Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VB-f och VB-r frÃ¥gor  (läst 9797 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Foggen33

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vilhelmina/Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
VB-f och VB-r frågor
« skrivet: 24 november 2005, 09:54:49 »
Hej hopp!

Detta har säkert avhandlats i diverse trådar, anledningen till att jag "gör" en ny är att det inte är direkt överskådligt att försöka hitta det som jag vill fråga om. Så pliiis...säg inte att jag ska söka i forumet!

Jag har förstått att man helst ska ha en skillnad på 5-10grader mellan vb-f och vb-r, eller hur? Nu har jag tittat till min pump Nibe 1210 ett flertal gånger och aldrig haft en större skillnad än 4 grader, har kollat när den varit i drift 15-20 min.
Kb-f och kb-r ligger just nu på 0 resp -3, det är väl ok.

Kan man säga att liten skillnad mellan Vb-f och Vb-r innebär att det så att säga inte lämnas av nog mycket värme till huset? Cirkulerar det för snabbt? Har jag för små/få radiatorer?

Vad kan jag göra för att Vb-f - Vb-r ska bli korrekt? Alla radiatorer är luftade och har fullt flöde.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: VB-f och VB-r frågor
« Svar #1 skrivet: 24 november 2005, 10:57:15 »
Tempdiffen mellan VB fram och retur kan du styra genom att sänka hastigheten på din cirkulationspump.
Kolla vilken inställningen den har nu och minska den ett steg (finns tre hastigheter). Det kan vara så att installatören satt den på läge tre för att lättare kunna tvinga ur luften ur radiatorerna vid luftning av systemet.

Den sitter bakom den nedre frontluckan på din VP. På cirkpumpens eldosa sitter ett vred för att ställa hastigheten. Se bifogad bild

Tempdiffen på den kalla sidan är ok.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Foggen33

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vilhelmina/Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VB-f och VB-r frågor
« Svar #2 skrivet: 24 november 2005, 11:41:48 »
Tackar för ett snabbt och bra svar!

Ska kolla upp det genast.

// Janne

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VB-f och VB-r frågor
« Svar #3 skrivet: 24 november 2005, 12:38:49 »
Kolla sedan så att dina grundflöden genom de minsta radiatorerna inte är för höga, då kan du råka ut för att deltaT över dessa ensklida små radiatorerna blir väldigt lågt, försök få ca 5-10 grader deltaT över varje enskild radiator. Men sänk först ett snäpp på cirkpumpen om den står på trean.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Foggen33

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vilhelmina/Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VB-f och VB-r frågor
« Svar #4 skrivet: 24 november 2005, 13:08:12 »
VB pumpen stod på 3:an så jag har ställt ner den nu så får jag se om det blir någon förändring.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: VB-f och VB-r frågor
« Svar #5 skrivet: 24 november 2005, 13:14:04 »
Och då tycker jag vi ska passa på att reda ut VARFÖR man ska ligga på 5-10 graders diff SAMT vad som är bäst, så nära 5 eller så nära 10 som möjligt?

Någon som vill ge sig på att reda ut detta på ett pedagogiskt sätt?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Foggen33

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vilhelmina/Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VB-f och VB-r frågor
« Svar #6 skrivet: 24 november 2005, 16:01:06 »
Nu har jag kollat flera gånger under drift och det är fortfarnade max 4 graders diff mellan Vb-f och Vb-r efter att ha ställt om cirkpumpen från 3 till2. Iofs så är det inte speciellt kallt ut. Vb-f når ca 40gr som max. Det är väl ändå önskvärt med en större diff än 4gr?

Vad göra nu? Ställa ner till läge ett? Hur stryper man radiatorer? Det ska väl inte göras med en termostat?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: VB-f och VB-r frågor
« Svar #7 skrivet: 24 november 2005, 16:48:05 »
ställ ned till ettan & var glad över att cirkpumpen nu drar mindre ström
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Foggen33

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vilhelmina/Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VB-f och VB-r frågor
« Svar #8 skrivet: 27 november 2005, 20:30:12 »
Ställde ner cirkultionspumpen till ettan, har diff på 6-7 grader. Lustigt att det dessutom blev varmare i huset? Tror att jag skulle kunna ändra kruvlutningen nu? Vad är smartast att förskjuta med ratten eller ändra från 8 till 7 och efter det förskjuta med ratten om det behövs? Har för mig att någon sagt att COP blir bättre med mindre kruvlutning?

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VB-f och VB-r frågor
« Svar #9 skrivet: 27 november 2005, 21:04:43 »
Problemet i mitt hus när jag sänkte cirk.pumpen blev att rad. inte blev jämnvarma och sämre värmeavgivning som följd (kallare inomhusklimat).
Bara en fotnot!
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: VB-f och VB-r frågor
« Svar #10 skrivet: 27 november 2005, 23:44:55 »
Du ska sänka kurvan, helst ska "ratten" va på +-0

Försök hitta rätt kurva, det är enklast när det är relaativt kallt ute!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: VB-f och VB-r frågor
« Svar #11 skrivet: 03 december 2005, 12:15:44 »
Problemet i mitt hus när jag sänkte cirk.pumpen blev att rad. inte blev jämnvarma och sämre värmeavgivning som följd (kallare inomhusklimat).
Bara en fotnot!

Detta inlägg gjorde mig nyfiken! Jag har legat och åkt på en VB-diff på 5-6 grader. Då detta har kännts som lite väl mycket i nederkant, om än inom marginalen, beslutade jag mig för att sänka cirkpumpen från 2 till 1.

