Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 06 juli 2006, 18:22:00 »

Jag tror att jag uppnår denna höga temp på 60 grader endast när jag haft större vatten utatg, vid en normal värmning når jag inte riktigt 60 grader.

detta borde betyda att vid större vatten utag så kylar det kalla vattent mer & hjälper till att värma i andra änden som ni beskrev
Skrivet av: Digital
« skrivet: 05 juli 2006, 22:46:16 »

Köldmediet spelar inte så stor roll, det påverkar mest trycket man jobbar vid. R134a ber betydligt lägre tryck än R407c vid samma kondenseringstemperatur. Exemplet med R134a var mer med för att vissa att kondenseringstemperaturen är LÄGRE än utgående värmebärare i vissa driftfall.

Poängen är att trycket i kondensorn blir lägre om man kör tex 45-55 ºC än om man kör 50-55 ºC på värmebäraren. Flödet halveras vid samma effekt, men temperaturdifferensen som driver väremöverföringen stiger, detta gör att kondenseringstemperaturen sjunker och därmed kondenseringstrycket, trots att utgående värmebärare är konstant.

Det gäller att ta tillvara det kalla returvattnet på bästa sätt och inte blanda runt det och få en massa halvvarmt vatten.

Kan man få bra skicktning och avkylning i VVB så kan man få högre varmvattentemperatur med bibehållet COP om man kör ett lägre flöde vid varmvattenladdning.

PerJ

Jag missförstod dig nog!

men antar nu att du menar att vid mer normala förhållande "diff" blir ingående vatten för varmt och genom att öka diffen genom strypning så blir skiktningen bättre som då ger en lägre kondensering. Ok? men trycket "känns" högt ändå!

Men som sagt mår kompressorn bra så!      

Varför kallar ni pressostaten för driftpressostat? jobbar maskinen normalt vid varmvattenuppvärmning genom att denna stoppar driften???
  

Yes Nibes vp 11/1215 har tre pressostater en lp-press en hp-press samt en drift-press som slår av vid 24.5 bar alltså 3 bar under hp-press...
denna används som brytande vid vv-laddning alltså helt oberoende av temp utan bryter vid 24.5 bar...Detta betyder att bryt-temp varierar med diff och vid gynnsamma delta T kan 60 grader uppnås utan att trycket blir mer...
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 05 juli 2006, 21:20:47 »

Hej,

Som digital påpekar så är kondenseringen samma eller lägre om man kör med 14-15  ºC diff än om man kör 6-9  ºC diff trots att man har höjt utgående värmebärartemperatur. Alltså är kompressorns kraftförbrukning ungefär konstant.

Får man då en lägre utgående köldmedietemperatur tack vare att man har lägre ingående värmebärartemperatur i kondensorn så stiger värmeavgivningen från värmepumpen, COP stiger då.

Genom att optimera varmvattenladdningen så kan man få varmare vatten vid oförändrat COP alternativt varmare vatten vid högre COP.

PerJ

Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 05 juli 2006, 21:06:48 »

Köldmediet spelar inte så stor roll, det påverkar mest trycket man jobbar vid. R134a ber betydligt lägre tryck än R407c vid samma kondenseringstemperatur. Exemplet med R134a var mer med för att vissa att kondenseringstemperaturen är LÄGRE än utgående värmebärare i vissa driftfall.

Poängen är att trycket i kondensorn blir lägre om man kör tex 45-55 ºC än om man kör 50-55 ºC på värmebäraren. Flödet halveras vid samma effekt, men temperaturdifferensen som driver väremöverföringen stiger, detta gör att kondenseringstemperaturen sjunker och därmed kondenseringstrycket, trots att utgående värmebärare är konstant.

Det gäller att ta tillvara det kalla returvattnet på bästa sätt och inte blanda runt det och få en massa halvvarmt vatten.

Kan man få bra skicktning och avkylning i VVB så kan man få högre varmvattentemperatur med bibehållet COP om man kör ett lägre flöde vid varmvattenladdning.

