Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja Nibe eller IVT??  (läst 5335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Välja Nibe eller IVT??
« Svar #15 skrivet: 20 september 2006, 17:07:23 »
För att inte missförstånd skall uppstå så lägger jag till detta... Visst ökar kompressorns strömförbrukning när inkommande brine är högre men det är ändå en vinst i form av högre cop... Ganska rejält faktiskt.

Vill ni ha siffror finns det.

Säg isåfall vilken Nibe vp ni vill veta dessa på i såfall

Digital: Finns dom på nätet eller har du specialkurvor?
Jag läser ju av KB-temp och andra värden varje månad och tänkte lägga in dom i en databas för att räkna på. Eftersom man inte är begåvad med separat elätare (eller vet vilken ineffekt/uteffekt som presteras i olika intervall) så skulle min applikation ge mer rättvisande siffror om man hade tillgång till kurvor från tillverkaren.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja Nibe eller IVT??
« Svar #16 skrivet: 20 september 2006, 17:26:38 »
Vill ni ha siffror finns det.

Säg isåfall vilken Nibe vp ni vill veta dessa på i såfall
ÖnskemÃ¥l:  Kurvor för 1130-8 som visar samband mellan brinetemp och inmatad effekt till kompressor och avgiven effekt vid olika framledningstemp vore väldigt intressant. Jag har frÃ¥gat Nibe om detta men de säger att sÃ¥dana kurvor ej finns. Till min pensionerade IVT fanns sÃ¥dana kurvor vilket var mycket intressant.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja Nibe eller IVT??
« Svar #17 skrivet: 20 september 2006, 20:06:28 »
För att inte missförstånd skall uppstå så lägger jag till detta... Visst ökar kompressorns strömförbrukning när inkommande brine är högre men det är ändå en vinst i form av högre cop... Ganska rejält faktiskt.

Vill ni ha siffror finns det.

Säg isåfall vilken Nibe vp ni vill veta dessa på i såfall
Tack för tydligheten, bra att veta.
Jag var osäker på om förbättrade COP'en skedde genom sänkt förbrukning eller höjd uteffekt.
Det hör är ju optimalt, det ger en pump som når betydligt längre ner i temperatur.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!