Hejsan,
Jag har ingen erfarenhet av sådant här sedan tidigare så jag har svårt att bedöma om det priset jag får betala är rimligt eller orimligt, tänkte att det är lika bra att slänga ut en fråga här och så får ni berätta för mig om jag skall vara nöjd eller missnöjd.
När jag precis hade flyttat in i min villa så trodde jag och min sambo att vi hade något problem med värmepumpen (IVT Focus E06, från 1997) eftersom den lät väldigt mycket. När jag ringde IVT och frågade dem så hävdade de att den skulle låta ungefär lika mycket som en kylskåp, den låter betydligt mer.
Jag ringde E*********** AB och de var trevliga och vi bestämde en tid. En tekniker kom och tittade på pannan och mätte lite och konstaterade att allt verkade fungera bra och han tyckte inte att ljudnivån var onormal. Han hade dock aldrig sett en så gammal värmepump tidigare så han spenderade knappt 10 minuter av de 30 han var hemma hos mig med att prata i mobiltelefon med en annan kille hos dem som hade mer erfarenhet. Inget ont i det. Jag har för övrigt inga klagomål på killen som var hemma hos mig, han verkade hyfsat duktig och var normalt trevlig.
I princip kom han alltså i onödan, men det är förstås mitt eget fel och jag har inga problem med att betala för den lärdomen, det skall kosta litegrand att vara dum.
När fakturan kom var den på 1418 spänn, där ingick:
- 95:- Grundkostnad
- 525:- för 1.0h Arbetskostnad
- 394:- för 45min Restid
- 120:- för 30km resväg
och sedan 25% moms på det.
Jag pratade med E*********** och tyckte att detta var väl styvt. De berättade att de alltid tog en hel timme arbetskostnad, oavsett om det tog fem minuter eller femtiofem minuter. Efter lite diskussion gick de med på att sänka restiden till 30 minuter och resvägen till 20km vilket totalt blir 1203 kronor inklusive moms.
Jag har absolut inga klagomål på bemötandet ifrån E***********, men undrar om ni tycker att detta är en rimlig kostnad? Skall vara jag tok-förbannad eller bara skriva upp detta under "lessons learned" kapitlet? Generellt kan jag tycka att det är konstigt att både ta betalt för restiden och för påbörjade timmar, borde det inte vara antingen eller? Alltså, att antingen bjuder man på restiden och så får man betala för en hel timme eller så betalar man för restiden och ungefärligen den tid man hade teknikerna hemma hos sig.
Vad vet jag.
Jag anonymiserade namnet på företaget, är lite osäker på reglerna för det här forument och poängen är egentligen inte just namnet på de som skickade fakturan utan mer beloppet.
mvh
martin