Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Havererad kompressor med R22 köldmedium  (läst 3083 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FFF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Havererad kompressor med R22 köldmedium
« skrivet: 18 oktober 2009, 21:21:29 »
Finns det någon hjälp med R22 köldmedium?
Kompressorn har pajat och jag har fått rådet att byta hela pumpen. Är det enda vägen?
Kan jag isf använda mina gamla borrhål?
Och var finns info om hålen om förra ägaren slarvat bort pappren?
Finns någon beg marknad för värmepumpar?
Gäller en 12KW bergvärmepump med olja som spets. Minns tyvärr ej märket...

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Havererad kompressor med R22 köldmedium
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2009, 23:52:40 »
satsa inga pengar på din gamla.
Det finns gott om bergvärmepumpar på blocket.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Havererad kompressor med R22 köldmedium
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2009, 00:46:08 »
HÃ¥ller med Plutus.
Har haft en liknande fråga uppe tidigare som gällde min gamla L/L-vp som jag tänkte använda för att kyla med. Den innehöll R22 och svaret jag fick var att det är R417a som gäller nu, men man tappar effekt. Hittade inte mitt gamla inläggmen väl ett annat i samma ämne.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23703.msg228306#msg228306
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Havererad kompressor med R22 köldmedium
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2009, 08:35:25 »
Jag har haft samma problem med tvÃ¥  Thermia Duo 12 kW.  I ena fallet bytte jag gas. Det kostade strax under 10000 kr. Effektförlusten var inte sÃ¥ stor att det hade nÃ¥gon betydelse.Jag hade dimensionerat kraftigt. Samtidigt minskade behovet av tillförd effekt sÃ¥ det gick bra. Effektiviteten kunde jag inte märka nÃ¥gon försämring av. Men  gÃ¥ngtimmarna blev fler eftersom den tappade effekt . Jag fick vid mina enkla beräkningar en effektförlust pÃ¥ 10 % ungefär. Den har gÃ¥tt i mÃ¥nga Ã¥r sedan dess.
Den andra Thermia Duo 12 ersatte jag med en ny då jag hittade en annan ny med garenti på blocket. Priset på den låg 10000 kr under offertpris. Eftersom den gamla vpn var 22 år, kompressorn ej bytt, och resrevdelar till värmestyrningen ej fanns i original (om det skulle behövts)föredrog jag att byta. Eftersom jag hade tid att byta den själv så gick det ekonomiskt riktigt bra.
Motståndet från firmor att byta gas var kompakt, man såg förmodligen en bra tillfälle att få sälja en ny i stället i en besvärlig situation.
Eftersom den första värmepumpen fått kompressorn bytt vid 45000 h så uppfattade jag det som att återstående livslängd var så låg att det var ekonomiskt rimligt. Jag är helt nöjd med att jag bytte gas,det har fungerat bra.
Men kolla det finns nya utannonserade. Kontakta firmor för "varuleverans"om du kan installera själv. Säg att Du här och nu köper en vp om priset är bra.Det brukar hjälpa.



Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Havererad kompressor med R22 köldmedium
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2009, 11:14:41 »
Företagens motstånd att byta gas, är inte bara för de vill sälja en ny pump. Man vet aldrig riktigt i förväg hur det kommer att fungera. Det blir lite som att tanka en bensinbil med etanol, det kan fungera riktigt bra, i andra fall behövs justeringar och ombyggnader. Svårt att lämna garantier. (eller dyrt, kanske man ska säga)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Havererad kompressor med R22 köldmedium
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2009, 14:39:46 »
Tack Plutus för saklig information.  Jag fick aldrig nÃ¥got sakligt skäl uttalat vid aktuella tillfället. Jag fick bara en känsa att man bara inte ville.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Havererad kompressor med R22 köldmedium
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2009, 19:06:03 »
I väldigt många fall bytte kylteknikerna ut R22 mot R417 i ren okunskap..
R417 togs fram som en "kompleterings-fyllnings-soppa" åt R22, just för att man skulle slippa konvertera jämt och ständigt.
Detta missuppfattades tyvärr av många och man började använda R417 som en "konverterings-soppa"
vid höga inblandningar av R417 kunde man få lite konstiga effekter,därav mångas tveksamhet till att konvertera...men detta var som sagts aldrig meningen heller.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 487
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!