Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?  (läst 8364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan_A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej allesammans!

Jag försöker sätta mig in i detta med att jag ska konvertera från direktverkande el till bergvärme.
Jag har sökt på DUT, men hittar inget som förklarar så jag kan förstå.
Jag bor i Borås och från http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2048.0.html får jag dessa värden:
Borås: Årsmedel: 6,3 DUT: -22

Huset är ett 1½ plan med källare, byggt 1975. Jag har mätt alla rum och använt ett effektbehov med 40 W/kvm.
Summan blir då ca 8700 W, dvs ca 220 kvm.
Jag har även använt https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67653.0 och kommit fram till att jag kan använda 22 mm matning i två slingor, runt 4300-4400 W per slinga.
Jag har pratat med Nibe och de rekommenderade deras pump F1255-16 med ett aktivt borrhål på 170 m. Länk till produktdatabladet: http://www.nibe.se/nibedocuments/14605/639574-3.pdf
Nu funderar jag bland annat på detta med DUT. Jag har läst och läst, men jag begriper inte alls hur det används, i vilket steg av beräkningen osv man har det.
Finns det någon vänlig själ som på ett pedagogiskt sätt kan förklara detta, eller har en bra länk som förklarar det.
Dessutom funderade jag på en annan sak som jag läste någonstans här på forumet, men som jag inte kan hitta igen. Det var att pumpen skulle ge mindre än vad radiatorerna kan ge. Om avgiven effekt hos radiatorerna ligger på 8700 watt så skall pumpen med kompressor och elpatron ge mindre än detta. Nu lyckas jag inte fatta i produktdatabladet vad som är vilket. Jag skulle gärna vilja att någon förklarade det lite mer för mig.

Jag har begärt offerter på arbetet, pump osv från rörfirmor i stan, men jag vill även kunna jämföra om man skulle köpa in alla delar, därav att jag funderar på detta med dimensioneringen. Dessutom känner jag att jag alltid vill sätta mig in ordentligt när det är så pass stor investering som det handlar om.

Tack på förhand
/Stefan
« Senast ändrad: 07 december 2020, 09:37:27 av Rickard »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #1 skrivet: 17 november 2014, 05:20:49 »
DUT, Dimensionerande Utomhus Temperatur.
Det är tempskillnaden i beräkningen man andvänder för den installerade effekt som behövs för att du ska kunna håll huset varmt , Har du -22° som DUT och vill ha 20° inne" läcker" huset den dimensionerade effekten.
I ditt fall skulle jag utan att ha tittat på plats höja det liite per m2 till 45watt m2 ,
väljer du tex en G3 eller en likvärdig värme pump Hamnar du i spannet 8-10kw
väljer du en 10 kw värmepump rekomenderar jag att du  Borrar du 200 m och sätt dimensioneringen till 50-40 pÃ¥ radkretsen
Lycka till
cc
« Senast ändrad: 17 november 2014, 05:23:16 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #2 skrivet: 17 november 2014, 09:35:27 »
Om du har en siffra på husets totala elförbrukning per år (gärna med lite historik) så är det lättare att uppskatta husets energibehov.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stefan_A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #3 skrivet: 17 november 2014, 13:57:48 »
DUT, Dimensionerande Utomhus Temperatur.
Det är tempskillnaden i beräkningen man andvänder för den installerade effekt som behövs för att du ska kunna håll huset varmt , Har du -22° som DUT och vill ha 20° inne" läcker" huset den dimensionerade effekten.
I ditt fall skulle jag utan att ha tittat på plats höja det liite per m2 till 45watt m2 ,
väljer du tex en G3 eller en likvärdig värme pump Hamnar du i spannet 8-10kw
väljer du en 10 kw värmepump rekomenderar jag att du  Borrar du 200 m och sätt dimensioneringen till 50-40 pÃ¥ radkretsen
Lycka till
cc

Ok, tackar. Efter lite mer efterforskande (tur att man är pappaledig med en väldigt bra sovande dotter) verkar det som att man bara använder DUT i diverse olika programvaror för uträkning av effekten. Eller är jag fel ute? Det enda jag har hittat för att kunna räkna ut behovet själv är genom en pdf från Värnamo kommun, http://www.varnamo.se/download/18.461517ad12e70e2cce9800021076/1359117416473/Enkelt+s%C3%A4tt+att+ber%C3%A4kna+storleken+p%C3%A5+v%C3%A4rmepumpen.pdf

Om du har en siffra på husets totala elförbrukning per år (gärna med lite historik) så är det lättare att uppskatta husets energibehov.

