Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uponor golvvärmerör pÃ¥ LK fördelare?  (läst 5680 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« skrivet: 14 februari 2017, 10:52:09 »
Vi har sedan tidigare förberett en del av huset för vattenburen golvvärme och där lagt ner 17 mm golvvärmerör från Uponor. Vi har inte skaffat fördelare till dessa slingor. Vi kommer inom överskådlig framtid lägga ner golvvärme i övriga huset och ska då ha ytterliggare en fördelare i en annan del av huset.

Nu har jag kommit över en komplett fördelare med shuntgrupp i skåp från LK (se bild nedan) som jag tänkt ha till den del av huset som ännu inte har några slingor och jag lägger då givetvis 16 mm LK-rör i golven där.

Nu till min undran. Skulle jag kunna köpa LK-fördelare även till de befintliga Uponor-slingorna för att slippa ha olika fabrikat och typ av fördelare? Skulle vara smidigt att lära känna ett system bra när det kommer till installation, justeringar och underhåll.

Jag är medveten om att man helst inte ska blanda fabrikat och att garantier inte gäller men jag har svårt att se att något så okomplicerat som plaströr skulle göra någon större skillnad. Jag har dessutom lagt ner rören själv så garantier lär ändå inte gälla på hela installationen. Jag gissar att det är någon typ av standardgänga/koppling i LK-fördelaren och att det rent praktiskt inte är några problem att ansluta Uponors rör men här kan jag givetvis ha fel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2017, 15:25:32 »
Det har ingen betydelse vilket fabrikat , dom fungerar på samma sätt alla , en del sep pump
du kanske mÃ¥ste ha det , beror pÃ¥ hur stammar är dragna , tänker du ha termoventiler till slingorna 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2017, 16:55:55 »
Det har ingen betydelse vilket fabrikat , dom fungerar på samma sätt alla , en del sep pump
du kanske måste ha det , beror på hur stammar är dragna , tänker du ha termoventiler till slingorna
Glömde en sak , vilken värmekälla ska du ha , VP inget bra med sep pump på slingorna det sitter en pump i VP ( kan storkna ) , pump på slingorna är bra om man har tankuttag till värmen

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2017, 17:55:00 »
Jag har en annan tråd om hur jag tänkt min lösning och fått bra tips.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63002.0

Men kortfattat så är det tänkt luft/vattenvärmepump, 100 liters utjämningskärl, två fördelare med inledningsvis 3 resp. 4 slingor, två radiatorer (som på sikt byts ut mot två slingor i fördelaren med 3 slingor), shuntgrupp inkl. CP för golvvärmen. Inga rumsgivare utan justera in slingorna och låta VPn sköta resten. Detta är som jag tänkt nu, för att kunna projektera och skaffa prylar, men kommer säkert finjusteras sen när installatör anlitas. Idag finns endast de tre Uponorslingorna som ej är i drift.

Det har ingen betydelse vilket fabrikat , dom fungerar på samma sätt alla , en del sep pump
du kanske mÃ¥ste ha det , beror pÃ¥ hur stammar är dragna , tänker du ha termoventiler till slingorna 

Jag tolkar det som att du inte tycker det spelar någon roll om jag har en Uponor-fördelare och en LK-fördelare eftersom de funkar på samma sätt. Förstod jag dig rätt då?
« Senast ändrad: 14 februari 2017, 17:56:46 av hellgun »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2017, 18:28:40 »
Du behöver ingen separat shunt, den är inbyggd i din fördelare på bilden.
Om den andra fördelaren är likadan så ska du inte ha nån mer shuntning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2017, 18:55:50 »
Du behöver ingen separat shunt, den är inbyggd i din fördelare på bilden.
Om den andra fördelaren är likadan så ska du inte ha nån mer shuntning.

