Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ökat flöde pÃ¥ djupbrunnspump  (läst 3088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ökat flöde på djupbrunnspump
« skrivet: 07 mars 2012, 20:28:12 »
Hej!

Har ett grundvattensystem med en Nibe f1245 med en mellanliggande värmeväxlare.

Har varit tvungen att byta värmeväxlaren för att den var underdimensionerad till vår nya värmepump. Bytte värmepump i oktober.

Nu är de fördåligt flöde på grundvattensida i växlaren så att spritsidan blir för kall och värmepumpen larmar för för låg temperatur på köldbärarsidan.

Nu vill installatören höja flödet genom att lyfta upp djupbrunnspumpen tio meter för att pumpen skall ha mindre höjd att lyfta vattnet och på det viset öka flödet.

Fungerar det så?

Nu är flödet ungefär 26 liter per minut och det vaar beräknat till 28 liter per minut. Kan denna "lilla" skillnad i flöde orsaka att värmeväxlaren blir så kall och till slut fryser?

Tack på förhand!!

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Ökat flöde på djupbrunnspump
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2012, 20:38:17 »
Nej, så lätt går det inte. Lyfthöjden räknas från vattenytan och upp oavsett hur
djupt själva pumpen ligger under vattenytan. Man slipper som mest flödesmotståndet
i 10 meter slang och det borde ju vara småsaker i sammanhanget?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ökat flöde på djupbrunnspump
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2012, 22:04:22 »
Så det finns inget "lätt" sätt att ökat flödet på utan att byta pump?

Ska det göra så mycket att öka flödet från 26 till 28 liter per minut? Nu fryser den efter ungefär 10 minuters gångtid...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ökat flöde på djupbrunnspump
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2012, 22:20:43 »
Vart tar vattnet vägen efter förångaren? Går det att få någon häverteffekt på den sidan?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ökat flöde på djupbrunnspump
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2012, 22:54:55 »
Så här ser det ut. Se bild.

Startade den nu och den går bra. har temperaturerna +1,8 grader in och -0,5 grader ut på köldbärarsidan.

Kom på vad som kan vara problemet...

Då pumpen stannar måste det ligga kvar vatten i värmeväxlaren. Kan detta frysa då spriten som är -0,5 grader kommer till växlaren och ingen cirkulation finns i växlaren. Sen nästa gång då pumpen startar så finns det små iskristaller som stannar av flödet av vattnet och spriten kyles ner för mycket...

Kan det vara så?


Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ökat flöde på djupbrunnspump
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2012, 10:34:16 »
Så här ser det ut. Se bild.

Startade den nu och den går bra. har temperaturerna +1,8 grader in och -0,5 grader ut på köldbärarsidan.

Kom på vad som kan vara problemet...

Då pumpen stannar måste det ligga kvar vatten i värmeväxlaren. Kan detta frysa då spriten som är -0,5 grader kommer till växlaren och ingen cirkulation finns i växlaren. Sen nästa gång då pumpen startar så finns det små iskristaller som stannar av flödet av vattnet och spriten kyles ner för mycket...

Kan det vara så?

Jag kan mycket väl tänka mig att det är en del av problemet.

Jag ser att KB-pumpen i 1245:an verkar stanna samtidigt som kompressorn stannar.

I min Stiebel-Eltron går KB-pumpen 30 s efter att kompressorn stannat, och det känns som en bra lösning tycker jag.

Det finns några saker som jag tycker Stiebel har gjort bättre än Nibe, trots att den pumpen är 6 år äldre.

Jag tycker du skall kontakta Nibe och föreslå att de lägger in en frånkopplingsfördröjning.

Tyvärr verkar Nibe i stort sett helt oemottagliga för förbättringsförslag.

NÃ¥n borde snickra ihop en Open Source firmware till Nibes 1x45 :)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ökat flöde på djupbrunnspump
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2012, 10:35:32 »
NÃ¥n borde snickra ihop en Open Source firmware till Nibes 1x45 :)

Skicka en pump till mig sÃ¥ fixar jag det.  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Ökat flöde på djupbrunnspump
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2012, 10:39:40 »
Ja, man måste absolut ha flöde på KB en god stund efter att kompressorn har stannat...
Tycker dessutom att du har väldigt låg temp på inkommande vatten. Du släpper väl inte
ut det kalla vattnet i samma brunn??
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ökat flöde på djupbrunnspump
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2012, 09:54:19 »
Nu har felet lokaliserats. Faserna pÃ¥ grundvattenpumpen var snodda fel och flödet ökade frÃ¥n 28 l/min till 60 l/min.  :)

Nu ligger temperaturerna på spritsidan på: In 3,4 grader. Ut 1,0 grader. Ingen frysrisk här inte.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Ökat flöde på djupbrunnspump
« Svar #9 skrivet: 09 mars 2012, 09:55:43 »
Nu har felet lokaliserats. Faserna pÃ¥ grundvattenpumpen var snodda fel och flödet ökade frÃ¥n 28 l/min till 60 l/min.  :)

Nu ligger temperaturerna på spritsidan på: In 3,4 grader. Ut 1,0 grader. Ingen frysrisk här inte.

DÃ¥ mÃ¥ste pumpen ha roterat Ã¥t fel hÃ¥ll  :o
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ulfjonas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: MalÃ¥
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ökat flöde på djupbrunnspump
« Svar #10 skrivet: 09 mars 2012, 10:05:05 »
Ja, det verkar så. Det kom då vatten tidigare också men som sagt bara 28 liter per minut.

Det måste ju vara rätt håll nu då flödet ökat till 60 liter per minut. Visst?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!