detta, hur exakt är utegivaren vs realtid, som vi vet så kan ju utetemperaturen skifta rätt ordentligt ibland och hur reglerar då utegivarna mot detta?, eller är det så exakt att är det t.ex -10 så ska den känna det på en ggn eller kan den diffa lite?.

är impulserna/signalerna något som läses av hela tiden eller hur ser intervallerna ut?

mvh

• Gullringshus -1978
• Nibe Fighter 1215-7
• 170m aktivt borrhÃ¥l 
• Uppvärmd yta 207 totalt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Utegivare
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2012, 07:07:22 »
Skulle tro att det är så mycket realtid det kan bli, jag har aldrig testat utegivaren men kollar man på t ex framledningsgivaren så reagerar den nästan direkt när VP:n växlar mellan VV-laddning och radiatorvärmning, den lilla tidsförskjutningen där tolkar jag som värmetröghet på cu-röret.

Den tröghet som finns på utegivaren beror troligen på dosa och vägg. Å andra sidan så bör man ju helst mäta temperaturen på väggens utsida, snarare än uteluften. Om t ex utelufttemp stiger snabbare än ytterväggens temp så kyler ytterväggen huset mer än uteluften.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikael84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utegivare
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2012, 07:30:35 »
Tack Carl N!

Nu börjar det klarna alltmer, sÃ¥ om du bläddrar fram temperaturen pÃ¥ värmepumpen (du har en dosa/utegivare pÃ¥ husets fasad) , sÃ¥ är med andra ord temperaturen som visas där den temperatur som är pÃ¥ husets utevägg och inte i själva luften?, har jag förstÃ¥tt det hela rätt dÃ¥?  :D

för det är ju som du säger precis så att uteluften kan skifta fortare än själva temperaturen på huset, har inte riktigt satt mig in i hur den där utegivaren/dosan styrs
« Senast ändrad: 29 januari 2012, 07:33:31 av Mikael84 »
• Gullringshus -1978
• Nibe Fighter 1215-7
• 170m aktivt borrhÃ¥l 
• Uppvärmd yta 207 totalt

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utegivare
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2012, 08:25:55 »
Givaren i dosan reagerar så klart långsammare än en givare som hänger fritt i luften eller en som sitter dikt an mot ett kopparrör.
Jag brukar jämföra med givaren för insugsluften i VP'n (den sitter ju mitt i luftströmmen och reagerar direkt på ändringar i utetempen) och då kan det skilja ett par grader i 'eftersläpning' när det är väderomslag.
Det borde dock inte ha nån praktisk betydelse för värmesystemets reglering att utegivaren är lite trög, men det är ju bra att själv kunna se om temperaturen ändras...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mikael84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utegivare
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2012, 09:27:53 »
Att utegivaren är lite trögare var precis anledningen till mina frÃ¥gor kring detta, tack för era svar nu har det klarnat.  Thumbsup
• Gullringshus -1978
• Nibe Fighter 1215-7
• 170m aktivt borrhÃ¥l 
• Uppvärmd yta 207 totalt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!