Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 april 2011, 18:57:11 »

Satt nyss och badade bubbelbad med lillan och märkte då att innan badet var fyllt över alla munstycken så hade varmvattnet tagit slut :(, kan de vara så illa att jag måste sätta in en extra varmvatten beredare?

Sen hade den där övertrycksventilen börjat droppa igen som jag inte har gjort något åt för jag inte vet hur jag ska lösa det.



Om det är säkerhetsventilen till vv så är det normalt med dropp under vv tillverkning.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 april 2011, 18:20:06 »

Man kan aktivera extra varmvatten före badet.
Övertrycksventilen kan du prova att motionera lite, slutar den inte droppa då så bör den bytas.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 19 april 2011, 15:27:26 »

Satt nyss och badade bubbelbad med lillan och märkte då att innan badet var fyllt över alla munstycken så hade varmvattnet tagit slut :(, kan de vara så illa att jag måste sätta in en extra varmvatten beredare?

Sen hade den där övertrycksventilen börjat droppa igen som jag inte har gjort något åt för jag inte vet hur jag ska lösa det.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 april 2011, 21:20:42 »

Du kan ju börja med att prova att sänka rumsgivaren (om du har en) eller skruva ner förskjutningen (skriv upp vilken inställning du har först).
Men man får testa sig fram lite, det finns nog inget exakt facit.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 18 april 2011, 20:06:59 »

Är det för tidigt att stänga av den helt nu tror ni?

Nu blinkar mest rumsuppvärmningen hela tiden och då används den väll inte?

Möjligt att den går igång på nätterna de har jag inte kollat....
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 april 2011, 13:12:27 »

Problemet kan vara att VP:n vill värma på lite om nätterna trots att det är tillräckligt varmt inne, jag brukar ställa ner rumsgivaren nån grad, alternativt stänga värmen helt.
Men stänger man värmen helt kan det vara bra att motionera växelventilen någon gång i veckan (genom att tillfälligt aktivera rumsvärmningen utan att VP:n behöver värma huset).
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 18 april 2011, 08:42:13 »

Tjo igen!

Hur är det nu när det är vår och blir sommare, måste man stänga av rumsuppvärmningen genom att trycka på symbolen på framsidan eller kan man låta det vara och de stängs av sig själv?

Skrivet av: Alva10
« skrivet: 04 mars 2011, 09:33:06 »

Enligt vattenfalls hemsida så ligger beräknad årsförbrukning just nu på 16000kw, förra året med förra ägaren låg den på 21000.

så vindsisoleringen har nog gjort sitt :)
Skrivet av: HenkeBoy
« skrivet: 04 mars 2011, 08:51:27 »

Hej!

Bor själv i ett kallhål ett par mil från Ö-vik och har fram tills nu haft ett hus med obefintlig isolering på 3:e vind, enbart 10cm i mellanbjälklaget. Väggar och golv är rejält isolerade dock.
2009 hade jag -10gr på övervåningen (stängd dörr upp) och golvvärmeslingorna uppe naturligtvis ej fyllda.
2010 isolerades även taket/vinden och golvvärmen uppe kördes igång. 2010 är det år då det gått klart mest el konstigt nog. Årsförbrukning 2009 var 12500kWh inkl. hushållsel, medan 2010 var uppe på nästan 18000kWh!

Värmepump 1215-7.
Kurva 8, -2
VP-min 200
TS-min 800 (råkade ha elpatron avstängd 2008 utav misstag, gick rätt bra ner till -25)

Uppvärmd area säkert över 200kvm.
Golvvärme överallt, källare (betonggolv), botten & övervåning (träbjälklag).


Skulle vara intressant och veta om det skulle bli mer effektivt i Alvas fall att dela upp golvvärme och radiatorer med shuntgrupp.

Själv kör jag all golvvärme på den interna cirkpumpen, trots att Nibe rekommenderar extern av någon anledning.
Lyckas få rätt VB-diff, så jag fattar inte varför man då ska behöva ha extern pump...


Nåja, hoppas du lyckas isolera bort förlusterna och att du får ner förbrukningen. Låter som det kan bli dyrt trots värmepump!

/Henke, Ö-vik
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 mars 2011, 21:56:48 »

VP:n går kortare tider, då hinner inte hela radiatorn bli varm.
Men så länge innetemp ligger rätt är det helt OK.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 02 mars 2011, 20:01:05 »

Nu när det är milt ute så har jag uppleft att när kompressorn inte går så är det inte värme i hela radiatorerna utan endast en liten bit, när det blir kallare ute så blir det varmt i hela radiatorn vad beror detta på?

