Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HP larm som gör att elpatronen gÃ¥r i tid och otid, eller ??  (läst 12245 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Hej
Har en Thermia villa classic 75 som är ca 8-9 år gammal med ett borrhål på 130 m.
Fungerat bra i alla år frånsett förra vintern då jag var tvungen att öka börvärdet från 40 till 42 för att hålla ung samma värme inne!

I våras gjorde en VVS firma en service på den och allt verkade ok enligt honom.

För en månad sedan fick jag det första HP larmet (har kommit ca 2ggr i veckan efter det) och ringde VVS killen som vá här idag och kollade men hittade inga fel, han startade om den eftersom den gått på elpatron i ca 90 timmar sista månaden (upptäckte jag i förrgår) och Integralen låg på ca 1280!!
Får återkomma om det fortsätter sa han och det gjorde det redan ikväll, har loggat under några timmar och hoppas någon av alla er experter (för det är inte jag) som finns här på forumet kan hjälpa mig.

1. Minus 11 grader ute   2.En ½ senare, -13 grader  3. Ytterligare en ½ senare -13 gr   4. 10 min senare, -14 gr   5. ½ timme senare, -14 gr
Har kurva 40                 
Framl. 44 (49)               Framl 45 (51)                     Framl 52 (51)                              Framl 49 (52)               Framl 54 (52)
Retur 37 (48)                Retur 38 (48)                     Retur 40 (48)                              Retur 42 (48)               Retur 43 (48)
VV 51 (46)                   VV 49 (46)                         VV 48 (46)                                 
Integral 636                 Integral 931                        Integral 1080                              Integral 1084               Integral 1088
KB fr -3                       KB fr -3                              KB fr -3                                                                      KB fr -2
KB till 0                        KB till 0                              KB till 0                                                                      KB till 1
                                                                          Och nu har elpatronen gÃ¥tt pÃ¥                                        Elpatron gÃ¥tt pÃ¥

Mellan punkt 3 och 5 när den kommit upp i ett Integralvärde på nästan 1100 så håller den ju på att slå på och av Elpatronen titt som tätt och det är väl för att framledningen inte kommer upp i temperatur enbart med pumpen antar jag.

Kan lägga till att värmepumpens gradminuter är inställt på 90 och tillsatsen är inställd på 990, dessutom så har vi fortfarande hyfsat varmt nere i gillestugan, ca 21-22 gr men på första våningen är det bara 19 gr, alla de första åren vá det alltid 23 där nere och 22 gr på första våningen.



Hoppas det finns någon som kan förklara på ett enkelt sätt vad som är galet, tack

//Dan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #1 skrivet: 02 december 2010, 09:01:41 »
Det sitter väl ett synglas på den där?
Kolla i synglaset efter bubblor, normalt ska där bara bubbla lite precis efter start.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #2 skrivet: 02 december 2010, 12:28:34 »
Hej Carl

Och tack för svar men jag hittar inget synglas, inte på utsidan iaf, sitter det kanske på insidan?

//Dan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #3 skrivet: 02 december 2010, 15:41:01 »
Hej Carl

Och tack för svar men jag hittar inget synglas, inte på utsidan iaf, sitter det kanske på insidan?

//Dan

Jo, du måste ta bort undre panelen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #4 skrivet: 02 december 2010, 22:09:59 »
Hej igen Carl

Vet inte om jag har någon annan modell än du tror men det finns ingen "undre" panel, det är en enda stor panel som täcker hela framsidan, såg jag ju när servicekillen vá här häromdagen men jag ska ta bort den och se om jag hittar något synglas!

Kan lägga till att sen igår har Integralen legat konstant runt 1180 och elpatronen går in med jämna mellarum!

Tack så länge

//Dan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #5 skrivet: 03 december 2010, 07:49:33 »
Jepp, det stämmer, hela panelen mÃ¥ste tas bort.  :-[

Synglaset tror jag sitter ganska långt ner brevid kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #6 skrivet: 05 december 2010, 08:25:50 »
Hej

Har öppnat och kollat nu men det verkar inte vara några bubblor där, ser mer ut som att det "forsar" igenom, kan lägga till att igår startade jag om den igen (Integralen låg då på 1180) och nu på morgonen så verkar den fungera igen!!!

Framl hade gått upp till 45 (43) och Integral gick ner till 0 och efter en stund startade den igen, märkligt eller!!

