Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia G2 frÃ¥gor  (läst 10146 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 8781olsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Thermia G2 frågor
« skrivet: 15 december 2010, 20:01:38 »
Hej
Fick igår en Thermia G2 installerad mot ett konvektorelement i undervåningen och 5 golvvärmeslingor på övervåningen. I avvaktan på borrning går pannan på tillsatsvärme. Vattenrören från pannan går till konvektorelementet sedan till golvvärmeslingornas fördelare. Ingen "temperaturregulator" är installerad före slingfördelaren ( för varje slinga finns en vattenmängdsregulator/skruv). Instalatören ställde in en 35-gradig "skala" (från fabrik var den 40-gradig).

1. konvektorelementet (3.6 KWH) avger för lite värme
2. Golvvärmeslingorna håller ca 31-34 grader, ligger under träparkettgolv vilket jag trodde hade en maxgräns på 26 grader ?

Ska det inte finnas en temperaturregulator som hÃ¥ller max 26 grader pÃ¥ vattnet till golvslingorna under parketten? DÃ¥ skulle jag ju kunna höja värmen pÃ¥ vattnet frÃ¥n pannan  och därmed fÃ¥ ut mer värme frÃ¥n elementet ?

Brådis innan parketten spricker eller ?????








Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia G2 frågor
« Svar #1 skrivet: 15 december 2010, 20:46:10 »
1. Känn på konvektorn om den är ljummen eller kall nertill.
Är den kall så måste grundflödet på den öppnas helt och om det behövs så ska man även strypa lite på returen från golvvärmefördelaren.

2. Yt-temperaturen på golvet ska vara max 26 ºC, det brukar innebära ca 40 ºC på vattnet.
Man brukar sätta in en maxbegränsningstermostat på fördelaren, alternativt så maxbegränsar man framledningen på VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 8781olsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Thermia G2 frågor
« Svar #2 skrivet: 15 december 2010, 21:38:13 »
Tack för snabbt svar

Konvektorn känns sval nedtill

1. "grundflödet": Ballofixen på till- och frånflödet till konvektorn är fullt öppna finns det en flödesreglerare inne i konvektorn oxå ?

2. Om jag stryper lite på returen från golvvärmefördelaren minskar inte flödet genom golvvärmeslingorna då med följden att de avger mindre värme ?

3. är inställningen 35grader rätt "värmekurva"  för parkettgolv.

4. hur/vad/var maxbegränsar man VP:n för att inte få för varmt vatten i golvvärmeslingorna

5. Kan verkligen konvektorn avge 3.6 KW med 35-40 gradigt varmvatten som säljaren påstod ? Den lyckas nu bara värma upp 24 kvm till ca 16 grader ?

Jag vet att jag frågar mycket men ändå..

Janne

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia G2 frågor
« Svar #3 skrivet: 15 december 2010, 22:41:41 »
Vad är det för konvektor? 3.6kW vid 35 grader låter som en stadig pjäs...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia G2 frågor
« Svar #4 skrivet: 16 december 2010, 10:24:25 »
Den största fläktkonvektorn från Omnia ger ca 3,5 kW vid fullt blås och 50 ºC framledning.
Jag tror din säljare missförstod databladet.
Man brukar ange effekten vid DT30, men det innebär 50 ºC framledning eftersom rummet ska hålla 20 ºC.
DT= tempskillnad mellan luften i rummet och framledningstemp.

Visst avger golvet lite mindre värme om man stryper där, det är meningen att man ska fördela värmen mellan golv och konvektor.
Snedfördelning av värmen innebär kallt i vissa rum och varmt i andra.
Då stryper man där det är varmt och öppnar där det är kallt för att fördela värmen bättre.

I menyn "VÄRMEKURVA" på din VP finns ett värde som heter "MAX", detta ställer du till 40 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Thermia G2 frågor
« Svar #5 skrivet: 16 december 2010, 11:34:15 »

DT= tempskillnad mellan luften i rummet och framledningstemp.


För att vara lite petig sÃ¥ är DT tempskillnad mellan radiatorn/konvektorns medeltemperatur och rumstemperaturen. Dvs, om du har framledningstemperatur  till fläktkonvektorn 55° och returtemperatur frÃ¥n fläktkonvektorn 45° sÃ¥ har du en medeltemperatur pÃ¥ 50°, vilket vid rumstemperatur 20° ger DT30.

/Ordmärkaren
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad 8781olsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Thermia G2 frågor
« Svar #6 skrivet: 16 december 2010, 18:23:03 »
Tack för all respons, det gav svar på det mesta...

1. Fins det någon regulator man kan sätta på vattenframmatningen mellan konvektorn och golvvärmefördelaren så att konvektorn får 50-gradigt vatten och att det sedan växlas ner till max 40-gradigt innan golvvärmefördelaren ?

// Janne

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia G2 frågor
« Svar #7 skrivet: 16 december 2010, 20:38:44 »
Tack för all respons, det gav svar på det mesta...

1. Fins det någon regulator man kan sätta på vattenframmatningen mellan konvektorn och golvvärmefördelaren så att konvektorn får 50-gradigt vatten och att det sedan växlas ner till max 40-gradigt innan golvvärmefördelaren ?