PerJ

Jag missförstod dig nog!

men antar nu att du menar att vid mer normala förhållande "diff" blir ingående vatten för varmt och genom att öka diffen genom strypning så blir skiktningen bättre som då ger en lägre kondensering. Ok? men trycket "känns" högt ändå!

Men som sagt mår kompressorn bra så!      

Varför kallar ni pressostaten för driftpressostat? jobbar maskinen normalt vid varmvattenuppvärmning genom att denna stoppar driften???
  
Skrivet av: Digital
« skrivet: 05 juli 2006, 20:49:41 »

Så länge driftspressostaten inte löser, vad är problemet?

Detta är exakt min tanke... med normalt flöde (6-9 grader) så slutar en Nibe pump värma vv vid 54-55 grader, eftersom Carman nu kör med diff på 14-15 grader och uppnår 60 garder så måste trycket vid 54 grader vara lägre med högre diff annars skulle driftpressostaten lösa vid normala 54 grader...
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 05 juli 2006, 20:16:04 »

Inget...

Diskussionen för närvarande var mest en "superoptimering" att få varmare varmvatten med samma energiförbrukning, COP. Spelar inte så stor roll i villaanläggningar, men börjar man förbruka 30-40 m3/dygn 55 ºC varmvatten så finns det pengar att spara.

PerJ
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 juli 2006, 20:12:18 »

Så länge driftspressostaten inte löser, vad är problemet?
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 05 juli 2006, 20:04:42 »

Köldmediet spelar inte så stor roll, det påverkar mest trycket man jobbar vid. R134a ber betydligt lägre tryck än R407c vid samma kondenseringstemperatur. Exemplet med R134a var mer med för att vissa att kondenseringstemperaturen är LÄGRE än utgående värmebärare i vissa driftfall.

Poängen är att trycket i kondensorn blir lägre om man kör tex 45-55 ºC än om man kör 50-55 ºC på värmebäraren. Flödet halveras vid samma effekt, men temperaturdifferensen som driver väremöverföringen stiger, detta gör att kondenseringstemperaturen sjunker och därmed kondenseringstrycket, trots att utgående värmebärare är konstant.

Det gäller att ta tillvara det kalla returvattnet på bästa sätt och inte blanda runt det och få en massa halvvarmt vatten.

Kan man få bra skicktning och avkylning i VVB så kan man få högre varmvattentemperatur med bibehållet COP om man kör ett lägre flöde vid varmvattenladdning.

PerJ
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 05 juli 2006, 19:47:28 »

Jo med R-134a håller jag med!  inga problem med höga temperaturer !
men om utgående vattentemperatur är 60 grader och vi antar att kondenseringen ligger på ca 24,5 bar så är trycket ansenligt och jag förstår tankesättet med hög diff där utgående vatten möter den varma hetgasen och vätskan möter det kalla ingående vattnet som ger underkylning men!!!

man kyler kondenseringen med vattenflödet och minskar du vattenflödet så minskar kylningen och trycket stiger det finns alltså ingen tröskel där minskat vattenflöde plötsligt vänder och börjar ge ökad kylning!

såvida inte kondensorn vilket jag förmodar är en plattvvx är våldsamt överdimensionerad eller att man sammtidigt sänker flödet på förångarsidan.

Vid all kylning om man använder luft eller vatten så ökar den aldrig vid minskat flöde eller? 
Skrivet av: PerJ
« skrivet: 05 juli 2006, 19:03:30 »

Hej,

Om driftpressostaten på Nibes värmepumpar löser vid 24,5 bar så innebär detta att R407c börjar att kondensera vid 61 ºC och är fullständigt kondenserat vid 56 ºC.

Hetgastemperaturen vid VV-laddning börjar närma sig 100 ºC skulle jag tro.

Att under dessa förutsättningar producera varmvatten som är 60 ºC ser jag inte som något större problem OM man sänker flödet på kondensorn så att returtemperaturen håller sig tillräkligt lågt, alltså relativt svalt jämfört med normalt flöde.

