Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1210 jordvärme / problem med övertryck o läckage kalla sidan  (läst 4179 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaLu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
I december 2008 stannade min NIBE FIGHTER 1210 som fungerat felfritt sedan 2001. Lokala kylmontören sa att det var kompressorn som hade skurit. Systemet stod då stilla i ca en månad dec-jan. Kompressorn byttes och startades upp igen och allt verkade fungera till en början.

På kalla sidan har vi fyllt på kanske 25 liter spritlösning.

Men nu har det blivit bekymmer igen. När pumpen startar så sjunker nivån i expansionskärlet och när den slår av så trycks vätskan ut genom övertrycksventilen så att kärlet blir helt tomt.

Vi har provat att pumpa runt i kollektorslingan med en liten elpump och det verkade inte vara stopp i slangen.

Det här är ju verkligen bekymmersamt och frågan är vad kan det vara? Kan det vara något felmonterat när kompressorn byttes? Kan det vara luftfickor på kalla sidan? Finns det andra möjliga felkällor?

Tacksam för all hjälp och alla synpunkter


Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Jag tror du har mkt luft i slangen fortfarand, skaffa en riktig pump och låt det cirkulera via en tunna ngn timme
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Jag kan inte få det till annat än att det har kommit in luft i köldbärarslingan. Köldbärarvätskan är inte komprimerbar. Är slangen helt fylld med vätska kan inte nivån i kärlet ändras när pumpen startar annat än den lilla volymändring som orsakas av att slangen är något elastisk men det bör man inte kunna se. För att det som beskrivs skall kunna hända måste det finnas något som kan komprimeras och det enda tänkbara är luft.

Är det en markvärmeslinga?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MaLu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Yes det är en markvärmeslinga 380 meter slang.

Utloggad Gäst1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
sätt KB Pump till i 10dagar, så ska du se att det säkert blir bättre.
Blir det inte det får du göra så som "luckyman" sa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!