Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥sk problem med en ivt greenline compact 5  (läst 2296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KJ F

  • Gäst
KJ F
PÃ¥sk problem med en ivt greenline compact 5
« skrivet: 18 april 2014, 19:41:28 »
Hej
Jag undrar om någon av er har några bra tips på vad jag ska göra med vår strulande ivt greenline compact 5 från 97. Vi fick igår en varning om "pressostat hög". Jag hittade en bruksanvisning här på er sida, det enda vi fick ta över när vi köpte huset var gammal reklam för pumpen, och har följt de flesta stegen förutom att rensa ett filter av den anledning att jag inte vet var den sitter. Tror dock inte att den är ett problem för mannen som brukar serva pumpen åt oss har aldrig hittat något skräp där.
Är det någon av er där ute som har ett bra enkelt tips? Eller ska jag ut och ragga en reparatör nu i påsk?
Väldigt tacksam för all eventuell hjälp jag kan få.
Glad PÃ¥sk
KJ

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: PÃ¥sk problem med en ivt greenline compact 5
« Svar #1 skrivet: 18 april 2014, 19:59:03 »
På min C7 från 2002 hade jag samma problem för många år sedan. Jag upptäckte att larmet kom alltid vid slutet av varmvattenproduktionen så jag sänkte varmvattentemperaturen några grader och problemet försvann.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: PÃ¥sk problem med en ivt greenline compact 5
« Svar #2 skrivet: 18 april 2014, 20:06:10 »
Stöder Pers förslag. Det är varmare nu, borrhålet belastas inte lika mycket vilket betyder varmare köldbärare och därmed högre effekt på pumpen. Det kan vara en bidragande orsaken till problemet. Vänta med reparatör.

Föreslår att varmvattenberedaren luftas om inte det är gjort nyligen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

KJ F

  • Gäst
KJ F
SV: PÃ¥sk problem med en ivt greenline compact 5
« Svar #3 skrivet: 18 april 2014, 20:13:15 »
Hej på er!
Tack för erat tips, ska ner och försöka göra det. Om ni är på loggade nu så kanske ni vet om man måste skruva loss instrumentpanelen för att göra det?! Missade även att skriva att den inte producerar någon värme eller varmvatten alls, är det vanligt följdproblem eller har vi stora problem?
Tack!
KJ

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: PÃ¥sk problem med en ivt greenline compact 5
« Svar #4 skrivet: 18 april 2014, 21:40:50 »
Jag har ingen aning om hur din värmepump ser ut men rimligen borde inte en ev. luftningsskruv sitta avigt till.
På min C7 sitter den långt upp (förstås eftersom luften samlas längst upp) och i sort sett mitt på varmvattenberedaren. Går inte att missa när man tagit bort frontplåten.

Per L
« Senast ändrad: 18 april 2014, 21:45:29 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: PÃ¥sk problem med en ivt greenline compact 5
« Svar #5 skrivet: 18 april 2014, 21:51:50 »
Hej på er!
Tack för erat tips, ska ner och försöka göra det. Om ni är på loggade nu så kanske ni vet om man måste skruva loss instrumentpanelen för att göra det?! Missade även att skriva att den inte producerar någon värme eller varmvatten alls, är det vanligt följdproblem eller har vi stora problem?
Tack!
KJ

kanske larmet måste kvitteras. Om du inte hittar var det skall göras kanske det hjälper att göra pumpen strömlös en stund
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad KJ F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PÃ¥sk problem med en ivt greenline compact 5
« Svar #6 skrivet: 19 april 2014, 09:49:15 »
Tack för era förslag.
Tyvärr har jag redan provat alla era förslag utan något resultat. Det börjar bli kallt och ruggigt i huset nu så har ni några bra förslag på firmor i norra Stockholms området tar jag gärna emot dom!
Trevlig helg
KJ

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PÃ¥sk problem med en ivt greenline compact 5
« Svar #7 skrivet: 19 april 2014, 10:00:00 »
Menar du att larmet "Pressostat hög" kommer tillbaka innan värmepumpen hunnit värma varken huset eller varmvattnet? I så fall kanske det är krångel med cirkulationspumpen för värmevattnet.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: PÃ¥sk problem med en ivt greenline compact 5
« Svar #8 skrivet: 19 april 2014, 10:20:21 »
Menar du att larmet "Pressostat hög" kommer tillbaka innan värmepumpen hunnit värma varken huset eller varmvattnet? I så fall kanske det är krångel med cirkulationspumpen för värmevattnet.

Och om det är så, öppnar du centrumskruven på cirkulationspumpen
och försöker hjälpa i gång den med en skruvmejsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: PÃ¥sk problem med en ivt greenline compact 5
« Svar #9 skrivet: 19 april 2014, 17:07:00 »
Om det är värmebärarpumpen som krånglar har troligen överhettningsskyddet till elpatronen också löst ut. Normalt ska elpatronerna ta över uppvärmningen när kompressorn stannar pga driftstörning. Att elpatrondrift inte fungerar tyder på att det inte var så enkelt som strul vid varmvattenberedning.

Obs, cirkulationspumpen brummar och vibrerar även om den står still, man måste öppna proppen på motorn i motoraxelns förlängning och se efter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!