Skrivet av: Alva10
« skrivet: 13 februari 2011, 20:18:03 »

Håller 20 grader så ingen fara, men då vet jag iaf :)

EDIT: Kompressorn klarade inte av att värma huset vid -28 så ja kylde ner huset rejält och har nu svårt att få upp värmen igen, trots elpatronen så kommer ja inte upp i mer än 20 grader inne  :( nu när det är -20 ute. Ska inte kompressorn och elpatronen gå samtidigt?  Har en framledning just nu på 53 beräknad ligger på 60.

Måste nog till en extra isolering av befintliga isoleringen som ligger på ca 130-140, samt fler värmekällor.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 13 februari 2011, 19:41:05 »

Ja, 57 ºC framledning klarar den inte.
Har du kallt inne så släpp på elpatronen, eller ta på mer kläder.  ;)
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 13 februari 2011, 19:05:33 »

Har stängt av elpatronen nu och kör på kurva 8 + 2 och har då idag då det är över -20 ute en framledning på 46 grader men beräknad står på 57, måste det till el tillskott för att den ska komma upp i beräknad eller?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 februari 2011, 22:38:11 »

Kompressorn kan aldrig gå onödigt mycket. Är det så kallt att elpatronen behövs så skall kompressorn gå dygnet runt..
Stänger du av elpatronen så kommer det bli kallare inne istället för att den hjälper till.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 02 februari 2011, 22:30:44 »

Hur blir det om jag stänger av el tillsatsen? Kommer kompressorn gå som vanligt och försöka värma huset? Eller kommer den gå onödigt mycket ?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 januari 2011, 09:31:15 »

Det är ju mycket konstigt för det är ju ändå utegivaren som  bestämmer när elen ska slå igång?

Om du klarar dig ner mot -25 på ts800 borde ju min pump göra de med också oavsett hur isolerat osv huset är?

Nej. Utegivaren bestämmer (tillsammans med värmekurvan) vilken framledningstemperatur som behövs.
Det är VP'ns förmåga att uppnå denna temperatur inom rimlig tid (gradminuterna) som bestämmer om tillskottet kommer att behövas. Det i sin tur bestäms av hur mycket energi VP'n tillför radiatorsystemet i förhållande till hur mycket energi det avger.

Har huset litet energibehov i förhållande till VP'ns avgivna effekt kommer VP'n relativt snabbt att komma upp i rätt temperatur och gradminuterna hinner aldrig ner till nivån då tillkott kopplas in. Har du ett hus med stort energibehov i förhållande till VP'ns effekt kommer den aldrig att nå upp till rätt framledningstemp själv, utan gradminuterna tickar nedåt tills eltillkottet går in och hjälper till.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 januari 2011, 19:08:37 »

Om du klarar dig ner mot -25 på ts800 borde ju min pump göra de med också oavsett hur isolerat osv huset är?

Det där kan skilja en hel del. Även om ni har liknande totalt värmebehov så kan det skilja i varmvatten/värme förhållandet.
I vissa hus kan solen värma på en hel del vilket hjälper mycket soliga dagar men då det är molnigt så behövs elpatron tidigare.
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 29 januari 2011, 16:41:49 »

runt -14 -15 slår elen igång nu, bara höjja mer på ts min då, men ska jag även höjja mer på vp min eller ska ja låta den stå på 100?

Jag har VP 100 och TS 800..min TS har inte gått in en enda gång på värme i vinter trots i många fall -15-25 grader i november och december. Jag bor i Sundsvall.

Det är ju mycket konstigt för det är ju ändå utegivaren som  bestämmer när elen ska slå igång?

Om du klarar dig ner mot -25 på ts800 borde ju min pump göra de med också oavsett hur isolerat osv huset är?



Jag har en RG20 innegivare samt att en täljstenskamin som jag eldar då och då.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 29 januari 2011, 15:01:29 »

runt -14 -15 slår elen igång nu, bara höjja mer på ts min då, men ska jag även höjja mer på vp min eller ska ja låta den stå på 100?

Jag har VP 100 och TS 800..min TS har inte gått in en enda gång på värme i vinter trots i många fall -15-25 grader i november och december. Jag bor i Sundsvall.

Det är ju mycket konstigt för det är ju ändå utegivaren som  bestämmer när elen ska slå igång?

Om du klarar dig ner mot -25 på ts800 borde ju min pump göra de med också oavsett hur isolerat osv huset är?

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 januari 2011, 15:27:55 »

runt -14 -15 slår elen igång nu, bara höjja mer på ts min då, men ska jag även höjja mer på vp min eller ska ja låta den stå på 100?

