Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: magneten
« skrivet: 24 februari 2013, 05:57:54 »

Jag har nu monterat en liten bit värmekabel (+termostat) runt kompressorns nedre del, den kanske var lite snålt tilltagen men klarar iaf av att hålla kompressorn ljummen (25-30 grader) och det är således ingen risk att kompressorn är den kallaste delen i systemet längre. Forts följer...
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 18 februari 2013, 18:07:35 »

Om det kan vara till hjälp är vevhusvärmen på en Bristol kolvkompressor på 30 W, samma på alla i den här storleksklassen. Jag tror inte den har nån reglering utan drar 30 W året runt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 februari 2013, 13:34:43 »

Det finns en anledning till varför kompressorer i vitvaror går 2-3 ggr i timmen året runt och det är att kompressorn aldrig skall bli helt kall och börja samla på sig köldmedie i oljan och sedan jäser och bubblar vid nästa start och en del av oljeskummet sugs in och skickas ut i systemet.

Ny infallsvinkel på problemet. Vad är det som händer med oljan som sedan gör att det blir lågtryckslarm? Expansionsventilen borde vara inblandad på något sätt tycker jag.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 17 februari 2013, 21:14:07 »

Min gamla vp hade separat inbyggd vevhusvärmare och det stod att vid tillslag av huvudbrytare till vp  skulle man ha kompressorn avslagen någon timme så vevhuset blev varmt, sen var det bara att tuta och köra. Det var dock en kolvkompressor, kanske skiljer sig mellan kolv och scroll?

Jag har inte läst nåt om vevhusvärme för min nuvarande vp som har scroll.
Skrivet av: magneten
« skrivet: 17 februari 2013, 19:18:06 »


Eftersom du har problem bara efter längre stillestånd och dessutom i sval pannrum så kan man börja tänka i dom banorna att du få mer eller mindre köldmediefylld kompressor där oljan jäser vid start och är det inte för dyrt att få dit en vevhusvärmare på kompressorn eller lindar några varv kantaltråd (alternativt om möjligt isolerad, tunn järntråd typ najtråd med några fler varv) runt kompresson med lagom resistans för 2-3 ampere (ca 6-7 Ohm) med en gammal batteriladdare som strömkälla, så skulle jag prova med detta.

Jo verkar helt klart intressant har allt tänkt tanken att montera en bit värmekabel samt termostat för att kompressorn alltid skall ha en min temp på minst 35 grader kanske?

ty det bubblar ju betydligt kortare tid i synglaset då kompressorn är lite varm från föregående körning.

Har lite 230V eltrace kabel liggandes ska kolla vad den tål för temperatur och montera några varv på nedre delen av kompressorn under isoleringen.

Någon som ha fler synpunkter angående att varmhålla kompressorn?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 17 februari 2013, 17:06:26 »

Det finns en anledning till varför kompressorer i vitvaror går 2-3 ggr i timmen året runt och det är att kompressorn aldrig skall bli helt kall och börja samla på sig köldmedie i oljan och sedan jäser och bubblar vid nästa start och en del av oljeskummet sugs in och skickas ut i systemet.

ovanstående lägen  kanske man räkna med några 10 ggr under vitvarans livstid vid starter efter flytt eller efter rejälare avfrostning.

Eftersom du har problem bara efter längre stillestånd och dessutom i sval pannrum så kan man börja tänka i dom banorna att du få mer eller mindre köldmediefylld kompressor där oljan jäser vid start och är det inte för dyrt att få dit en vevhusvärmare på kompressorn eller lindar några varv kantaltråd (alternativt om möjligt isolerad, tunn järntråd typ najtråd med några fler varv) runt kompresson med lagom resistans för 2-3 ampere (ca 6-7 Ohm) med en gammal batteriladdare som strömkälla, så skulle jag prova med detta.


 
Skrivet av: magneten
« skrivet: 17 februari 2013, 14:20:22 »

nu har den gått i två veckor felfritt så igår var det dax för ett nytt LP larm, (återstarde som vanligt utan problem vid kvittering)

Det står ju i manualen att det troligen kan vara fel på expansionsventilen om larmet återkommer med 3-4 veckors mellanrum, undrar således varför expansionsventilen i så fall skulle vilja krångla med just ett tidsintervall på 3-4 veckor? 

har för tillfället ca 3 starter på pumpen/dygn under natten och förmiddagen då frugan är hemma och sköter kaminen om dagarna.

Har kontaktat en kyltekniker som skall komma och ta en titt nån dag, något särskilt att tänka på inför detta besök? ex vilka värden bör man hamna på då han kopplar in sitt manometerställ?

Har även mätt temperaturskillnaden in/ut på torkfiltret och det verkar skilja nån tiondels grad (max 0.5 grader kallare ut än in)

Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 februari 2013, 11:54:58 »

Helt normalt skulle jag vilja säga. Att det blir olika värden på temperaturen vid expansionsventilen kan bero på att det är svårt att få bra kontakt mellan givare och röret.
Skrivet av: magneten
« skrivet: 05 februari 2013, 11:38:50 »

Tror bestämt att det står Rego 637 i displayen när man drar igång den. och 150 sek fördröjning verkar ju kunna stämma bra då den löser ut tämligen omgående (när den nu har bestämt sig för att lösa ut) ty nu har den gått utan larm några dagar, avskyr sporadiska fel...

