Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare  (läst 4241 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare
« skrivet: 11 februari 2012, 22:23:48 »
Hej Jag har en Nibe 1215 med grundvatten och mellanväxlare  har 140 djupt borrhål som jag använt i 30 år med värmepump första pumpen satt i 25 år Aga/termia med koaxialförångare, den var på 10,5KW
den klarade vinterkyla ned till 30 -, jag bytte till nibe 1215 december -06 inte haft problem med undantag av trasiga temperaturgivare på köldbärarsidan -09 och 2010 annars gått bra och klarat de två föregående vintrarna som varit kalla här i Hedemora snitttemp på -10 nov,dec,jan ,feb med toppar under vissa hela veckor på under -20. Men i år har jag råkat ut för att mellanväxlaren  gått sönder på grund av trasig tempgivare och vid byte av mellanväxlare så gjordes samtidigt rent filtren som sitter på in och ut på spritsidan och där var det en kletig brun vätska i filtren och när vi tog loss gamla växlaren så var det fullt av samma smet ut på spritsidan. min reperatör trodde att det var de nätarmerade slangarna som var dåliga och fällde ut den bruna smeten i spriten slangarna var stenhårda och vävarmeringen var rostig  är det någon som sett något liknande.Jag reagerar att sådant materialfel bör åtgärdas utan kostnad, jag vet inte vilken livslängd Nibe räknar med på sina pumpar med dessa materialbrister kan detta vara orsak till fortplantat ljud ut i hela värmesystemet? 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2012, 07:49:13 »
Jag har aldrig hört talas om nått liknande.
Är du säker på att mellanväxlaren inte läckt över grundvatten till spritsidan och vice versa?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2012, 08:37:35 »
Per Lu Har beskrivit nåt liknande fenomen. Då verkar det dock ha varit torra flagor som har lossnat från slangarnas insida...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43900.30
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2012, 08:46:02 »
min reperatör trodde att det var de nätarmerade slangarna som var dåliga och fällde ut den bruna smeten i spriten slangarna var stenhårda och vävarmeringen var rostig  är det någon som sett något liknande.

Vilka slangar är det du syftar på? Är det dom slangarna som sitter inuti pumpen eller har du flexslangar även på utsidan av din vp?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2012, 12:57:56 »
Hej det är slangarna som sitter inne i pumpen de skarvar på kopparrören som går till mellanväxlaren och läckaget var vid ingående vatten jag tror inte att det har blandat sig för när vi tömde växlaren så kom det först ren sprit men i botten på spritsidan så hadde det sedimenterat brun gegga och risken finns väl att det finns i botten på förångaren så den bör nog spolas igenom i samband när vi byter slangar, kollade med Nibe Support att det är typiskt slang avlagring
som samlas i filtren som sitter avstängningsventilerna på spriten in och ut från mellanväxlaren. slangen är alldeles hård  och risken är står att den kan spricka så byte är att rekommendera.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2012, 22:18:38 »
Om du har koll på dina papper så kan det vara ide att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag samt till Nibes 6 års "garantiförsäkring"

Arctic Seals AB
telefon 08-7460560
e-post info@arctic.se
http://www.arctic.se
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2012, 00:41:56 »
Per Lu Har beskrivit nåt liknande fenomen. Då verkar det dock ha varit torra flagor som har lossnat från slangarnas insida...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43900.30

Jag tror att Per Lus inlägg gäller varma sidan lik som min.
Detta är säkert mer vanligt än man tror, här bifogar jag bilder som visar enbråkdel av vad som mina slangar innehöll. Försökte tag en bild som visar hur de är formade efter slangradien. Man kan nästan mistänka att det rörseg om innersta lagret av slangen som har stelnad.     

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2012, 07:10:20 »
Ser inte kul ut, själv har jag en 1215 och troligen samma flexislangar.
Troligen lägger sig avlagringarna i botten av KB-slangen i borran hos mig, får se hur länge flexislangarna håller.
Jag tänker inte röra dem i onödan i alla fall...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2012, 10:14:39 »
Carl N: Detta gäller slangar på varma sidan, rengörning efter tråden ”Larm Hög värmebärare”

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43156.msg418421#msg418421

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2012, 13:35:04 »
Jo, men borde inte samma sorts slangar kunna ge problem oavsett vart dom sitter?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2012, 15:58:55 »
Jo, men borde inte samma sorts slangar kunna ge problem oavsett vart dom sitter?

Det beror på vad det är som får slangarna att "förmultna". Berordet på temperatur, järnhaligt vatten eller spriten i köldbäraren (eller andra faktorer)
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2012, 17:16:01 »
Hej Jag har anmält till försäkringsbolaget Läsförsäkringar och Artic
Jag skrev till Nibe och fick detta svar på frågan vad man skall fylla på i när jag bytt flexislangar.

Hur jag får bort eventuell beläggning i förångaren hade han inget svar på, men förmodligen något som klarar att lösa mjukgöraren i slangen.. Och min teori är att har man köldbärarvätska med rengöringsmedel i och högt ph som då fördärvar mjukgöraren i slangen, slangen på bilderna såg inte precis elastiska ut.


Etanol ca 30% vatten 70%. iblad används spolarvätska och andra sorter, men de har ofta rengöringsmedel i sig. Brinol är ett märke man kan anväda.
 

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare
« Svar #12 skrivet: 14 februari 2012, 17:41:27 »
Jo, men borde inte samma sorts slangar kunna ge problem oavsett vart dom sitter?

Jo men vist, men frågan är vad som orsakar detta, och om det är själva innersta lagret i slangen
eller om det är något annat som kommer från någon annan del av systemet. Och hur ser ut på
dom extärna slangarna, där är det samma medium som går som inre slangar.
Om någon kunde fixa en analys så skulle jag gärna skicka materialet till vederbörande.
Det är alla fall hård och ligger runt hela slangen, man känner att hela slangen är stel spricker
när man böjer fram och tillbaka.

Utloggad Betongbengt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 grundvatten med mellanväxlare
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2012, 09:10:44 »
Hej det skulle ju vara intressant för de företag som tillverkar värmepumpar och vill ligga i framkant när det gäller att utveckla kvaliteten och driftsäkerhet på sina pumpar, finns det inte kanaler från forumet till tillverkarna?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!