Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sommarvärden pÃ¥ CTC:n EcoAir + CTC EcoEl 1800 (vattenburen)  (läst 12418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Man får helt enkelt stå och titta på pannan eller gissa när den börjar bli klar.
Jag vet exempelvis att min pump stannar när VPin blir 48º och VPut har nått 54º och det tar ett par minuter att höja tempen 1º.

När pumpen går, har du 55º som börvärde på nedre pannan då?
Om pumpen verkligen går på sommardrift, ska du hela tiden ha 55º som börvärde på undre pannan i aktuell driftinfo, och då ska pumpen gå tills 55º om inte VPin når 48º först och bryter pumpen.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Man får helt enkelt stå och titta på pannan eller gissa när den börjar bli klar.
Jag vet exempelvis att min pump stannar när VPin blir 48º och VPut har nått 54º och det tar ett par minuter att höja tempen 1º.

När pumpen går, har du 55º som börvärde på nedre pannan då?
Om pumpen verkligen går på sommardrift, ska du hela tiden ha 55º som börvärde på undre pannan i aktuell driftinfo, och då ska pumpen gå tills 55º om inte VPin når 48º först och bryter pumpen.

erp

Spolade nu VV tills VP gick igång, detta blev resultatet:
VP in/ut: 47/51
Panna övre: 43
Panna nedre: 50
Hetgas: 84

Ute: 17
Ute VP: 15

Edit: Börvärde för nedre panna står på 55

Jag skulle vilja ha VV på 55 grader, går det inte att ordna utan el tillskott?

Tack för dier tid erp och andra!
« Senast ändrad: 07 juli 2011, 23:34:52 av nybom »

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Men nu står det plötsligt Börvärde 42 på Panna nedre... Men det är allstå OK eftersom det bara skulle vara 55 när pumpen gick?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Men nu står det plötsligt Börvärde 42 på Panna nedre... Men det är allstå OK eftersom det bara skulle vara 55 när pumpen gick?

Nej, det ska alltid stå 55 som börvärde på nedre pannan, om pumpen går i sommarläge.
Står det 42, innebär det att pumpen rättar sig efter värmebehovet eller efter VPmin, om inget värmebehov finns.
Förmodligen kör pumpen efter VPmin = 35º och "diff start/stopp" = 7º vilket ger stopp vid 42º.

Om du vill testa att tvinga pumpen att köra i sommarläge trots att temperaturen ute inte är hög nog, kan du sätta sommardrift till 5-10 grader, så kör pumpen till 55º så länge det är varmare än så ute.
Sen när du är nöjd sätter du tillbaka 16º eller något liknande, så går pumpen som det är tänkt igen.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Men nu står det plötsligt Börvärde 42 på Panna nedre... Men det är allstå OK eftersom det bara skulle vara 55 när pumpen gick?

Nej, det ska alltid stå 55 som börvärde på nedre pannan, om pumpen går i sommarläge.
Står det 42, innebär det att pumpen rättar sig efter värmebehovet eller efter VPmin, om inget värmebehov finns.
Förmodligen kör pumpen efter VPmin = 35º och "diff start/stopp" = 7º vilket ger stopp vid 42º.

Om du vill testa att tvinga pumpen att köra i sommarläge trots att temperaturen ute inte är hög nog, kan du sätta sommardrift till 5-10 grader, så kör pumpen till 55º så länge det är varmare än så ute.
Sen när du är nöjd sätter du tillbaka 16º eller något liknande, så går pumpen som det är tänkt igen.

erp

Det stämmer att VPmin är 35 och diff är 7, jag kan inte svära på att det var över 16 grader ute igår kväll men det borde det ha varit... har nu i alla fall ställt sommar drift på 10 grader.

Dock ar det ju så att nedre delen inte kom upp i mer än 50 grader vid körning av VP. Finns det något sätt att få ut 55 grader i övre pannan utan att spetsa med el?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Vad har du för värde på VP in/ut? När VPut ligger på 50º borde VPin ligga på högst 45º och pumpen skulle gå tills VPin når 48º och då borde nedre pannan komma upp till 53-54 grader.

Det verkar som diffen mellan VPin - ut bara ligger på runt 3º, den bör ligga på cirka 6º nu i sommardrift.
Du kanske ska prova att sänka hastigheten på laddpumpen ett snäpp, det verkar som om den ger för högt flöde.
Laddpumpen finns under pannan.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om pumpen är ok bör den höja tempen ca 6-7 grader på vattnet vid sommardrift. Gör den inte det, är det förmodligen för hög fart på vattnet genom pumpen.
Det är ofarligt att sänka pumphastigheten något snäpp, får du larm, höjer du bara flödet igen.

VP in/ut ska ligga på 6-7 graders skillnad nu, men du måste kolla det när pumpen går. Står pumpen stll, kan det vara helt andra värden.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Finns det något sätt att få ut 55 grader i övre pannan utan att spetsa med el?

Nej, det finns inget annat än elpatronen som värmer övre pannan bortsett från det varma vattnet i undre pannan.
Pumpen värmer till max 55º i undre pannan, och övre pannan kan inte bli mer än 50-51 grader med hjälp av undre pannan.
Vid sommardrift ligger normalt undre pannan mellan 50-55 grader och övre pannan runt 50º utan att någon elpatron behövs.

Vill man ha högre temp i övre pannan är det elpatron som gäller, men med runt 50º grader i pannorna borde det inte vara något problem med varmvatten.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Finns det något sätt att få ut 55 grader i övre pannan utan att spetsa med el?

Nej, det finns inget annat än elpatronen som värmer övre pannan bortsett från det varma vattnet i undre pannan.
Pumpen värmer till max 55º i undre pannan, och övre pannan kan inte bli mer än 50-51 grader med hjälp av undre pannan.
Vid sommardrift ligger normalt undre pannan mellan 50-55 grader och övre pannan runt 50º utan att någon elpatron behövs.

Vill man ha högre temp i övre pannan är det elpatron som gäller, men med runt 50º grader i pannorna borde det inte vara något problem med varmvatten.

erp

Precis som erp säger, i praktiken har jag nu ca. 47 grader i övre pannan och 50-55 grader i undre pannan nu under sommarkörningarna. Tidigare hade jag ca. 43 grader i övre pannan utan eltillskott men då var max VP inställt till 50 grader. För min del räcker nog varmvattnet helt bra nu under sommaren, men det kanske beror på vad man är van vid.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!