Det är temperaturen på det isolerade röret som går bakåt i pumpen mot förångaren som är intressant. Temperaturen ska ligga några grader under temperaturen för utgående köldbärare. Lågtryckspressostaten brukar lösa ut när förångartrycket är sådant att temperaturen efter expansionsventilen är under -10.

Har nu monterat en temperaturmätare ca 5 cm efter expansionsventilen under isoleringen och efter ca 2 timmars drift idag läste jag av följande värden:
gt6   67,7 kompressor
gt8   34,5 värmebärare ut
gt9   28,2 värmebärare in
gt10 0,9  KB in
gt11 -1,7 KB ut
expv. -4,1 Egen mätning efter exp.ventilen mäter jag med IR mätaren direkt på exp ventilen så visar den -6.5

Känns för mig som helt ok temperaturer, eller?
(pumpens tempgivare visar för övrigt en ganska rätt temperatur vid kontroll)
Skrivet av: Toticci
« skrivet: 04 februari 2013, 08:38:58 »

Hej,
Sitter det en Rego637 i din VP? Låter mer som att det skulle sitta en R600, den har bara 60s i LP fördröjning, mot 150s för 637.
Skrivet av: magneten
« skrivet: 03 februari 2013, 22:54:28 »

köldmediet lämnar inget spår efter sig vid ev. läckage men det följer med en del olja runt i processen så kolla efter ev oljedroppar eller feta fläckar, speciellt vid mätuttag och lödningar (lödläcka). syns det sådant så är det nog köldmediebrist
när kompressorn hinner kallna mellan körningarna så kondenserar det extra mycket köldmedium i ds. om man inte har en aktiverad kompressorvärmare. när då kompressorn går igång och börjar suga ur km. så följer det med extra mycket olja ut i systemet och skall passera expansionsventilen innan det via förångaren kommer tillbaka till kompressorn. den större oljemängden kan ju göra att det blir Lp-utlösning. kolla att kompressorvärmaren är aktiverad, ev montera om det inte finns någon

Har kollat mycket noga och inga synliga spår av några läckor vad jag kan se. Kompressorvärmare finns det mig veterligen ingen monterad (trodde att det bara fanns på luftvärmepumpar och liknande där kompressorn sitter utomhus?)
Dock så är det kanske ingen dum ide att prova då omgivningstemperaturen i pannrummet där pumpen står är ganska låg runt 8-10 så här i vintertider och det är endast vid de längre stillestånden som problemet har uppstått (står min. +5 grader omgivningstemperatur i manualen har jag för mig)
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 03 februari 2013, 15:07:05 »

köldmediet lämnar inget spår efter sig vid ev. läckage men det följer med en del olja runt i processen så kolla efter ev oljedroppar eller feta fläckar, speciellt vid mätuttag och lödningar (lödläcka). syns det sådant så är det nog köldmediebrist
när kompressorn hinner kallna mellan körningarna så kondenserar det extra mycket köldmedium i ds. om man inte har en aktiverad kompressorvärmare. när då kompressorn går igång och börjar suga ur km. så följer det med extra mycket olja ut i systemet och skall passera expansionsventilen innan det via förångaren kommer tillbaka till kompressorn. den större oljemängden kan ju göra att det blir Lp-utlösning. kolla att kompressorvärmaren är aktiverad, ev montera om det inte finns någon
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 februari 2013, 13:23:36 »

Det är temperaturen på det isolerade röret som går bakåt i pumpen mot förångaren som är intressant. Temperaturen ska ligga några grader under temperaturen för utgående köldbärare. Lågtryckspressostaten brukar lösa ut när förångartrycket är sådant att temperaturen efter expansionsventilen är under -10.
Skrivet av: magneten
« skrivet: 03 februari 2013, 11:53:57 »

köldbärarpumpen går, syns tydligt då jag har satt en manometer på trycksidan på brine.
De gånger som LP låg löser ut hinner pumpen endast gå ett par minuter (ca 2-4 min) och det har hitills bara inträffat då pumpen har stått still en längre tid typ 20 timmar, pga. att jag eldat i kaminen hela dagen.

