Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat 8, energiförbrukning och delta t kalla sidan  (läst 6783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tekred

  • Ingenjör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: 2 mil norr om Östersund
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8
SV: Diplomat 8, energiförbrukning och delta t kalla sidan
« Svar #15 skrivet: 30 december 2015, 12:32:45 »
Hej igen, och många tack för alla svar som verkligen hjälpt mig.
Jag har mätt efter eventuella spänningsfall men konstaterat 400 V mellan samtliga faser ända framme vid kompressorns plint under full belastning, detta går alltså att utesluta. Däremot ser jag nu en mindre strömdifferens mellan faserna än tidigare, nu mätt så nära kompressorn som möjligt. Jag har nu L1=4,33, L2=4,17 och L3=4,39. Om jag sätter in dessa värden i beräkningarna blir nu den med cos fi 0,8 kompenserade kompressoreffekten 2,37 kW vilket är nära nog rätt i förhållande till tillverkarens uppgift 2,3 kW. Är nog så att värdena på lindningarna varierar en del med olika temperatur, men dessa värden är i vart fall inte så alarmerande. Som sagts, kompressorn har drygt 29 000 driftstimmar på nacken så den är nog på god väg mot byte. Vet inte vad som är normalt avseende livslängden men det beror naturligtvis till mycket stor del på driftsomständigheterna. Den här anläggningen har tidigare gått med för många starter och med felaktiga radiatorflöden men är nu efter intrimning nere i ca 20 vid -5 graders utetemp och ett delta t på 8 grader på varma sidan. Skulle fortfarande vilja ha ner delta t på den kalla sidan lite mer, men efter den senaste köldknäppen har den nu sjunkit till +2/-2 och 4 grader får jag väl acceptera.

När det gäller efergy energimätare har jag kontrollerat den mot en helt resistiv last och dÃ¥ visar den riktiga värden. MÃ¥ste alltsÃ¥ kompenseras för effektfaktorn vid mätning pÃ¥ en värmepump, men ger ändÃ¥ ett mindre mätfel (kompenserat med cos fi 08 gav den 2,48 kW samtidigt med ovanstÃ¥ende strömmätning).   tummenupp

Medan jag skrev detta har också Fredrik567 svarat.
Min framledningstemp mot slutet av en värmekörning är ca 49 grader vid kurva 36, men den drar alltsÃ¥ inte 3 kW som jag först trodde. Efter kompensation för effektfaktor är nu effekten pÃ¥ kompressorn 2,37 kW. Tillkommer gör dÃ¥ cirkpumparna. Observera dock att min värmebärarpump är utbytt mot en Grundfos Alpha 2 25-60 180. Denna är betydligt energisnÃ¥lare än originalpumpen som ju är en Wilo (därav skillnaden 10 W mot originalpumpens 60 W). MÃ¥nga med mig har fÃ¥tt byta Wilopumpen efter nÃ¥gra Ã¥r efter haveri och dÃ¥ gör man klokt i att ersätta den med Grundfospumpen. Grundfospumpen är automatkompenserande, men har ocksÃ¥ betydligt fler inställningmöjligheter. Den är ocksÃ¥ försedd med ett teckenfönster där man kan läsa av sÃ¥väl rÃ¥dande effekt som flöde.   tummenupp
Thermia Diplomat TWS 8, borra 195 m varav aktivt 188 m. 1½-plansvilla uppvärmd yta 200 m2,  tvÃ¥rörssystem med radiatorer + 2 fläktkonvektorer. VP installerad Ã¥r 2007, gÃ¥ngtid Ã¥r 2015 ca 29 000 timmar. Cirkpump bytt till Grundfos Alpha 2 25-60 180 efter haveri pÃ¥ Wilopump 2012.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat 8, energiförbrukning och delta t kalla sidan
« Svar #16 skrivet: 30 december 2015, 14:46:03 »
49°C låter högt vid kurva 36 om du inte hade väldigt kallt när du kollade.
Hur ser värmesystemet ut i övrigt? Golvvärme? Shuntar? Radiatorer? Antal?
Tycker fortfarande 10 watt låter lågt även för en lågenergipump. Vad har du för flöde på värmebäraren? Jag har 820 liter/timme (ser det i realtid eftersom jag har värmeeffektmätaren).

/ Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Tekred

  • Ingenjör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: 2 mil norr om Östersund
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8
SV: Diplomat 8, energiförbrukning och delta t kalla sidan
« Svar #17 skrivet: 30 december 2015, 16:56:52 »

Fredrik567, när jag hade 49 grader på framledningen var det kallt, ca -16 skulle jag tro. Nu är det -4 och utgående når upp till 45 grader, kurva 36 med en grads förhöjning på -5-området.
Jag har enbart radiatorvärme som i ursprunget var ett högtemperatursystem för vedeldning. Systemet är utökat med 3 stora dubbelradiatorer samt två fläktkonvektorer och omfattar nu totalt 17 radiatorer + fläktkonvektorerna, inga shuntar. Fläktkonvektorerna är placerade i en kombinerad vinterträdgård och spa med stora energiglasytor, så det utrymmet tar en del energi. Värmebäraren har ett flöde på 600 liter/min vid inställning 2 på pumpen som då förbrukar 10 W. Vid inställning 3 får jag 900 liter/min och förbrukning 22 W, men då tappar jag delta t ner mot 4 grader, så det känns inte rätt.
Thermia Diplomat TWS 8, borra 195 m varav aktivt 188 m. 1½-plansvilla uppvärmd yta 200 m2,  tvÃ¥rörssystem med radiatorer + 2 fläktkonvektorer. VP installerad Ã¥r 2007, gÃ¥ngtid Ã¥r 2015 ca 29 000 timmar. Cirkpump bytt till Grundfos Alpha 2 25-60 180 efter haveri pÃ¥ Wilopump 2012.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat 8, energiförbrukning och delta t kalla sidan
« Svar #18 skrivet: 30 december 2015, 18:08:30 »
Hej igen,
VB-Delta på 8°C vid 600 l/h tyder på lite lågt effektuttag.
Jag skulle börja med att mäta delta över samtliga element och konvektorer (är de rena?) för att se om flödet eventuellt "kortsluts" någonstans.
Men du kanske har full koll på att systemet är ok? Isådanna fall verkar det som pumpen ger lite dåligt med kräm. Kan ju vara så att dina tempgivare spökar så delta inte stämmer, kolla det också!
/ Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Tekred

