Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Önskar HJÄLP i luft/vatten djungeln!!!  (läst 3387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marie c

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Önskar HJÄLP i luft/vatten djungeln!!!
« skrivet: 29 augusti 2008, 11:31:33 »
Hej!
Vi ska byta värmesystem och funderar på en luft-vatten pump och ev en liten solfångare som tillägg!!! Vi bor i skåne i ett lite smådragit hus, byggt 1890 och renoverat och isolerat i början på 1980 fram till idag..
 I dag eldar vi endast med ved i en vedkamin och vattnet värms av en gammal el panna (thermia) frÃ¥n 80-talet. (som frÃ¥n början var en luft-vatten pump, men utedelen har för länge sen lagt av).

Mina frågor är nu...
Vilket märke ska man välja, i denna djungel..??
Vilken drar minst el..??
Vilken klarar lägsta temperaturer..??
Och sist men inte minst...vilken ger bäst värme..??

Kanske ska tillägga att vi har bubbelbadkar och behöver en stor varmvattenberedare!
Och vi kommer att fortsätta med eldningen som mysfaktor och när det blir riktigt kallt!!! Men vill slippa att komma upp på morgonen med endast 13-16 ºC - Elda - och sen lika kallt när man kommer hem från jobbet igen.... huvuddunk

Inte en sån vinter till, tack!!
Någon som kan hjälpa..??
Mvh Marie

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Önskar HJÄLP i luft/vatten djungeln!!!
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2008, 11:59:43 »
Vilket märke ska man välja, i denna djungel..??
Vilken drar minst el..??
Vilken klarar lägsta temperaturer..??
Och sist men inte minst...vilken ger bäst värme..??

Kanske ska tillägga att vi har bubbelbadkar och behöver en stor varmvattenberedare!
Och vi kommer att fortsätta med eldningen som mysfaktor och när det blir riktigt kallt!!! Men vill slippa att komma upp på morgonen med endast 13-16 ºC - Elda - och sen lika kallt när man kommer hem från jobbet igen.... huvuddunk

Alla välkända märken, Nibe, CTC, IVT etc, är säkert ganska likvärdiga. Alla klarar åtminstonne ner till -15º , vilket bör räcka i Skåne.
Välj i första hand en bra och pålitlig leverantör-installatör, och ta den som känns bäst.
Prata med ett antal leverantörer och jämför priser och bemötande, det är säkert viktigare med en pålitlig leverantör än vilket märke ni väljer.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Marie c

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Önskar HJÄLP i luft/vatten djungeln!!!
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2008, 15:24:04 »
Ok! Tack!! Inte mkt klokare   :D men fÃ¥r väl försöka ge mig ut i denna djungel... :)
Vill ju få ngt riktigt bra!!
Mvh Marie

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Önskar HJÄLP i luft/vatten djungeln!!!
« Svar #3 skrivet: 02 september 2008, 16:44:26 »
Hej Marie,

Vi sitter i samma sits som ni med samma varmvattenbehov. Vi kommer att välja en komplett lösning från CTC eller Nibe inom kort. CTC går som standard ner till -15 men det finns även en sk "Polar Edition" som går ner till -20. Nibes system går ner till -20 som standard. Ni kommer även att behöva en extra varmvattenberedare om ni tänker använda badkar. 100 L borde räcka tycker jag. Du kan hänga på solfångare på både Nibes och CTC's pannor och båda har kompletta paket med solfångare.

Det är helt rätt att det är viktigt vem man väljer som installatör. Jag har därför valt bort IVT då jag hört från säkra källor att deras serviceorganisation är värdelös. Likadant väljer jag bort installatörer som inte ens orkar inkomma med en offert. Hur kan man lita på en leverantör om dom inte ens orkar skicka ut en offert?

Hoppas du blev klokare :)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Önskar HJÄLP i luft/vatten djungeln!!!
« Svar #4 skrivet: 02 september 2008, 17:08:25 »
Tvärvigg kanske...