Vi har under de senaste 3 åren landat kring 26 500-27 500 kWh/år i total förbrukning.
Ca 1 år efter att vi flyttade in kasserade vi den gamla luft-luftvärmepumpen som var på upphällningen och köpte en ny. Förbrukningen minskade ingenting. Vi har bytt fönster och samma sak där. Nu är vi inne på en annan stor investering, detta med att konvertera till vattenburet system.

/Stefan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #4 skrivet: 17 november 2014, 14:31:56 »
Vi har under de senaste 3 åren landat kring 26 500-27 500 kWh/år i total förbrukning.
Ca 1 år efter att vi flyttade in kasserade vi den gamla luft-luftvärmepumpen som var på upphällningen och köpte en ny. Förbrukningen minskade ingenting. Vi har bytt fönster och samma sak där. Nu är vi inne på en annan stor investering, detta med att konvertera till vattenburet system.

OK, med en LLVP så blir det lite knepigare att räkna, men jag gissar att en rimlig siffra på husets totala bruttoenergibehov ligger kring 30000 kWh och då är det nog en 10 kW värmepump du bör ha (om du inte väljer invertern).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #5 skrivet: 18 november 2014, 08:16:11 »
Jag har sökt på DUT, men hittar inget som förklarar så jag kan förstå.

Lite förenklat kan man säga att DUT är den lägsta temperatur man anser att det är lönsamt att designa värmesystemet för. Ett viktigt syfte när man tar in offerter och räknar på nytt värmesystem är att alla leverantörer har samma förutsättningar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
När du dimensionerar radiatorerna bör du gå efter 35 grader på framledningen. För de extra kronorna ger tillbaka mångfalt i bättre COP på värmepumpen. Alla värmepumpar ger mycket sämre vid höga temperaturer även om de kan producera höga temperaturer. Det är bättre att satsa pengar på större radiatorer än att sattsa på en dyrare värme pump.
Från 35 till 50 grader tappar en värme pump från 5 till 3,5 i COP det blit från 30 öre till 42 öre per kWh, vid 1,50 kr per kWh. det är inte beroende av vilket fabrikat på värmepump du väljer.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Stefan_A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #7 skrivet: 18 november 2014, 13:46:06 »
När du dimensionerar radiatorerna bör du gå efter 35 grader på framledningen. För de extra kronorna ger tillbaka mångfalt i bättre COP på värmepumpen. Alla värmepumpar ger mycket sämre vid höga temperaturer även om de kan producera höga temperaturer. Det är bättre att satsa pengar på större radiatorer än att sattsa på en dyrare värme pump.
Från 35 till 50 grader tappar en värme pump från 5 till 3,5 i COP det blit från 30 öre till 42 öre per kWh, vid 1,50 kr per kWh. det är inte beroende av vilket fabrikat på värmepump du väljer.

Jag har räknat ut kvm per rum, effektbehov med 45 w/kvm och sedan kollat på DT30 när jag valt radiatorerna. Är detta samma som du menar med att jag ska kolla på 35 grader ut?

Allmän fråga: Nibe rekommenderade en F1255-16 med aktivt borrhål på 170 m. Om jag väljer att borra säg 200 m istället, ger detta någon fördel?

/Stefan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #8 skrivet: 18 november 2014, 14:36:41 »
Jag hÃ¥ller inte med om att man bör dimensionera för 35 graders framledningstemperatur vid DUT. Anledningen är att det är en liten del av värmen som produceras när det är som kallast ute. Största delen av Ã¥ret är framledningstemperaturen betydligt lägre. Mitt hus behöver 53 grader fram vid DUT. Det är inte sÃ¥ mÃ¥nga timmar per Ã¥r som det behövs en framledningstemperatur över 42 grader vilket är vad min pump klarar utan tillsats. Jag räknde pÃ¥ optimal framledningstemperatur en gÃ¥ng och kom fram till att 40-45 grader vid DUT bör man inte gÃ¥ under. Radiatorerna blir orimligt stora vid lÃ¥ga framledningstemperaturer och man vinner inte sÃ¥ mycket. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #9 skrivet: 18 november 2014, 17:09:37 »
Jag hÃ¥ller inte heller med gällande dimensionering med 35° framledning  , ( i exemplet räknar jag 35°-28° som lägst)
En radiator som ska lämna 1000 Watt vid DUT och man tittat i Lenhovdas program  :o
Det blir en 33 som är 60 cm hög och 300cm lÃ¥ng, 
höjer vi beräkningen till föreslagen 50°-40° vid DUT
Ja dÃ¥ klarar man sig pÃ¥ en Lenhovda 22  60 hög och 160 bred,

