Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1130-10 + VPA 300/200  (läst 7282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #15 skrivet: 25 januari 2006, 18:38:06 »
Helt klart den räcker jag är snarare lite lur på att det finns risk att den når för hög sluttemp.

En VP måste kunna jobba dygnet runt vid kyla i flera dagar utan att nå maxtemp, då stannar den ju!!!

Det var så jag menade!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #16 skrivet: 25 januari 2006, 19:52:58 »
Att fast kondensering skulle vara sämre kanske låter konstigt om man läst inlägg här på forumet när många här tycker att fast kond. pumpar får kompr. att hålla längre. Vad som är sant kommer nog många aldrig bli ens om.
På ett radiator system med en medel cop på ca 3.7 - 3,9 skulle du kunna landa på ett medel cop ca 3.3 - 3.4 vid fast kondensering du skulle förlora ungefär 0.4 - 0.5 i medel cop på vp gångtid. lite grann så at säga.
Skulle du istället ha ett rent golvvärme system skulle ju sifran bli högre.
Fördelen vid fast kond. mot ack är ju långa gångtider, ett störe effekt tillskott vid köldknäppar och att utan skada dimensionera vp effter hella husets värmebehov.


Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #17 skrivet: 25 januari 2006, 20:36:04 »
COP i värmekrätsen ändras som sagt inte.

men du kanska kan få lite bättre COP på vv.
med 45 liter så kommer du snabt upp i 55 grader o pumpen stannat, fast inte vattnet inne i beredaen blivit varmt, dett på kallar en ny start & yttligare arbetande med hög temp.

kör du mot 200 liter så tar det tid att komma upp i dom höga tempraturerna o vattnet inne i beredaren hinner värmas i den takt yttermanteln värms = en start & totalt sett bättre cop

Hej Carm ,  FrÃ¥ga ? hur lÃ¥ng drift tid fÃ¥r du vid varmvattenladdning pÃ¥ dom 200 litrarna vid tex en ducshning eller vid ett badupptappning. Jobbar han sina 45 minuter och sedan klar eller  fÃ¥r du tvÃ¥ uppstarter?
Vad kör du med för start o stopp temp?
mvh Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #18 skrivet: 25 januari 2006, 23:01:56 »
COP i värmekrätsen ändras som sagt inte.

men du kanska kan få lite bättre COP på vv.
med 45 liter så kommer du snabt upp i 55 grader o pumpen stannat, fast inte vattnet inne i beredaen blivit varmt, dett på kallar en ny start & yttligare arbetande med hög temp.

kör du mot 200 liter så tar det tid att komma upp i dom höga tempraturerna o vattnet inne i beredaren hinner värmas i den takt yttermanteln värms = en start & totalt sett bättre cop

Hej Carm ,  Fråga ? hur lång drift tid får du vid varmvattenladdning på dom 200 litrarna vid tex en ducshning eller vid ett badupptappning. Jobbar han sina 45 minuter och sedan klar eller  får du två uppstarter?
Vad kör du med för start o stopp temp?
mvh Mso

med 45 liter så starta vv laddning alltid vid durschning & den gick i ca 20 min, stor still i 20 min gick i gen i 20 min stod still i 60 min o gick i 20 min. Sen klara den ett längre uppe håll.
med 200 liter så tappar den bara en grad ungefär, så den startar selan efter en dursch. JAg har starten på 43 grader & då tar det sån tid att värma vattnet att den inte klarar det i ett svep alla gånger, den bryter för husvärme (alltså mer än 40 min)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #19 skrivet: 25 januari 2006, 23:12:15 »
Att fast kondensering skulle vara sämre kanske låter konstigt om man läst inlägg här på forumet när många här tycker att fast kond. pumpar får kompr. att hålla längre. Vad som är sant kommer nog många aldrig bli ens om.
På ett radiator system med en medel cop på ca 3.7 - 3,9 skulle du kunna landa på ett medel cop ca 3.3 - 3.4 vid fast kondensering du skulle förlora ungefär 0.4 - 0.5 i medel cop på vp gångtid. lite grann så at säga.
Skulle du istället ha ett rent golvvärme system skulle ju sifran bli högre.
Fördelen vid fast kond. mot ack är ju långa gångtider, ett störe effekt tillskott vid köldknäppar och att utan skada dimensionera vp effter hella husets värmebehov.



