Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering  (läst 12494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maijckel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blåser)
SV: Dimensionering
« Svar #15 skrivet: 05 februari 2010, 23:42:43 »
En 8 Kw räcker helt säkert till, men hur långt räcker en 6:a ?? Borrhålet skulle då krympa till 130-140 meter???

Glöm inte att en 6kw pump blir sämre på att ordna fram nytt varmvatten om ni är två eller fler som duschar efter varandra. Särskilt vintertid när huset har stort värmebehov kommer en 6kw pump få kämpa rejält med att hålla huset varmt och samtidigt producera varmvatten.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Dimensionering
« Svar #16 skrivet: 06 februari 2010, 00:35:54 »
Akta dig för ett grunt borrhål... Väljer du en klen pump så kommer ju den att räcka för det mesta det blir ju bara vid riktig kyla det blir tillskott.
Så hålet behöver va nästan lika djupt med en mindre pump... Lite grundare går förstås, men några meter kostar inte mycket och jag skulle aldrig snåla på borrdjupet!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Dimensionering
« Svar #17 skrivet: 06 februari 2010, 02:21:23 »
Citera
Dock kan du kanske behöva vädra lite (kostar i princip inget) de (få) gånger du trots allt eldar i din eldstad.

 Thumbsup , du måste ha en mycket negativ inställning till ved  ;) tänk om någon skulle föreslå en kakelugnspanna här på pumpforumet  ;) 20-30 meter ved/år i vardagsrummet! :o

När jag tog offerter till den anläggning jag nu sköter om, så fick jag så hiskeligt stora variationer i pump storlekar och borrhål, så jag fick känslan av att deras kalkyler var tagna helt ur luften. Därför har jag beslutat att jag bestämmer pumpstorlek före jag tar offert.

En 8 Kw räcker helt säkert till, men hur långt räcker en 6:a ?? Borrhålet skulle då krympa till 130-140 meter???

Häls Tumpi
Hej Tumpi!
Jag vill uppmuntra dig att fullfölja dina planer på att ha kompletterande vedvärme. När jag konverterade mitt hus från direktverkande el till vattenburen värme och värmepump så bestämde jag redan från början att fortsätta att använda min öppenspis med insats och värmekanaler till andra rum. Dessutom köpte jag en ny 5 kw kökspanna som jag har kopplat in på värmesystemet. Jag kan göra upp eld utan att vrida på några kranar eller trycka på några knappar dvs det är både och och inte antingen eller! Nu kommer du visserligen att bara ha golvvärme vad jag förstog. Jag har golvvärme i angränsande rum och radiatorer där spisinsatsen finns. På övervåningen där den nya kökspannan är inkopplad är det bara radiatorer. Värmepumpen som står i ett uppvärmt rum i garaget försörjer boningshuset med värme och vv via en 4-rörs PEX-kulvert. Jag kan kortsluta kuverten vid ingången till huset och cirkulera värme från kökspannan och genom en 6 kw elpanna som jag behöll i värmekretsen.

Jag kan naturligtvis inte avgöra hur ditt värmesystem kommer att reagera om du eldar men jag har bara positiva erfarenheter. Jag har under en längre tid läst flera inlägg som dömt ut vedeldning i kombination med värmepump. Nyligen blev det strömavbrott i 3 dar i Stockholm och man kunde inte bo kvart i sina hus. Dessutom uppstod skador på både hus och värmesystem. Här där jag bor skulle vi frysa ihjäl efter några timmar. Bertil är den ende som faktiskt framhållit att man kan ha andra värmekällor. Helst ska man då även ha en inomhusgivare.

Det är så trist när alla lokala värmepumpombud i samband med att dem installerar en värmepump förbjuder all användning av vedspisar. I ett av Rickards svar tror jag man kan ana bakgrunden till den praxis som kommit att uppstå både med underdimensionerade värmepumpar, fullt öppna termostater och mer eller mindre förbud mot  kompletteraande värmekällor och det är antalet starter som värmepumpen gör. OK-man skall naturligtvis inte föringa sådana farhågor men jag tycker att det skulle ha varit bättre att öppet redovisa dessa farhågor från vp-tillverkarnas sida och försöka hitta lösningar i varje enskilt fall. Som det nu är kan man inte ens läsa av på vp hur många starter den gör per dygn.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  Övervåning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
år 1: 12500 kwh
år 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom år 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dimensionering
« Svar #18 skrivet: 06 februari 2010, 08:56:52 »
Underdimensionerade pumpar??  Det kostar helt enkelt jättemkt att ta en pump som är 2 strl större med 100m extra hål, och en tank för att den ska gå bra. Bättre då att ta lite tillsats, det tar 30 år innan du sparat in den större pumpen under förutsättning att vintrarna är som den här

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering
« Svar #19 skrivet: 06 februari 2010, 09:35:15 »
Citera
Dock kan du kanske behöva vädra lite (kostar i princip inget) de (få) gånger du trots allt eldar i din eldstad.

