Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vart läcker det?  (läst 9496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PerSiljaOlsson

  • Gäst
PerSiljaOlsson
Vart läcker det?
« skrivet: 11 november 2012, 22:51:57 »
Hej
Köpte ett hus för 6 månader sedan och nu när det börjar bli kallare ute så försvinner trycket i radiator kretsen. Har tappat ut allt vatten och fyllt blåsan i expansionskärlet till 0.6 bar och har fyllt systemet till ca: 0.6 bar. Efter ca: en månad så har trycket gått ner till 0.4 bar och jag har luft i alla element på över våningen. Så det borde läcka nånstans tycker jag. Det är ett av elementen som det blir mer luft i en dom andra. Har alla rören i väggar och golv samt krypgrund och tycker att man borde se på nån vägg eller i krypgrunden om det läcker men har inte hittat nått. Finns det nån annanstans som vattnet kan ta vägen?
Huset är från början av 1900 talet och jag vet inte när dom satt in vattenburen värme.
Jag har en bergvärmepump från 2008
Tacksam för svar och synpunkter.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vart läcker det?
« Svar #1 skrivet: 11 november 2012, 22:56:40 »
Det finns inte kvar något gammalt öppet expansionskärl på stammen, som de aldrig tagit bort?

Jag tolkade det som om det konverterats till VP från vanlig panna?

PerSiljaOlsson

  • Gäst
PerSiljaOlsson
SV: Vart läcker det?
« Svar #2 skrivet: 12 november 2012, 08:54:43 »
När jag börja grotta så plugga jag allt som gick till den gamla vedpannan så den vägen kommer inget ut. har testat att tömma 0.1 bar ur systemet och det blir ju ca. 1 liter vatten och det tycker jag att man borde se. hur vanligt är det att radiator kretsen läcker?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vart läcker det?
« Svar #3 skrivet: 12 november 2012, 09:16:36 »
Har du en hink under avloppsröret som går från säkerhetsventilen som sitter vid expansionskärlet.
Oftast är det där vatten trycks ut. (För att membranet i expkärlet är trasigt)
Trasigt expansionskärl gör alltså att luft åker ut i systemet, och vatten trycks ut ur säkerhetsventilen när temperaturen stiger.

Om du har källare/markplan/övervåning så räcker det kanske inte med 0.6 bar, du bör ha ca 0.2 - 0.5 bar + trycket som motsvarar nivån från expkärl till systemets högsta punkt.
Har du 4 meter till högsta punkten bör trycket vara ca 0.6 - 0.9 bar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

PerSiljaOlsson

  • Gäst
PerSiljaOlsson
SV: Vart läcker det?
« Svar #4 skrivet: 12 november 2012, 09:33:17 »
Körde på 1 bar först men trycket sjönk till 0,3 - 0,4 bar på ett par veckor. Har tappat ur hela systemet och fylt expansions till 0,6 bar. har ställt en hink under röret från expansions kärlet och ser inte att det rinner ur vatten där. Vågar inte fylla många gånger till innan jag vet vårt vattnet tar vägen. Börjar sova dåligt nu!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vart läcker det?
« Svar #5 skrivet: 12 november 2012, 09:41:52 »
Om du har fyllt på nytt vatten så är det ju en hel del luft som är löst i vattnet. Den luften fälls ut med tiden och samlas på högpunkter/luftfickor så man kan behöva lufta och fylla på vatten ganska mycket ett tag.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vart läcker det?
« Svar #6 skrivet: 12 november 2012, 09:48:21 »
Ja, jag har fått avlufta och fylla på i snart tio år nu, det blir mindre och mindre, men det är som om det vore någon form av magi, vattnet försvinner från "alla" system, men inte i så snabb takt som du beskriver kanske.
På 10 år har jag dessutom redan fått byta expansionskärl, det höll 7 år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

PerSiljaOlsson

  • Gäst
PerSiljaOlsson
SV: Vart läcker det?
« Svar #7 skrivet: 12 november 2012, 12:44:06 »
Tycker att 0,2 bar känns mycket. Ska jag fylla på vatten eller börja leta efter läckor? vill ju inte stå och fylla och fylla sen hitta en riktigt blöt vägg nånstans:-( Tror ni att vattnet kan avge så pass mycket luft att det skulle sjunka så snabbt