VP-gradmin ska man bara justera om man har många starter, för högt värde kan t o m trigga igång elpatron i onödan.
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 28 januari 2011, 15:26:09 »

runt -14 -15 slår elen igång nu, bara höjja mer på ts min då, men ska jag även höjja mer på vp min eller ska ja låta den stå på 100?

just missade att du hade 1000 redan..så länge du har varmt i huset så höj till 1200.
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 28 januari 2011, 15:24:57 »

runt -14 -15 slår elen igång nu, bara höjja mer på ts min då, men ska jag även höjja mer på vp min eller ska ja låta den stå på 100?

Jag har VP 100 och TS 800..min TS har inte gått in en enda gång på värme i vinter trots i många fall -15-25 grader i november och december. Jag bor i Sundsvall.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 28 januari 2011, 12:27:51 »

runt -14 -15 slår elen igång nu, bara höjja mer på ts min då, men ska jag även höjja mer på vp min eller ska ja låta den stå på 100?
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 24 januari 2011, 15:11:46 »

Nu har jag ställt in kurva 7 och 0 på förskjutningen, innegivaren är ställd på 23 grader och visar mellan 22-22.5 och nu har jag 20 grader i vrummet då de är 3+ grader. Har ställt in vp min och ts min på 100/1000 så ska bli intressant nu att se när elen går igång, tidigare vid 100/500 slog den igång vid -10
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 23 januari 2011, 19:08:18 »

då kanske man ska pröva att höjja till kurva 7 och höjja ännu mera och se om kurva 7 kan gå igång runt -18 -20.

Som de va idag gick elen igång vid -11 och ställt +1 och 100/500 nu har jag ställt 100/700 kurva 6.

Men skulle ändå vilja få lite varmare, har 18.7 grader inne nu vid -11 grader.

Om man sänker vp gradmin går kompressorn in tidigare då eller hur fungerar det?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 23 januari 2011, 19:00:49 »

Ett högre värde på TS-gradmin gör att tillskottet går in senare och att kompressorn får lite mer svängrum att försöka klara värmen på egen hand.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 23 januari 2011, 14:16:05 »

Vad händer med pumpen om man höjjer ts-min t.ex från 100/500 till 100/700, startar elpatronen senare då eller hur fungerar det. märkte nu också att elpatron slog igång runt -11 när jag hade kurva 7 och +1 på ratten så får ändra om till kurva 6 igen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 januari 2011, 15:47:12 »

Men jag förmodar att ca 20 starter när det är ganska varmt ute är normalt??

Helt OK om den fixar -20 utan elpatron.  Thumbsup
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 22 januari 2011, 15:37:02 »

Ursäkta lånar denna tråd oxå...

Har själv en 1210-7 ( installerad 2002*) och en RG20 innegivare (installerad 2010). Loggade min pump i 24 h. var -4 grader igår eftermiddag och nu ligger tempen på ca +1 grader.

Sänkte farten på min KB pump igår då jag tyckte diffen var för låg. Nu har jag 3-4 grader. den är inställd på 80/800 Kurva 7 (-2) och jag hade 21 starter sedan igår. Pumpen har behövt TS på 5 h i vinter trots att det har varit under längre tid över -15-25 grader under hela Nov och Dec. Inne temp ca 20,5 grader kör sedan Täljstenskamin när man är lite frusen.

Men jag förmodar att ca 20 starter när det är ganska varmt ute är normalt??
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 20 januari 2011, 18:35:56 »

Nu är vinden isolerad med isover glasull :),ska bli intressant att se vad som händer med innetempen då....
Skrivet av: pricken
« skrivet: 16 januari 2011, 17:34:14 »

Nej, den har ingen nattsänkning.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 16 januari 2011, 16:31:23 »

Har denna pump nattsänkning står inget om det i manualen om den har de hur stänger man av det?
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 15 januari 2011, 08:18:34 »

Nu när det är närmare -30 ute har jag testat att ställa om så max framledning är 60 grader så får se om de händer något med tempen. På övervåningen håller vi 20 grader men inte på nedervåningen troligen beroende på för få fungerande värmekällor på det planet.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 09 januari 2011, 20:26:24 »

Hur lång livslängd brukar en kompressor ha?