 Thumbsup , du måste ha en mycket negativ inställning till ved  ;) tänk om någon skulle föreslå en kakelugnspanna här på pumpforumet  ;) 20-30 meter ved/år i vardagsrummet! :o

När jag tog offerter till den anläggning jag nu sköter om, så fick jag så hiskeligt stora variationer i pump storlekar och borrhål, så jag fick känslan av att deras kalkyler var tagna helt ur luften. Därför har jag beslutat att jag bestämmer pumpstorlek före jag tar offert.

En 8 Kw räcker helt säkert till, men hur långt räcker en 6:a ?? Borrhålet skulle då krympa till 130-140 meter???

Häls Tumpi
Hej Tumpi!
Jag vill uppmuntra dig att fullfölja dina planer på att ha kompletterande vedvärme. När jag konverterade mitt hus från direktverkande el till vattenburen värme och värmepump så bestämde jag redan från början att fortsätta att använda min öppenspis med insats och värmekanaler till andra rum. Dessutom köpte jag en ny 5 kw kökspanna som jag har kopplat in på värmesystemet. Jag kan göra upp eld utan att vrida på några kranar eller trycka på några knappar dvs det är både och och inte antingen eller! Nu kommer du visserligen att bara ha golvvärme vad jag förstog. Jag har golvvärme i angränsande rum och radiatorer där spisinsatsen finns. På övervåningen där den nya kökspannan är inkopplad är det bara radiatorer. Värmepumpen som står i ett uppvärmt rum i garaget försörjer boningshuset med värme och vv via en 4-rörs PEX-kulvert. Jag kan kortsluta kuverten vid ingången till huset och cirkulera värme från kökspannan och genom en 6 kw elpanna som jag behöll i värmekretsen.

Jag kan naturligtvis inte avgöra hur ditt värmesystem kommer att reagera om du eldar men jag har bara positiva erfarenheter. Jag har under en längre tid läst flera inlägg som dömt ut vedeldning i kombination med värmepump. Nyligen blev det strömavbrott i 3 dar i Stockholm och man kunde inte bo kvart i sina hus. Dessutom uppstod skador på både hus och värmesystem. Här där jag bor skulle vi frysa ihjäl efter några timmar. Bertil är den ende som faktiskt framhållit att man kan ha andra värmekällor. Helst ska man då även ha en inomhusgivare.

Det är så trist när alla lokala värmepumpombud i samband med att dem installerar en värmepump förbjuder all användning av vedspisar. I ett av Rickards svar tror jag man kan ana bakgrunden till den praxis som kommit att uppstå både med underdimensionerade värmepumpar, fullt öppna termostater och mer eller mindre förbud mot  kompletteraande värmekällor och det är antalet starter som värmepumpen gör. OK-man skall naturligtvis inte föringa sådana farhågor men jag tycker att det skulle ha varit bättre att öppet redovisa dessa farhågor från vp-tillverkarnas sida och försöka hitta lösningar i varje enskilt fall. Som det nu är kan man inte ens läsa av på vp hur många starter den gör per dygn.
sansun

Jag är en man som gillar att agera på ett praktiskt sätt.
Jag vet att eldning med ved är mer eller mindre bortkastade pengar, i många fall är det nog en ren förlust, smutsar ned, är arbetssamt, och i många fall förpestar det dessutom för omkringboende som får röken in i sina hus.
Men visst, har man råd att köpa allt som behövs för att få elda med förlust så är det naturligvis upp till var och en.
Vill man ha tillskottsvärme vid strömavbrott så föreslår jag gasolkamin och värmeljus, det funkar bra. Men visst, där har du som jag ser det det enda sakliga argumentet att sätta in en eldstad i huset - för nåt som inträffar hur ofta då? (Vi har ingen extra värmekälla och har klarat oss fint i mer än 15 år...)

