Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: cbx1000
« skrivet: 18 september 2011, 00:05:53 »

Hej alla!

Tippset om att byta konding visade sig vara ovärderligt!

Jag sparade minst 5000:-

Gött!

En ny kondensator på ELFA kostade 130:- och en pump hade nog gått på ca 4000:- plus moms!

Jag bugar, bockar och bjuder på en pilsner!

/ Ville
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 september 2011, 13:33:07 »

Å andra sidan, om det varit genomslag en längre tid i en konding för 240 V så brukar det bli kortis eller avbrott i den.
Det normala, även enligt min erfarenhet är att man kan detektera fel på kondingar genom att ohmmäta dem.
Jag är dock helt medveten om att det inte är en absolut säker metod.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 14 september 2011, 10:40:46 »

Jag håller med Ovebank, oftast funkar det att mäta en konding, är den trasig så är den och då syns det även med en enkel multimeter.
Njae...  Så här kan man väl snarare säga...  Om Ovebanks metod visar att den är trasig, så är den det.  Däremot din sista del av meningen är inte korrekt, för även om kondensatorn är trasig, så behöver det inte synas med Ovebanks metod.

Citera
Sen finns det naturligtvis undantag, så om den indikerar att vara hel så behöver den inte vara det, kan ändå vara skönt att VETA om den är trasig, vilket man kan konstatera genom att mäta den.
Jo, precis... Och ett av de vanligaste felen med kondensatorer för högre spänningar är ju faktiskt genomslag och det detekterar du helt enkelt inte med Ovebanks mätmetod.  Med den metoden kan du bara mäta rena avbrott och rena kortslutningar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 september 2011, 08:50:55 »

Jag håller med Ovebank, oftast funkar det att mäta en konding, är den trasig så är den och då syns det även med en enkel multimeter.
Sen finns det naturligtvis undantag, så om den indikerar att vara hel så behöver den inte vara det, kan ändå vara skönt att VETA om den är trasig, vilket man kan konstatera genom att mäta den.
Skrivet av: cbx1000
« skrivet: 14 september 2011, 08:38:37 »

Tackar för tippset om att köpa en kodensatorn, värt att prova först!

/ Ville
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 september 2011, 08:21:57 »

Den hemsidan var inte från det här årtusendet  :D
Skrivet av: ovebank
« skrivet: 14 september 2011, 00:57:13 »

Detta är vad jag sysslar med: http://www.folkaboelservice.se/
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 13 september 2011, 23:42:00 »

Jag har hållit på med el och elektronikservice sedan 1960. Jag kan inte påminna mig om att den testmetod jag beskrivit i tidigare inlägg ej har fungerat helt OK.

Jag misstror dig inte heller.

Men du måste förstå att du testar något på 3v som har en driftspänning på 230v.

Med dina kunskaper så borde du också förstå att du inte får något genomslag i kondingen på 3v men kortslutning på 230v.

Eller?
Skrivet av: ovebank
« skrivet: 13 september 2011, 23:39:06 »

Jag har hållit på med el och elektronikservice sedan 1960. Jag kan inte påminna mig om att den testmetod jag beskrivit i tidigare inlägg ej har fungerat helt OK.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 13 september 2011, 23:34:20 »

Om man mäter en kondensator som i detta fall har ett värde på någonting mellan 4 och 8 mikrofarad, och som är hel, ger instrumentet först helt skalutslag, d.v.s. 0 ohm, för att efterhand gå mot oändligt motstånd.

Ja just, glömde tala om vad som händer om man gör ovanstående på en konding som är laddad till 230v.

Eller behöver jag det?
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 13 september 2011, 23:27:19 »

Men det är lite som att isolationstesta en apparat med en ohmmeter.

Jag då får man garanterat "oändligt".
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 13 september 2011, 23:22:30 »

Mer exakt skrev du faktiskt ohmmeter och inte universalinstrument i ditt ursprungliga inlägg. Men det är ju en högspänningskondensator (230V) som du kontrollmäter med en låg spänning med likström. Det är inte en speciellt bra testmetod för en motorkonding, men det är klart att om den missar de testen så har man ju tur. Men det är lite som att isolationstesta en apparat med en ohmmeter.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 13 september 2011, 23:17:08 »

Jag inte nämnt ordet multimeter. Jag skrev att man skall mäta med ett universalinstrument, d.v.s. ett analogt instrument med visare. Om man mäter en kondensator som i detta fall har ett värde på någonting mellan 4 och 8 mikrofarad, och som är hel, ger instrumentet först helt skalutslag, d.v.s. 0 ohm, för att efterhand gå mot oändligt motstånd. Om detta inte händer är det avbrott i kondingen. Om det skulle visa sig att visaren stannar innan den når oändligt motstånd är det en läcka i kondingen och då är den kass.

Spelar ingen roll om det är visare eller LCD.
De flesta multimetrar (eller universialinstrument som du kallar det) skickar ut en spänning på ca 3v för Ohmmätning och har en egen impendans på 1 till 5 MOhm.

Har du fått ett genomslag (eller läcka som du kallar det) så kan kondingen mycket väl fungera utan problem på dessa 3v och visa "oändligt" men på 230v driftspänning är det kortslutning.

