Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spara pÃ¥ elen - hur mycket gör en injustering i genomsnitt?  (läst 6004 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
Hade jag vetat vad jag vet idag om värmepumpar hade jag aldrig valt CTC eller luft vatten. Hade nog fokuserat på pelletspanna eller vätska/vatten VP. men men, får se vad det blir nästa gång =)
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
V/V pump  med R134a   R410 blir det väl 100bar i vid 70 grader ;D
Kör själv med R134a och det fungerar klockrent, varför använder sig inte de stora drakarna av R134a till villapumpar? Är de rädd att de låga drifttrycken gör att de håller för länge kanske? ;)
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
nils-oskar! Varför tror du att din vp bryter för hyst.Är det något speciellt du tänker på.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Nils-Oscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Hej MÃ¥le!

Jag "bor" inte hos värmepumpen just nu så jag har bara möjlighet att kolla av värden med lite ojjämna mellanrum.

Jag misstänker att den bryter på hysteres pga av att framledningstemperaturen senast jag kollade (och innan jag hade börjat studera detta forum + installationsanvisningen) snabbt låg ganska mycket högre än börvärde. Börvärde var ~28 och framledning var snabbt upp i 34-35 nästan direkt. Då bryter den efter väldigt kort gångtid, eller hur? Om jag har förstått det rätt så ska inte hysteresen få bryta vid normal drift.

Jag vet inte om sommardrift är så bra att kolla på, men jag vill givetvis kolla upp det.

En reflektion är att det sägs att diff mellan framledning och retur från radiatorerna bör vara ~8 grader. Om vi har åtta grader lägre på returen låter det jäkligt tight med 7 grader hysteres?

/N

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Mm Men din vp står väll i läge värmestopp nu när det är varmt.När värmestoppet går in så ställer sig växelventilen i läge 1 och stänger till ditt värmesystem och kör vv.Vad står värmestoppet inställt på.
« Senast ändrad: 30 juni 2011, 22:07:40 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Nils-Oscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Jo, värmestopp på 17 grader. Den gick igång på nätterna förra veckan när jag var där.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Byter lite ämnet i ämnet, tror ändå största besparing görs av livsmönstret och vanor..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Okej. Du behöver inte kolla vad din framlednings temp är när värmestoppet ligger på för då räknar den inte på intergralminuter(=0)
Kolla i stället när du har värmebehov.När din vp kör på integral och samtidigt gör vv så stannar intergra upp för att den gör vv och när den är klar med vv körningen så väntar den i 2min innan den forsätter att räkna till 0 och det är då du ska kolla så den inte bryter på hyst innan den har räknat till 0.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Nils-Oscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Apan, jo! Här på forumet tror jag dock frågor kring vanor ses som urtråkiga. Teknikfreaks är vad ni är! :) Jag är än så länge bara en teknik-freak-wannabe...

Ok, antar att risken för hysteresen att slå ut blir högre om jag minskar gradminuterna från säg 60 till 80. Då ska ju pumpen gå längre stunder och kommer förmodligen upp i högre temperaturdiffar från börvärde. Right?

/N

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Tycker du ska vänta tills får värmebehov och se vad du får för diff då.Men du kan väll ha lite koll på returtempen så den inte bryter på
för hög retur då stannar komp. och ts går in i stället.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!