Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av Luft/Vatten VP och VVB  (läst 1689 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lesley

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Val av Luft/Vatten VP och VVB
« skrivet: 26 april 2005, 20:47:40 »
Hej!

Rickard, detta är en fråga till dig. Men även andra får gärna svara.

Bygger uppgifterna på vad du ville ha i en annan fråga ställd på forumet.
 
Lite fakta:
Bor i Ã…hus (Kristianstad)
Hus byggt 1970, en plans med källare, tegel och trä, englas fönster som skall bytas till treglas från Elitfönster med faktor 1.3.
107 kvm i markplan som är upphöjt ca 50 cm från marken och 98 kvm i källare. Kommer att bli 122 kvm i markplan efter utbyggnad.
Uppvärmning sker idag med en trekombi panna från Diom som enbart idag går på el. Självdrag för ventilation.
Vattenburet system med enkelradiatorer med två-rörssystem
Önskad värme i markplan är 20-21 grader och i källare 17-18 grader.
Inte aktuellt med bergvärme då det inte finns berg. Sandjord är det som finns här, börjar redan efter ca 20-30 cm ner.
4 personer i hushållet varav två små barn.
Nuvarande elpris 73 öre/kW.
Barnen badar gärna i hörnbadkar 3 gånger i veckan. Golvvärme via elslinga i badrum.
Energiförbrukningen inkl hushållsel är 27000/år.

Vill utnyttja mitt vattenburna system. Kommer även när jag bygger om att lägga golvvärme med värmeväxlare i ca 40 kvm av ytan i markplanet.

Vill gärna ha veta vilken VP som är bäst för mig. Har kollat runt en del på forumet. Önskemål är Luft/vatten då jag inte vill gräva upp marken.

Prisexempel tages gärna emot.
/Lesley
1 plans med källare 122+98 kvm i Åhus. Golvvärme i markplan på ca 45 kvm. Nibe 1230-8. med 40 meter slang i sandjorden. Vattenburen värme med tvårörs system. 3-glas fönster faktor 1,2.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av Luft/Vatten VP och VVB
« Svar #1 skrivet: 27 april 2005, 09:27:08 »
Hmm, det borde gå ganska mycket varmvatten för er, jag räknar därför på en anläggning med en 300/200 liters vv-beredare.

Min kalkyl har gjort utifrån de uppgifter du lämnat.

Exemplet gäller följande produkter:

Nibe 2010-6 (7kW)                34 300 kr
SMO 10 (reglercentral)           5 645 kr
VPA 300/200 (vv-beredare)    10 625 kr
ETS 11 (eltillskott)                    3 062 kr

Totalt ca 53 632 kr.

Till detta tillkommer förmodligen lite rör och kopplingar samt ventiler samt installation. I kalkylen har jag räknat med 65 000 kr investering och att ni lånar hela beloppet.

Kalkyen och priserna avser Nibe av den enkla anledningen att det är lätt att hitta priser och info om deras produkter, du kan naturligtvis välja liknande lösning av annat fabrikat om du vill.

En annan lösning som skulle kunna gå är Stiebel Eltrons WPL 10, den har 250 liter 60 grader varmt vatten i sin beredare, vilket skulle kunna räcka för er. Prislistor finns på deras hemsida.

För uppkoppling av det föslag som jag räknat på se: http://www.nibeonline.com/pdf/M10207-1.pdf

Prisexemplet är taget från varmepump.biz hemsida.

Och här kommer kalkylen.

HÃ¥ll tillgodo.

PS. Sista bilden avser visa på hur den ekonomiska kalkylen skulle se ut om jag vore säljare... DS.

/Rickard
« Senast ändrad: 27 april 2005, 09:33:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lesley

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av Luft/Vatten VP och VVB
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2005, 20:30:37 »
Hej igen!

Nu har vi tagit lån och skall begära offerter. Dock skulle jag nu vilja veta hur det skulle kunna se ut om man väljer jordvärme.
Skall man då köra med värmepump och separat VVB så som Nibe 1130-6 eller skall man köra på Nibe 1215 som har inbyggd vattenvärmare.
Vi tvekar nämligen om hur mycket en L/V värmepump kan väsnas. Dessutom är vald placering på södersidan där det inte är lä.

Tackar på förhand!
/Lesley
1 plans med källare 122+98 kvm i Åhus. Golvvärme i markplan på ca 45 kvm. Nibe 1230-8. med 40 meter slang i sandjorden. Vattenburen värme med tvårörs system. 3-glas fönster faktor 1,2.

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av Luft/Vatten VP och VVB
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2005, 05:00:14 »
Hej Lesley!

Min utedel gör inte mycket väsen av sig!

Finns kanske någon här på forumet som bor i dina trakter och som du kan åka till och lyssna själv?

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 501
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!