Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Vatten alt Jordvärme Norrbotten  (läst 1883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JDS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft/Vatten alt Jordvärme Norrbotten
« skrivet: 10 mars 2017, 10:41:28 »
Hej!

Jag håller på att planera en installation i vårat hus med någon form av elpanna/värmepump.

Hoppas det går att få input från er på forumet vad ni tycker jag ska satsa på.

De alternativen jag har är följande:

1. Ersätta befntlig kombipanna med lämplig begagnad elpanna som kan dockas med ny eller begagnad luft/vatten-utedel
Elpannan ska klara driften på egen hand (9kwh) då jag kan tänka mig att sätta in utedelen senare när tillfälle ges på en begagnad enhet.
Vill köra värmepumpen med flytande kondsering. Kommer att göra delar av installationen själv om det inte är en split-enhet som rekommenderas.
Budget 60 000:-

2. Komplettera befintligt panna med luftvärmepump. Jag har egentligen endast en bra plats att installera den på men tyvärr är det inte säkert att innedelen ryms mellan två fönster. Har inte tittat så mycket på luftpumparna men det kanske finns smalare/stående innedelar att få tag i.
Budget 20 000:-

3. Jordvärmepump. Det här är det mest osäkra alternativet då jag ej pratat med markägaren ännu (gräva på egen tomt ej aktuellt i dagsläget). Om han säger ja så kommer jag isåfall göra större delen av markarbetet själv i kombination med begagnad jordvärmepump.
Budget 60 000:- 

Jag vill se en återbetalningstid på 5-6 år om det är möjligt, då jag inte vet hur länge vi ska bo i huset.

Notera att bergvärme ej är ett alternativ.

Information om huset:
Plats: Norrbotten. Enligt energiberäkning.se så är Högsta dygnsmedeltemperatur på sommaren: 16°C och på vintern -10°C
Byggår 1978.
115m2 + 115m2 källare + 60m2 garage . totalt ca 280 m2
20cm väggisolering , 30cm vindsisolering, (kan tänka mig att tillläggsisolera vinden).
2+1 Fönster (inte aktuellt med fönsterbyte). Mekanisk frånluft.
Jag håller ca 22,5°C i huset och ca 20 grader i garaget.
Befintlig förbrukning värme+varmvatten är ca 31 300 kwh.
Befintlig värmesystem är en kombipanna -1977 med elpatroner på totalt 9kwh vilket räcker att hålla innetempen även om det är -30°C ute.
Utegivare med motorstyrd shunt. Jämn och bra värme inne.
Framledningstemperatur 55°C vid -30°C ute
Kombipannan har slinga för varmvatten som går vidare till en Thermia 110l elberedare från 1999.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/Vatten alt Jordvärme Norrbotten
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2017, 20:48:11 »
Alternativ 3 om det funkar.
Du höjer värdet på huset om du installerar jordvärme så där behöver man inte vara lika rädd för kostnaden.
Huset är stort och drar mycket energi, skulle påstå att jordvärme är bästa alternativet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft/Vatten alt Jordvärme Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2017, 23:13:54 »
Alternativ 3 om det funkar, annars alternativ 1.
Om värdet på huset påverkas och hur mycket beror helt på läget och prisnivån. Vad snittpriset på hus i området, ungefär? 500 000? 1 miljon? 3 miljoner? 4,5 miljon?

Ett bra LVVP-system har en återbetalningstid på i runda slängar 7 år med din elförbrukning, även i Norrbotten.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!