kör vi en standard, 55°-45°.
ja dÃ¥ blir det en 22  60cm hög och 120 cm lÃ¥ng,
allt enligt Lenhovdas program ,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #10 skrivet: 21 november 2014, 12:46:21 »
Ja radiatorerna blir större.
Men driften blir hela tiden mer effektiv även vid framledning på 35 gradet vid DTU får man en lägre framledning vid de flesta timmarna. vilket ger en ännu bättre COP.
När man investerar i ett nytt system, är kostnaden för ellementen ganska liten del och något som ska hålla många värmepumpar.
En värmepump ger COP på 6 -7 vid temperaturer på 23 grader och där få då ett års COP över 5.
En besparing på ca 2000 kronor per år vid 25000 kWh och 1,5kr i elpris.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #11 skrivet: 21 november 2014, 14:16:32 »
26-28 000kWh i total förbrukning blir väl inte mera än runt 20 000kWh  till värme och dÃ¥ skulle jag nöja mig med en 8kw (on/off) eller Daikins invertermaskin.

Personligen anser jag Nibes 1255:a för stor med 4kw som lägst. Nibes on/off pumpar har ju visat sig fina i test ihop med raddar annars, en 1245-8:a kanske eller en G3-8 som ger billigt vv?

Har dun inte tänkt bygga till inom snar framtid så räcker 8kw gott.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #12 skrivet: 21 november 2014, 14:30:10 »
Förstår inte hur kostnadsminskningen på 2000 kr beräknas. Det är rimligen inte kostnaden för ett system med 50 graders framledningstemperatur som ska jämföras med 35 grader. Ligger optimum vid 40-45 grader framledningstemperatur vid DUT är det ett sådant system 35 grader ska jämföras med.

Som jag ser det produceras värmen i genomsnitt vid ett värmebehov som är ca 60 % av det vid DUT. Till exempel här i Stockholmstrakten är det ofta runt noll plus minus nÃ¥gra grader vintertid. Det pÃ¥verkar framledningstemperaturen. COP när det är som kallast ute är därför inte relevant. En radiator som är dimensionerad för 42/35 vid  DUT ger 60 % av värmeeffekten vid 37/30. Det är COP vid de förhÃ¥llandena som är relevanta vid en jämförelse. Vill man dimensionera för ytterligare lägre framledningstemperatur mÃ¥ste man minska temperaturdifferensen över radiatorn för att den inte ska bli orimligt stor. Beroende pÃ¥ köldmedium pÃ¥verkar det pumpens COP vilket inte finns med i kalkylen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #13 skrivet: 21 november 2014, 16:29:22 »
mm sen har vi nÃ¥got som kallas estetiskt ocksÃ¥. Jag personligen har inget emot att montera en plÃ¥t bit pÃ¥ väggen som sticker ut nästan 20cm (33a)   Där brukar hon / Han som möblerar ha synpunkter.

Sen kräver en sån radiator en "hyffsad" så kallad Kottling i väggen och åtminstone 2 st hyffsat starka rörisar för att få den på plats .. Den väger enligt den tabellen jag hitta hela 162,6 KG!
http://lenhovdaradiatorfabrik.se/wp-content/blogs.dir/1/files_mf/1391597726LP_Folder.pdf
En sån klump kan man inte ha i ett vardagsrum / sovrum eller dyligt,
I en industrihall eller Garage kanske :)
cc

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #14 skrivet: 21 november 2014, 19:10:27 »
Jag räknade på att års COP gick från 4,5 till 5,5 som nog är realistiskt vid en sänkt framlednings temperatur.
Det ger en förbättring på 6 öre per kWh värme som går åt.
Anledningen till att jag vill köra med 35 grader är att då är alla värmepumpar testade vid den temperaturen så många har optimerat pumparna för att prestera bästa möljiga vid den temperaturen.

Det estetiska ska man inte underskatta men det vet vi inget om. Men då ska man säga att man dimenssionerar för att harmonisera med fönstren och inte skylla på värmepumpen.
 
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!