Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enkrets system  (läst 4484 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VP novis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Enkrets system
« skrivet: 23 oktober 2006, 17:32:18 »

Hej igen alla värme freaks!!!! ;D

UNdrar om det är vanligt att spliten för framvatten/retur sitter ingjutet i golvet ?
Mina element har två rör som sticker upp ur golvet, ingen synlig split/bypass för det vattnet som skall susa vidare till nästa element.
Under offert tiden så har olika rörkrökare lämnat olika uppgifter enkrets/tvåkrets....skall jag beöva hugga hål i golvet för att se om det sitter en split/bypass på röret om det nu är enkrets system ? Sc:,h
Kan man konstatera detta på något annat sätt?
Många värme tack till alla kunniga VVS/värmepumps pullare där ute

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enkrets system
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2006, 17:58:59 »
inte kan jag tänka mig att "splitten" sitter i golvet .... det skulle i såna fall vara helt idiotisk konstruktion

PS det är bättre om du gÃ¥r in pÃ¥ samma trÃ¥d som du tidigare startade när du vill fortsätta med frÃ¥gor om i stort sett samma sak .....   välj passande trÃ¥d och tryck pÃ¥ svara,,,,  sedan e det bara att skriva....DS.

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enkrets system
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2006, 18:07:20 »
testa om vilket system det är ...... jag antar dÃ¥ att dina rör är dolda i golven sÃ¥ att du inte kan följa dem i tex källaren.....     

vrid ned shunten till minimum och vänta ett tag så att hela slingan svalnar .... sedan så kan du ta och vrida igen några radiatortermostater helt och vrida upp shunten ordentligt ... om det då är enkerts system så lär ledningen upp och ned i golvet att bli ljumma efter en liten stund

PS. en frÃ¥ga gÃ¥r ena röret upp helt fritt frÃ¥n övriga delar upp till överkant pÃ¥ radiatorn och det andra helt fritt till  nedre delen??? DS.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Enkrets system
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2006, 19:32:09 »
Har du enrörssystem dÃ¥ svalnar stigen (överkanten) pÃ¥ radiatorerna lite vartefter man kommer ut pÃ¥  slingan.
Har du tvÃ¥rörs dÃ¥ ska alla raddar va lika varma i överkant!!!   Ha alla ventiler öppna pÃ¥ raddarna när du kollar!

Kul inst du har. Dom verkar inte så pigga på att kolla fakta! fråga om dom inte har en termometer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Enkrets system
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2006, 16:17:29 »
Jag har bypassen i golvet (i andra huset i min pres).
Trähus så det sitter i trossbotten ett vanligt järnrör med en fast strypning på över varje radiator :(

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Enkrets system
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2006, 00:00:11 »
Du hittar ingen färgmarkering på radiatorkopplet? Färg på plugg, skruvskalle, tejpremsa eller liknande?. Röd är enrörs och blå tvårörs.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Enkrets system
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2006, 08:22:03 »
Du hittar ingen färgmarkering på radiatorkopplet? Färg på plugg, skruvskalle, tejpremsa eller liknande?. Röd är enrörs och blå tvårörs.
Jamen, problemet är väl att han inte har nÃ¥got synligt koppel.  Hade han haft ett synligt koppel sÃ¥ hade det inte varit nÃ¥got som helst problem att fastställa om det är ett eller tvÃ¥rörskoppel genom att känna pÃ¥ vilka ledningar som är varma när radiatorn är avstängd.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!