Det som händer är att eftersom temperaturdifferansen ökar relativt kraftigt mellan inkommande värmebärare och utgående R407c vätska så ökar kondensorns effekt kraftigt. En del av kondensorn kommer inte att behövas som "normal" kondensor utan börjar fungera som hetgasvärmeväxlare och ger då utgående värmebärare som är högre än kondenseringstemperaturen, detta tack vare den höga temperaturen på inkommande gas från kompressorn.

Om man har har tillräkligt med köldmedium i kondensorn får man också en relativt kraftig underkylning vilken motverkar en del av förlusten på COP pga ökad kraftförbrukning pga höjd kondensering, i bästa fall kan COP till och med stiga vid låga flöden vid VV-laddning.

Har själv byggt anläggningar där flödet varierar vid varmvattenladdning. I början av VV-laddningen är ingående vattentemperatur till kondensorn tex 35  ºC, utgående vatten ca 62ºC och kondenseringetemperaturen ca 55-57 ºC, i detta fall med R134a som köldmedium.

PerJ
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 05 juli 2006, 17:22:27 »

R-407c har vid 60 grader nästan 27 bars tryck och det börjar bli väldigt trångt i köldmediediagrammet vid dessa temperaturer om vattnet värms hit upp måste kondenseringstrycket ligga närmare 30 bar/70grader och utan att känna till något om just denna maskin så får jag gåshud av tanken på att lägga handen på den kompressorn!   
Skrivet av: Digital
« skrivet: 04 juli 2006, 22:57:17 »

Tryckgränserna som finns i systemet har som enda funktion att skydda mot otillåten tryckhöjning,

Det viktiga är hur kompressorn mår och hur kan man kolla detta? jo genom att titta på kompressorns märkskylt och avläsa strömgränserna och mäta med en strömtång och kolla så att märkströmen inte överskrids, och att mäta hetgastemperaturen direkt efter kompressorn, vid temperaturer upp mot 115 grader så skulle jag stoppa driften! 

Det kan stå tex internal protected på märkskylten och då finns en inbyggd lindningsvakt som återställer sig genom att maskinen görs strömlös i ett par timmar. (skyddar för överlast)

det kan finnas en liten hockeypuck med två kontakter placerad innanför höljet till kopplingsplinten på kompressorn (klixonrelä) detta skyddar även för överlast på kompressorn.

men genom att mäta strömen så får man reda på om kompressorn arbetar hälsosamt, märkskylten anger alltid ett låst läge i förhållande till spänningen och står det 230volt så skall man alltid gå på märkströmmen och inte på ev, maxström. eller lockt rotor (LRA) eller dylikt. (man kan plåga kompressorn en hel del innan skydden löser) 

Och som sagt mät hetgastemperaturen! Oljan har en tendens att börja koksa om det blir för varmt här.





Det jag inte köper i denna diskussion är att ni pratar om höga tryck vid v-laddning...
Och det förekommer inte ett hekto över vad drift pressostaten tillåter oavsett vad diff mellan retur å framledning är, det faktum som kvarstår är att carman uppnår en rejält varm tank med hög diff och det säger att trycket blir lägre vid högre diff annars skulle hans driftpressostat slå av tidigare som brukligt vid 54 grader. Med denna diff han har får han sin tank upp till 60 grader.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 04 juli 2006, 22:00:03 »

Tryckgränserna som finns i systemet har som enda funktion att skydda mot otillåten tryckhöjning,

Det viktiga är hur kompressorn mår och hur kan man kolla detta? jo genom att titta på kompressorns märkskylt och avläsa strömgränserna och mäta med en strömtång och kolla så att märkströmen inte överskrids, och att mäta hetgastemperaturen direkt efter kompressorn, vid temperaturer upp mot 115 grader så skulle jag stoppa driften! 