// Janne

Du kanske har en maxbegränsningstermostat på din golvvärmefördelare, ta ett foto och lägg in.
Annars är det just en sån du behöver om du vill skicka in 50 ºC vatten i konvektorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Thermia G2 frågor
« Svar #8 skrivet: 16 december 2010, 20:59:53 »
Om fläkt konvektorn ger för lite värme vore det nog bäst att komplettera med en till konvektor så du kan låta vpn arbeta med samma temp som golvvärmen. Låg framlednings temperatur är bra om man har vp den drar mindre el och ger högre effekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 8781olsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Thermia G2 frågor
« Svar #9 skrivet: 18 december 2010, 12:21:23 »
Hej Här kommer bilder..

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia G2 frågor
« Svar #10 skrivet: 18 december 2010, 15:58:51 »
Sitter där ingen cirkpump på golvvärmefördelaren?
Har den ingen egen shunt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 8781olsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Thermia G2 frågor
« Svar #11 skrivet: 20 december 2010, 20:41:13 »
Tog lie tid att svara...

Nej matarröret går direkt från Värmepumpen (och delar sig på vägen till konvektorn)...

??

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia G2 frågor
« Svar #12 skrivet: 20 december 2010, 20:56:04 »
Ajdå, då bör du begränsa max framledning på din VP enligt mitt tidigare inlägg.
Du kan helt enkelt inte fÃ¥ olika temp till golvvärmefördelaren och fläktkonvektorn.  :'(

Men egentligen är det felinstallerat, du har endast en cirkpump till värmebäraren (den inbyggda i VP:n).
Den är troligen inställd på att ge en tempdiff på ca 8 ºC tror jag.
Det är för stor tempdiff för att få komfort på golvvärmen.
Det borde sitta en cirkpump med shunt vid golvvärmefördelaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia G2 frågor
« Svar #13 skrivet: 21 december 2010, 07:54:37 »
Tråkigt.

För klen fläktkonvektor.
Ingen shunt
Ingen extern cirkpump
Ingen maxbegränsning

Skulle inte förvåna mig om värmepumpen är så kraftfull att den kommer att stoppa så snart den startar för att "max framledning" går över 40 grader.

Känns som en rikitigt dåligt projekterat anläggning.

En sak jag inte greppar är om allt flöde går genom fläktkonvektorn innan det nåt golvvärmen, i ditt första inlägg kan man få den bilden, och då skulle det eventuellt kunna fungera om flödet inte stryps för mycket i fläktkonvektorn.
Är konvektorn och golvvärmen paralellkopplade så är fläktkonvektorn antagligen för klen.
Och avsaknaden av push vid golvvärmfördelaren gör att du riskerar att få ut för varmt vatten till golvvärmslingorna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Thermia G2 frågor
« Svar #14 skrivet: 21 december 2010, 08:39:52 »
En sak jag inte greppar är om allt flöde går genom fläktkonvektorn innan det nåt golvvärmen, i ditt första inlägg kan man få den bilden, och då skulle det eventuellt kunna fungera om flödet inte stryps för mycket i fläktkonvektorn.

Jag funderade också på detta, om installatören seriekopplat konvektorn innan fördelaren för att den skulle kunna sänka framledningen med 8-10 grader. Men sen skriver ju trådskaparen att matningen går direkt från vp till fördelaren, och att matningen grenar av sig till konvektorn, så då är det väl knappast så.

Det skulle vara intressant att höra vad trådskaparen gett för grundförutsättningar till installatören. Är det så att det uppdragits att man ska kunna ha värme med full komfort i både nederplan och övervåning låter det heltokigt, och borde kunna vara grund för reklamation. Men om installatören pratat om att sätta in en fläktkonvektor för att ersätta värmeeffekten från den gamla pannan (om så nu var fallet, spekulerar här) för att kunna få lite grundvärme där nere men att värmekomforten får bestämmas av övervåningen så kanske trådskaparen inte har så mycket på fötterna.

Men egentligen är det felinstallerat, du har endast en cirkpump till värmebäraren (den inbyggda i VP:n).
Den är troligen inställd på att ge en tempdiff på ca 8 ºC tror jag.
Det är för stor tempdiff för att få komfort på golvvärmen.
Det borde sitta en cirkpump med shunt vid golvvärmefördelaren.

Ska det verkligen vara så? Jag är ingen expert på golvvärme, men jag tycker det är lite olika besked i olika trådar (inte från Carl N personligen, mer som generellt fenomen). För det första så är det väl upp till hur slingorna lagts huruvida golvet klarar stor diff eller inte, så man kan väl inte automatiskt utgå från att ett golv måste ha 3-4° diff för god komfort? Sen det här med shunt eller inte, min känsla är att det ofta sägs att raka rör med fast instrypning är det bästa för kompressorn under förutsättning att volymen finns där. Vill man verkligen shunta när en merpart av huset värms av golvvärme?

I det här fallet så tycker jag att om trådskaparen bett om offert på full värmekomfort i båda plan, så vore det väl bäst att styra kurvan efter golvvärmen, och sen (som Smurfen skrev) ha satt in en fläktkonvektor till, så att effekten blir tillräcklig i nederplanet vid den framledningstemperatur som golvvärmen vill ha. Är slingorna lagda så att golvet inte klarar en bra diff för kompressorn, eller om totalvolymen i systemet blir för liten, är det väl i så fall bättre att köra via en 4-rörs arbetstank med extern cp, snarare än att sätta in en shunt?
« Senast ändrad: 21 december 2010, 08:58:56 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!