Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme och framledningstemperatur för beräkning av energibehov  (läst 11199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Normalt så dimensionerar man för ca 60-100% effekttäckning.
Om du kan ha kvar en av tankarna som arbetstank eller volymtank så skulle jag rekommendera en 10-12 kW värmepump.
En 10 kW Wiessmann ger ut nästan 10 kW även vid 50 graders framledning, men en 10 kW Nibe ger bara ca 8 kW vid 50 graders framledningstemp, så man kan inte bara säga att du skall välja en värmepump på 10 kW, den skall alltså ge ut ca 10 kW när det behövs som mest energi (vid högsta framledningstemp).

Mängden eltillskott avgörs av vilken effekttäckningsgrad du väljer på din värmepump.
Med 70% effekttäckningsgrad (en 7 kW värmepump i en anläggning som kräver 10 kW när det är som kallast) så resulterar det i ca 98% energitäckningsgrad, eller ca 200-300 kWh eltillskott/år.
Det kommer aldrig att krävas mer än 3 kW elpatron för att hålla huset varmt.
Väljer du en värmepump med 100% effekttäckning (ca 10 kW) skall det inte behövas elpatrontid alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
I och med att installationskostnaden stiger i takt med högre effekt (både pumppris och borrdjup), så finns det väl förstås en brytgräns där det inte lönar sig att "fläska" på mer?

En idé är att spara vedpannan för att stödelda vid kallare temperaturer.
Skulle det då finnas möjlighet att klara sig med en 8 kW-pump?
Går det att koppla så pumpen jobbar mot acctank även i ett sådant fall?

Eller det kanske är ett smartare drag att skippa vedeldningen och investera i en större pump direkt?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
En 8 kw mot tank funkar bra om du ska skippa veden eller inte kan nog bara du bestämma själv men jag skulle behållit veden och troligtvis köpt en större vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
I dagsläget lutar jag nog mot att behålla vedpannan. Grejjerna står ju ändå där och det är inget fel på dem.
Dessutom har jag inget emot lite pyssel med ved, så länge det inte blir för mycket. För att täcka de kallaste dagarna bör det räcka med några kubik per år, vilket jag bör få tag på gratis.

Frågan är då hur man bör dimensionera och koppla. Idag har jag tre acctankar á 500 L varav en innehåller vvb.
Minst en acctank måste ut för att få plats med VP. Bör man spara två eller bara en? Bör man spara den med vvb?
Går det att koppla dessa på något smart sätt så det bara är att elda när det blir aktuellt eller är parallellt med avstängningskranar det rekommenderade?

Vilken storlek på pump?
En installation med Nibe 1245 ligger väl närmast till hands med de kontakter jag har...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Du kan koppla en 1245a mot tanken men shunten ska stå helt öppen vid vp drift och man måste komplettera med en extra framlednings givare som känner tanktempen. När du eldar kommer shunten stänga automatiskt eller manuellt och reglera tempen inne och vp stoppar för att den känner att tanken redan är varm när tanken kallnar måste shunten öppnas igen antingen via autoshunt eller manuellt och vp kör som vanligt. Tanken med beredare kan du sälja för den behövs inte vv bereds i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Jag läste lite om detta här: http://www.nibeonline.com/pdf/M11345-4.pdf
Där står dock
"Tänk på! Med denna inställning prioriteras drift med vedpannan högre än drift med värmepumpen."

Vad innebär det egentligen?

Jag har idag en Thermomatic CBJ Autoshunt. Menar du att jag kan fortsätta använda den? Är inte riktigt med på det du skriver om shunten.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
Jag läste lite om detta här: http://www.nibeonline.com/pdf/M11345-4.pdf
Där står dock
"Tänk på! Med denna inställning prioriteras drift med vedpannan högre än drift med värmepumpen."

Vad innebär det egentligen?

Jag har idag en Thermomatic CBJ Autoshunt. Menar du att jag kan fortsätta använda den? Är inte riktigt med på det du skriver om shunten.

Det innebär att värmepumpen vill att vedpannan ska starta före värmepumpen, och att värmepumpen kommer att stoppa när vedpannan är varm. Eftersom en vedpanna kräver manuell start sÃ¥ är  det du som bestämmer när den ska användas. När väl vedpannan är i drift sÃ¥ shuntas rätt temperatur ut. Vid vp-drift är shunten helt stängd och framledningen styrs hel och hÃ¥llet av värmepumpens framledning.

Nibes funktion för sammankoppling med vedpanna+shunt är riktigt bra i sin enkelhet.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Det innebär att värmepumpen vill att vedpannan ska starta före värmepumpen, och att värmepumpen kommer att stoppa när vedpannan är varm. Eftersom en vedpanna kräver manuell start sÃ¥ är  det du som bestämmer när den ska användas. När väl vedpannan är i drift sÃ¥ shuntas rätt temperatur ut. Vid vp-drift är shunten helt stängd och framledningen styrs hel och hÃ¥llet av värmepumpens framledning.

Nibes funktion för sammankoppling med vedpanna+shunt är riktigt bra i sin enkelhet.

/ErikB

Det låter precis som jag vill ha det. Jag eldar när jag vill/behöver och resten sköter sig själv. Sköts shunt och allt automatiskt, eller måste man öppna shunten fullt manuellt vid VP-drift?

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
Shunten styrs automatiskt.
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om du redan har en shunt styrning som styr efter innetemp går det bra att använda den och endast komplettera med en framlednings givare för ca 100 kr. Men annars funkar säkert Nibes förslag bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Tack för alla svar.
Kommer plocka in offerter. Lutar mot Nibes, men ska ta in från fler för att försöka pruta lite.
Återkommer när jag behöver stöd med valet :-)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Även Thermia har en liknande styr och går bra att koppla in på liknande sätt om man aktiverar nått dom kallar buffert styr (tror jag) men det ska installatörn kunna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!