Det kan stå tex internal protected på märkskylten och då finns en inbyggd lindningsvakt som återställer sig genom att maskinen görs strömlös i ett par timmar. (skyddar för överlast)

det kan finnas en liten hockeypuck med två kontakter placerad innanför höljet till kopplingsplinten på kompressorn (klixonrelä) detta skyddar även för överlast på kompressorn.

men genom att mäta strömen så får man reda på om kompressorn arbetar hälsosamt, märkskylten anger alltid ett låst läge i förhållande till spänningen och står det 230volt så skall man alltid gå på märkströmmen och inte på ev, maxström. eller lockt rotor (LRA) eller dylikt. (man kan plåga kompressorn en hel del innan skydden löser) 

Och som sagt mät hetgastemperaturen! Oljan har en tendens att börja koksa om det blir för varmt här.





det där lät inte som om jag kunde fixa det själv.

det är inte så att du eller nån annan har koll på vad en Nibe 1215-8,5 klarar ?
Det jag är ute efterr är om jag ska fortsätta köra som jag gör eller öka flödet lite
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 04 juli 2006, 21:00:23 »

Tryckgränserna som finns i systemet har som enda funktion att skydda mot otillåten tryckhöjning,

Det viktiga är hur kompressorn mår och hur kan man kolla detta? jo genom att titta på kompressorns märkskylt och avläsa strömgränserna och mäta med en strömtång och kolla så att märkströmen inte överskrids, och att mäta hetgastemperaturen direkt efter kompressorn, vid temperaturer upp mot 115 grader så skulle jag stoppa driften! 

Det kan stå tex internal protected på märkskylten och då finns en inbyggd lindningsvakt som återställer sig genom att maskinen görs strömlös i ett par timmar. (skyddar för överlast)

det kan finnas en liten hockeypuck med två kontakter placerad innanför höljet till kopplingsplinten på kompressorn (klixonrelä) detta skyddar även för överlast på kompressorn.

men genom att mäta strömen så får man reda på om kompressorn arbetar hälsosamt, märkskylten anger alltid ett låst läge i förhållande till spänningen och står det 230volt så skall man alltid gå på märkströmmen och inte på ev, maxström. eller lockt rotor (LRA) eller dylikt. (man kan plåga kompressorn en hel del innan skydden löser) 

Och som sagt mät hetgastemperaturen! Oljan har en tendens att börja koksa om det blir för varmt här.



Skrivet av: hplp
« skrivet: 04 juli 2006, 20:57:25 »

Jo du har en poäng där, det där med antal starter, slitage och höga startströmmar. :)
Inte svära i kyrkan, ;D det var roligt sagt.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 04 juli 2006, 19:59:14 »

jo, det är klart . vi pratar nog om olika saker. lägre flöde ger ju så klart högre temp och därför också högre kondenseringstryck. vad som är skadligt med att pressa så hårt skulle i så fall vara att kompressorn får jobba mot ett högre tryck vilket på sikt borde ge större slitage, om man inte samtidigt kompenserar med varmare förångare så att tryckskilnaden minskar. det bör således inte vara lika påfrestande att plocka ut en hög temp på sommaren som på vintern om man har L-v pump. Sc:,h

men det kan inte vara ekonomiskt att köra så, dels för att värmeövergången blir trögare vid lägre tempdiff och dels för att kompressorn får jobba hårdare och längre. samtidigt minskar kanske livslängden på kompressorn, jag tror det lönar sig i längden att ta el-tillskott på de sista 10 graderna.

El tilskott... man ska inte svära i kyrkan! det är iingen som vill nå just 60 grader, utan bara få ut så hög temp som möjligt utan att andvända elpetronen.
jag vill igentligen bara se till att få så få starter som möjligt.


om nu det högre trycket trots allt sliter hårdare på kompressorn, så drar jag till med en gissning att det blir +-0 i slitage att köra många starter till 55 grader eller få starter till 60 grade.
vi måste ju räkna in att om tanken innehåller 60 gradit vatten i toppen så tar dt längre tid inan den når start temp, än om den bar innehåller 55 gradit vatten.

