Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VV problem..  (läst 27029 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MartinBj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
VV problem..
« skrivet: 17 januari 2005, 18:59:34 »
Hej..

Har en liten undran över min pump en Fighter 1110. När pumpen ska producera varmvatten så går och går pumpen ända tills den når 53° sedan stannar den. men är det tvunget att pumpen måste värma vattnet till 53 grader ? räcker det inte med 45-50grader ?

Just nu står min pump och kämpar för fullt utan riktigt nå upp till 53 grader detta resulterar i att den går mycket längre än den skulle behöva gå. Jag kan väl till och med säga att de är med nöd och näppe som den orkar gå till 53° :s varmvatten.

Skulle de gå att styra om pumpen på något vis så att när den ska köra VV så hjälper elpatronen till eller nått ?? på detta vis skulle jag förmodligen kunna kapa mina gångtider rejält.

Just nu känns de som om pumpen kämpar med VV alldeles för länge utan att nå upp till de där 53° som den vill upp till.

Finns mig veterligen inga justeringar där man kan sänka denna temp..

tacksam för hjälp med detta "problem"
Nibe Fighter 1110 7Kw med VPA 200, 140m borra. 200m2 2planshus byggt 1911. Förbrukning de två senaste åren 18 500kwh , beräknad förbrukning av olja innan vi flyttade in 4m2

admin

  • Gäst
admin
Re:VV problem..
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2005, 20:28:36 »
Låter konstigt, det skall inte vara några problem.
Har du kollat så att din trevägsventil verkligen håller tätt, om vv går ut (om än bara) i liten omfattning till radiatorsystemet så tar det lång tid för vv att värmas - det går även saktare ju varmare vattnet blir.

/Rickard

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:VV problem..
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2005, 22:09:16 »
hur lång tid är lång tid?
hur stor beredare har du?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:VV problem..
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2005, 09:29:14 »
Kan det vara så att VV givare inte sitter rätt i dykröret? Den skall sitta helt i botten i röret som är 8-9cm djupt.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad MartinBj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Re:VV problem..
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2005, 17:20:27 »
Problem är det väl inte men jag tycker ändå de vore trevligt om man kunde sänka tempen på varmvattnet ner till ca 50 grader eller så. Detta skulle spara både pumpen och min elräkning :)

Det är som du säger med Richard att ju varmare  det blir ju lÃ¥ngsamare gÃ¥r det ju.

Jag har en VPA200 VV beredare.. med långtid så menar jag att det tar väl 30-40 min innan den kämpat sig upp till 53 gradig värme
Nibe Fighter 1110 7Kw med VPA 200, 140m borra. 200m2 2planshus byggt 1911. Förbrukning de två senaste åren 18 500kwh , beräknad förbrukning av olja innan vi flyttade in 4m2

admin

  • Gäst
admin
Re:VV problem..
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2005, 20:19:16 »
Känn med handen på framledningen till radiatorerna när värmepumpen värmt varmvattnet i 20 minuter, det skall vara "rumsvarmt", är det varmare (typ 40-50 grader) så läcker förmodligen trevägsventilen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:VV problem..
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2005, 20:56:33 »
Problem är det väl inte men jag tycker ändå de vore trevligt om man kunde sänka tempen på varmvattnet ner till ca 50 grader eller så. Detta skulle spara både pumpen och min elräkning :)

Det är som du säger med Richard att ju varmare  det blir ju lÃ¥ngsamare gÃ¥r det ju.

Jag har en VPA200 VV beredare.. med långtid så menar jag att det tar väl 30-40 min innan den kämpat sig upp till 53 gradig värme

Min halvklena pump tar ca 20 minuter på sig att värma från 42 till 55 grader (160 liter) så nåt knas är det med din pump. Funkar värmningen av elementvattnet bra även vid lite högre framledningstemperaturer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:VV problem..
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2005, 22:48:15 »
det tar ca 20 minuter för min pump med & jag har en 8:a !
& då värmer den från 40 till 55 grader
vattnat svalnar fort om man förbrukat mycke vatten & pumpen värmt upp det till 55 grader, då tar det inte lång tid innan den värmer vatten igen fast man inte förbrukat nått vatten. tror det beror på att den ej lyckats att värma allt vatten till 55 grader & när vattnet skickter sig så faller tempen i botten fort, men sen håller den tampen länge.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

JH

  • Gäst
JH
Re:VV problem..
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2005, 11:30:21 »
hej MartinR,

vilken starttemp har du på vv-laddning? är den i grundinställning 44° eller lägre, höj starttemp till 47-48 °C i såfall. VPA´n har ca 40 liter mer vatten i beredare samt ca 20 liter mer vatten i yttermanteln, detta ger längre gångtider. Vilken storlek har du på 1110:an ?

De 53°C du avläser är sannolikt temp vid dykröret i yttermanteln, anta att vvberedaren/tappvattnet håller några grader lägre temp = 50-51°C

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:VV problem..
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2005, 01:15:09 »
Citera
höj starttemp till 47-48 °C
Tänk på att det ökar antalet starter dramatiskt!!!
På vintern när det är kallt ökar inte starterna så mycket (vp växlar mellan värme o VV) men på låglasttid tyckar jag inte man ska höja starttempen för varmvattnet!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MartinBj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Re:VV problem..
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2005, 19:54:47 »
Jag har starttempen på VV sänkt till 40 grader för att spara antalet starter.
Nibe Fighter 1110 7Kw med VPA 200, 140m borra. 200m2 2planshus byggt 1911. Förbrukning de två senaste åren 18 500kwh , beräknad förbrukning av olja innan vi flyttade in 4m2

Silver

  • Gäst
Silver
Re:VV problem..
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2005, 09:23:01 »
Stopp vv styrs av en driftspresostat som bryter när köldmediet i kompressorsystemet kommer upp i en viss temp/tryck. Detta går inte att ändra. Kolla ditt flöde mellan pump och beredare (bör ligga mellan 5-6). Går det för fort igenom tar det längre tid att värma upp samt att pumpen får för varm retur och kommer att lösa på driftspressostaten tidigare

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VV problem..
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2005, 10:28:12 »
Stopp vv styrs av en driftspresostat som bryter när köldmediet i kompressorsystemet kommer upp i en viss temp/tryck. Detta går inte att ändra. Kolla ditt flöde mellan pump och beredare (bör ligga mellan 5-6). Går det för fort igenom tar det längre tid att värma upp samt att pumpen får för varm retur och kommer att lösa på driftspressostaten tidigare
Din vän i nöden.

admin

  • Gäst
admin
Re:VV problem..
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2005, 17:05:23 »
Stopp vv styrs av en driftspresostat som bryter när köldmediet i kompressorsystemet kommer upp i en viss temp/tryck. Detta går inte att ändra. Kolla ditt flöde mellan pump och beredare (bör ligga mellan 5-6). Går det för fort igenom tar det längre tid att värma upp samt att pumpen får för varm retur och kommer att lösa på driftspressostaten tidigare

Alla typer av värmeväxlare får förbättrad/snabbare/större värmeöverföring om flödet ökas. Detta gäller även en mantelberedare, kan du förklara varför det tar längre tid att öka vattentempen om flödet är högt på Nibes mantelberedare.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VV problem..
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2005, 19:19:41 »
Om flödet går för fort hinner inte värmen övergå till vattnet som ska värmas. lågt delta-t=dålig värmeöverföring. Då blir returen för varm och pressostaten löser.
Din vän i nöden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!