Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115  (läst 6201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cbx1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115
« skrivet: 13 september 2011, 10:09:13 »
Hej!

Har problem med att brinolen (köldbäraren) kokar på min Fighter 1115.
Varmvattnet blev inte så varmt i går så jag kollade pannan och ködbärarens expansionskärl höll på att smälta för brinolen kokade!

Lite underligt att pannan inte slog ifrån.......

Någon som har varit med on något liknande?

Ringde NIBE support men dom hade aldrig hört talas om nÃ¥gon som hade rÃ¥kat ut för detta. Kul att vara först!   :'(

Misstänker att det är cirkulationspumpen för köldbäraren som har lagt av och att kompressorn då inte får någott nytt ködmedium att jobba med.

NÃ¥gon som har andra teorier?

/ Ville

Kan ju alltid bygga om pumpen till en hembränningsapparat i fall jag inte får ordning på den, för att koka sprit verkar den ju klara av!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115
« Svar #1 skrivet: 13 september 2011, 11:04:08 »
Hej!

Har problem med att brinolen (köldbäraren) kokar på min Fighter 1115.
Varmvattnet blev inte så varmt i går så jag kollade pannan och ködbärarens expansionskärl höll på att smälta för brinolen kokade!

Lite underligt att pannan inte slog ifrån.......

Någon som har varit med on något liknande?

Ringde NIBE support men dom hade aldrig hört talas om nÃ¥gon som hade rÃ¥kat ut för detta. Kul att vara först!   :'(

Misstänker att det är cirkulationspumpen för köldbäraren som har lagt av och att kompressorn då inte får någott nytt ködmedium att jobba med.

NÃ¥gon som har andra teorier?

/ Ville

Kan ju alltid bygga om pumpen till en hembränningsapparat i fall jag inte får ordning på den, för att koka sprit verkar den ju klara av!

Om KB-pumpen lagt av fryser det ju ihop, inte tvärtom.

Du är säker pÃ¥ att det varmt, inte bara gaser i KB-slingan? Om evaporatorn sprungit läck skulle du ju kunna fÃ¥ köldmedium in i slingan, men dÃ¥ blir den ju kall. FörstÃ¥r inte hur det skulle kunna bli varmt.  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cbx1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115
« Svar #2 skrivet: 13 september 2011, 19:27:58 »
Hepp!

Det var köldbärarpumpen som bröt ihop!

Kopplade den direkt till 220V för att tvångsköra den men den bara surrade svagt!

Stängde av kranarna till köldbärarslangarna och skruvade ut pumpen. Läcke nog inte mer än 2 liter brinol, så det var ju bra.

Kopplade åter pumpen till 220V när den låg på bänken för att konstatera att det var så att den inte gick.

Kass!

Frågan nu är om någon har ett bra (billigt) ställe att få tag på en ny Grundfos pump eller är det NIBE som gäller?

/ Ville
« Senast ändrad: 13 september 2011, 19:33:48 av cbx1000 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115
« Svar #4 skrivet: 13 september 2011, 21:48:32 »
Det var häftigt.

Att man kan koka sprit har jag hört talas om men aldrig med en cirkpump  Thumbsup
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ovebank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-1
  • Bosch PL7, CTC Ecopart och Remko luft/luft
SV: Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115
« Svar #5 skrivet: 13 september 2011, 22:11:31 »
Du skriver att det surrar i pumpen. Om det är så är det nog driftkondensatorn som lagt av. En sådan kostar ju inte många kronor att ersätta jämfört med en ny pump. Koppla loss kondensatorn och anslut den till en ohmmeter inställd på ett högt värde. Om kondingen är hel kan man se om den laddar upp sig. Om ingenting händer är den kass.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115
« Svar #6 skrivet: 13 september 2011, 22:17:12 »
Koppla loss kondensatorn och anslut den till en ohmmeter inställd på ett högt värde.

Hur gör man det? Ohmmeter inställd på högt värde?

Skärp dig.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ovebank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-1
  • Bosch PL7, CTC Ecopart och Remko luft/luft
SV: Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115
« Svar #7 skrivet: 13 september 2011, 22:25:43 »
Nej jag behöver då inte skärpa mig. Eftersom du tydligen inte fattar vad jag menar tycker jag att du skall vända dig till någon du känner och som har och begriper sig på ett universalinstrument.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115
« Svar #8 skrivet: 13 september 2011, 22:34:40 »
Nej jag behöver då inte skärpa mig. Eftersom du tydligen inte fattar vad jag menar tycker jag att du skall vända dig till någon du känner och som har och begriper sig på ett universalinstrument.