Samt har nu satt en termometer ståendes på innegivaren och den visar 19.8 grader, innegivaren visar på 21.5 vilket nästan är 2 graders skillnad vilken bör jag förlita mig på?
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 06 januari 2011, 16:32:09 »

Tack för förklaringen :)

Har en annan fundering också, har ju golvvärme som dessvärre är kopplat på radiator systemet och för att få hyffsat flöde till golven måste jag ligga på 3 på cirkulations pumpen vilket leder till att ja inte har de här 7-8 graderna i skillnad på returen och framledningen, vad är negativt med det och vad är det som säger att man bör ha 7-8 grader skillnad? Vad händer om man t.ex bara skulle ha 1 grads skillnad osv?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 januari 2011, 13:05:08 »

Framledningstempen räknas ut med hjälp av utetempen och värmekurvan. Innegivaren juster framledningstempen lite upp/ner beroende på skillnaden mellan inställd och aktuell innetemp - Den funkar altså inte som en termostat som stoppar/startar VP'n runt inställd innetemp.
För att det skall funka så måste man först ha hittat rätt värmekurva, sen kan innegivaren kompensera mindre avvikelser.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 januari 2011, 11:34:47 »

Man bör försöka få till en så bra kurva som möjligt och sen låta innegivaren justera för tillfälliga variationer.
Det är inte lika bra att justera en felaktigt inställd värmekurva med innegivare, då måste man hela tiden gå och vrida på innegivaren.
Jag har fått till en inställning som funkar bra i princip hela året, endast på sommaren då inget värmebehov finns, ställer jag ner innegivaren.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 05 januari 2011, 22:38:34 »

När man ska öka värmen och har både inne och utegivare, var är det bäst att öka på då?

På pumpen eller på innegivaren?

Update: från 7473 till 7480 på ett dygn, bör jag sänka så jag kommer närmare 20 eller ska ja låta det vara?

Nu har jag även kurva 6.4, håller 21 grader inne som det är inställt på enligt innegivaren.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 04 januari 2011, 18:40:15 »

Har nu ändrat och gör som förra gången att jag börjar kolla vid midnatt :)

Update: Start vid 7473 återkommer om 24 timmar :)

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 januari 2011, 07:10:41 »

34 starter på ett dygn  :(, hur mycket tror du att jag ska öka?

Prova 100/500 på VP/TS-gradmin och se vad det ger?
Man får testa sig fram.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 03 januari 2011, 23:42:02 »

34 starter på ett dygn  :(, hur mycket tror du att jag ska öka?
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 03 januari 2011, 10:21:35 »

Har inte kollat hur många starter det är, men håller på nu och från kl 12 inatt tills nu är det 14 starter så det lär ju lätt överstiga 20 starter på ett helt dygn.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 januari 2011, 21:36:12 »

Har du koll på hur många starter/dygn den har?
Är det mer än 20 så kan man öka på VP-gradmin för att minska antalet starter.
TS-gradmin bör då även justeras så det är minst 5 x VP-gradmin.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 02 januari 2011, 20:51:05 »

Kollade i undermenyn och såg att den är default inställd på 60 resp 300 då kompressor och el ska gå igång, är detta något jag bör ändra?

Vad bör gradminuterna stå på, nyss då kompressorn var igång så låg det på 0
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 december 2010, 19:25:07 »

Jag tror det är rätt, så här ska det vara:
VP     RG20
1   -   6
4   -   2
5   -   1
6   -   4

Men ordningsföljden i RG20 är 6-1-2-4 på plinten om jag minns rätt.
I vissa fall kopplar några 2 och 1 fel i RG20 eftersom ordningsföljden är fel på bilden i manualen.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 29 december 2010, 19:00:32 »

sorry för kvaliteten
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 december 2010, 18:53:12 »

Vilka färger trådarna har spelar ingen roll men det ska vara kopplat enligt siffrorna i manualen för rumsgivaren, ordningsföljden stämmer dock inte.
Funkar den korrekt är den rätt kopplad.
Skrivet av: Alva10
« skrivet: 29 december 2010, 17:43:37 »

Ska kolla det tack :)

Hur är det med inkopplingen av innerumsgivaren läste någonstans att manualen som följer med givaren inte är korrekt?

Nu är det kopplat som så att orange tråd går till 6 orange vit går till 1 sen blå till 2 och blå/vit till 4

Det verkar ju som att rumsgivaren fungerar som den ska så de borde väll vara rätt kopplat?

Vad händer om den är felkopplad?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 december 2010, 12:26:17 »

Golvärme bör ha egen extern shunt + cirkpump för att funka bra, att köra golvvärme med VP:ns interna cirkpump brkar inte bli så bra.

Droppandet beror troligen på otät säkerhetsventil, det kan sitta smuts där, prova att lätta lite på ventilen för att spola rent och se om det hjälper?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!