Uran logger är det omöjligt att veta, men det rör sig kanske om samma antal minutrar under högt tryck på en månad oavsett inställning? eller vad tror ni?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 03 juli 2006, 22:30:26 »

jo, det är klart . vi pratar nog om olika saker. lägre flöde ger ju så klart högre temp och därför också högre kondenseringstryck. vad som är skadligt med att pressa så hårt skulle i så fall vara att kompressorn får jobba mot ett högre tryck vilket på sikt borde ge större slitage, om man inte samtidigt kompenserar med varmare förångare så att tryckskilnaden minskar. det bör således inte vara lika påfrestande att plocka ut en hög temp på sommaren som på vintern om man har L-v pump. Sc:,h

men det kan inte vara ekonomiskt att köra så, dels för att värmeövergången blir trögare vid lägre tempdiff och dels för att kompressorn får jobba hårdare och längre. samtidigt minskar kanske livslängden på kompressorn, jag tror det lönar sig i längden att ta el-tillskott på de sista 10 graderna.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 03 juli 2006, 21:37:03 »

Han sa att det var knapt mätbar skilnad i COP, så vi struntar i det.
därimot så svara han inte direkt på om det var mer skadligt att arbeta med den höga tempen, han verkar mer utgå från att man hållersig inom toleransena, genm att styrdatorn tillåter detta.

Jag vet att jag får 60 grader i toppen, men jag får inte hela beredaren till 60 grader, så kanske det är samma energi innehåll som om jag kör med högre flöde?
jag har ju väldigt kall retur, när driftpresostaten stoppar laddningen & så kall är väll boten på beredaren (46 ºC)

Men hallå... skadligt på vilket sätt? drift pressostaten slår av vid 24.5 bar.
Eftersom ditt vatten som värms befinner sig längre i kondensorn så blir det varmare efter kondensorn än om du hade haft högre flöde..
Trycket i kyldelen är fortfarande samma och slår av vid samma tryck..inget farlig i det.
Däremot så är mängden varmvatten du värmer mer skadligt än å värma mindre varmvatten, eftersom du får längre vv-laddningar.
Med ett lägre flöde som du har så får du en vv-laddning som värmer varmvattnet några grader extra innan driftpressostaten slår ifrån, och det är väl fint.

Menar du att det alltid är samma tryck i kondensorn, tror jag inte jag vill hålla med dig. Köldmediat kondenserar vid lägre tryck om temp är lägre i kondensorn, hävdar jag. ???

Men likväl så slår driftpressostaten av vid 24.5 bar... och med lägre flöde uppnår man högre sluttemperatur det visar ju Carman... Eller hur? Så hur är trycket i kondesorn? högre, lägre?? jag ska kolla på nästa vp jag mäter drifttryckena på och justera deltat uppåt å neråt... Svar kommer men som sagt sluttrycket är likaväl ändå 24.5 bar vid stopp.
Skrivet av: Glenn
« skrivet: 03 juli 2006, 21:12:36 »

Han sa att det var knapt mätbar skilnad i COP, så vi struntar i det.
därimot så svara han inte direkt på om det var mer skadligt att arbeta med den höga tempen, han verkar mer utgå från att man hållersig inom toleransena, genm att styrdatorn tillåter detta.

Jag vet att jag får 60 grader i toppen, men jag får inte hela beredaren till 60 grader, så kanske det är samma energi innehåll som om jag kör med högre flöde?
jag har ju väldigt kall retur, när driftpresostaten stoppar laddningen & så kall är väll boten på beredaren (46 ºC)

Men hallå... skadligt på vilket sätt? drift pressostaten slår av vid 24.5 bar.
Eftersom ditt vatten som värms befinner sig längre i kondensorn så blir det varmare efter kondensorn än om du hade haft högre flöde..
Trycket i kyldelen är fortfarande samma och slår av vid samma tryck..inget farlig i det.
Däremot så är mängden varmvatten du värmer mer skadligt än å värma mindre varmvatten, eftersom du får längre vv-laddningar.
Med ett lägre flöde som du har så får du en vv-laddning som värmer varmvattnet några grader extra innan driftpressostaten slår ifrån, och det är väl fint.

