Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När det blev kallt sÃ¥ blev det varmt, men bara pÃ¥ övreplan - ideer?  (läst 15217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Lite feedback för dom som är intresserade.
Värmefördelningen blev bra. Vi hade i morse
-24 ute.
21,X i sovrum (uppe)
23 i grabbens rum (uppe), flyttat från toan uppe - nu tror jag att den visar lite för varmt.
22,5 i flickans rum - helt ok hon vill ha det så (flyttad från klädkammaren).
ca 22 i toan nere.
och ca 20 i vardagsrummet.

Klädkammren och toan som var för varma gav jag helt enkelt upp, så jag tog ut termometrarna från dom rummen. Men idag känns dom helt ok i temp dom med :)

Det jag gjorde var:
Toan och kläkammaren -> justerventil till 1 och nästan stängd termostatventil
Alla sovrum uppe sänkte justerventil från 4 till 1,5, termostatventiler fullt öppna.
Nedreplan fick vara som den var, dvs nästan alla raddar med justerventil 6, tror att det är 1 eller 2 som har något sänkt för att balansera 2 närliggande raddar. Alla med termostatventilerna fullt öppna.
Sänkte kurvan från 33 till 31
Provade sänka rumbör från 21 till 20, men tyckte att det blev lite svalt innan vi la oss, så höjde tillbaks till 21.

Nu förstör vi allt labbande genom att mys-elda en 2a adventsbrasa, en levande eld är svårslagen när det gäller mys :)

Undrar var jag suttit om jag inte fått hjälp härifrån - tacksam.

« Senast ändrad: 09 december 2013, 09:09:20 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Och nu när det blev varmare (mellan -17 och -11) så började vi frysa :( Kompenserade genom att trycka upp kurvan 2 steg igen, justerandet fortsätter i em. Nu känns dom som om jag skulle behöva ha en flackare kurva som ger mindre värme när det riktigt kallt.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Lite feedback för dom som är intresserade.
Värmefördelningen blev bra. Vi hade i morse
-24 ute.
21,X i sovrum (uppe)
23 i grabbens rum (uppe), flyttat från toan uppe - nu tror jag att den visar lite för varmt.
22,5 i flickans rum - helt ok hon vill ha det så (flyttad från klädkammaren).
ca 22 i toan nere.
och ca 20 i vardagsrummet.

Klädkammren och toan som var för varma gav jag helt enkelt upp, så jag tog ut termometrarna från dom rummen. Men idag känns dom helt ok i temp dom med :)

Det jag gjorde var:
Toan och kläkammaren -> justerventil till 1 och nästan stängd termostatventil
Alla sovrum uppe sänkte justerventil från 4 till 1,5, termostatventiler fullt öppna.
Nedreplan fick vara som den var, dvs nästan alla raddar med justerventil 6, tror att det är 1 eller 2 som har något sänkt för att balansera 2 närliggande raddar. Alla med termostatventilerna fullt öppna.
Sänkte kurvan från 33 till 31
Provade sänka rumbör från 21 till 20, men tyckte att det blev lite svalt innan vi la oss, så höjde tillbaks till 21.

Nu förstör vi allt labbande genom att mys-elda en 2a adventsbrasa, en levande eld är svårslagen när det gäller mys :)

Undrar var jag suttit om jag inte fått hjälp härifrån - tacksam.
Hej! Tycker du är på rätt väg genom att fin justera så forsätt med att ha koll på vilken temperatur du har i rummen.Om du tittar på grabbensrum 24 °C så kan du strypa där och i vardagsrummet 20 °C så kan du öppna där och ha tålamod när du fin justerar för det tar tid. :)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Tack, det känns som om det blir bättre även om jag inte har en aning om vad jag håller på med a:gl
Nu tror jag att kanske överreagerade över "inomhus kylan" i natt. Pratade med en kollega och han sa "det märks att det blivit varmare ute, det blev kallt inne" - han har fjärrvärme.