Felet kan inte ligga på varma sidan. Expansionsventilen eller, med tanke på att det tar 7 minuter innan det slutar bubbla, köldmediebrist verkar troligast. Har du möjlighet att mäta temperaturen på röret en bit efter expansionsventilen?
Ska ändå inhandla en ir termometer hade jag tänkt, det är på det "grova" kalla isolerarde röret jag skall mäta väl? finns ju något litet kapillär rör +ytterligare ett mellanstort rör på ventilen oxå väl.. Vad bör jag ha för temperatur? 
Om pumpen bara stått still någon timme (och kompressorn fortfarande är lite ljummen) så slutar det att bubbla betydligt fortare i synglaset ca 2 min

(Kan väl tillägga att jag alltid har relativt låg framledningstemp i mitt värmesystem om det nu har någon betydelse, kör på värmekurva 1.0 och finjustering +1,0)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 februari 2013, 11:48:33 »

Står köldbärarpumpen still tar det inte lång tid innan pumpen stannar. Förångaren kyls ner väldigt snabbt, det är inte mycket köldbärarlösning i den. Går pumpen 7 minuter måste det finnas ett köldbärarflöde. Temperaturdifferensen är också normal. 
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 02 februari 2013, 11:15:21 »

går köldbärarpumpen verkligen igång? prova att köra den kontinuerligt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 februari 2013, 09:57:41 »

Felet kan inte ligga på varma sidan. Expansionsventilen eller, med tanke på att det tar 7 minuter innan det slutar bubbla, köldmediebrist verkar troligast. Har du möjlighet att mäta temperaturen på röret en bit efter expansionsventilen?
Skrivet av: magneten
« skrivet: 01 februari 2013, 22:47:23 »

prova sänka varvtalet på värmebärarpumpen (den som pumpar genom Vp om det är både cirkulationspump och laddpump).

Kör värmebärarpumpen på läge 2 idag med ett delta T på 7 grader kör jag den på läge 1 så hamnar Delta T på över 10 grader med larm som följd. Skulle det kunna påverka, trodde med säkerhet att felet var på kalla sidan då Lågtryckspressostaen löser ut!?

Kollade även synglaset noga idag då pumpen gick igång efter ett längre stillestånd (drygt 12 timmar) Värmebärare in till pumpen låg då på 19 grader  och köldbärare +3 in -0,1 ut, då tog det 7 minuter innan det helt slutat bubbla i synglaset, vet ej vad normal tid är?  läste om nån som hade brist på köldmedie i sin spritt nya pump med LP larm som följd.
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 01 februari 2013, 19:18:44 »

prova sänka varvtalet på värmebärarpumpen (den som pumpar genom Vp om det är både cirkulationspump och laddpump).
Skrivet av: magneten
« skrivet: 31 januari 2013, 20:05:19 »

är det inte så att värmevattnet som Vp skall värma är väldigt kallt. då blir kondenseringstrycket lågt och därmed dålig fart på köldmediet igenom expansionsventilen och då hinner kompressorn suga ner förångartrycket. liknande problem är det med frånluftpumpar som kondenserar i en slinga i värmetanken när man startar upp med nyfyllt kallt vatten

Vet inte exakt vilken temperatur värmevatttnet håller vid start, brukar ligga runt 19 grader på returtempen (på kvällen) då pumpen har stått still hela dagen så gissningsvis har den kanske krupit ner till 17-18 grader när pumpen vill starta senare på natten när innetemperaturen börjat sjunka och "slutar" påverka inomhusgivaren, och detta torde väl inte vara onormalt låg temperatur för pumpen att arbeta mot?

Det konstiga är ju att den funkar igen när jag återställt larmet, ty returtempen på värmevattnet i mitt system är ju fortfarande lika låg eller lägre vid omstarten då jag jag har en tämligen stor vattenvolym i systemet.
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 31 januari 2013, 17:17:14 »

är det inte så att värmevattnet som Vp skall värma är väldigt kallt. då blir kondenseringstrycket lågt och därmed dålig fart på köldmediet igenom expansionsventilen och då hinner kompressorn suga ner förångartrycket. liknande problem är det med frånluftpumpar som kondenserar i en slinga i värmetanken när man startar upp med nyfyllt kallt vatten
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 januari 2013, 11:41:26 »

Jag misstänker problem med expansionsventilen, att den hänger sig på något sätt. Problemet med ett sådant problem är att det kommer och går. För ca 10 år sedan när min pump var två år gammal, garantitiden hade just gått ut, stannade den några gånger med någon månads mellanrum. Sen har det problemet inte återkommit förrän i natt. Det var 16,5 grader inne i morse. 
Skrivet av: magneten
« skrivet: 31 januari 2013, 11:14:12 »

Pumpen har börjat att lösa ut på lågtryckspressostaten, dock så är det lite sporadiskt återkommande.
 
När den löser ut beter sig pumpen på följande sätt: Kompressor,och köldbärarpump startar (Max hastighet och normala temperaturer på köldbäraren in/ut under hela förloppet -1,5 ut som lägst)  och det bubblar i synglaset (som även visar grönt) i lite drygt 1 min för att sedan övergå till enbart vätska. Sedan löser den ut på lp pressostaten efter ungefär 2-3 min. När den har löst ut och man återställer larmet så startar den alltid  och fungerar igen utan problem.

Problemet uppstår någon gång/vecka och det verkar främst/endast vara efter att pumpen "stått stilla" en längre tid (ca15-20 timmar) då jag eldat i kaminen hela dagen och rumsgivaren blivit påverkad. 
(Gör inget varmvatten med pumpen så därför blir det inga starter för det heller.)

Smutsfilttret på kalla sidan är rent, har ingen luft i mark kollektorn och frostskyddet i brinen är tillräckligt.

Skulle vara tacksam för goda ideer och glada tillrop :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!