Nu har jag kört så en natt och kan konstatera följande vid en utomhus temp på 0 grader:
A: VB-diff ligger nu på 8 vid aktuell utomhustemp
B: Inomhustempen har gått ner något. Under natten halkade den ner under 22 på inomhusgivaren (22 är inställt önskat rumstemp) vilket gjort att VP kompenserat VB-fram med 4 grader upp. Avläst inomhus temp enligt givaren var 21,5 i morse. Efter lite spring omkring (ungarna då alltså) for det raskt upp till 22 igen. Med läge 2 på cirken skulle jag nog haft 22 på morgonen och 22,5 efter lite spring.

Nu kan man ställa sig två frågor inom ramen för ämnet:
1. Varför noterar jag en tempsänkning trots att diffen ändå ligger inom marginalen (5-10)
2. Hur kan man förvänta sig att temperaturen uppför sig vid kallare väderlek, kommer det bli ännu kallare då eller?
3. Varför upplever vissa varmare inne med ökad diff medan andra kallare? Jag har lite svårt för att först sammanhanget här.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: VB-f och VB-r frågor
« Svar #12 skrivet: 03 december 2005, 12:32:10 »
Det bör bli lite kallare. med större tempdiff minskar värmeevgivningen från radiatorerna.

ex om na har 50 fram o 45 på returen, då är snitttempen på rad. 47,5 grad. det är den tempen som avgör värmeavgivningen.
Sänker man cirkulationen så man får 50-40 då blir snittempen på rad. 45, det ger lite mindre värme.

Tex Rinkaby har tabeller på hur mycket värmeavgivningen ändras.

En faktor till det är hur pumpensverkningsrad ändras, det finns nog inget svar på det. det har diskuterats mycket, slutsatsen av det är väl att man bör ha 6 grader eller liite mera i tempdiff.
Rickard loggade det där en gång, med värmemätare och rubbet....
men minskar man cirkulationen kraftigt, då måste man ju höja värmekurvan för att få samma värmeavgivning. Då försämras verkningsgraden.

Om du vill nå 6 grader, kan du istället strypa på nån ventil vid pumpen. men det behövs nog inte mycket. din tempskillnad är ju nästan perfekt redan.
Sen är det ju så också att jobbar pumpen med låg temp då blir det större tempskillnad. Jag ligger på ca 6 grader vid 40 fram, men vid 35 ökar det till 7. det skiljer säkert inte en hel grad men Thermia visar bara hela grader.

OM det här skulle va jätteviktigt tror jag nog modeller med inbyggd beredare skulle va strypta vid VV drift, jag har betydligt lägre tempdiff vid vv drift.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VB-f och VB-r frågor
« Svar #13 skrivet: 03 december 2005, 14:56:25 »
Citera
Nu kan man ställa sig två frågor inom ramen för ämnet:
1. Varför noterar jag en tempsänkning trots att diffen ändå ligger inom marginalen (5-10)
2. Hur kan man förvänta sig att temperaturen uppför sig vid kallare väderlek, kommer det bli ännu kallare då eller?
3. Varför upplever vissa varmare inne med ökad diff medan andra kallare? Jag har lite svårt för att först sammanhanget här.


Jag tror att om värmepumpen styr på returtemperaturen VB-retur så bör anläggningen  reagera med att höja framledningstemperaturen om man minskar hastigheten. Detta eftersom VB-flödet minskar och då bör temperaturskillnaden ökas kondensorn. De första elementen i en enrörsslinga skulle bli lite varmare, de sista lite kallare

Test i vårt hus vid ca 0 resulterade i en mycket liten höjning, från 4 till 4,5 grader då hastighten minskades genom att ändra läget  från det av leverantören rekommenderade läget 3 till 2 (mätt med loggern dag 1 läge 3 dag 2 läge 2). Någon ändring av inomhusklimatet noterades inte än, fast jag tror att radiatorerna i de 2 svala rummen  rummen borde få lägre temp i läge 2. Så blev det ochså nu på dag 3 men detta kan gero på den elacka fast svaga blåsten ..  (Anm : Om man mäter en liten stund efter det att man stätllt om hastigheten noteras dock initialt en lite större temdifferens  VB-fram - VB-reur : från 4 till knappt 5) grader


Om man styr på framledningen enbart skulle jag kunna tänka mig att man i princip
borde få lägre VB-retur och lite lägre temperatur på elementen om man sänker cirkulationspumpens hastighet.  Om systemet dessutom har en styrande rumstermostat borde denna konstatera att det blir kallare och se till att VB-fram höjs.

Tillägg
Dag 4 Lägre vindstyrka .Temp i de båda svala rummen på 'normal' nivå  (1 grad under hallens temp)
« Senast ändrad: 04 december 2005, 14:38:08 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: VB-f och VB-r frågor
« Svar #14 skrivet: 03 december 2005, 16:28:18 »
Och vad blir egentligen slutsatsen av Bertils och sarastros utläggningar? Att det för mig är bättre med 5 graders diff(läge 2 på cirk) än 8 graders diff (läge 1)? Eller ska man kanske säga att det ändå är bättre med den större diffen om tempskillnaden inne är acceptabel? Kan jag förvänta mig ännu större diff och kanske ännu större tempsänkning inne vid kallare väderlek?

Känslomässigt så tycker jag det känns bättre med 8 graders diff än 5 men om det resulterar i lägre temp inne vilket då per automatik ger högre framledning (inomhusgivaren) så blir känslan en annan.

Ett mer konkret råd från expertpanelen tack!
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!