Det ska tydligen fortsätta att bli varmare så i morgon ska det vara några + grader, ska bli spännande att se vilket inomhus klimat vi får då.

Jag kan tyvärr inte höja alls på nedervåningen för alla ventiler är redan helt öppna där. Det känns som om det kan bli ett problem om jag vill ha varmare nere, då måste jag höja utgående temp från pannan, men samtidigt är det för varmt uppe och där är allt redan nedtrypt. Men nu ska jag skynda långsamt och göra 1 förändring åt gången, tror att jag ska skriva upp alla nuvarande inställningar så jag har nått att återgå till om det skulle behövas.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Japp bara försöka tänka logiskt.Kan du inte justera (öka) mer så får du höja kurvan och strypa uppe.+ i kanten att du vill skynda långsamt och sätt en lapp vid radiatorerna hur mycket du har justerat.Problemet är oftas inte att justera rätt utan det brukar mer andra saker som påverkar som solstrålning exempel.Försök att utgå från standard inställningarna kurva 40 och rum bör 20.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Japp bara försöka tänka logiskt.Kan du inte justera (öka) mer så får du höja kurvan och strypa uppe.+ i kanten att du vill skynda långsamt och sätt en lapp vid radiatorerna hur mycket du har justerat.Problemet är oftas inte att justera rätt utan det brukar mer andra saker som påverkar som solstrålning exempel.Försök att utgå från standard inställningarna kurva 40 och rum bör 20.
Solen är inget problem i Kiruna i december.  :)
(Kunde inte motstÃ¥ frestelsen. tOOmten Men jag hÃ¥ller sÃ¥klart med:  Metodiskt och logiskt, och med anteckningar sÃ¥ man vet vad man har gjort. Läsa manualen till VP är ocksÃ¥ bra för att förstÃ¥ det där med kurva osv...)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag har försökt finna ut vad du har för ventiler och termostater på dina radiatorer för att kunna hänga med i dina justeringar, men hittar ingen sån info..?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Jag har försökt finna ut vad du har för ventiler och termostater på dina radiatorer för att kunna hänga med i dina justeringar, men hittar ingen sån info..?

Jag har faktiskt ingen aning :) VA står det på en plasthatt som sitter över termostatventilen. Jag har inte fått fakturan från VVSarna än, men kan ta en bild när jag kommer hem (bild på justernyckeln bifogas om det hjälper nått?). Jag har inga termostater, men genom att vrida på plasthatten så kan jag påverka termostatventilen.

Solen är inget problem i Kiruna i december.  :)

Den har väldigt liten inverkan just nu ;)
Däremot så blåser det en hel del just nu.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Med tanke på nyckeln så står det förmodligen TA på hatten också inte VA Sc:,h
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Med tanke på nyckeln så står det förmodligen TA på hatten också inte VA Sc:,h
Nejdå kanske lite liten nyckel till va-locken men du kan ju prova :)Den passar till TA-modellerna ^-^
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har också nyinstallerad Thermia Optimum 10 med samma problem, för varmt uppe.
Däremot har jag termostater uppe, dom är väldigt lite öppna utom i sovrum som är helt stängt.
Låter som svårt att reglera uppe med bara vredet, sätt på termostater i de rum som blir för varma.
Ta det lugnt, justera ytterst lite, vänta en dag, lika lite nästa dag.
Systemet är väldigt långsamt, det tar tid innan VP och rumstempen stabiliserat sig.

Det finns en bra tråd om optimering av Thermia i forumet i början på Thermiaavdelingen.
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Jag skulle vilja ha justerventiler på "stigarledningarna" så jag kunde strypa ner hela övervången på 2 skruvar, men men...
Jag har justerat efter.
1. Helt öppet överallt.
2. Det blev för varmt på övreplan så jag sänkte ner alla justerventiler där.
3. Justera ner den varmaste radiatorn och vänta.

Jag justerar nu efter devisen, där det är som varmast sänker jag lite. Om det är kallt någonstans så *ska* det vara helt öppet. Det där vänta behöver jag nog träna mer på, det är jag lite dålig på.

