Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl  (läst 11017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Claes-Christian

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« skrivet: 18 september 2008, 20:30:22 »
Vi har idag termostater på samtliga husets radiatorer och även på alla värmegolvsgrupper. Detta brukar ofta värmepumpsnasare klanka ner på men trots allt ger det bäst komfort (mycket folk på besök, plötslig solbestrålning av vissa rum etc).

Vi tänker byta till CTC EcoAir och EcoEl och jag är därför fundersam på rumsgivarens funktion och var man rimligen placerar den om det finns termostater i alla rum!? Beroende på termostatens inställning i det aktuella rummet så måste informationen till EcoEl bli galen. Jag har frågat en hyfsat stor installatör av CTC om detta men de verkade inte ha funderat på frågan. De menade att de ändå installerar en rumsgivare och att "det brukar funka".

Jag är inte förvånad över okunskapen/ointresset hos installatören men hoppas på mer genomtänkta svar här!

/C-C

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #1 skrivet: 18 september 2008, 22:37:35 »
Till och med tillverkaren är osäker...

och CTC's rÃ¥d är att prova rumsgivaren pÃ¥ olika ställen med en lÃ¥ng lös sladd. Detta för att prova ut bästa placering. Tror själv pÃ¥ ett ställe med mycket luft-drag, men har  inte hittat bästa stället än.

I viss mån kan man kompensera med rumstempinställningen och parallellförskjutning av husvärmekurvan.

I teorin skall alla radiator-termostater vara fullt öppna, men jag måste strypa några för att få bättre flöde genom andra.
« Senast ändrad: 19 september 2008, 11:58:25 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #2 skrivet: 19 september 2008, 11:44:29 »
Din luft/vatten-pump fungerar bäst, om du kör med samtliga termostat fullt öppna. Det ska vara så stor vattenvolym som möjligt i radiatorerna, det gör att framledningen kan hållas så låg som möjligt. Det kan vara nödvändigt att strypa exempelvis i sovrummet, men i övrigt är det bäst att låta en rumsgivare reglera värmen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Claes-Christian

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #3 skrivet: 19 september 2008, 19:56:34 »
Du skulle kunna bli värmepumpsinstallatör!  :) De brukar lÃ¥ta precis likadant...

Grejen är att det inte funkar i praktiken - vad händer tex om man har fest och plötsligt är 10 personer i vardagsrummet? Eller om man bor i ett hus från 40-talet (dvs dåligt isolerat och med 2-glasfönster) och ena sidan av huset plötsligt hamnar i solen? Eller om man lagar mat i köket och har tre plattor och ugnen på? Osv...

Jag hävdar med en dåres envishet att rumstermostater behövs och att tricket snarare är att justera kurvan och framledningstemperaturen lagom så att de i normalfallet inte behövs. Detta verkar dock vara för svårt för en normal installatör och det är lättare att bara hävda att man ska ta bort termostaterna.

Att en pump behöver maximal volym i systemet är inte helt fel, dock bör en modern pump med shunt klara av även driftfallet då många termostater är stängda.

/C-C

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #4 skrivet: 19 september 2008, 22:25:31 »
Hej

För mig, och för dom jag känner med värmepump, fungerar det alldeles utmärkt med fullt öppna radiatorventiler och rumsgivare.

Om du tror att det fungerar bättre med injusterade termostater, så är det väl bara att använda den lösningen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #5 skrivet: 19 september 2008, 23:03:49 »
Grejen är att det inte funkar i praktiken - vad händer tex om man har fest och plötsligt är 10 personer i vardagsrummet? Eller om man bor i ett hus från 40-talet (dvs dåligt isolerat och med 2-glasfönster) och ena sidan av huset plötsligt hamnar i solen? Eller om man lagar mat i köket och har tre plattor och ugnen på? Osv...

Faktum är att det funkar bättre än man kan tro utan termostater, i alla fall i mitt hus. Så länge jag inte stänger dörrarna i huset så transporteras överskottsvärmen runt ihuset. Och frånluftsventilation i badrummen transporterar även värmen dit.

Däremot är en rumsgivare till VP:n en god idé. När solen lyser på mitt hus blir det varmt, i hela huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #6 skrivet: 19 september 2008, 23:53:52 »
jo än så länge så verkar min rumsgivare funka kanon (den sitter i hallen på nedervåningen i mitt 1.5plans hus) har också termostat på alla radiatorer, alla är fullt öppna utom i sovrummet för då blir det för varmt där.

Verkar som du filosoferar lite för mycket där med historier om värme vid fest osv, finns nog inget system som kompenserar perfekt vid alla tänkbara sceanrios.


PG

CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #7 skrivet: 20 september 2008, 20:38:01 »
Till och med tillverkaren är osäker...

och CTC's rÃ¥d är att prova rumsgivaren pÃ¥ olika ställen med en lÃ¥ng lös sladd. Detta för att prova ut bästa placering. Tror själv pÃ¥ ett ställe med mycket luft-drag, men har  inte hittat bästa stället än.

I viss mån kan man kompensera med rumstempinställningen och parallellförskjutning av husvärmekurvan.

I teorin skall alla radiator-termostater vara fullt öppna, men jag måste strypa några för att få bättre flöde genom andra.