Menar du att det alltid är samma tryck i kondensorn, tror jag inte jag vill hålla med dig. Köldmediat kondenserar vid lägre tryck om temp är lägre i kondensorn, hävdar jag. ???

Skrivet av: hplp
« skrivet: 03 juli 2006, 21:06:27 »

Han sa att det var knapt mätbar skilnad i COP, så vi struntar i det.
därimot så svara han inte direkt på om det var mer skadligt att arbeta med den höga tempen, han verkar mer utgå från att man hållersig inom toleransena, genm att styrdatorn tillåter detta.

Jag vet att jag får 60 grader i toppen, men jag får inte hela beredaren till 60 grader, så kanske det är samma energi innehåll som om jag kör med högre flöde?
jag har ju väldigt kall retur, när driftpresostaten stoppar laddningen & så kall är väll boten på beredaren (46 ºC)

Men hallå... skadligt på vilket sätt? drift pressostaten slår av vid 24.5 bar.
Eftersom ditt vatten som värms befinner sig längre i kondensorn så blir det varmare efter kondensorn än om du hade haft högre flöde..
Trycket i kyldelen är fortfarande samma och slår av vid samma tryck..inget farlig i det.
Däremot så är mängden varmvatten du värmer mer skadligt än å värma mindre varmvatten, eftersom du får längre vv-laddningar.
Med ett lägre flöde som du har så får du en vv-laddning som värmer varmvattnet några grader extra innan driftpressostaten slår ifrån, och det är väl fint.

Menar du att det alltid är samma tryck i kondensorn, tror jag inte jag vill hålla med dig. Köldmediat kondenserar vid lägre tryck om temp är lägre i kondensorn, hävdar jag. ???
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 03 juli 2006, 18:34:55 »

Han sa att det var knapt mätbar skilnad i COP, så vi struntar i det.
därimot så svara han inte direkt på om det var mer skadligt att arbeta med den höga tempen, han verkar mer utgå från att man hållersig inom toleransena, genm att styrdatorn tillåter detta.

Jag vet att jag får 60 grader i toppen, men jag får inte hela beredaren till 60 grader, så kanske det är samma energi innehåll som om jag kör med högre flöde?
jag har ju väldigt kall retur, när driftpresostaten stoppar laddningen & så kall är väll boten på beredaren (46 ºC)

Men hallå... skadligt på vilket sätt? drift pressostaten slår av vid 24.5 bar.
Eftersom ditt vatten som värms befinner sig längre i kondensorn så blir det varmare efter kondensorn än om du hade haft högre flöde..
Trycket i kyldelen är fortfarande samma och slår av vid samma tryck..inget farlig i det.
Däremot så är mängden varmvatten du värmer mer skadligt än å värma mindre varmvatten, eftersom du får längre vv-laddningar.
Med ett lägre flöde som du har så får du en vv-laddning som värmer varmvattnet några grader extra innan driftpressostaten slår ifrån, och det är väl fint.

OK jag utsäter inte kompressorn för ett högre tryck än om jag körde utan strypning, eller med lite strypning.
men jag kör det höga trycket under en längre stund, men deta bore ju motsvara lika lång stund i snitt på en månad (utan stypning/med strypning) eller tänker jag fel?

Säg att jag tänker rätt så käns det bra Thumbsup
Skrivet av: Digital
« skrivet: 03 juli 2006, 08:52:50 »

Han sa att det var knapt mätbar skilnad i COP, så vi struntar i det.
därimot så svara han inte direkt på om det var mer skadligt att arbeta med den höga tempen, han verkar mer utgå från att man hållersig inom toleransena, genm att styrdatorn tillåter detta.