Jag vill bara säga att det är meningslöst att försöka mäta kondingar på annat än driftsspänning.
Skrivet av: ovebank
« skrivet: 13 september 2011, 23:03:59 »

Jag inte nämnt ordet multimeter. Jag skrev att man skall mäta med ett universalinstrument, d.v.s. ett analogt instrument med visare. Om man mäter en kondensator som i detta fall har ett värde på någonting mellan 4 och 8 mikrofarad, och som är hel, ger instrumentet först helt skalutslag, d.v.s. 0 ohm, för att efterhand gå mot oändligt motstånd. Om detta inte händer är det avbrott i kondingen. Om det skulle visa sig att visaren stannar innan den når oändligt motstånd är det en läcka i kondingen och då är den kass.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 13 september 2011, 22:48:52 »

Det är överhuvudtaget ganska vanskligt att kontrollmäta en kondensator (speciellt med en Ohm-mätare).  En Ohm-mätare (eller en enkel kapacitansmätare också för den delen) mäter med låga spänningar, medan det är ganska vanligt att kondensatorer mäter ok i låga spänningar trots att de inte fungerar vid driftsspänning.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 13 september 2011, 22:48:19 »

Sen kan jag tillägga att om man har fått ett överslag i en konding vid 230v så kan den fortfarande visa sig frisk när du kör den med 3v från en multimeter.

Kasta kondingen och köp en ny. Kostar bara några kronor som någon sa  ::)
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 13 september 2011, 22:34:40 »

Nej jag behöver då inte skärpa mig. Eftersom du tydligen inte fattar vad jag menar tycker jag att du skall vända dig till någon du känner och som har och begriper sig på ett universalinstrument.

JAg vet mycket väl vad jag pratar om.

En modern multimeter har bara en inställning, nämligen Ohm.

Inte små, inte stor, inget område alls.

Om du menar att mäta med hög impendans så har alla multimetrar det idag.

Och du skrev inte ens vad han skulle se när han använde multimetern. Bara att om han inte ser något så är kondingen kass.

Kondingen kommer bara att ladda upp sig inom rimlig tid om multimetern har låg impendans.
Skrivet av: ovebank
« skrivet: 13 september 2011, 22:25:43 »

Nej jag behöver då inte skärpa mig. Eftersom du tydligen inte fattar vad jag menar tycker jag att du skall vända dig till någon du känner och som har och begriper sig på ett universalinstrument.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 13 september 2011, 22:17:12 »

Koppla loss kondensatorn och anslut den till en ohmmeter inställd på ett högt värde.

Hur gör man det? Ohmmeter inställd på högt värde?

Skärp dig.
Skrivet av: ovebank
« skrivet: 13 september 2011, 22:11:31 »

Du skriver att det surrar i pumpen. Om det är så är det nog driftkondensatorn som lagt av. En sådan kostar ju inte många kronor att ersätta jämfört med en ny pump. Koppla loss kondensatorn och anslut den till en ohmmeter inställd på ett högt värde. Om kondingen är hel kan man se om den laddar upp sig. Om ingenting händer är den kass.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 13 september 2011, 21:48:32 »

Det var häftigt.

Att man kan koka sprit har jag hört talas om men aldrig med en cirkpump  Thumbsup
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 september 2011, 20:43:46 »

Skrivet av: cbx1000
« skrivet: 13 september 2011, 19:27:58 »

Hepp!

Det var köldbärarpumpen som bröt ihop!

Kopplade den direkt till 220V för att tvångsköra den men den bara surrade svagt!

Stängde av kranarna till köldbärarslangarna och skruvade ut pumpen. Läcke nog inte mer än 2 liter brinol, så det var ju bra.

Kopplade åter pumpen till 220V när den låg på bänken för att konstatera att det var så att den inte gick.

Kass!

Frågan nu är om någon har ett bra (billigt) ställe att få tag på en ny Grundfos pump eller är det NIBE som gäller?

/ Ville
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 13 september 2011, 11:04:08 »

Hej!

Har problem med att brinolen (köldbäraren) kokar på min Fighter 1115.
Varmvattnet blev inte så varmt i går så jag kollade pannan och ködbärarens expansionskärl höll på att smälta för brinolen kokade!

Lite underligt att pannan inte slog ifrån.......

Någon som har varit med on något liknande?

Ringde NIBE support men dom hade aldrig hört talas om någon som hade råkat ut för detta. Kul att vara först!   :'(

Misstänker att det är cirkulationspumpen för köldbäraren som har lagt av och att kompressorn då inte får någott nytt ködmedium att jobba med.

Någon som har andra teorier?

/ Ville

Kan ju alltid bygga om pumpen till en hembränningsapparat i fall jag inte får ordning på den, för att koka sprit verkar den ju klara av!

Om KB-pumpen lagt av fryser det ju ihop, inte tvärtom.

Du är säker på att det varmt, inte bara gaser i KB-slingan? Om evaporatorn sprungit läck skulle du ju kunna få köldmedium in i slingan, men då blir den ju kall. Förstår inte hur det skulle kunna bli varmt.  Sc:,h
Skrivet av: cbx1000
« skrivet: 13 september 2011, 10:09:13 »

Hej!

Har problem med att brinolen (köldbäraren) kokar på min Fighter 1115.
Varmvattnet blev inte så varmt i går så jag kollade pannan och ködbärarens expansionskärl höll på att smälta för brinolen kokade!

Lite underligt att pannan inte slog ifrån.......

Någon som har varit med on något liknande?

Ringde NIBE support men dom hade aldrig hört talas om någon som hade råkat ut för detta. Kul att vara först!   :'(

Misstänker att det är cirkulationspumpen för köldbäraren som har lagt av och att kompressorn då inte får någott nytt ködmedium att jobba med.

Någon som har andra teorier?

/ Ville

Kan ju alltid bygga om pumpen till en hembränningsapparat i fall jag inte får ordning på den, för att koka sprit verkar den ju klara av!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!