Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: start & stopp  (läst 7780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
start & stopp
« skrivet: 20 december 2004, 21:30:20 »
Hej!!
Kör med Nibe fighter 1215-7 sedan i höstas och den startar ca 40 ggr per dygn med fabriksinställningen.
Det är ett äldre hus på ca 150 kvm med radiatorer.
Vilka värden bör jag ändra så jag slipper alla starter?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:start & stopp
« Svar #1 skrivet: 20 december 2004, 21:44:20 »
börja med att kolla på gradminutrarna när pumpen arbetar, den ska äta upp alla, dåm får inte bara försvinna hux flux.

du har väll alla radiatorer fult öppna.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad jp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:start & stopp
« Svar #2 skrivet: 21 december 2004, 17:49:24 »
Sorry det blev lite stressigt  igÃ¥r kväll sÃ¥ mitt i förvirringen sÃ¥ mailade jag dig.
Alla termostater är fullt öppna förutom en i sovrummet,
när det gäller grad min när skall dom läsas av , när pupen ska gå i drift eller?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:start & stopp
« Svar #3 skrivet: 21 december 2004, 19:48:10 »
Sorry det blev lite stressigt  igÃ¥r kväll sÃ¥ mitt i förvirringen sÃ¥ mailade jag dig.
Alla termostater är fullt öppna förutom en i sovrummet,
när det gäller grad min när skall dom läsas av , när pupen ska gå i drift eller?


jag ska först förklara vad gradminuter är.
i meny 1, den du ser från början så ser du inomparantesen vilket bör värde det är på vb-fram, om ditt är värde, det till vänster om parantesen är en grad lägre än är värdet så komer räknaren i meny 9a att räkna en gradminut/minut som går. är värdet 2 grader över räknar den 2 gradminuter/ minut.
det sama gäller om är värdet är högre än är värdet, men då tar den bort gradminuter istället.

Det är dom här gradminuterna som till stor del styr driften av pumpen, från fabrik så står det inställt på 60 gradmenuter (meny 9b)
din pump kommer altså att starta när räknaren i meny 9a har nått 60 gradminuter.

när pumpen startar så komer är värdet så småning om att bli högre än börvärdet & då "äter" pumpen upp gradminutrarna ( det är det här jag inte tror din pump gör)

kolla vad du har för är & bör värden när pumpen stannar
hur länge gick pumpen & hur länge stod den still?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:start & stopp
« Svar #4 skrivet: 21 december 2004, 21:20:37 »
Ja och kolla hela tiden ända tills den stannar det som kan ske är att det försvinner en massa gradminuter ossÃ¥ stannar pumpen direkt. DÃ¥ blir det onödiga starter...  som lätt kan fixas  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:start & stopp
« Svar #5 skrivet: 21 december 2004, 21:39:32 »
Här är värdena!!!
VB fram 36 (43)
grad min - 64
pump startar går i 26 min
grad min +2
pumpen går ej på 20 min
grad min - 66
Hoppas att du/ni inte blir förbryllade över siffrorna.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:start & stopp
« Svar #6 skrivet: 21 december 2004, 21:54:46 »
Helt ok bara den "äter" upp alla gradminuter och sen stannar.
Det finns ett värde meny 10, om verkliga värdet nÃ¥r 13 grader över börvärdet  som hos NIBE kallas beräknad framledningstemp (inom parantes) dÃ¥ nollas ev kvarvarnde gradminuter direkt, det orsakar onödiga starto stopp.

Gradminuterna funkar så att datorn räknar avvikelsen från börvärdet varje minut det läggs till i gradminuter vartefter tills startkriteriet nås tex -60 gradminuter..

testa att höja gradminuterna till -100 det som kan hända är att du når det värdet jag talade om ( då höjer man dom nån grad) och att om man ökar för mycket så kan innetempen börja "svaja" men det brukar inte bli så.
Det minskar garanterat antalet starter...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:start & stopp
« Svar #7 skrivet: 22 december 2004, 19:17:41 »
tänk på att om du ökar gradminutrarna för VP så måste du öka gradminutrarna för TS annars så kommer TillSats elen att slå i för tidigt!!

testa med 100 - 150 på VP & 600 - 700 på TS
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:start & stopp
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2005, 10:34:14 »
Jag tycker inte att ni ska leka med gradminuterna, höjs dom till 100 så hinner tempen inne sänkas mer än vad som är behagligt samt att det går åt mera energi att värma upp den förlusten än att ha en jämnare värme. Jag tycker ni hänger upp er för mycket på starterna. En rätt dimensionerad pump har ca 3 starter/driftstimme.
SILVER, hur många inlägg har du läst på detta forumet???
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:start & stopp
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2005, 12:56:25 »
SILVER!
22 inlägg på 1 timme och 35 minuter!

 :-\
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:start & stopp
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2005, 13:34:09 »
Vad menar du med det ?

Hela detta forumet handlar om att "leka" med gradminuterna.  ;D
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

admin

  • Gäst
admin
Re:start & stopp
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2005, 21:59:54 »
Kolla här hur mycket Nibes maxvärden ställer till det med rumstempen, det är ju fruktansvärt!!!
(Röd kurva är rumstempen, observera att det är hela 2.5 timmar mellan pumpstarterna.)

http://www.varmepumpsforum.com/bilder/trn_Rickards_24.jpg

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Re:start & stopp
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2005, 22:39:51 »
Jag tycker inte att ni ska leka med gradminuterna, höjs dom till 100 så hinner tempen inne sänkas mer än vad som är behagligt samt att det går åt mera energi att värma upp den förlusten än att ha en jämnare värme. Jag tycker ni hänger upp er för mycket på starterna. En rätt dimensionerad pump har ca 3 starter/driftstimme.

Silver

En VP får ej starta hur ofta som helst. Det sliter på kompressor etc.

Programmet ser till att ( Nibe hos mig )  en ny start fÃ¥r komma efter 20 min drift.

Kont drift rekom.

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:start & stopp
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2005, 22:42:27 »
Jag tycker inte att ni ska leka med gradminuterna, höjs dom till 100 så hinner tempen inne sänkas mer än vad som är behagligt samt att det går åt mera energi att värma upp den förlusten än att ha en jämnare värme. Jag tycker ni hänger upp er för mycket på starterna. En rätt dimensionerad pump har ca 3 starter/driftstimme.

vi som loggar våra värmepumpar har förlängesedan lagtmärke til att energiåtgången är konstant oavsett antal starter, deta är bevisat i minst 100 inlägg här på forumet.

om du själv inte vill leka med dina inställningar så behöver du inte det är upp till var o en.

Jag som är lite nyfiken av mig undrar varifrån du fått din informtiln?

O du inte orkar söka efter alla inlägg i änmet kan du börja med att läsa denna tråd (en till som är lite försiktig av sig, eller rättare sagt han vill ha 100 koll på varför & vad som igentligen händer innan han gör nått)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=10;action=display;threadid=1373
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:start & stopp
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2005, 15:23:09 »
Jag har sagt det förr -60 eller -100 gradminuter är så liten skillnad att det nästan är akademiskt, ja för rumstemperaturen alltså. för antalet starter har det rätt stor betydelse
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!