Termostater kommer så småning om, men jag vill gärna ha balanserat först. Jag kommer att ha ca 5st på 15 radiatorer. I klädkammaren och på toan har jag gett upp, dom får helt enkelt vara varma, ev får dom också termostater.

Det som är intressant är att nu när det blir varmare och varmare ute (nu -8), så blir det kallare och kallare inne, fast jag har justerat in det så det var bra när det var -25. Behöver pannan tid på sig att reagera på utetempen också?
Jag har en innegivare som är aktiverad nu (den var inaktiverad medan jag justerade).

Nu ska jag läsa av el-mätarna (blir lika förvånad varje dag av hur lite ström det går nu).

Bifogar bild på ähmmm VA-vredet ;) Justerventilen är den vita grunkan i mitten om jag fattat det rätt.

//T

edit// Nu förstår jag varför det inte funkar, någon har ju lagt radiatorn på sida //edit
« Senast ändrad: 10 december 2013, 16:07:35 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jo det vare bra, jag har precis som du för stora/många element på övervåningen eller rättare sagt för små på bottenvåningen. Men jag har avstängningsventiler på stigarna dit upp, kulventiler inte så kul(!) att reglera med, så jag gav upp den verksamheten och ströp övervåningens raddar individuellt. Det gav ett delta på stigarna dit upp på 12K medan helt öppet på bottenvåningens gav delta på 5K, tillsammans får jag då 8K på värmepumpens fram och returledningar. Är inte nöjd med fördelningen av över/bottenvåningstempen men väntar med att justera den igen tills det blir kallare. Jag har pga mera isolering sänkt värmebehovet sen sist och det förändrade balansen, jag sänkte kurvan parallellt i höstas vid typ 5 °C ute med bibehållen innetemp, men måste förmodligen sänka till en lägre kurva för att det inte ska bli för varmt inne vinter. Jag tror att det påverkar temperaturbalansen upp/nere så det vore förstås bäst med en riktig flödesreglerventil på ena stigaren. Och när man talar med tomten så önskar jag en till flödesreglerventil, direkt på värmepumpens ena värmebärarledning. Då har man ju möjlighet att balansera effektfördelningen mera styrbart.

Tack för bilden på din ventil. TA tydligen, Vet inte hur man grundstryper/öppnar den nyckeln du har justerar man grundflödet med men det visste du redan, (skickar med ett dokument för din ventil) du använder väl bara den när du trimmar, Handratten ska liksom termostaten ju inte vara med i leken förrän du fått till balansen. Tänk på att du inte ska justera temperaturnivån förrän du har balansen rätt.

PS Har du öppnat returavstängningsventilerna helt på bottenvåningens raddar? (Om du har sådana)
« Senast ändrad: 10 december 2013, 17:03:49 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
För att börja bakifrån, nej jag vet inte om returerna är helt öppna... kanske jag borde titta på.
Jag har börjat fundera i banorna att jag har samma problem som dig, för få radiatorer nere, har kommit på att jag förmodligen skulle behövt 1 stor till, funderar på om elementfläkt kunde vara en lösning?
Jag försökte att bara använda justerskruven när jag trimmade, men som sagt på toa och klädkammare räckte den inte till, den står på 1 på båda och det blev -hett- så jag drog in termostatventilerna också.

Men det som stör mig är att innetempen avgörs av utetempen, nu sitter jag och småhuttrar lite med -8 ute. I går och förrgår svettades jag så det stod härliga till med -25 ute. Kommer förmodligen frysa rejält i morgon då dom lovar +6.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Jag tror du ska konsultera manualen och sedan ändra kurva och rumbör. Se under Styr och regler på
http://www.thermia.se/varmepump-dokumentation/_faq-varmepump.asp och konsultera manualen för att se dom diagram som det talas om. Med rätt kurva och förskjutning kommer du fortfarande ha varmt och skönt vid svinkallt ute, men VP kommer ge lite varmare temp nu, när det är varmare ute.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!