Kan lägga till också att jag har inte haft något HP larm på drygt 1 vecka nu så det som verkar konstigt är ju varför den verkar ha fått så svårt att jobba upp framl utan hjälp av elpatronen när det inte varit kallare (haft max 7-8 minus sista 4-5 dagarna)

//Dan
« Senast ändrad: 05 december 2010, 08:33:06 av DG »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #7 skrivet: 05 december 2010, 08:46:14 »
Jag tror att synglaset ska vara klart, utom precis efter start, ser du nÃ¥tt som forsar sÃ¥ kan det vara brist pÃ¥ köldmedium.  :-\

HP ska normalt inte lösa förrän framledningstemp stiger över 55 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #8 skrivet: 05 december 2010, 10:14:56 »
Hej

Å tack för att du engarerar dig Carl, nu har jag precis kollat igen, den gjorde VV och då stod Framl på 56 (55) sen slog den av och då stod den på 57 (43), då va Integralen på + 1 min och det va helt klart i synglaset.

Sen ändrades Integralen till - 11, ca 1 min senare ändrades den till - 90 och då startade pumpen igen och det ser återigen ut som att det "forsar" igenom synglaset!! Framl vid start va 38 (43) och retur 36 (48)

10 minuter senare är Integralen - 114 och framl 42 (43) retur 36 (48)

//Dan

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #9 skrivet: 05 december 2010, 12:03:12 »
Läs om hysteres här, höj den siffran så tvångsändras inte integralen. Då styr inte pumpen värmen på ett bra sätt!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0

"Hysteres" har inte med ditt problem direkt, men bör ändras på Thermia.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #10 skrivet: 05 december 2010, 14:27:23 »
Sen ändrades Integralen till - 11, ca 1 min senare ändrades den till - 90 och då startade pumpen igen och det ser återigen ut som att det "forsar" igenom synglaset!! Framl vid start va 38 (43) och retur 36 (48)

Som sagt kan det vara lite småbubblor de första minutrarna, kolla 5-10 minuter efter start.
"Forsar" det då så ha du nog brist på köldmedium.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #11 skrivet: 05 december 2010, 23:32:42 »
Hej

Ok Bertil, har ändrat Hysteres från 7 till 15 och TS från 15 till 20, hoppas det va så du menade, tack

Carl, hade luckan borta hela f.m och det "forsade" direkt från start och sen höll det på hela tiden tills den stannade igen, minst 15-20 minuter så jag får väl nämna detta för VVS killen och se vad han säger om det!!

Tack igen båda två

//Dan

Utloggad DG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #12 skrivet: 08 december 2010, 17:15:37 »
Hej igen

Problemet är tillbaks :(

HP larm har löst ut och Integralen stod då på 1180 och tillsatsvärmen har börjat användas igen (ökat 2 timmar från igår) trots att det bara är runt 0 grader!!!

Efter att jag startade om allt i lördags den 4/12, bröt även strömmen, så har den fungerat helt ok

KB från har varit -4 och KB till 0 dessa 4-5 dagar, är det normalt??

Och just nu verkar det som den "står å stampar" på en Integral på runt 1180 hela tiden så man får väl bryta strömmen igen och se om det hjälper till VVS killen kommer!

/Dan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #13 skrivet: 08 december 2010, 19:36:11 »
UNdrar om du lider av elpannesyndromet, alltså, när eltillskottet behövs blir framledningstempen så hög att kompressorns stoppas.
Normalt skall den stoppa på driftspressostaten, och själv återstarta när trycket sjunkit.
Om driftspressosten inte fungerar som den skall så finns HP-pressostaten som ett skydd för kompressorn, och om den löser ut så återstartar inte pumpen automatiskt.

Hur hög framledningstemp har du när kompressor + eltillskott går samtidigt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: HP larm som gör att elpatronen går i tid och otid, eller ??
« Svar #14 skrivet: 08 december 2010, 20:52:42 »
Jobbade med en Villa 90S häromdagen. Den uppförde sig liknande. Där slutade det med att kondensorn var tät. På denna så hade man problem med vv också. Driftpressostaten bröt vid rätt tryck men vv blev bara ca 44 ºC. Om växlaren är tät ser man om det kommer en kyltekniker till dig och sätter dit sitt manometerställ. Så jämför han köldmedietemperaturen med framledningen. Då får inte framledningen vara lägre än ett par grader mot kond.temp. På den jag var diffade det ca 10-11 grader.
Enkelt förklarat:
Kondenseringstemperatur (i kondensorn) är 52 ºC och framledning är 41 ºC. Differans=11 ºK Inte Bra!
Vid kondensering 52 ºC bör du ha framledning 50 ºC.
Säg att vi kommer upp i en framledning på 46 ºC som du vill ha och det diffar ca 11 ºC. Då är ju köldmediet uppe i temperaturer kring 57 ºC... Här löser Driftpressostaten ut.
Se till så att ALLT annat fungerar (filter, cirkpump, växelventil etc) Finns problemet ändå kvar så är min kvalificerade gissning att kondensorn krånglar Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!