Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: s1233 bra ? behovsstyrd defrost ? underhÃ¥llsvärme ?  (läst 3781 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
s1233 bra ? behovsstyrd defrost ? underhållsvärme ?
« skrivet: 07 november 2010, 03:28:34 »
Är ute efter en billig men bra "fulpump" till min källare.

s1233 ska ge 3,7kW, inte fy skam tycker jag.

Avfrostar den vid behov eller är det "äggklockan" som styr ?


Antar att det inte finns underhållsvärme på den ?

Hur funkar det där med underhållsvärme rent allmänt förresten.. hur kommer det sig att den klarar avfrosta vid låg temp osv..

Finns inte sÃ¥ utförlig info pÃ¥ Zibros hemsida ...pÃ¥ Ö&B  verkar de inte ha sÃ¥ bra koll pÃ¥ vad de säljer eller ens vilka modeller de har...stÃ¥r lite olika pÃ¥ annonsblad..nätet och deras skyltar i butiken stämmer inte heller  :)  Jag tror att den här s1233 är pÃ¥ utgÃ¥ende... verkar ha kommit nyare modeller. Men klenare.
Eget montage av inVest inverter LLVP MSC-09HRDN1-QD0E 2,9kW 6000kr
Zibro; 2st  s1233 3,7kW a 4500kr. 1 st s1332 3,2kW 5000kr

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: s1233 bra ? behovsstyrd defrost ? underhållsvärme ?
« Svar #1 skrivet: 10 november 2010, 15:37:52 »
ÖoB har noll koll... :D Men är man själv påläst så spelar det ju ingen större roll, och det blir knappast till någon nackdel vid ev. garantiärende. Bara bära dit skräpet och få pengarna tillbaka eller hämta ut en ny ungefär, precis som med vilken hårtork eller skruvdragare som helst med 2 års garanti.

Jag har en S-1233 i mitt garage på runt 50 kvm, högt i tak, ganska dåligt isolerat med en stor otät takskjutport.
Den monterades upp för snart ett år sen och har fungerat alldeles utmärkt. Värmer som 1-2 kupévärmare, fast till halva elkostnaden. :)
Det har aldrig varit några problem med att få den att starta även då det varit flera minusgrader i garaget. Vid start så går den alltid in i avfrostning och kör så några minuter innan den slår om och börjar värma.
Jag känner mig ganska säker på att det är en "äggklocka" som styr maskineriet. Den verkar avfrosta med samma intervall oavsett temperatur eller väder.

Den har dessvärre ingen underhållsvärme, men jag kommer koppla in en resistor+brytare tillsammans med tempgivaren, som när den är aktiv "sänker" temperaturen kanske 10 grader mot inställt värde.

Det kan dock hända att det finns en nyare version av S-1233 som har både behovsstyrd avfrostning och underhållsvärme. Titta på fjärrkontrollen som följer med...
Avlång fjärrkontroll = gamla modellen
Rektangulär fjärrkontroll = nya modellen

Den S-1225 som installerades i bostaden i somras har underhållsläget och verkar även avfrosta lite smartare.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad NP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
s 1233 köpte 2st
« Svar #2 skrivet: 16 november 2010, 11:39:47 »
Sa till ÖoB att jag köper 2st om jag fÃ¥r pruta. Sagt o gjort, fick min vilja fram!  studs
Jag tyckte den här verkar ganska vettig.  Jag vill inte ha snabbkoppling. annars hade det blivit Coolix. Har inte installerat dessa än..  Tänkte ha ena zibron i min källare o den andra zibron i föräldrarnas hus..Är ett stort hus.  Till deras källare funderar jag dock pÃ¥ en coolix 3,8kW. Är ju bra med underhÃ¥llsvärme i källare.är ju den fantastiskt prisvärd underhÃ¥llsvärme o behovsstyrd defrost 5000kr.  Undrar om Jula brÃ¥kar ang garantin ifall man installerar själv ? Vad tror du ?  Du har rätt ang. ÖoB  Var mkt därför som jag valde att köpa den där  >:D

Men tillbaka till zibro...Min farhÃ¥ga är ju att om nu s1233an är styrd av "äggklockan".....hur blir det ifall pumpen (kompressorn) slÃ¥r av via termostaten  innan en hel cykel  huvuddunk..    tex antag att den avfrostar en gÃ¥ng per timme ...men sÃ¥ gÃ¥r den bara 20 minuter varje gÃ¥ng för att den fÃ¥r upp värmen snabbt...och därför inte hinner avfrosta.. dÃ¥ kommer den att isa igen mer o mer tills den ger sÃ¥ lite värme att den blir tvunen att gÃ¥ en hel cykel...   vad tror du om detta ?   

Jag förstår att din pump går hela tiden efttersom du har den i ett garage (?) så du lär inte ha detta problem...
Eget montage av inVest inverter LLVP MSC-09HRDN1-QD0E 2,9kW 6000kr
Zibro; 2st  s1233 3,7kW a 4500kr. 1 st s1332 3,2kW 5000kr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!