Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur konvertera direktverkande el?  (läst 8288 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hur konvertera direktverkande el?
« skrivet: 19 maj 2004, 17:17:26 »
Hur får man ekonomi på en konvertering från direktverkande el till vattenburet system och värmepump? Är det ett vettigt alternativ över huvudtaget?

Vi har ett 190 kvm stort hus i 1,5 plan + suterrängvåning. Det kräver en hiskeligt massa element (15-17 stycken) och golvvärme är inte något alternativ i åtminstone två av planen. De summor vi har fått presenterat för oss är hissnande. Dessutom finns väl inte längre några bidrag att söka.

Vi funderar pÃ¥ jordvärme,  ytorna för det finns. Det verkar vara biligare är bergvärme. Dessutom har vi tipsats om att köpa begagnade element.
NÃ¥gon som har fler tips?

admin

  • Gäst
admin
Re:Hur konvertera direktverkande el?
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2004, 20:04:17 »
Jag köpte radiatorer av Korado. Fråga din lokale installatör.

Köpte 14 st radiatorer - med en total utuffekt om ca 10 kW vid 55 graders framledningstemp och 45 graders returtemp.
Pris 13500 + moms.

Rör och rördelar kostar ungefär lika mycket. (beror i och för sig vilken typ av kopplingar du väljer - och var du köper. Varför inte Rinkaby rör...)

Ett snabbt överslag ger vid hand att din investeringskostnad borde bli ca 50000 kr för radiatorer/rör/rördelar inkl moms. Lägger du ytjordvärme istället för att borra så sparar du 20-35000 kr jämfört med bergvärme, vilket borde innebära att din installation totalt sett blir ca 15-30000 kr dyrare än "gemene mans". Detta förutsätter dock att du gör det mesta av installationen själv. Skall du leja för arbetet så går det nog loss på ytterligare 15-30000 kr ...

Jag drog själv alla rör i mitt hus - enplans 145 m2 - och det tog mindre än en vecka, så bra betalt har jag aldrig haft! (drog mina rör i krypgrunden under huset - borrade upp vid varje radiator. Borde gå att göra på ett liknande sätt för dig - dra alla rör du kan i källaren, under tak - och borra upp vid varje radiator i markplanet. På övervåningen (visst har du det???) kan du dra vid socklarna, det ger mindre avluftningsproblem...

Utloggad Karlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Re:Hur konvertera direktverkande el?
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2004, 20:34:36 »
Tackar för tipsen!
 Det där tÃ¥l ju att fundera pÃ¥. Men det gäller att inte överskatta sin egen förmÃ¥ga. SÃ¥ främst ska man väl klura pÃ¥ hur händig man egentligen är.  :-\

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Hur konvertera direktverkande el?
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2004, 22:06:26 »
Jag har köppt begagnade element, fick tag på 20 st inlkusive termostater, reduseringsventiler & konsoller för 5000:-

Just nu väntar jag på att "min" rörmockare sak komma hem & kolla vad jag behöver för sorts rör & hur mycke.

sen har jag tänkt att göra all rördragning själv, vilket kommer att bli en del synliga rör då jag inte har nån krypgrund eller källare.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Hur konvertera direktverkande el?
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2004, 22:10:43 »
Jag använde mig av den nya typens kopplingar s.k. presskopplingar - de har oringar som tätar.

Du kan bygga ihop ganska stora delar innan du pressar. blir något fel så går det bra att rätta till då du inte behöver använda bocktång utan sätter in fabrikstillverkade vinklar överallt.

Enda kruxet är pressverktyget/maskinen, jag löste det genom att låna maskinen där jag köpte kopplingarna. Fick låna den över helgen och en kväll.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Hur konvertera direktverkande el?
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2004, 11:47:54 »
Jag använde mig av den nya typens kopplingar s.k. presskopplingar - de har oringar som tätar.

Du kan bygga ihop ganska stora delar innan du pressar. blir något fel så går det bra att rätta till då du inte behöver använda bocktång utan sätter in fabrikstillverkade vinklar överallt.

Enda kruxet är pressverktyget/maskinen, jag löste det genom att låna maskinen där jag köpte kopplingarna. Fick låna den över helgen och en kväll.

Presskopplingar är amatörens önskedröm. Praktiskt taget omöjligt att göra fel och busenkelt. Det enda man ska vara noggran med är att kopplingen är ordentligt pÃ¥skjuten innan man pressar. Göra fel när man pressar är omöjligt. Man sätter tÃ¥ngen över kopplingen och startar. Sedan öppnar inte tÃ¥ngen igen förrän pressningen är helt klar. Viktigt dock!!! Kolla att alla kopplingar är pressade innan pÃ¥fyllning!!!  ;D

Ett litet problem är att tången är ganska stor och det kan vara svårt att få den på plats om det är trångt. Ofta kan man lösa det genom att pressa dessa kopplingar innan man bökar röret på plats. Ibland får man använda en skarv, men det går.

Kan man inte låna en tång går det att hyra en på många maskinuthyrningar.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Hur konvertera direktverkande el?
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2004, 12:26:59 »
Annars kan man bygga ett sk. "minivattensystem" med fläktkonvektorer.
Fördelen är att man kan klara sig med en fläktkonvektor per våningsplan förutsatt att man kan få en central placering på fläktkonvektorn.


Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Hur konvertera direktverkande el?
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2004, 11:20:25 »
Annars kan man bygga ett sk. "minivattensystem" med fläktkonvektorer.
Fördelen är att man kan klara sig med en fläktkonvektor per våningsplan förutsatt att man kan få en central placering på fläktkonvektorn.




Nu är ju jag ingen expert, men jag tror att man nåste ha välsigt bra fönster för att få bra konfort med en centralt plaserad fläcktkonvektor.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur konvertera direktverkande el?
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2004, 07:57:59 »
Citera
Jag använde mig av den nya typens kopplingar s.k. presskopplingar - de har oringar som tätar

En fundering : Vad händer med o-ringar när anläggningen blir 20, 30, 50 Ã¥r? Finns det risk att ringarna Ã¥ldras o att koppligarna läcker? Visserligen kopplingar, sÃ¥ledes ingen mekanisk rörelse, eller möligen smÃ¥ smÃ¥ rörelser pÃ¥ grund av värmeutvidgningar sÃ¥ risken borde vara liten. men ändÃ¥...  Jag kan inget om rörarbeten men vad säger erfaret yrkesfolk?
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Hur konvertera direktverkande el?
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2004, 10:23:06 »
Citera
Jag använde mig av den nya typens kopplingar s.k. presskopplingar - de har oringar som tätar

En fundering : Vad händer med o-ringar när anläggningen blir 20, 30, 50 Ã¥r? Finns det risk att ringarna Ã¥ldras o att koppligarna läcker? Visserligen kopplingar, sÃ¥ledes ingen mekanisk rörelse, eller möligen smÃ¥ smÃ¥ rörelser pÃ¥ grund av värmeutvidgningar sÃ¥ risken borde vara liten. men ändÃ¥...  Jag kan inget om rörarbeten men vad säger erfaret yrkesfolk?


Kopplingarna är godkända för dolt montage i vägg utan inspektionslucka. Finns ingen annan skarvningsmetod som är det. Räcker för mej!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur konvertera direktverkande el?
« Svar #10 skrivet: 24 maj 2004, 13:22:45 »
Bra, då verkat det helt OK.
AngÃ¥ende mitt  Hedemora Pannan Enrörssystem frÃ¥n 65 mumlade en röris nÃ¥got om att systemet inte bör röras eftersom det  innehÃ¥ller tätningsringar som kan börja läcka
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Hur konvertera direktverkande el?
« Svar #11 skrivet: 24 maj 2004, 14:00:34 »
Bra, då verkat det helt OK.
AngÃ¥ende mitt  Hedemora Pannan Enrörssystem frÃ¥n 65 mumlade en röris nÃ¥got om att systemet inte bör röras eftersom det  innehÃ¥ller tätningsringar som kan börja läcka

Lyckligtvis har inte utvecklingen stÃ¥tt still i 40 Ã¥r!  ::)

Man ska inte riva i gamla elsystem heller för dÃ¥ fÃ¥r man byta hela skiten!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Hur konvertera direktverkande el?
« Svar #12 skrivet: 25 maj 2004, 18:28:39 »
Annars kan man bygga ett sk. "minivattensystem" med fläktkonvektorer.
Fördelen är att man kan klara sig med en fläktkonvektor per våningsplan förutsatt att man kan få en central placering på fläktkonvektorn.






Nu är ju jag ingen expert, men jag tror att man nåste ha välsigt bra fönster för att få bra konfort med en centralt plaserad fläcktkonvektor.

Konvektorerna sprider förvånansvärt bra.
Kallras vid fönstren får man ju vid golvärme också.


Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Hur konvertera direktverkande el?
« Svar #13 skrivet: 25 maj 2004, 18:43:03 »
Bra, då verkat det helt OK.
AngÃ¥ende mitt  Hedemora Pannan Enrörssystem frÃ¥n 65 mumlade en röris nÃ¥got om att systemet inte bör röras eftersom det  innehÃ¥ller tätningsringar som kan börja läcka

Menar han vreden då?
Ja dom kan läcka men det finns renoveringskit  sÃ¥ du kan gänga pÃ¥ en modern termostat om du vill.(MMA)

Det är däremot svårt att komplettera med en radiator i ditt system, det brukar bli en väldig obalans.

Angående presskopplingar så är det ingen nyhet , det har funnits länge i tyskland.
Anledningen till uppsvinget i Sverige är att rörgrossisterna börjar ha ett vettigt sortiment av dom.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur konvertera direktverkande el?
« Svar #14 skrivet: 25 maj 2004, 23:45:52 »
Tack Jocke för tipset.
Mina ventiler är OK och under uppsikt , de som jag inte satt termostat pÃ¥ (Markaryd MA). Jag har fÃ¥tt för mig att rörlÃ¥ggaren menade nÃ¥gra kopplingar med packningar under golvet  och där är ju svÃ¥rt att kolla.
Om Du ver eller anar mer om systemet , kanske hur det kan se ut under golvet suger jag tacksamt Ã¥t mig...  Ã„ven per mail om det är enklarae  Sarastro@home.se  PÃ¥ biblioteket har jag inte hittat nÃ¥got om HP.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!