Inte behöver du någon Polar Edition i Skåne! Dom tre dagarna får du anlita elleverantören lite extra.

L/V pumpar är inte några höjdare på varmvatten, om du behöver mycket VV så komplettera med en stor acktank och stor separat VV beredare.

Du har tre stora L/V tillverkare att välja på om du vill ha en traditionell lösning med R107 som köldmedie. Mellan dessa finns inga signifikanta skillnader i verkningsgrad eller elförbrukning.

Solfångare är för entusiaster. Jag påstår att under denna augusti har man nog inte fått tillbaka mycket mer energi än vad cirkulationspumparna dragit el.

En lösning är att du behåller elpannan om den är större än 300l. Kompletterar med tex en CTC Ecoair 107 eller 109, beroende på husets effektbehov. Om du inte vill ha kvar elpannan byter du den till en acktank med elpatron om minst 500l. (Tror att CTC's elpanna Ecoel inte ger dig tillräckligt mycket varmvatten, utan att dra för mycket el.)

Kompletterar med en VV beredare(trefas) om minst 60l som spetsvärmer varmvattnet.

Eller undersöker någon mer ovanlig lösning, som är känd för bra VVproduktion. Tex Nordenberedaren.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Önskar HJÄLP i luft/vatten djungeln!!!
« Svar #5 skrivet: 02 september 2008, 21:09:31 »
Hej!
Vi ska byta värmesystem och funderar på en luft-vatten pump och ev en liten solfångare som tillägg!!! Vi bor i skåne i ett lite smådragit hus, byggt 1890 och renoverat och isolerat i början på 1980 fram till idag..
 I dag eldar vi endast med ved i en vedkamin och vattnet värms av en gammal el panna (thermia) frÃ¥n 80-talet. (som frÃ¥n början var en luft-vatten pump, men utedelen har för länge sen lagt av).

Mina frågor är nu...
Vilket märke ska man välja, i denna djungel..??
Nu utgår jag ifrån att du är helt okunnig, när jag försöker mig på att svara på dina frågor.

Vilken drar minst el..??

De är ganska likvärdiga, men exakt hur mycket el de drar beror på hur kallt det är och hur stort och hur väl isolerat ditt hus är. Det du kanske fiskar efter är det som kallas COP, dvs förhållandet mellan hur mycket värme man får ut jämfört med hur mycket el man stoppar in. COP-värdet ska vara så stort som möjligt, men man ska inte bara titta på COP som endast avser detta förhållande vid en viss utetemperatur. Vissa tillverkare har högt COP vid en viss temperatur och en annan tillverkare kan ha högt COP vid en annan utetemperatur. Det man helst vill ha är högt Års-COP dvs så mycket värme som möjligt i förhållande till instoppad el sett över ett helt år.

Och sist men inte minst...vilken ger bäst värme..??
Vad är bäst värme? Menar du *mest* värme så beror det på vilken pumpstorlek man väljer. Med pumpstorlek avses hur många kW värme den kan producera. Ett litet välisolerat hus klarar sig med en liten pump, ett stort och/eller dåligt isolerat hus behöver en större pump. Pumpstorleken ska vara anpassad till ens hus, det hjälper installatören till med med hjälp av beräkningsprogram.


Kanske ska tillägga att vi har bubbelbadkar och behöver en stor varmvattenberedare!
Behöver man mycket värme kan man söka efter pumpar som består av två delar där ena delen är den delen som producerar värme och den andra tar emot värmen och värmer vattnet. En sådan installation tar större plats eftersom man behöver två skåp inne istället för endast ett skåp som är fallet när varmvattenberedaren är ihopbyggd med själva värmepumpen. Thermia kallar sina delade pumpar för Duo.

