Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sitter med ett par offerter.  (läst 21032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik i Trollhättan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sitter med ett par offerter.
« skrivet: 30 oktober 2011, 20:25:53 »
Hej,

Står i begrepp att byta ut elpannan från -79 mot en värmepump. Kan inte enkelt borra efter bergvärme (pannrummet för nära grannen + tomt med stenläggning vi inte vill röra) så det verkar bli en luft/vatten.
Sitter med följande offerter. Samtliga är med ROT inräknat.

Thermia Atria 10 - 105000kr
Thermia Atria Optimum 10 - 109000kr
IVT AW200 med AIR90 - 111700kr
IVT AW200 med AIR120 - 124800kr
IVT AW200 med PremiumLine A10 Plus - 113800kr
CTC 107 AUT - 120000kr

Alla tre har varit och tittat hemma hos mig och installationen är ganska rakt på sak. Pannan står i tvättstugan med en bra plats för utedelen ett par meter därifrån. Jag har åtagit mig att ta hål i ytterväggen samt iordningsställa platsen för utedelen. Offerterna innehåller även bortforsling av den gamla pannan.
Jag har även ett 65kvadrat garage med direkt-el. IVT-försäljaren erbjuder den minsta luft/luft installerad i garaget för 10000 extra om jag väljer PremiumLine. Problemet med den är att den är så förbannat stor. Ser ut som ett kärnkraftverk.
CTC kunde montera en sverigepump för 20000 extra i garaget. Thermia fick aldrig frågan men har nu ställt den i samband med att jag beställde en offert på en ATEC i förra veckan. Han kommer räkna med den minsta Mitsubishi luft/luft i sitt anbud.
Just nu känns det som om Thermia leder mest tack vare utseendet på utedelen. Vi har dock ett sovrum på andra våningen ovanför placeringen och vi är lite beskymrade över fläkten uppåt på AIR aggregaten. Vill provlyssna någonstans. ATEC ser intressant ut (klart snyggast) och verkar ju vara ett bra val totalt sett. Förväntar mig att offerten matchar IVT PremiumLine.

Vad tycker ni om priserna? Någon annan som precis gjort affär på någon av dessa?

Thermiainstallatören är en lokal firma som faktiskt drog VVS i huset när det byggdes -79. Dom har hittills löst alla mina rörkopplingsproblem.

Tänker ta in på NIBE också. Sen orkar jag nog inte fler alternativ...:)

/Fredrik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2011, 21:26:49 »
Överlag tycker jag det ser ut som att priserna gått upp sen ROT-avdraget infördes.
För några år sen var det där vanlig kostnad för liknande installation innan ROT.
Annars har jag hört att Thermia Atria är OK, jag tror inte du behöver oroa dig för buller från fläkten inne i huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2011, 21:33:17 »
Jag har en Bosch som är samma sak som IVT och kan bekräfta att ljudnivån är högre ovanför utedelen. Hos oss står den precis utanför TV-soffan, men där måste man lyssna noga för att höra att den går (timmervägg). I badrummet våningen ovanför så hörs det däremot tydligt när den går - Inget direkt störande ljud, men hade det varit ett sovrum så skulle man nog ha reagerat...

I övrigt håller jag med Carl. 'Hårdvaran' kostar 70-80 000:- + installationsmateriel och en enkel installation där du har förberett en del tar max en dag för två man...
« Senast ändrad: 30 oktober 2011, 21:35:22 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2011, 21:34:47 »
Att pannrummet ligger nära grannen är inget hinder för bergvärme men du kan behöva lov av grannen tycker du ska fundera på bergvärme igen tänk på att det du väljer ska du leva med många år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik i Trollhättan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2011, 21:58:59 »
IVT har nedbruten offert.
PremiumLine kostar 52' + 27,5' = 79,5'
Air 90 kostar 48,4' + 27,5' =75,9'
Air 120 kostar 60,4' + 27,5' = 87,9'

Bergvärme blir jobbigt. Grannen har sitt hus precis 10m från tomtgränsen med sitt panrum åt mitt håll. Det är bara knappt 3 meter från mitt hus till gränsen. IVT-killen projekterade på bergvärme (som han hellre vill sälja) och han pratar om att gräva runt hörnet och ut i trädgården en bit. Har fått en offert på en PremiumLine EQ C8 på 140000kr. Man pratar om vinklat hål så man skulle "komma runt" kommunens regler. Enligt kalkylen skiljer det 1800 kwh / år till bergpumpens fördel. Det skulle alltså ta 15 år innan extrakostnaden är betald.