Ja...
eller att följa mina råd och surt förvärvade erfarenheter
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #8 skrivet: 21 september 2008, 09:37:52 »
Jag har alla mina ventiler kvar på elementen http://www.conrad.se/?article=617501. Skulle aldrig plocka bort dessa max 0.1 gr diff på rumtemperaturen. Bor i skåne och har 18,5 i källare, 22,0 i badrummen och i köket, de övriga 21,5. Pumpen startar 2-3 ggr/dygn och går då mellan 55-65 min (i nuläget). Ska du ha perfekt temp så behåll ventilerna, du verka ha det som jag, mycket vänner på besök, solen som värmer, köksspis, ugn och kanske en kamin som också bidrar med värme.
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #9 skrivet: 21 september 2008, 12:46:02 »
Hur styr du starten av L/V pumpen med externa givare?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #10 skrivet: 21 september 2008, 15:56:26 »
Har ställt in max temp för retur till 48Gr och diff till 5 gr (parameter 1 och 2) i den befintliga styrenheten som följer med Eco-Air:en. TrÃ¥den frÃ¥n plint F2 har jag brutit upp, den gÃ¥r via  2st gränsvärdesdon som  är anslutna till givare topp och botten.  Sen tillbaka till VP:en . Där finns även ett relä som drar och startar fläkt och hÃ¥ller reda pÃ¥ uret för avfrostning. PÃ¥ detta vis har jag inte äventyrat säkerheten som CTC har byggt in i styren.
Deras börvärde styrs av framledningstemperaturen + 3gr
(ex. behövs det 32gr på framledningen så blir börvärdet 35gr) .
Funktionen blir då:
1. När tempen i botten understiger 35gr  sÃ¥ händer det inget
2. När även toppen understiger 35gr så startar VP:en
3. eftersom jag laddar Ack-tanken  uppifrÃ¥n sÃ¥ överstiger tempen ganska snart 35gr men dÃ¥ är det den i botten som hÃ¥ller igÃ¥ng VP:en
4 Den i botten har jag ställt in på 7,5gr i diff vilket då gör att tempen i botten måste komma upp till 35+7,5= 42,5
5 Hela acktanken är laddad och håller länge vid denna temp som råder nu ( utetemp 10gr nu)

Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #11 skrivet: 21 september 2008, 22:10:01 »
Tack...
det var smart.!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Claes-Christian

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #12 skrivet: 24 september 2008, 17:11:58 »
Tack för alla svar.

Jag inser att ämnet är mer infekterat än jag trodde och det är religion i detta...  :)

Jag vägrar dock hålla med om att termostater är fel, men håller med om att tricket är att ha dem som maxbegränsare (tex då man tänder kaminen, har gäster, lagar mat etc) och att de normalt bör stå öppna. I mitt fall har jag dörr mellan planen och även om "wedberg" anser att vanliga vred är bättre än termostater så funkar det inte. Om man anser att vred är bra kanske man ska fundera på returventiler (injusteringsventiler) istället så att man kan strypa in systemet en gång för alla och möjligen komplettera med termostater i vissa rum.

Den enda risken med termostater då de används som maxbegränsare är rimligtvis att någon enstaka radiator stryps ibland och att det skulle påverka värmepumpen mer än marginellt låter inte rimligt.

Eller?

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #13 skrivet: 25 september 2008, 01:58:52 »
Hej

Jag håller med dig, det är ju helt suveränt tänkt.

MVH
Messer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rumsgivare och rumstermostater!? - EcoAir/EcoEl
« Svar #14 skrivet: 25 september 2008, 07:11:51 »
Tack för alla svar.

Jag inser att ämnet är mer infekterat än jag trodde och det är religion i detta...  :)

Jag vägrar dock hålla med om att termostater är fel, men håller med om att tricket är att ha dem som maxbegränsare (tex då man tänder kaminen, har gäster, lagar mat etc) och att de normalt bör stå öppna. I mitt fall har jag dörr mellan planen och även om "wedberg" anser att vanliga vred är bättre än termostater så funkar det inte. Om man anser att vred är bra kanske man ska fundera på returventiler (injusteringsventiler) istället så att man kan strypa in systemet en gång för alla och möjligen komplettera med termostater i vissa rum.

Den enda risken med termostater då de används som maxbegränsare är rimligtvis att någon enstaka radiator stryps ibland och att det skulle påverka värmepumpen mer än marginellt låter inte rimligt.

Eller?

Jag håller med CarlN, när du får gäster, eller solen skiner in i huet så värms hela huset upp, inte bara en eller ett par termostater stryper utan de allra flesta kommer att göra det.
Beroende på vilken typ av värmepump man har gör detta mer eller mindre "skada" för värmepumpens driftsförhållanden , och på just CTC spelar det inte så stor roll om man använder termostater eller ej.

Andra typer av konstuktioner kan dock lida väldigt av att man tillåter för stor strypning av flödet i radiatorkretsen, jag har t.o.m fått trimma in anläggningar som löst ut på HP-pressostaten p.g.a. helt utebliviet flöde... (iofs dåligt intrimmad anläggning, men dock gjord av en ackrediterad installatör som gjort ett flertal "återbesök" innan jag tillkallades.)
Problemet i detta fall var att det "uteblivna" flödet innebar att temperaturen i radiatorkretsen steg så snabbt att temperaturgivarna inte hann med att stoppa pumpen innan tryckvakten löste ut.

På värmepumpssystem utan acktank och shunt är det definitivt en fördel om man kan ha alla eller de flesta termostaterna öppna, både med tanke på årsmedel-COP och värmepumpens livslängd (längre driftstider och färre start/stopp)

Det blir desutom i de flesta fall inte dyrare att vädra när man har mycket gäster, eller som solen värmer huset än att låta termostaterna strypa med tanke på värmepumpens sämre driftsförutsättningar.
Detta gäller som sagt i mindre utsträckning för CTC:s värmepumpar då de arbetar med ett "för högt" börvärde och ackumulatortank.

När det gäller rumsgivaren så borde man väl kunna utelämna den helt om man bestämt sig för att köra med termostater?
Det skulle jag göra i alla fall, och bara låta värmepumpen reglera mot utetemp. (avser CTC)
« Senast ändrad: 25 september 2008, 07:16:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!