Ett alternativ är att ha en sammanbyggd (vanlig) pump och sedan koppla på en "vanlig" varmvattenberedare. Då värms vattnet upp med pumpen och flyttas sedan över till den vanliga varmvattenberedaren där det varmhålls med hjälp av vanlig elpatron. Denna typ av installation tar också större plats så klart.

/kilo
« Senast ändrad: 02 september 2008, 21:12:43 av kilo »
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Önskar HJÄLP i luft/vatten djungeln!!!
« Svar #6 skrivet: 02 september 2008, 22:41:01 »
Luft/vatten-värmepumpar har blivit allt intressantare, och speciellt då i södra Sverige.
Jag håller med om vad föregående medlemmar skrivit, skillnaden mellan de etablerade fabrikaten är nog inte stor i Skåne, utan det förtroende du kan få för säljaren är minst lika viktigt.
Har ni bubbelbadkar behöver ni i de flesta fall komplettera med extra tappvarmvattenberedare (el), eller en större acktank med inbyggd beredare.

Håller också med om att det finns nyare produkter som det kan vara värt att titta på, Nordenberedaren, Nordic Heater, Aqua Inverter, Daikin Alterma mm, mm finns som inte använder riktigt samma teknik som de du nämner.

Jag vill också slå ett slag för offerttjänsten som värmepumpsforum driver på www.energioffert.se
En förfrågan där kan ge dig offerter som kan intressera er.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad f91jsw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Önskar HJÄLP i luft/vatten djungeln!!!
« Svar #7 skrivet: 16 september 2008, 12:53:07 »
Det är helt rätt att det är viktigt vem man väljer som installatör. Jag har därför valt bort IVT då jag hört från säkra källor att deras serviceorganisation är värdelös. Likadant väljer jag bort installatörer som inte ens orkar inkomma med en offert. Hur kan man lita på en leverantör om dom inte ens orkar skicka ut en offert?

Jag har motsatta erfarenheter i Skåne. Vi skickade offertförfrågan till 3 installatörer av IVT, 2 av CTC och en av Nibe. Installatörerna av CTC och Nibe svarade inte eller kändes oseriösa.

Den enda erfarenheten av IVTs serviceorganisation jag har (uppstartskontrollen efter en månad) var oklanderlig. Servicekillen kom dagen efter jag ringde och verkade kunna sina saker.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Önskar HJÄLP i luft/vatten djungeln!!!
« Svar #8 skrivet: 16 september 2008, 15:49:57 »
Det är helt rätt att det är viktigt vem man väljer som installatör. Jag har därför valt bort IVT då jag hört från säkra källor att deras serviceorganisation är värdelös. Likadant väljer jag bort installatörer som inte ens orkar inkomma med en offert. Hur kan man lita på en leverantör om dom inte ens orkar skicka ut en offert?

Jag har motsatta erfarenheter i Skåne. Vi skickade offertförfrågan till 3 installatörer av IVT, 2 av CTC och en av Nibe. Installatörerna av CTC och Nibe svarade inte eller kändes oseriösa.

Den enda erfarenheten av IVTs serviceorganisation jag har (uppstartskontrollen efter en månad) var oklanderlig. Servicekillen kom dagen efter jag ringde och verkade kunna sina saker.


Instämmer helt med f91jsw både vad gäller CTC och Nibe, har samma erfarenhet vid offertförfrågan. Det beror väl på att vilken rörkrökare som helst kan sälja deras maskiner.

Betr IVT´s service så upptäkte jag att avfrostningen inte fungerade, det var på förmiddagen en fredag, sannolikt givarfel. Ringde installatören som då var i Falkenberg på jobb (vi bor i Borås). Jag kommer i kväll vid 7-tiden,sa han. Blev dock något försenad, dök upp vid 9-tiden och bytte givare, det gick på garantin. Det var alltså en fredagskväll!

Han ställer också alltid upp och svarar om jag ringer och ställer frågor. Jag kan inte tänka mig bättre service...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!