Utloggad Fredrik i Trollhättan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2011, 22:01:30 »
Vad tror ni om en IVT luft/luft (Nordic Inverter 09 LR-N) för 10000 monterat och klart då?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2011, 22:15:56 »
personligen tycker jag nog det ser ut som Thermia har ansträngt sig mest....en pump som absolut inte är sämre än de andra, men till lägre pris.

Har du frågat Thermiakillen vad han ska ha för bergvärme ??
borrarnas försäkring mot sättningar i byggnader gäller inte under ett visst avstÃ¥nd frÃ¥n byggnad...men friskriver du honom pÃ¥ den punkten brukar de borra väldigt nära  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Fredrik i Trollhättan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2011, 22:24:45 »
Thermiakillen räknade av misstag på en bergvärme först (inte samma kille som kollade som räknade). En Thermia Diplomat Optimum 10 G2 för 124000 men med en hel del förbehåll och bara 6 meter från huset. Enligt IVT-killen kommer jag behöva mer. Hans bergvärme var dessutom ett fast pris. Jag får känslan att även Thermia berg skulle hamna på 140' innan det är klart.
Vill jag friskriva borrgubbarna något jag själv inte begriper något om?

Som sagt får jag det till 15år innan det ger pengar tillbaka på bergvärme och jag tror inte att man bara kan strunta i amorteringen och få ut ett högre pris om 20-25år när man ska sälja. Då är det något annat som gäller...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2011, 22:25:10 »

 Enligt kalkylen skiljer det 1800 kwh / Ã¥r till bergpumpens fördel. Det skulle alltsÃ¥ ta 15 Ã¥r innan extrakostnaden är betald.

En bergvärmepump klarar sig ofta med en klenare huvudsäkring än en L/V-pump då bergvärmepumpen ger full effekt även när det är som kallast ute. Det kan göra 1000 kr/år ytterligare i lägre årskostnad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fredrik i Trollhättan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2011, 22:35:40 »
Jag har 32A idag och tänkte dra ner till 20A vilket ju bägge Thermiaalternativen klarar. Använder en del 3-fasmaskiner i garaget och lägre än 20 kan jag inte gå. Kanske måste jag ändå ha 25...

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2011, 22:36:52 »
enligt IVT-killen kommer jag behöva mer  Sc:,h 
Är inte den offererade IVT:n på 7,6 kW ....mot Thermians 9,4kW ???
eller vad menade han?
Thermian borde betinga ett högre pris (högre effekt/djupare borra)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Fredrik i Trollhättan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2011, 22:44:49 »
Han menade att jag inte riktigt kan jämföra hans fasta pris med Thermias "baspris". Tycker det låter rimligt att själva borrningen kostar ungefär samma för bägge.
Rent generellt känner jag att jag vet för lite om borrning för att kunna välja "löpande". Fast pris är nog vad som gäller för mig i så fall. Luft/vatten-alternativet döljer ju inga överraskningar alls.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2011, 06:33:22 »
Vad kan ingå i IVT:s offert som Thermia friskrivit sig för som kan motivera att en mindre pump ska kosta 16K mer?
Om du delger vad som ingår i offerterna kommer du garanterat få hjälp med att utvärdera vad skillnaderna i innehåll bör kosta.

Min uppfattning är att alla installatörer måste skriva in ev extrakostnader för spräckt berg,inget vatten,trasiga borrkronor mm
har man tagit höjd för detta redan i ursprungsofferten genom ett fast pris....får ju kunden betala för eventualiteter innan de hänt....
Hos mig är det ytterst sällsynt att kunden Ã¥ker pÃ¥ nÃ¥n av de löpande "om-ifall-avgifterna" vid borrning....och en 8kW berg blir betydligt billigare än din IVT offert  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #13 skrivet: 31 oktober 2011, 07:18:30 »
Stor spännvidd över de offerterna
Från CTC 107 på 6,8kW som lägst upp till IVT Air 120 på 12,9kW

Därimellan har vi Thermia Atria/optimum 10 på 9,85,Ivt Air 90 på 8,8kW, IVT PremiumLine A10 på 8,5kW

Hur stort är huset och hur mycket uppvärmning hade du tidigare (kWh/Ton/m³)?
Alla ser ut att ha räknat med olika förutsättningar  Sc:,h
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sitter med ett par offerter.
« Svar #14 skrivet: 31 oktober 2011, 07:35:39 »
Tjena....tycker det låter lite dyrt på sina håll....räknade lite på det 1 ecoair 110 med ecoel 1550 och en Mitsubishi 450 för 120 000 efter ROT...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!