Jo, jag vet. Hade det inte varit för att jag råkat komma över detta skåp extremt fördelaktigt så hade jag köpt separata grejer istället. Min tanke är därför att flytta ut shuntgruppen från skåpet (ser ut att vara standard LK-prylar) och sätta den som på mitt schema ovan, dvs att den styr värmen till båda fördelarna. På sikt kommer jag lägga golvvärme i hela huset och då behövs inte shunten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2017, 19:32:25 »
Ja, det skulle jag göra i alla fall.
Detta förutsatt att den där cirkpumpen klarar att driva alla slingorna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2017, 19:57:50 »
Ja, det skulle jag göra i alla fall.
Detta förutsatt att den där cirkpumpen klarar att driva alla slingorna.

Bra! Då tänker jag kanske rätt på den punkten. Ser ut att vara denna shuntgrupp och i så fall räcker den till 200 m2 och vi har 125 m2. http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-golvvarme/produktsortiment/shuntgrupper/lk-fordelarshunt-vs_77746666.aspx

Så... åter till grundfrågan.

Är det bäst att köra Uponorfördelare till Uponorslingorna och LK-fördelare till LK-slingorna, med den eventuella nackdelen att det blir bökigt med två olika fabrikat vid installation, justering och underhåll av golvvärmen.

Eller...

Är det bättre att köra LK-fördelare på båda men att det i så fall sitter 17 mm Uponor-golvvärmerör på den ena, med nackdelen att blanda fabrikat men med fördelen att det blir enkelt och tydligt med samma fabrikat på fördelarna.

Det kanske inte ens GÅR att sätt Uponor-rören på LK-fördelaren och då är det ju enkelt val.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2017, 21:31:43 »
Det är ju olika rördimension, du måste ha LK anslutning mot 16 mm slang och Uponor mot 17 mm slang.
Jag är inte 100 på att man kan sätta Uponors anslutningar på LK:s fördelare?
Däremot så är in och utloppet på fördelaren standardgänga.
Jag skulle köpa Uponors fördelare till 17 mm slangarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2017, 21:51:57 »
Det finns anslutningar till alla förekommande gv-slangar , det är bara det att som standard
vill alla fabrikat ha sina kopplingar ,  men det är inte sÃ¥ att 16 , 17 eller 20 slang passar direkt till fördelarna , utan man mÃ¥ste köpa övergÃ¥ngskopplingarna , naturligtvis inte gratis Drog 20 slang i skÃ¥ne , vill ha lite mera vatten , det blir lite lugnare flöde och hade termotech 17 fördelare  ( bra pris )  fick köpa övergÃ¥ngar  av dom till 20 , blev billigare ändÃ¥ , inga problem finns till alla dim. tänk till jag har en sep. fördelare för vÃ¥trummen , separata slingor , sÃ¥ jag kan ha högre temp där , stryper in  , samt värme pÃ¥ golvet även pÃ¥ sommaren , inte klinkerkallt och torrt pÃ¥ golvet blir det

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2017, 04:15:40 »
Om du sätter in denna typ av indikatorer så blir det inga problem med injusteringen:
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2017, 10:42:55 »
Om du sätter in denna typ av indikatorer så blir det inga problem med injusteringen:


Tack för tipset! Det verkar smidigt och eftersom det sitter såna på LKs fördelare så blir det ju ingen större skillnad om jag har en Uponor och en LK. Jag kör på det, det känns säkrast.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2017, 19:12:21 »
Har någon räknat flödet ? fick du injusteringsprotkoll liter/m
hur långa är slingorna

Utloggad hellgun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2017, 19:34:55 »
Har någon räknat flödet ? fick du injusteringsprotkoll liter/m
hur långa är slingorna

Nej, inget sånt är gjort. Ligger bara i startgroparna än så länge. Tre slingor ligger sen tidigare och de är ca 90, 50 och 12 meter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uponor golvvärmerör på LK fördelare?
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2017, 20:14:28 »
Om du tänker strypa in slingorna så kanske du kan använda ett schema som jag har ,med lite olika flöden utskrivet , visserligen har jag 20 men vid klenare så lite högre flöde , men det kan kanske bli något något mellan tumme och pekfinger , riktlinje

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!