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vart läcker det?
« Svar #8 skrivet: 12 november 2012, 13:08:07 »
En liter vatten innehåller runt 30 milliliter lösta gaser så någon större volym handlar det inte om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vart läcker det?
« Svar #9 skrivet: 12 november 2012, 15:23:49 »
Hej
Köpte ett hus för 6 månader sedan och nu när det börjar bli kallare ute så försvinner trycket i radiator kretsen. Har tappat ut allt vatten och fyllt blåsan i expansionskärlet till 0.6 bar och har fyllt systemet till ca: 0.6 bar. Efter ca: en månad så har trycket gått ner till 0.4 bar och jag har luft i alla element på över våningen. Så det borde läcka nånstans tycker jag. Det är ett av elementen som det blir mer luft i en dom andra. Har alla rören i väggar och golv samt krypgrund och tycker att man borde se på nån vägg eller i krypgrunden om det läcker men har inte hittat nått. Finns det nån annanstans som vattnet kan ta vägen?
Huset är från början av 1900 talet och jag vet inte när dom satt in vattenburen värme.
Jag har en bergvärmepump från 2008
Tacksam för svar och synpunkter.
Om du fyllt blåsan med 0,6 bar och sedan fyllt vattentrycket till 0,6 bar så finns det ju inget utrymme för expansion, den minsta temperaturändring så höjs eller sänks trycket direkt.

Rätt förfarande är att göra systemet trycklöst och därefter fylla blåsan til ca 0,5 bar, sedan fylla på vatten till 1 bar och lufta alla radiatorer både med avstängd pump och sedan med pumpen i drift.
justera hela tiden trycket så det ligger runt 1 bar.

Hur stort expansionskärl har du? de flesta värmepumpsinstallatörer verkar ha glömt hur man beräknar storleken så det sitter ofta alldeles för små kärl.
ofta är det inget stort problem, men har man tex ett 18liters kärl så får man räkna med att trycket varierar lite vid temperaturändringar
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

PerSiljaOlsson

  • Gäst
PerSiljaOlsson
SV: Vart läcker det?
« Svar #10 skrivet: 12 november 2012, 17:20:11 »
vet inte om det är rätt sätt att göra det på men jag slog av bergvärmepumpen över natten och tömde systemet dagen efter runt lunch. trycket i expansionskärlet (luftsidan) låg då runt 0.35 bar. Tömde luftsidan för att se om blåsan innehöll vatten. fyllde den sedan till 0.6. fyllde sedan systemet till 0.6 bar. tyckte det lät lämpligt eftersom pannan varit avslagen över natten och vattnet kallt. Sen luktade jag hela systemet.
Nu när jag kom hem fyllde jag till 0.6 igen, luftade elementen och då hade jag mycket luft speciellt i ett på övervåningen.

Om man får mycket luft i systemet kan trycket sjunka då?


Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vart läcker det?
« Svar #11 skrivet: 12 november 2012, 18:45:21 »
I största möjliga mån ska man ju undvika att tömma/byta vatten. Eftersom du nu fyllt på nytt syre rikt vatten så kommer du att få springa runt och lufta många gånger i vinter. Och beroende på hur mycket du behöver lufta så måste du fylla på mer vatten.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vart läcker det?
« Svar #12 skrivet: 12 november 2012, 22:03:56 »
Sen är det ju som cougar skriver, om du bara fyller vatten till 0.6 bar så har du ju inte komprimerat blåsan i expansionskärlet något alls, det är först när du ser att trycket i blåsan stiger (om du nu mäter där också) som du vet att du har ett högre tryck i systemet än i "luftkudden".
Mäter du inte trycket på luftsidan när du fyller vatten med ett litet kontrollerat flöde och hela tiden följa hur trycket stiger, när trycket kommer upp till det tryck du satt in i luftkudden så kommer tryckstegringen att "stanna av" eftersom luften i expanionskärlet börjar komprimeras, när du noterar att så sker skall du fortsätta fylla på vatten tills du ligger ett par hekto över lufttrycket.
Memorera detta tryck, det bör vara ca 0.8 bar om manometern på vattensystemet visar "samma" som manometern du haft när du fyllt luft i expansionskärlet.
Så snart du avluftat (och fått ut luft) måste du fylla på vatten till samma tryck som du slutade fylla vatten vid sist.
Du bör fylla ytterligare lite om vattnet är varmt, annars finns risk att det blir undertryck om/när vattnet i systemet kallnar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

PerSiljaOlsson

  • Gäst
PerSiljaOlsson
SV: Vart läcker det?
« Svar #13 skrivet: 13 november 2012, 22:47:48 »
Kan trycket sjunka när luften samlas i elementen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vart läcker det?
« Svar #14 skrivet: 13 november 2012, 23:46:21 »
Nja, det ska ju rent fysikaliskt inte kunna göra det anser jag, luften byter ju bara plats i systemet.
Jag och många med mig kan dock intyga att det verkar som att man får fylla på lite vatten i alla system, lite mindre för varje år som går - och som sagt självklart varje gång man luftat systemet.

NÃ¥n som kan det här bättre än mig fÃ¥r gärna försöka förklara vart vattnet tar vägen.  dontknow
Är det luft som läcker ut av sig självt via termostatventilernas tätningar och liknande som gör att man kan behöva fylla ett slutet system även om det inte finns några vattenläckor, eller diffunerar det ut vatten via slangar/rör/kopplingar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!