Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning av tillskottsel  (läst 3229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Styrning av tillskottsel
« skrivet: 23 januari 2005, 08:39:16 »
Skulle behöva få en förklaring hur styrningen av TS fungerar efter det att gradminuter nått sitt maxvärde.
Gradminuter är satt till -60 och TS till -700, TS inkopplingsparametern är satt 6, dvs TS går in i ett steg.
Det är t.ex. -4 utomhus och VP går konstant (helt normalt utifrån dimensioneringen)
Integralen har nått sitt max -760 (Vp -60 + TS -700) men ännu har inte TS aktiverats.
VF 39 (41)
VR 35
Har inte kontrollerat hur länge den går innan TS aktiverats, men den kan gå långa tider med maxad integral utan TS.
Finns det några andra dolda parametrar som också styr inkoppling av TS (tänker inte på Hyst.parametrarna för tvångstyrning)? T.ex. att VF eller VR måste sjunka x grader under börvärdet.
Hur fungerar TS med inkoppling i ett steg? Är det ungefär som tvåstegvarianten men med den skillnad att man inte slår på första steget utan väntar 40min och så kopplar in hela patronen.
Kan man på en VillaClassic55 använda tvåsteg funktionen? Har för mig att jag läst att den modellen endast har ett steg men kan inte läsa ut det tydligt från installationsbeskrivningen.
Misstänker att ni redan diskuterat detta på forumet men jag har sökt utan att finna ;)
/anders

Thermia VillaClassic55, 15-01-2001, 100m borrhål, Kalmar.
Bosch Compress 6.0, sedan 2013 i fritidshus

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re:Styrning av tillskottsel
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2005, 23:07:42 »
Släpper inte TS när den jobbat upp till -760, integralen kan ju dippa ner lägre än så varvid TS jobbar upp den till -760?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Styrning av tillskottsel
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2005, 23:13:09 »
Den går till - 700 där den åter stannar (tillksottet)
Men om ärvärdet (verklig temp fram) stiger så att det är mindre än 3 grader under börvärdet då stannar tillksottet genom att gradminuterna "hoppar" direkt till -700.
Allt för att spara ström!!!
En frÃ¥ga fryser ni???  om inte slappna av den gÃ¥r ekonomiskt!!!!! inget i onödan.. blir det riktigt kallt dÃ¥ dundrar den igÃ¥ng  lite oftare...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AndersS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Re:Styrning av tillskottsel
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2005, 08:07:02 »
MÃ¥ste kolla att jag förstÃ¥tt det riktigt. En del som jag fÃ¥r säga "tänkte inte pÃ¥ det" är att precis som ni anger sÃ¥ kan man aldrig se  det exakta underskott och att den i detta fallet, -760, dÃ¥ den stannar att visa ytterligare värden utanför de satta parametrarna (-60 plus -700), utan det är bara ett värde som nyttjas för start/stopp av vp respektive ts.
Nejdå, inte fryser man blev bara lite nyfiken på hur styrenheten fungerar då jag sett den maxa "integralen" för "underskott" av värme. Jag trodde att så fort man nått max underskott -760 (-700) skulle TS aktiveras.
Men det finns då en inte konfigurerbar parameter som aktiverar TS när man nått max gradminuter och att Vf fram är 3 grader lägre än börvärdet. Var det rätt uppfattat?
Thermia VillaClassic55, 15-01-2001, 100m borrhål, Kalmar.
Bosch Compress 6.0, sedan 2013 i fritidshus

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Styrning av tillskottsel
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2005, 00:52:37 »
Jag tror att det finns nån ytterligare (tids) fördröjning, men den är kort nån minut..
Men ofta hos mig ( har en Villa) så aktiveras tillskottet nån minut för att sen slå av.

Så här står det om Diplomat.

 Villkor för start av tillsatsvärme.
integralvärdet mindre än vad som är inställt i "integral VP + integral TS" och                
är-temperaturen på framledningen mer än 3 0C under bör-temperaturen på framledningen och
reglerpressostaten är sluten.

Villkor för stopp av tillsatsvärme

Integralvärdet större än inställt värde för "integral VP" eller
Är-temperaturen på framledningen mer än 3 0C över bör-temperaturen på framledningen.

Kommentar:: det senare torde rätt snabbt inträffa (3 grader över börtemp) det stoppar tilskottet, sen startar det när börvärdet sjunkit till mera än 3 grader under börvärdet.
det gör troligen att aldrig tillskottet är aktiverat ända till inställt värde för start av VP nås. (integral VP).

detta gör att ett värmeunderskott uppstår, men inte nåt som upplevs obehagligt som jag märkt det. Blir det svalt kan man öka rejält på rumsgivaren då kommer tillskottet att gå in för en lång tid (VP+ tillskott orkar inte upp i 3 grader över börvärdet)

Hoppas att nÃ¥got gick fram, luddigt sÃ¥ det räcker !?  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad AndersS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Re:Styrning av tillskottsel
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2005, 08:41:39 »
Tackar, de 3 grader som du nämner finns inte omskrivna i min installationsmanual men din beskrivning stämmer bra med hur jag sett pumpen aktivera TS.
Thermia VillaClassic55, 15-01-2001, 100m borrhål, Kalmar.
Bosch Compress 6.0, sedan 2013 i fritidshus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!