Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Leta slingor i golvvärme - detektivarbete  (läst 1063 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Leta slingor i golvvärme - detektivarbete
« skrivet: 10 januari 2016, 21:53:15 »
Har hittat ett litet fel i min anläggning, jag har 4 slingor frÃ¥n fördelaren i ett golvvärmesystem, den kommer frÃ¥n nÃ¥got som heter Energijägarna i Stockholm.   Framledning och retur snygg gjort med mässing, men tyvärr stämmer inte dokumentationen frÃ¥n min installatör.  Hur hittar jag enklast vilken slinga som hör till vilken strypning ? Den har en ventil pÃ¥ framledningen som är till nÃ¥got pneumatiskt som gÃ¥r till väggtermostaterna, och sedan en manuellt justerbar strypning pÃ¥ returerna - en för varje slinga.  Hur gör jag enklast, vilken stänger jag för att identifiera rätt slinga ?  Sedan har jag en tabell med antal "varv" för justering av flödet...

Lite detektivarbete helt enkelt.  Nu är det inte jättekallt i Stockholm längre, men finns det nÃ¥gon risk att vattnet fryser i bottenplattan ? Hur länge kan jag ha den avstängd ?  Tack föt tips
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Leta slingor i golvvärme - detektivarbete
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2016, 22:34:26 »
Varför ska/vill du stänga av värmen?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Leta slingor i golvvärme - detektivarbete
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2016, 06:48:01 »
Hej, injustering av flödet, upptäckte att märkningen av slingorna inte stämmer, så jag behöver stänga en i taget.
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Leta slingor i golvvärme - detektivarbete
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2016, 20:41:09 »
Stäng då en slinga i taget och vänta tills du känner / kan mäta vilket golv som är kallare än innan du stängde. Tar från några timmar, till lite längre. Ingen risk för frysning.

Enklast är väl att stänga på framledningen där du har de där "hattarna" som går till termostaterna; skruva helt enkelt en termostat till botten. Sedan bör du rätt snart kunna se på hatten vilken som stängde (konsultera manualen, surfa rätt på en om du inte har någon). Då vet du vilken termostat är till vilken slinga. Vänta sedan ett par timmar och känn/mät golvens temp tills du vet vilken slinga det var. Upprepa sedan för andra termostater/slingor.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!