Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertering och fundering ang offerter...  (läst 1199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rogga Rookie

  • Ja, typ banktjänsteman...
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Konvertering och fundering ang offerter...
« skrivet: 26 september 2010, 23:00:23 »
Hej,

Har ett hus från 74 som är ganska kallt. Det är ett sutteräng och etagehus med platt tak. Vi trivs med allt i huset förutom driftkostnaden. Vi gör av med ca 60.000 kwh/år. Dyrt. Huset är på 300 kvm och allt är uppvärmt. Har även ett uppvärmt dubbelgarage på ca 50 kvm.

Nu till funderingen. Jag har insett att bergvärme borde kunna bli hyfsat lönsam investering på detta objekt. Vi har tagit in offerter och de har varierat mellan 290.000 - 440.000 efter ROT och konverteringsbidrag.

Hur mycket tid bör en installation av pump ta? Priserna på pumpar och dylikt finns ofta att hitta på nätet.

Vad kostar radiatorer att installera, har ni någon riktlinje ni som gjort detta? Jag har så spretiga offerter så jag vet inte riktigt vad jag ska tro längre.

Kan jag kräva att radiatorsystemet ska bli "rätt" dimensionerat när jag anlitar firma som gör det åt mig? Har jag några garantier?

Ge mig gärna några synpunkter så jag kan fatta bra beslut framöver!

Tack för hjälpen!

Fjärde huset på 5 år, detta kanske blir drömkåken...

300 kvm, soutteräng och etage från 1974. Varmt dubbelgarage på ca 50 kvm. Direkt el och takvärme och en driftkostnad förra året på ca 60 tkr. Börjar fundra på bergvärme men kan inget om sånt...

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertering och fundering ang offerter...
« Svar #1 skrivet: 27 september 2010, 00:21:05 »
Ta referenser på liknande jobb de gjort om ring och fråga kunderna.
Antagligen är någon av offerterna i mitten bäst vad gäller kvalite/pris.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertering och fundering ang offerter...
« Svar #2 skrivet: 27 september 2010, 07:49:11 »
För konvertering är ca 4000 kr/per radiator en tumregel.

Vad gäller tiden så får du nog fråga installatörerna, med ett så stort hus så kan det ta lite tid om det bara är en gubbe som ska göra allt. En större firma kan säkert sätta in fler.

Dimensionering av radiatorsystem bör stå i offerten. Självklart så ska det ju bli rätt om samma firma gör alltihop. Om installatören är ansluten till SVEP så kan man reklamera en installation dit, om besparingen inte blir i närheten av vad kalkylen visar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Konvertering och fundering ang offerter...
« Svar #3 skrivet: 27 september 2010, 10:12:50 »
För konvertering är ca 4000 kr/per radiator en tumregel.

Vad gäller tiden så får du nog fråga installatörerna, med ett så stort hus så kan det ta lite tid om det bara är en gubbe som ska göra allt. En större firma kan säkert sätta in fler.

Dimensionering av radiatorsystem bör stå i offerten. Självklart så ska det ju bli rätt om samma firma gör alltihop. Om installatören är ansluten till SVEP så kan man reklamera en installation dit, om besparingen inte blir i närheten av vad kalkylen visar.
Jag skulle säga att 4 tkr/radiator är billigt men det beror säkert på var i landet också. Här på västkusten låg i vart fall priset på mellan 5 och 6 tkr/radiator när jag tog in pris på motsvarande jobb förra året.

Du kan säkerligen komma ner en del i pris om du är villig att göra en del jobb själv. Gör du tex. håltagningen själv för rören så blir det billigare, för installatörerna är detta ett osäkerhetsmoment som de tar höjd för i offerten = dyrare
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!