i just min anläggning som är optimerad för värmepumps drift, så skulle det skilja från 4,1 i cop till 3,1 (COP ink KBpump) = en skilnad på 1487 kWh / år
Höjer dom elpriset blir det mycke pengar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #20 skrivet: 25 januari 2006, 23:28:04 »
Att fast kondensering skulle vara sämre kanske låter konstigt om man läst inlägg här på forumet när många här tycker att fast kond. pumpar får kompr. att hålla längre. Vad som är sant kommer nog många aldrig bli ens om.
På ett radiator system med en medel cop på ca 3.7 - 3,9 skulle du kunna landa på ett medel cop ca 3.3 - 3.4 vid fast kondensering du skulle förlora ungefär 0.4 - 0.5 i medel cop på vp gångtid. lite grann så at säga.
Skulle du istället ha ett rent golvvärme system skulle ju sifran bli högre.
Fördelen vid fast kond. mot ack är ju långa gångtider, ett störe effekt tillskott vid köldknäppar och att utan skada dimensionera vp effter hella husets värmebehov.


Hur dimensionerar du en vp för hela behovet om du behöver en framledning på 60grader när det är svinkallt... med fast kondensering?
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #21 skrivet: 25 januari 2006, 23:33:27 »
Låter mycket hur har du kommit fram till dom siffrorna? Men jag hävdar fortfarande att tillsamans med solvärme är det ett mer lönsamt och flexibelt allternativ!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #22 skrivet: 25 januari 2006, 23:48:12 »
Har man en VP som tar mesta delan av energin gradtis från borran, så blir andra besparingar mindre värde!
Tex att elda med ved sparar mcyket mindre el eftersom den sparade energimängden till abswolut största delan ändå är gratis.
Lika blir det (tyvärr) med solenergi. Inte riktigt lika illa eftersom solen sannolikt helt kan ta över VV produktionen på sommaren.

Fast kondensering ÄR ineffektivt, förlorar du säg 2000 kwh/år på det i el, då har man totalt sett förlorat mycket mera.
Blir svÃ¥rt att spara in  det med solenergi!

Men flytande kondensering och solenergi för VV på sommaren, men det blir nog mest för att det är en kul grej inte för att spara pengar!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #23 skrivet: 26 januari 2006, 09:05:20 »
Tycks ju råda lite delade meningar om hur stora förlusterna är med fast kondensering men eftersom ingen här verkar kunna vissa tillförlitliga siffror med en uträckning utan bara uppskatningar får man väl leta svar på annat håll :( Med tanke på att solpaneler blir billigare och efektivare i snabbare takt än värmepumpar och ellen blir dyrare väldigt fort så är det enligt mitt sätt att se på saken dummt att bygga ett värmesystem som låser en på en värmekälla. Tänk på att drift energin till kompressor och tillsats el inte kommer att bli biligare i framtiden. :)
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #24 skrivet: 26 januari 2006, 11:20:27 »
jag kolla i effekt diagramet för min värmepump & räkna på en snitt temp på 50 grader för fastkondensering & en snitt temp på 40 grader för flytande kondensering. så jag har räknat till den fasta kondenseringens fördel, om man sak vara noga ! (jag har lägre snitt temp än 40 graderpå ett år !)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2006, 11:43:24 »
overlander

Du behöver inte ha fast kondensering bara för att du vill komplettera nån gång i framtiden med tex solenergi...

Kör flytande det ger bästa COP.
 Ex frÃ¥n Thermia diplomat vid framleedningstemp 35 resp 50 grader och brine +-0
    COP 3,4 resp 4,6
Jag gissar att min genomsnittliga framledningstemp ligger kring 35 grader, alltså skulle min pump dra ca 40% mera el med fast kondensering. Betydligt mera faktiskt om jag körde 50-55 grader.

