Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT effektvakt REGO beter sig underligt  (läst 4212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders_13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
IVT effektvakt REGO beter sig underligt
« skrivet: 18 november 2005, 12:55:34 »
Hejsan,

Jag köpte till effektvakt till min optima/aw 290. Nu undrar jag om den är rätt inkopplad och fungerar som den ska.
Jag har 13,5 kw elpatron och huvudsäkring 20A. Effektvakten är inställd enligt detta.
Nu när det är -5 grader och 2 st duschar så signalerar den att den inte kan tillkoppla allt tillskott.
Eftersom vi varken tvättar eller gör annat energikrävande så tycker jag att det borde finnas ström kvar.
Då man kontrollerar aktuella värden (vid tillskott strypt) för strömmen i Rego så visas följande:

12,9 A
3,7 A
11,9 A

Borde inte effektvakten ta fördela strömmen jämnare över faserna?
Hur ska det bli då det blir -15 ute och pumpen är avstängd?!

Någon som har en effektvakt som kan kolla sina värden för ström eller har andra erfarenheter?

// Anders
Optima 700 + AW 290 -Nov 2005
Hus från 1938, 2 plan + källare, 2-rör, 16 radiatorer, 160 + 75 kvm uppvärmt yta

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT effektvakt REGO beter sig underligt
« Svar #1 skrivet: 18 november 2005, 13:45:17 »
Hej Anders!
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag undrar var i Regon som du hittade uppgifterna om om strömmarna.

Hittade igår tillskottseffekten och det var rätt kul att se hur snyggt den justerade tillskottseffekten upp och ner efter behovet.

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad anders_13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT effektvakt REGO beter sig underligt
« Svar #2 skrivet: 18 november 2005, 17:21:36 »
Hej,

Menyerna kommer bara upp om man har en effektvakt inkopplad.
De finns under effektvakt, Visning/korrigering av strömtrafo

// Anders
Optima 700 + AW 290 -Nov 2005
Hus från 1938, 2 plan + källare, 2-rör, 16 radiatorer, 160 + 75 kvm uppvärmt yta

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: IVT effektvakt REGO beter sig underligt
« Svar #3 skrivet: 18 november 2005, 17:52:13 »
Det har funnits olika varianter under årens lopp. De har i en del fall stegat konstigt fiR: Eftersom 13,5 kw är mer effekt än du kan ta ut på 20 amp så kan det vara på det sättet att den klivit ur med ett 6 kw steg (mins inte om det var 6kw exakt)och det finns nu inte tillräckligt med ström för att stega in. Resultatet blir att det steget först kan gå in till midsommar. ??? Dummt ja, tyvär så har det varit en verklighet. Lösningen kan vara att höja effektvaktens inställning till 25 amp alternativt byta effekvaktskort och styrkort om jag minns rätt krävdes byte av båda event ytteligare ett. Det som en del tyckte var en smart stegning funkade inte så bra.

Det finns även en sak att tänka på när det gäller just den här styrningen. Du måste se till att stömtrafon för L1 verkligen ligger på samma fas som matar plinten L1 i pannan osv. Annars funkar det ej.
« Senast ändrad: 18 november 2005, 17:56:06 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: IVT effektvakt REGO beter sig underligt
« Svar #4 skrivet: 28 november 2005, 11:06:05 »
Citera
Borde inte effektvakten ta fördela strömmen jämnare över faserna?

Effektvakten kan inte fördela ström över faserna.
Men man har mycket att vinna på att själv koppla om i centralen så att man får bästa möjliga balans mellan faserna. För att skapa utrymme för elpatronens effektbehov!

13,5kw är ungefär 20 A så du kommer aldrig att se all effekt inkopplad om du samtidigt använder ström i huset till annat!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!