Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkna watt per element (effektbehov)  (läst 9113 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beräkna watt per element (effektbehov)
« skrivet: 27 februari 2017, 14:08:45 »
Hej,
Någon som har koll på hur jag räknar ut effektbehovet på första våningsplans (entreplan) radiatorer?

Hus, Uppsala, 1945, plankstomme, 160mm isolering i väggar + cirka 7cm massivt trä totalt i väggen. Blivande bergvärme.

Uppvärmd källare, uppvärmd övervåning (våning 2).

Entreplanet är på 110m2. 8st fönster på 130x140, en altandörr i glas, 100x210

Funderar på Lenhovdas radiatorer, klassiskt utseende med sektioner.

Hur mycket watt per element eller för hela våningsplanet tror ni det behövs?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Beräkna watt per element (effektbehov)
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2017, 15:52:57 »
Ofta brukar man räkna med tumregeln 70 W/kvm för lite äldre hus, dvs totalt för entréplanet radiatorer som ger 7,7 kW vid 55/45 °C i värmesystemet om värmepump. Tabellvärden DT30 för radiatorerna. Kan vara lite överdimensionerat men ger då en lite lägre max framledningstemperatur vilket gynnar värmepumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Beräkna watt per element (effektbehov)
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2017, 16:05:38 »
Ja, och lite mindre i källaren, och kanske bara 1/3-del till 1/2 på översta våningen.
Totalt kanske 12 kW effektbehov om man räknar på tidigare förbrukning för värme och tappvarmvatten på totalt 35 000 kWh/år. (kan det stämma?)

Om det stämmer så har ni mellan tummen och pekfingret 6 kW behov i entreplan, 3-4 kW i källaren och 2-3 kW på vinden.

I rum med många fönster krävs lite extra effekt, och samma sak i rum med fler än en yttervägg.
Så, om du får 60 W/m2 i entrplan i snitt kanske du skall dimensionera för 70 W/m2 i rum med två ytterväggar och två fönster, och 50W/m2 i rum med en yttervägg och ett fönster.
Radiatorerna måste kunna göra av med värmepumpens maximala uteffekt med max 55 graders framledningstemp så att räkna på DT-30-tabellerna när du räknar på radiatorerna blir bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beräkna watt per element (effektbehov)
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2017, 16:35:39 »
Om källaren ska vara fullt uppvärmd till 20 °C så välj 70 W/m2 där också, gamla oisolerade källare läcker en hel del värme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Beräkna watt per element (effektbehov)
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2017, 16:58:57 »
Rent allmänt gäller det väl att ha lite känsla för feeling, har du sutteräng med stenväggar kan det gå mer energi i källaren än i entreplan, men rent generellt så är det ju sockelhöjden som avgör mycket...
Ju högre den är desto mer effekt krävs i källaren när det är kallt ute.

Det skadar inte att dimensionera rejält överallt, det går ju alltid strypa bort värme om det blir för varmt, men en källare är ju inte utsatt för samma belastning de där riktigt kalla dagarna varje år, så just toppeffektbehovet brukar inte vara så stort i en källare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Beräkna watt per element (effektbehov)
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2017, 09:57:03 »
Enligt mig skall behovet beräknas på värmeförluster genom klimatskärmen samt ventilation och köldbryggor. Dvs. ytterväggar, golv och tak och luftombyte. Att beräkna behovet mindre på övervåningen blir fel. Övervåningen har förutom ytterväggar även 110kvm tak som släpper igenom värme. Att dimensionera mindre på övervåningen för att det skall kompenseras av värmestegring från underliggande våningar resulterar bara i att effektbehovet ökar i undervåningen. Å det blir fel. Dessutom. Om man har tex 21grader uppe, och 21 grader nere, så blir det ingen värmestegring. Visst det blir skiftningar i luftlagren, så en viss rörelse blir det naturligtvis.
Jag skulle räkna på 1w/kvm och grad för vägg (viket är lite väl högt). 1,5w för fönster (om dom är någorlunda ok) 0,8 för yttertak (under förutsättning att taket är mer isolerat än väggarna. Samt ca 15-16 w/kvm golvyta för ventilation. Sen är det som Rickard säger. Man måste ha lite feeling och ta inte i för snålt.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beräkna watt per element (effektbehov)
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2017, 11:06:48 »
Hej
borde väl i så fall kunna köra med 8st sådana: http://www.rinkabyror.se/artikel/radiator-mr-34-590/ ett under varje fönster. Samt eventuellt ett mindre element på väggen bredvid glasdörren till uterum. Då kommer jag ju upp i cirka 6kw.

659watt vid DT30 står det på deras sida

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Beräkna watt per element (effektbehov)
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2017, 17:44:36 »
Har du någon aning om husets årliga energibehov, eller toppeffektbehovet?
Utifrån de siffrorna kan man ju göra mer än gissa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beräkna watt per element (effektbehov)
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2017, 11:20:32 »
Har du någon aning om husets årliga energibehov, eller toppeffektbehovet?
Utifrån de siffrorna kan man ju göra mer än gissa.

Tyvärr inte. Det har inte bott någon i huset på flera år, så det är ingen som vet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 719
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!