JAg vet mycket väl vad jag pratar om.

En modern multimeter har bara en inställning, nämligen Ohm.

Inte små, inte stor, inget område alls.

Om du menar att mäta med hög impendans så har alla multimetrar det idag.

Och du skrev inte ens vad han skulle se när han använde multimetern. Bara att om han inte ser något så är kondingen kass.

Kondingen kommer bara att ladda upp sig inom rimlig tid om multimetern har låg impendans.
« Senast ändrad: 13 september 2011, 22:38:21 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115
« Svar #9 skrivet: 13 september 2011, 22:48:19 »
Sen kan jag tillägga att om man har fått ett överslag i en konding vid 230v så kan den fortfarande visa sig frisk när du kör den med 3v från en multimeter.

Kasta kondingen och köp en ny. Kostar bara nÃ¥gra kronor som nÃ¥gon sa  ::)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115
« Svar #10 skrivet: 13 september 2011, 22:48:52 »
Det är överhuvudtaget ganska vanskligt att kontrollmäta en kondensator (speciellt med en Ohm-mätare).  En Ohm-mätare (eller en enkel kapacitansmätare ocksÃ¥ för den delen) mäter med lÃ¥ga spänningar, medan det är ganska vanligt att kondensatorer mäter ok i lÃ¥ga spänningar trots att de inte fungerar vid driftsspänning.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ovebank

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +1/-1
  • Bosch PL7, CTC Ecopart och Remko luft/luft
SV: Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115
« Svar #11 skrivet: 13 september 2011, 23:03:59 »
Jag inte nämnt ordet multimeter. Jag skrev att man skall mäta med ett universalinstrument, d.v.s. ett analogt instrument med visare. Om man mäter en kondensator som i detta fall har ett värde på någonting mellan 4 och 8 mikrofarad, och som är hel, ger instrumentet först helt skalutslag, d.v.s. 0 ohm, för att efterhand gå mot oändligt motstånd. Om detta inte händer är det avbrott i kondingen. Om det skulle visa sig att visaren stannar innan den når oändligt motstånd är det en läcka i kondingen och då är den kass.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115
« Svar #12 skrivet: 13 september 2011, 23:17:08 »
Jag inte nämnt ordet multimeter. Jag skrev att man skall mäta med ett universalinstrument, d.v.s. ett analogt instrument med visare. Om man mäter en kondensator som i detta fall har ett värde på någonting mellan 4 och 8 mikrofarad, och som är hel, ger instrumentet först helt skalutslag, d.v.s. 0 ohm, för att efterhand gå mot oändligt motstånd. Om detta inte händer är det avbrott i kondingen. Om det skulle visa sig att visaren stannar innan den når oändligt motstånd är det en läcka i kondingen och då är den kass.

Spelar ingen roll om det är visare eller LCD.
De flesta multimetrar (eller universialinstrument som du kallar det) skickar ut en spänning på ca 3v för Ohmmätning och har en egen impendans på 1 till 5 MOhm.

Har du fått ett genomslag (eller läcka som du kallar det) så kan kondingen mycket väl fungera utan problem på dessa 3v och visa "oändligt" men på 230v driftspänning är det kortslutning.

Jag vill bara säga att det är meningslöst att försöka mäta kondingar på annat än driftsspänning.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115
« Svar #13 skrivet: 13 september 2011, 23:22:30 »
Mer exakt skrev du faktiskt ohmmeter och inte universalinstrument i ditt ursprungliga inlägg. Men det är ju en högspänningskondensator (230V) som du kontrollmäter med en låg spänning med likström. Det är inte en speciellt bra testmetod för en motorkonding, men det är klart att om den missar de testen så har man ju tur. Men det är lite som att isolationstesta en apparat med en ohmmeter.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Brinolen kokar? NIBE Fighter 1115
« Svar #14 skrivet: 13 september 2011, 23:27:19 »
Men det är lite som att isolationstesta en apparat med en ohmmeter.

Jag då får man garanterat "oändligt".
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!