Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstiga värden pÃ¥ kurvor  (läst 5652 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Konstiga värden på kurvor
« Svar #15 skrivet: 19 augusti 2011, 14:04:49 »
Ja, formodligen borde den inte starta alls för värme....men den funkar ju inte så.

Ja, egentligen vet jag att gångtiden har blivit 3 ggr längre om du har samma flöde till förbrukarna. Du kan ta en bild på loggen idag, sedan stänger du av en ballofix på fläktkonvektorn. Ta en ny bild imorgon och posta bägge bilderna.

Utloggad kuse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: Konstiga värden på kurvor
« Svar #16 skrivet: 19 augusti 2011, 15:29:09 »
Det ska jag göra. Märkte dock en sak häromkvällen, gick runt och kände på samtliga radiatorer så de var varma
när pumpen gick, de va dem förutom konvektorn, rören hade ingen värme alls, fläkten blåste kallt.
Kanske behöver luftas?

Utloggad kuse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: Konstiga värden på kurvor
« Svar #17 skrivet: 20 augusti 2011, 11:22:03 »
Väntar med bilderna tills en kallare natt, vp:n hade bara startat en gång inatt (senaste 12 tim)

Utloggad kuse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: Konstiga värden på kurvor
« Svar #18 skrivet: 21 augusti 2011, 13:13:43 »
Nya bilder.
Bildparet längst ned är tagen ca 4 timmar senare än bildparet ovanför (inte samma dag givetvis :)), den kan ju ha startat en gång inom dessa timmar som då inte syns.

Rent spontant känns det väl som inställningarna har gjort att jag får mindre starter samt längre gångtider.
Även att konvektorn på/av inte spelar någon roll, har jag fel?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Konstiga värden på kurvor
« Svar #19 skrivet: 21 augusti 2011, 19:52:45 »

Nu är det snyggare loggbilder.

Men du nämnde att rören till konvektorn var kalla, samt att du misstänkte att det är luft i den.

Kolla om det finns luftskruvar där rören är anslutna till batteriet under kåpan. Se till att du har tryck i systemet, stäng av värmepumpen och eventuell extern radiatorcirkpump. Lufta konvektor och radiatorer. Kolla systemtryck vartefter du luftar.


Utloggad kuse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
SV: Konstiga värden på kurvor
« Svar #20 skrivet: 21 augusti 2011, 21:50:41 »
Läste någonstanns att det är först när man har hög framledningstemp som man faktiskt känner av värmen från en fläkkonvektor kan det vara därför jag inte kände någon värme från rören?

Du vet inte hur man får av kåpan på konvektorn, jag har stångat mig svettig idag, känns som jag kommer göra sönder den snart? Det finns inga synliga luftskruvar så jag antar att kåpan ska lyftas bort för att kunna lufta.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Konstiga värden på kurvor
« Svar #21 skrivet: 21 augusti 2011, 22:09:13 »

Har du ett tvårörssystem så har du 40° på rören till från fläktkonvektorn när fläkten står still och värmepumpen ger samma temp ut på framledningen.

Är bägge rören kalla, så har du antingen regleringsventil på rören eller luft i värmebatteriet.

Kolla under gallret på översidan om det inte finns några skruvar som håller fast kåpan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!