Jag har effektmätare på elsidan... vid framledning strax under 35 grader drar min pump ca 1700 watt inkl pumpar, vid vv körning vid sluttemptemp 55 grader då drar den ca 3100 Watt.
Det är bara "halva sanningen" för samtidigt som den drar mindre el vid +35 fram så ger den MERA effekt!!!!

SÃ¥ försämringen vid högtemp sker i "bÃ¥da ändar"  Dels drar maskinen mera elström, samtidigt som den levererar mindre värme!!!!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Cobramannen

  • Bygger en AC Cobra
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gnarp
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Garaget pÃ¥ väg att fÃ¥ tak
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #26 skrivet: 29 januari 2006, 12:32:30 »
Blir det mycket värmeförluster om man skulle ha pumpen i garaget och VPA:n i huset, det är en sträcka på ca 26-27m varav 11-12m är kulvert.  Kanske inte så lyckat när man ska ladda varmvatten till VPA:n och legionella uppvärmningen ibland. Sc:,h

/Johan
Nibe 1130-10, VPA 300/200, ESV20 som styr värmen till garaget. 900m jordvärme-kollektor. 160m2 golvärme i Bostaden ca 22grader inne
Garaget 128m2 golvärme 16-17grader där inne
Bor i norra Hälsingland

År 1 8130kw värme, vv + tillsats
År 2 7188kw värme, vv + tillsats
År 3 7133kw värme, vv + tillsats
År 4 7649kw värme, vv + tillsats
År 5 6972kw värme, vv + tillsats
År 6 7744kw värme, vv + tillsats

Utloggad Cobramannen

  • Bygger en AC Cobra
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gnarp
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Garaget pÃ¥ väg att fÃ¥ tak
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #27 skrivet: 29 januari 2006, 19:23:40 »
Ingen som har nån uppfattning om det är lönt att placera den i garaget?  :-\
Nibe 1130-10, VPA 300/200, ESV20 som styr värmen till garaget. 900m jordvärme-kollektor. 160m2 golvärme i Bostaden ca 22grader inne
Garaget 128m2 golvärme 16-17grader där inne
Bor i norra Hälsingland

År 1 8130kw värme, vv + tillsats
År 2 7188kw värme, vv + tillsats
År 3 7133kw värme, vv + tillsats
År 4 7649kw värme, vv + tillsats
År 5 6972kw värme, vv + tillsats
År 6 7744kw värme, vv + tillsats

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #28 skrivet: 29 januari 2006, 19:28:15 »
Det bör gÃ¥ bra, men dÃ¥ mÃ¥ste växelventilen sitta vid beredaren..  skulle den inte det behöver du en fyrrörskulvert det är väl onödigt.
Fixa nåt tomrör samtidigt, det är bra tt ha. Plötsligt vill du ha ut nåt till garaget..

Värmeförlusten anges på kulveter så det går se förlusten. Men en vp går med låg temp så förlusten blir hanterbar antar ja.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Cobramannen

  • Bygger en AC Cobra
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gnarp
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Garaget pÃ¥ väg att fÃ¥ tak
SV: Nibe 1130-10 + VPA 300/200
« Svar #29 skrivet: 29 januari 2006, 19:46:31 »
Har en fyrrörskulvert nerlaggd redan men funderar på att göra som du föreslog Bertil.
Hur kommer det att gå med legionella höjningen av varmvattnet tro, eller det kanske inte vållar några problem.
Nibe 1130-10, VPA 300/200, ESV20 som styr värmen till garaget. 900m jordvärme-kollektor. 160m2 golvärme i Bostaden ca 22grader inne
Garaget 128m2 golvärme 16-17grader där inne
Bor i norra Hälsingland

År 1 8130kw värme, vv + tillsats
År 2 7188kw värme, vv + tillsats
År 3 7133kw värme, vv + tillsats
År 4 7649kw värme, vv + tillsats
År 5 6972kw värme, vv + tillsats
År 6 7744kw värme, vv + tillsats

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!