Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ackumulatortank nu eller sedan? Ska installera bergvärme om kanske fem-sex Ã¥r  (läst 5361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Frågan är hur jag ska välja att värma upp den vattenburna golvvärmen just nu. Hoppas kunna bolla lite idéer med er! :)

Jo, så här ligger det till... Jag har gått från att fundera på vattenmantlad kamin till att välja bergvärme. Det finns några trådar här som kanske sammanfattar den resan... Just nu är det inte lönsamt för mig att välja bergvärme då huset med sina 88kvm är för litet och för väl isolerat. DVUT på 2,5kW/h. Om fem år så finns det planer på en utbyggnation om runt 50kvm och då kan det eventuellt löna sig att installera bergvärme, under förutsättningen att elpriserna kommer stiga. Luft/Vattenvärmepump är inte att tala om då jag inte vill höra den och inte har plats för en utedel. Vill inte heller ha Luft/Luftvärmepump då jag inte vill höra innerdelen, även om jag får plats med utedelen.

Huset har ett extremt tyst FTX-system som tar tillvara över 90% av energin i luften. Jag har även en Tulikivi Valkia pÃ¥ 1,5ton samt "gratis/redan betald med kroppsarbete och bensin" färdigkluven ved för 8-10Ã¥r framöver. Valkian värmer 90kvm och den kommer ta udden av de kalla dygnen. Jag kan även välja att i framtiden vattenmantla Valkian, men dÃ¥ tillkommer  drygt 20kkr i material plus hÃ¥ltagningar i golv, rördragning, Ã¥terställning av golv samt viss ner- och uppmontering av täljstensugnen. Räkna med 30kkr där.

Just nu funderar jag på om jag ska förbereda för ett bergvärmesystem genom att köpa:
* en CTC EcoZenith i350 eller liknande för att senare kunna koppla på en Ecopart 406 eller
* en begagnad elpanna som kan bytas ut om fem år eller
* en varmvattenberedare (för 2-3pers endast dusch) samt en liten golvvärmepanna
* nÃ¥t annat smart alternativ? 

Poppar det upp några idéer och tankar? Tänker att det kanske lönar sig att invänta nästa modell av EcoZenith eller liknande produkt och inte varken bygga in sig i någon leverantör eller få gammal teknik när väl BVP ska installeras? Elpannor eller gamla BVP finns det gott om på Blocket till billigt pris. Läste nånstans att det var smart att låta en elpatron sköta golvvärmen och ha en varmvattenberedare att sköta hushållsvattnet. Stämmer det?
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Inga (ack)tankar här inte! ;) Fel forum kanske?
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Acktank fördyrar det hela en del och sen tillkommer vatten mantlingen till kamin kan vara bra om man tycker det är värt det och har pengar över och annars gör man som så många andra en helt vanlig bergvärme eller jordvärme vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Acktank fördyrar det hela en del och sen tillkommer vatten mantlingen till kamin kan vara bra om man tycker det är värt det och har pengar över och annars gör man som så många andra en helt vanlig bergvärme eller jordvärme vp.

Du verkar inte ha läst mitt inlägg ordentligt. I nuläget lönar det sig inte att installera bergvärme. Det tar ungefär >27år att tjäna in bergvärmesystemet. Läs gärna inlägget en gång till. :)
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Jo jag läste och tar det 27 år att tjäna in bergvärmen när du värmer 90 m2 så lär det ta närmare 20 år även om du värmer 50 m2 till men hur länge tycker du det är ok att bära in ved i huset och elda ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Jo jag läste och tar det 27 år att tjäna in bergvärmen när du värmer 90 m2 så lär det ta närmare 20 år även om du värmer 50 m2 till men hur länge tycker du det är ok att bära in ved i huset och elda ?

Ja, exakt 20 år faktiskt! ;) Tanken är att köpa en BVP när det väl är dags att bygga ut. Tänker att det då säkert skett en del ytterligare utveckling på BVP-sidan. Innan dess tänkte jag värma med el. Frågan är hur jag ska värma med el till dess. Därav min punktlista med alternativ. Spetsa med ved när det är kallt var planen samt för myseldning.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Så länge man värmer med el spelar det ingen roll den ger ju vad den drar oavsett. Antar att du redan har vv beredare nu så en enkel elkassett lär räcka till bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Så länge man värmer med el spelar det ingen roll den ger ju vad den drar oavsett. Antar att du redan har vv beredare nu så en enkel elkassett lär räcka till bra.