  • Ingenjör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: 2 mil norr om Östersund
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8
SV: Diplomat 8, energiförbrukning och delta t kalla sidan
« Svar #19 skrivet: 31 december 2015, 11:56:57 »
Hej, jo jag ska gå över radiatorerna och fläktkonvektorerna igen och kolla delta t på dem, hoppas samtidigt kunna öka totalflödet lite utan att förlora delta t. Jag har några småradiatorer tidigt i systemet som strular till det och kanske kortsluter en del för radiatorerna och den ena fläktkonvektorn som är placerade långt bort. Genom att det är en 1½-planskåk finns också det gamla vanliga problemet med övertemperatur på övervåningen (värmen smiter upp genom trappan) och termostatventiler där som vill strypa.

Gott Nytt År på er alla, får väl ta ett break nu och låta bli att krypa omkring med IR-termometern mitt i nyårsfirandet.
Thermia Diplomat TWS 8, borra 195 m varav aktivt 188 m. 1½-plansvilla uppvärmd yta 200 m2,  tvÃ¥rörssystem med radiatorer + 2 fläktkonvektorer. VP installerad Ã¥r 2007, gÃ¥ngtid Ã¥r 2015 ca 29 000 timmar. Cirkpump bytt till Grundfos Alpha 2 25-60 180 efter haveri pÃ¥ Wilopump 2012.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat 8, energiförbrukning och delta t kalla sidan
« Svar #20 skrivet: 31 december 2015, 12:14:58 »
AngÃ¥ende ditt höga  :dt: pÃ¥ kalla sidan sÃ¥ är det ju snabbt gjort att köra brinecp via servicemenyn/manuellt test  och se om tempgivarna pÃ¥ brinekretsen visar lika.
Skulle de visa olika går det att kalibrera en av givarna så de åtminstone visar lika, är ju inte så noga om de visar exakt rätt temp.

//snuppesno

PS

Gott Nytt :-)
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Tekred

  • Ingenjör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: 2 mil norr om Östersund
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8
SV: Diplomat 8, energiförbrukning och delta t kalla sidan
« Svar #21 skrivet: 01 januari 2016, 20:03:23 »
Hej,
snuppesno - Går denna test verkligen att göra på Diplomat? Ser i beskrivningen av servicemenyerna att Optimum möjligen har det, men jag kan inte hitta det i Diplomatens manuella test. Däremot är det väl så att när VP och KB står stilla och Brine in respektive Brine ut visar samma värde borde givarna vara kalibrerade, när KB står still ska ju värdet på de båda givarna vara lika enligt vad jag förstår. Det syns ju också att när man kalibrerar om den ena av givarna med säg +2 grader så blir det ju också 2 graders temperaturskillnad mellan Brine in och Brine ut (vid stillastående VP och KB).
Thermia Diplomat TWS 8, borra 195 m varav aktivt 188 m. 1½-plansvilla uppvärmd yta 200 m2,  tvÃ¥rörssystem med radiatorer + 2 fläktkonvektorer. VP installerad Ã¥r 2007, gÃ¥ngtid Ã¥r 2015 ca 29 000 timmar. Cirkpump bytt till Grundfos Alpha 2 25-60 180 efter haveri pÃ¥ Wilopump 2012.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Diplomat 8, energiförbrukning och delta t kalla sidan
« Svar #22 skrivet: 01 januari 2016, 20:35:41 »
Eftersom givarna sitter på olika ställen i pumpen påverkas dom olika av pumpens "egenvärme" så man måste köra dom en stund för att se om dom visar lika. Och det går utmärkt att köra alla funktioner från servicemenyn. När du är inne i servicemenyn gär du till "MANUELL TEST" klickar höger och sedan pil upp, därefter klickar du höger och sedan ner till brinepump klickar höger och sedan pil upp då startar brinepumpen och går en stund.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tekred

  • Ingenjör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: 2 mil norr om Östersund
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat TWS 8
SV: Diplomat 8, energiförbrukning och delta t kalla sidan
« Svar #23 skrivet: 02 januari 2016, 13:02:16 »
Tack för det Svenske Kocken, genom den lilla upplysningen kunde jag kapa en grad på delta t på den kalla sidan och är nu nere i 3 grader, perfekt. För övrigt, med långsamma förändringar på de individuella radiator/konvektorflödena lär jag kunna optimera värmeavgivningen ännu mera.
Tycker nog jag har nått dit jag ville med denna tråd, mycket tack vare era råd och erfarenheter, ett stort tack och jag avslutar därmed tråden.

God fortsättning på er!!!
Tekred
Thermia Diplomat TWS 8, borra 195 m varav aktivt 188 m. 1½-plansvilla uppvärmd yta 200 m2,  tvÃ¥rörssystem med radiatorer + 2 fläktkonvektorer. VP installerad Ã¥r 2007, gÃ¥ngtid Ã¥r 2015 ca 29 000 timmar. Cirkpump bytt till Grundfos Alpha 2 25-60 180 efter haveri pÃ¥ Wilopump 2012.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 735
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!