Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gradminuter TS Nibe 1110  (läst 3931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jonachi

  • Gäst
jonachi
Gradminuter TS Nibe 1110
« skrivet: 07 november 2016, 19:46:21 »
Hallå.

Relativ ny med bergvärme. Har bott ett år i kåken och haft en del problem förra vintern. Nu kom det en fasligt massa snö och utetempen skönk. Bestämde mig för att kolla till VP.

Förr-förra ägaren har installerat lysioder för när den går över på TS-el. En lampa lyser när den går på första läget, när andra lyser går den på andra läget och när den går för fullt lyser båda. Ganska smutt då man kan hålla koll på när den går på TS.

Nåväl, det är knappt -4 ute och när jag tittar till den går den på läge två i tillsats el, vilket känns som att den kickar in väldigt tidigit. Kollar värdena på displayen och ser att:

VB-fram  45 (39)
VB-R 41 (50)
Gradminuter -494 (och skönk på någon minut ner till -460)

Jag är inte alls så haj på det här och har inte pillat nåt själv sedan tekniker var här och servade förra vintern när den förlorade en fas. Den har ju mest vilat hela våren/sommaren.

Är det normalt att den går så mycket på elpatron? Och att vb-fram är högre än värdet som datorn vill ha? Diffen är ju ganska låg, 4 grader dessutom. Jag vet inte hur det var riktigt förra året då vi provade oss fram med värmekurvor och annat, ibland var TS av ibland var den på. Har som ingen data att gå på där.

Gradminuterna för VP är satt på 60 och för TS-min på 300 (alltså default enligt manualen).


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter TS Nibe 1110
« Svar #1 skrivet: 07 november 2016, 20:01:34 »
Det finns inget normalt när elpatron går in men visst går din in lite onödigt tidigt men nu med elsteg nr 2 så verkar den jobba bort gm ganska fort så snart kommer eltillskott kopplas ur. Du kan säkert minska gm för el tillskott men det gör nog inte så stor skillnad utan fördröjer endast inkopplingen av elpatron.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

jonachi

  • Gäst
jonachi
SV: Gradminuter TS Nibe 1110
« Svar #2 skrivet: 07 november 2016, 20:02:28 »
Kan bara tillägga att Nibe-teknikern som var tittade på inställningarna efter att en fas försvunnit och fixade iordning dom så att de skulle passa. Jag har inte rört något sedan dess. Vi ligger på en stadig -2 kurva året om.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter TS Nibe 1110
« Svar #3 skrivet: 07 november 2016, 20:04:21 »
Hur stort hus har du isolerings standard samt storlek på vp ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

jonachi

  • Gäst
jonachi
SV: Gradminuter TS Nibe 1110
« Svar #4 skrivet: 07 november 2016, 20:13:30 »
ok, tack för snabbt svar. Jag har fotat av displayen för att se hur mycket TS-tid som kommer gå närmsta dygnet. Då bllir det lättare att se om den bara går in och "duttar" med TS eller om den är på mest hela tiden.

jonachi

  • Gäst
jonachi
SV: Gradminuter TS Nibe 1110
« Svar #5 skrivet: 07 november 2016, 20:15:06 »
Tror den är 7kw och huset 180kvm, välisolerat med tillägg på övervåning. Normalisolerat botten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter TS Nibe 1110
« Svar #6 skrivet: 07 november 2016, 21:35:27 »
Är det 180 m2 totalt eller per plan ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

jonachi

  • Gäst
jonachi
SV: Gradminuter TS Nibe 1110
« Svar #7 skrivet: 08 november 2016, 07:39:19 »
180 totalt, så cirka 90 per våning.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter TS Nibe 1110
« Svar #8 skrivet: 08 november 2016, 09:20:46 »
Då tycker jag nog den borde klara lite kallare väder utan elpatron har för mig att en äldre 7 kw vp motsvarar en ny på ca 8,5 kw pga att dom mäter vid olika framlednings temperatur. Kolla dels tempen på brine och skillnaden mellan in ut på brine bör vara runt 3 grader och på radiator sidan bör det ligga runt 7 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

jonachi

  • Gäst
jonachi
SV: Gradminuter TS Nibe 1110
« Svar #9 skrivet: 08 november 2016, 09:24:50 »
KB-f 0 grader
KB-r -3 (-8)

Diffen mellan vb-f och vb-r pendlar mellan 3-4 grader.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gradminuter TS Nibe 1110
« Svar #10 skrivet: 08 november 2016, 09:25:15 »
GÃ¥r kompressorn alls?
Indikerar dioden att den är igång?
HÖR du att den är igång?
OM den hoppar mellan 3 och 6 kW tillskott vid -4 grader ute så verkar det vara nåt tokigt kan jag tycka, du borde inte ha mer än ca 7-8 kW toppeffektbehov i ditt hus om det inte är otroligt dåligt isolerat och dragigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter TS Nibe 1110
« Svar #11 skrivet: 08 november 2016, 13:04:36 »
Deltat pÃ¥ kalla sidan tyder pÃ¥ att kompressorn gÃ¥r men eftersom deltat pÃ¥ varma sidan är sÃ¥ lÃ¥gt blir man fundersam. Sänk hastigheten pÃ¥ cirkpumpen pÃ¥ varma sidan sÃ¥ deltat ligger runt 7 grader när vp gÃ¥r utan elspets när spetsen gÃ¥r in kommer deltat bli större men det är ok. Men om det gÃ¥r sÃ¥ mycket elspets redan hur blir det vid -20 ute  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

jonachi

  • Gäst
jonachi
SV: Gradminuter TS Nibe 1110
« Svar #12 skrivet: 08 november 2016, 13:08:54 »
Tack för svar!

Jo kompressorn går, var ute igång till inann läggdags igår och då stod kompressorn och gick utan TS. Då var temperaturen i radiatorerna också översnstämmande med vad den själv skulle vara tror det stod 37 (37) på VB-fram. VB-r på 33.

Jag fotade av displayen som talar om hur mycket kompressor drift som den gå och hur mycket TS. Även elmätaren fotade jag av. Då kan man lättare stämma av på displayen om ett dygn eller två och se hur mycket TS som egentligen går. Det har blivit något varmare ute nu också så antagligen kommer den inte gå så mycket.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gradminuter TS Nibe 1110
« Svar #13 skrivet: 08 november 2016, 14:51:16 »
Vb-fram ska gå över VBbör annars räknas inte gradminuterna ner och därför går tillskottet in.
Är det möjligen fel på VB-fram givaren? Räcker ju att den visar säg 3-5 grader för lite för att det ska leda till att Gm snabbt blir mer än -300 och att det inte ränkas ner förrän elpatronen höjer tempen så mycket att VB fram(felmätta) överskrider VBbör och nerräkning sker.
« Senast ändrad: 08 november 2016, 14:59:17 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter TS Nibe 1110
« Svar #14 skrivet: 08 november 2016, 15:29:28 »
Om framlednings givaren visar för lite och vp + elpatron gasar på extra kommer det bli för varmt inne energin kan inte bara försvinna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!