Ah sorry! Missade tydligen att skriva att det är ett nybygge. :) Därav alla valmöjligheter. Just nu är huset bara ett skal. Håller på med ytterpanelen nu.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Då blir det elberedare + elkasset eller en kombi dvs elpanna men jag skulle funderat en gång till innan jag la slantar på det och gått på tex bergvärme direkt. Borde inte krävas mycket borra och vp till en snålt hus och du spar ju en del bara på vv och rätt onödigt köpa grejer om du ändå ska byta system om 5-6 år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Skulle jag installera BV idag skulle det kosta 139.000. Med låt säga en livslängd på 18år blir det 1/3 av pengarna jag kan lägga på annat, minus besparingen från BVP då. Dvs 139.000/3=46. Minus årlig besparing 4000kr från BVP = 46.000-(4000*5)= 20000. Utan att ta med alla parametrar kan jag tex installera en elpanna för 20.000kr och ändå inte förlora något. Dessutom får jag senare en modernare BVP. Så jag tror att jag väntar med att köpa en BVP.

FrÃ¥gan är vilket alternativ som är smartast och kan krängas lättast när jag väl installerar BVP. En gammal panna fÃ¥r jag för runt 5000. En elberedare lika sÃ¥. Golvvärmekassetter verkar vara svÃ¥rare att hitta billigt just nu. 
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2963
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Hur har du beräknat att den håller i 18 år? Själv hoppas jag på att min håller i minst 50000 timmar. Då skulle den hålla i minst 29 år om den går lika mycket varje år. (ca 1770 h / år sedan den startades).

Men med det lilla hus (misstolka inte, man behöver inte 200m2 hus!) skulle jag också vara funderande till att installera bvp. Sen finns det kanske ytterligare en orsak att spara in. Jag vet inte vilken gräns ni har i sverige för att få rot avdrag, men här skulle jag vara tvungen att bo i huset i två år och då få rätt att använda rotavdrag för att installera bvp. Skulle då "sparat" ett antal tusenlappar om jag valde det.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Hur har du beräknat att den håller i 18 år?

Jag vet inte vilken gräns ni har i sverige för att få rot avdrag, men här skulle jag vara tvungen att bo i huset i två år och då få rätt att använda rotavdrag för att installera bvp. Skulle då "sparat" ett antal tusenlappar om jag valde det.

Har för mig att det är branschen eller försäkringsbolagen som satt livslängden till ungefär 18år.

Bra att du nämnde ROT-avdrag! Har inte tänkt på det men har för mig att man måste bo i 5år för att få lov att använda ROT-avdrag. Kan jag använda ROT så är det såklart bättre att vänta!
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
HUSET måste vara minst 5 år hur länge du bott i det spelar ingen roll, bara du står som ägare i dag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Skulle jag installera BV idag skulle det kosta 139.000. Med låt säga en livslängd på 18år blir det 1/3 av pengarna jag kan lägga på annat, minus besparingen från BVP då. Dvs 139.000/3=46. Minus årlig besparing 4000kr från BVP = 46.000-(4000*5)= 20000. Utan att ta med alla parametrar kan jag tex installera en elpanna för 20.000kr och ändå inte förlora något. Dessutom får jag senare en modernare BVP. Så jag tror att jag väntar med att köpa en BVP.

Frågan är vilket alternativ som är smartast och kan krängas lättast när jag väl installerar BVP. En gammal panna får jag för runt 5000. En elberedare lika så. Golvvärmekassetter verkar vara svårare att hitta billigt just nu.
Hur mycket tror du att du hamnar på efter installation rörmockare jobbar inte gratis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Ah sorry! Missade tydligen att skriva att det är ett nybygge. :) Därav alla valmöjligheter. Just nu är huset bara ett skal. Håller på med ytterpanelen nu.
Drömma kan man alltid göra, bara man slapp BBR?
Tulikivi utan vattenmantel, lär ingen ta ifrån dig, så med den igång så borde du ha lite nytta med FTX. Bara luft. Vad har du tänk dig till golvvärme,varmvatten som ligger inom ramen för BBR?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!