Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 110mm - 140mm diameter borrhÃ¥l = nÃ¥gon skillnad?  (läst 35192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Pratade med borraren och frågade honom vad de brukar köra, vilket var 110 till energibrunn och 140mm till vattenbrunn..

Men priset var detsamma sa han och om jag nu absolut ville ha 140mm till värmepumpen så kunde jag få det...

Vore det en fördel eller nackdel med större diameter?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2009, 23:54:19 »
Ingen som törs spekulera i om det är bättre eller sämre med bredare borra?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #2 skrivet: 04 december 2009, 00:14:19 »
Hej

Dom flesta åsikterna här i forumet titigare har förordat mindrediameter
för att slangen hamnar närmare berget och att berget leder värme bättre
än vatten , jag tror att dom har rätt i sin resonemang.

// Remo

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #3 skrivet: 04 december 2009, 11:14:22 »
Varför inte ett större hål?
Vatten har en värdefull egenskap som berget saknar:
Frysvärmen vid nollpassagen.
Därtill så kan egencirkulation i hålet underlättas om du har större vattenmängd.
Hålet är oftast varmare mot botten, ca 3 grader per 100 m.

Att berget har bättre värmeledning är nog en marginell betydelse jämfört med den förlust som ändå sker vid övergångar mellan köldbärare/plastslang/borrhålsvatten/berg.
Dessutom får du mer för pengarna!

Kanske kan du även nyttja borran som vattentäkt i framtiden!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #4 skrivet: 04 december 2009, 12:12:07 »
Varför inte ett större hål?
Vatten har en värdefull egenskap som berget saknar:
Frysvärmen vid nollpassagen.
Fryser det i borrhålet har man varit för snål i dimensioneringen, det skall inte frysa i borrhålet annat än i övre Norrland.

Citera


Därtill så kan egencirkulation i hålet underlättas om du har större vattenmängd.
Hålet är oftast varmare mot botten, ca 3 grader per 100 m.

Den kan man bortse från. Temperaturerna i borrhålet är i det område där densitetens ändring med temperaturen är liten eller obefintlig. Det finns ingen drivande kraft till cirkulation att tala om. Förhållandet mellan diameter till djup är ca 1:1000. Det är inte som att värma en kastrull på spisen där förhållandet är 1:1 eller större.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #5 skrivet: 04 december 2009, 16:50:19 »
Varför inte ett större hål?
Vatten har en värdefull egenskap som berget saknar:
Frysvärmen vid nollpassagen.
Fryser det i borrhålet har man varit för snål i dimensioneringen, det skall inte frysa i borrhålet annat än i övre Norrland.

Citera


Därtill så kan egencirkulation i hålet underlättas om du har större vattenmängd.
Hålet är oftast varmare mot botten, ca 3 grader per 100 m.

Den kan man bortse från. Temperaturerna i borrhålet är i det område där densitetens ändring med temperaturen är liten eller obefintlig. Det finns ingen drivande kraft till cirkulation att tala om. Förhållandet mellan diameter till djup är ca 1:1000. Det är inte som att värma en kastrull på spisen där förhållandet är 1:1 eller större.


Oj en forumsveteran. Vad innebär allt detta då - att 110 är bättre? eller att det är vilketsom?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #6 skrivet: 06 december 2009, 10:58:17 »


Oj en forumsveteran. Vad innebär allt detta då - att 110 är bättre? eller att det är vilketsom?