Jag vet att jag får 60 grader i toppen, men jag får inte hela beredaren till 60 grader, så kanske det är samma energi innehåll som om jag kör med högre flöde?
jag har ju väldigt kall retur, när driftpresostaten stoppar laddningen & så kall är väll boten på beredaren (46 ºC)

Men hallå... skadligt på vilket sätt? drift pressostaten slår av vid 24.5 bar.
Eftersom ditt vatten som värms befinner sig längre i kondensorn så blir det varmare efter kondensorn än om du hade haft högre flöde..
Trycket i kyldelen är fortfarande samma och slår av vid samma tryck..inget farlig i det.
Däremot så är mängden varmvatten du värmer mer skadligt än å värma mindre varmvatten, eftersom du får längre vv-laddningar.
Med ett lägre flöde som du har så får du en vv-laddning som värmer varmvattnet några grader extra innan driftpressostaten slår ifrån, och det är väl fint.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 02 juli 2006, 19:06:16 »

Jag har inte redovisat några siffror från en vv-laddning helt utan strypning, & det kanse är en såda laddning  killen från nibe jämför med (då har man kanske bare ett delta-t på 4-5 grader)
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 02 juli 2006, 19:03:21 »

Han sa att det var knapt mätbar skilnad i COP, så vi struntar i det.
därimot så svara han inte direkt på om det var mer skadligt att arbeta med den höga tempen, han verkar mer utgå från att man hållersig inom toleransena, genm att styrdatorn tillåter detta.

Jag vet att jag får 60 grader i toppen, men jag får inte hela beredaren till 60 grader, så kanske det är samma energi innehåll som om jag kör med högre flöde?
jag har ju väldigt kall retur, när driftpresostaten stoppar laddningen & så kall är väll boten på beredaren (46 ºC)
Skrivet av: Digital
« skrivet: 02 juli 2006, 18:41:22 »

Vilken tid det tar beror väl både på starttemp och sluttemp?

Jag har i alla fall svårt att se varför just Nibe skulle ge högre COP vid onödigt stor tempdiff när det för alla andra typer av "värmeväxlare" är mer effektivt ju lägre tempdiff man har (förutsatt att den är tillräckligt stor för att få full kondensering av köldmediat), jag säger dock inte att jag vet att jag har rätt, utan att jag skulle vilja se data som visar på att COP vid t.ex 60/45 grader är högre än vid 55/45 grader.

Den fördel som CarMan bevisligen får är en högre temp, men jag är däremot tveksam till den högre COP som påstås...

Både du och jag vet att det är driftpressostaten som slår av vid vv-laddning är det då så märkligt att det tar längre tid när hans drift press slår av vid 60 grader då han har högre diff än normala 5-10 grader?

Du frågasatte varför det tog längre tid då någon på Nibe sa att effetiviteten blev bättre och vips så var han direkt okunnig...

Jag svarade på varför det tog längre tid inget annat....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 juli 2006, 10:06:27 »

Vilken tid det tar beror väl både på starttemp och sluttemp?

Jag har i alla fall svårt att se varför just Nibe skulle ge högre COP vid onödigt stor tempdiff när det för alla andra typer av "värmeväxlare" är mer effektivt ju lägre tempdiff man har (förutsatt att den är tillräckligt stor för att få full kondensering av köldmediat), jag säger dock inte att jag vet att jag har rätt, utan att jag skulle vilja se data som visar på att COP vid t.ex 60/45 grader är högre än vid 55/45 grader.

Den fördel som CarMan bevisligen får är en högre temp, men jag är däremot tveksam till den högre COP som påstås...
Skrivet av: Digital
« skrivet: 02 juli 2006, 08:02:53 »

En effektivare pump eller ett effektivare körsätt borde inte ta längre tid på sig.
Jag satsar mina pengar på att han inte vet vad han pratar om.  :o :o :o

Självklart tar det längre tid eftersom Carman får upp så hög temp i sin vpa...Högre än vad man får vid lägre diff.
Han har ju 60 grader i sin tank eller hur.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 juli 2006, 01:59:35 »

En effektivare pump eller ett effektivare körsätt borde inte ta längre tid på sig.
Jag satsar mina pengar på att han inte vet vad han pratar om.  :o :o :o
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 01 juli 2006, 20:55:33 »

Jag skulle gärna se diagram som bevisar att du får högre COP med så stor tempdiff över din beredare. Tror inte att 15ºC är bättre än 10ºC...  ???

Håller med dig. jag tycker inte heller svaret är så ut tömande, angående hr skadligt den högre tempaturen är.

Han är inte heller med på att man med hög effekt inte värmer allt vatten i inermanteln om flödet är högt. han på pekar bara att det tar längre tid att värma om flödet är lågt
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 juli 2006, 04:47:30 »

Jag skulle gärna se diagram som bevisar att du får högre COP med så stor tempdiff över din beredare. Tror inte att 15ºC är bättre än 10ºC...  ???
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 30 juni 2006, 20:43:53 »

Stälde frågan till Nibe & fick följande svar:

Det går alldeles utmärkt att köra som du gör, det är inga problem för värmepumpen. Vid drift under högre tryck sjunker effekten dock vilket resulterar i den längre tiden för vv- laddning. Det enda som händer om flödet försämras är att du erhåller ett HP/MS- larm. Genom den stora differansen på temperaturerna erhåller du en hög COP under vv- laddning. Teoretiskt skulle din inställning vara mer gynnsam men det är totalt sett små skillnader det handlar om. Den stora fördelen är att din topptemperarur i beredaren är så hög att periodisk höjning av varmvattnet är i stort sett inte nödvändig för att erhålla ett fullgott skydd mot ev. legionellabakterier samt att du får ett större varmvattenförråd med färre laddningar och starter som följd.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juni 2006, 12:09:23 »

Personligen tror jag det skulle bli snabbare/effektivare och mindre långvariga belastningar om du trimmade in flödet så att du får ca 7-8 ºC deltaT istället, men det är ju bara vad jag tror.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 28 juni 2006, 22:53:29 »

Den löser väl som vanligt på driftspressostaten när det blir "för" varmt, din höga temp på framledningen beror nog på att du har så pass låg temp på returen, trycket stiger inte lika fort med stort deltaT gissar jag.

men jag kör ju väldigt länge på höga tempraturer. den går säkert 30 min med en VB-f på över 50 ºC
O andra siden så bör den väll gå mer sällan?
fast det är ju svårt att veta om jag får i mer energi eller inte, kanske har jag så mycke lägre temp i boten att energi inehållet är det samma?

men jag gissar på att jag laddar i mer energi, då pumpen jobbar så länge så bör innermanteln hina med att bli varm på ett annat sätt.

-----------
Fortfarande +51 ºC & då kör jag ju ändå lite golv värme på VPA:n också.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 juni 2006, 22:37:30 »

Den löser väl som vanligt på driftspressostaten när det blir "för" varmt, din höga temp på framledningen beror nog på att du har så pass låg temp på returen, trycket stiger inte lika fort med stort deltaT gissar jag.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 28 juni 2006, 22:01:00 »

Nån som har nån koll på hur skadligt det är att pressa kompressorn til att göra varmt varmvatten?
Jag själv pressar min Nibe "1115" + VPA 300/200 till att göra 60 gradit vatten & den står läng o haltar på 59 ºC (i slutet är 5-10 min för att öka en grad)
hur länge den går & hur lång tid det tar beror på om den bara värmer vaten som kallnat, eller om den värmer efter ett stort vv-utag.


Jag durscha vid 17:00 i dag & efter det starta pumpen.
den var till sist uppe på 60 grade på VB fram & då visa vv-tempen 57 ºC & rerturen låg på 46 ºC
Nu drykt 4 timmar efteråt så är vv-tempen 51 ºC

Pumpen hinner inte under ett sånt här förhålande värma vattnet på dom 40 minuter som den har påsig innan den slår över till at "värma" huset, uten den gör ett uppe håll & fortsätter sen igen. Detta tror jag bara är bra, för då hinner dubbelmanteln värma innermanteln lite bättre.


vad tror ni, presar jag grejorna för hårt?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!