Jag har inte en aning om hur det blir i praktiken, det finns argument för och emot.

ta ett större hål och släng i 4 32 slangar

Följer man det här rådet så blir det bättre än 110 mm hål med 2x40 mm slang men om det är värt extrakostnaden vet jag inte.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #7 skrivet: 06 december 2009, 11:41:22 »
krävs det massa fler prylar för lyckas koppla ihop dessa 4, istället för 2, slangarna?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #8 skrivet: 07 december 2009, 22:16:44 »
*väntar ivrigt på skillnaden*

fast exakt dubbelt av vad... är slangen dyr så det blir knasdyrt projekt?

törs inte lägga beställningen på kalaset innan jag vet mer :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #9 skrivet: 08 december 2009, 12:01:20 »
Hej rallykalle,

Varför inte göra som tidigare förslag. Borra ett litet hål, men dra i på borrdjupet och investera där. Funkar säkert med 4 slangar i ett stort borrhål, men då skulle iallafall jag vilja se lite bevis först.
Mitt förslag är fortfarande (dock efter att ha letat lite mer efter fakta om din VP (xx45-8?)) att dimensionerar du ditt borrhål för ett effektutttag på 30 W/m (enligt Roland) så skall det räcka. Då kommer bara en parameter in. Vilken framledningstemp behöver du oftast vintertid?
45°C framledningstemp och 0° på inkommande köldbärare skulle isåfall kräva ett aktivt borrdjup på 172 meter.
35°C framledningstemp och 0° på inkommande köldbärare skulle isåfall kräva ett aktivt borrdjup på 209 meter.
Nånstans däremellan finns nog sanningen, och eftersom du har 1-rörssystem kräver det nog lite högre framledningstemp, så varför inte 172 meter aktivt borrdjup?

Kan även informera dej om att blir ni fler i huset så kommer din VP att få ladda en klart större andel VV i framtiden, vilket tar lite mindre effekt ur borrhålet, men det ger o andra sidan förmodligen ett par timmar extra drifttid per dygn. Har 3 barn på 8, 15 samt 17. Har i genomsnitt VV-laddning 4 timmar per dygn eller ca 15-20 VV-laddningar per dygn.

I mitt fall har jag 143 meter aktivt borrhål, och det sjunker ner mot 0°C till -0,5°C på senvintern, men det återhämtar sej väldigt fort. Mitt borrhål skulle enligt samma formel vara 163 meter vid en framledningstemp på 35°C. Vid en framledningstemp på 40°C skall mitt borrdjup vara 141 meter. Min VP levererar som max 40°C på framledningen vilket innebär att mitt borrhål belastas väldigt hårt. Ligger för det mesta på framledningstemperaturer på 35-40°C.

/Elmer
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #10 skrivet: 08 december 2009, 20:00:54 »
VP ORAKLET - nu får du snart hitta den data du skulle presentera :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #11 skrivet: 10 december 2009, 18:57:11 »
ingen annan som har koll på om det vore värdig vinst i detta?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #12 skrivet: 14 december 2009, 09:58:30 »
Jag vidhåller att en större diameter ger mer än en mindre!
Vattnet har goda egenskaper att föra över värme från borrhålets djup till dess topp.
Där har du ca 3 grader/100 m borrdjup att hämta.
I min brunn, se nedan, hade vi tur med ett helt torrt hål, förutom de sista metrarna, där flödet var stort. Detta har räddat funktionen i min brunn trots alltför stor belastning jämfört med dagens dimensioneringskriterier.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #13 skrivet: 14 december 2009, 10:21:48 »

Vattnet har goda egenskaper att föra över värme från borrhålets djup till dess topp.


Skull vi kunna få en utförligare förklaring till varför det är så.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: 110mm - 140mm diameter borrhål = någon skillnad?
« Svar #14 skrivet: 14 december 2009, 12:12:18 »
Rent spontant så vill ju jag tänka att större vattenvolym = tar längre tid att värma upp, men håller sig varmt under längre tids påfrestning....

Mindre vattenvolym - snabbare uppvärmd men kyls ner redan vid låg påfrestning...

sen är ju frågan vilket som är bäst...

(jag fick svar tillslut om 4 slangar - gjorde bara skillnad på frikyla-funktionen tydligen)

Nu kanske dessa mått inte innebär någon större skillnad iaf men...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!