De faktiska nackdelarna med vedeldning i samband med värmepump är inte huvudsakligen att det genererar fler start och stopp, utan att det förstör temperaturregleringen mer eller mindre helt, speciellt om man har en braskamin eller liknande som tillför värmen på ett enda ställe i huset.
Du får för varmt i det rummet, och för kallt i andra rum, speciell i hus med ventilation där t.ex. sovrum kyls av tilluften.

Det finns så mycket roligare saker att göra för sina surt förvärvade pengar än att investera i vedeldning.

Så till frågan om vinsten med en värmepump som täcker värmebehovet till 100%.
Generellt kan man säga att skillnaden mellan en i detta fall 8 kW värmepump som täcker effektbehovet till 100% och en 6 kW värmepump som täcker effektbehovet till ca 70% är runt 300-400 kr/år, i bästa fall.
Merinvesteringen i acktank, rumsgivare (till golvvärmen) och styrdon, extra cirkulationspump (bara den förbrukar lika mycket extra energi som du "spar" på att sätta in en större värmepump) gör att det blir en omöjlig ekvation att räkna hem till den större värmepumpens fördel.
I vart fall så länge man inte har infört toppeffekttaxor för elströmmen.

Dock, än en gång, vill man betala dyrt för att ha maximal flexibilitet så är det naturligvis en bra lösning som CarlN föreslår tidigare i denna tråd.

Borrdjupet skall inte minskas med en mindre värmepump, lägg istället pengarna som skiljer mellan pumparna, och borra några meter djupare, så blir det en ännu bättre affär att köpa den mindre värmepumpen!
Varje grad varmare brine ger en besparing som är runt 3% större!

Om du köper den större värmepumpen, köp bara en volymförstorare som du sätter som "första radiator" för att förlänga driftstiderna.
Extra cirkpump, rumstermostater och styrdon förstör mer än de gör nytta.
Men glöm INTE att installera flödesmätare på golvvärmefördelarna!
« Senast ändrad: 06 februari 2010, 09:39:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Dimensionering
« Svar #20 skrivet: 06 februari 2010, 11:31:15 »
Underdimensionerade pumpar??  Det kostar helt enkelt jättemkt att ta en pump som är 2 strl större med 100m extra hål, och en tank för att den ska gå bra. Bättre då att ta lite tillsats, det tar 30 år innan du sparat in den större pumpen under förutsättning att vintrarna är som den här

Hej Orakelet!  *vinkar*
30 år ? – När jag konverterade mitt hus var jag helt på det klara med att jag aldrig skulle få ”pay back” under  min livstid varför jag bestämde mig att ta kostnaden på ”hobbykontot ”, dvs. jag får avstå från att börja spela golf. Bara tanken på att fortsätta mata gökungarna i den avreglerade elmarknaden tog emot. Nu tror jag emellertid att vad vi än gör så är det ett nollsummespel. El & nätoperatörerna skall ha sina pengar under alla omständigheter och det gäller nog alla aktörer på energimarknaden. Det enda sättet man skulle kunna lura dem på lite pengar är att säga upp el- abonnemanget för gott. Tyvärr finns inget tillräckligt bra alternativ till egen el-produktion och ingen politisk vilja att stödja egenproducerad el fullt ut. De går visserligen att få bidrag (60% ?) till solceller men det finns ingen lagstiftning som t ex i Tyskland att elproducenter måste ta tillbaka och betala för överskotts-el.  Det är synd att en värmepump inte själv kan producera den el den behöver – eller skulle den kunna med tanke på att värme tas från t ex marken?
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  Övervåning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
år 1: 12500 kwh
år 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom år 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dimensionering
« Svar #21 skrivet: 06 februari 2010, 11:34:35 »
En bra fråga som jag inte kan svara på. Men man får väl utgå från att det inte går eftersom ingen har kommit på det. Den som gör det  KAATSSCHING... Thumbsup

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Dimensionering
« Svar #22 skrivet: 06 februari 2010, 12:00:06 »
Citera
Dock kan du kanske behöva vädra lite (kostar i princip inget) de (få) gånger du trots allt eldar i din eldstad.

 Thumbsup , du måste ha en mycket negativ inställning till ved  ;) tänk om någon skulle föreslå en kakelugnspanna här på pumpforumet  ;) 20-30 meter ved/år i vardagsrummet! :o

När jag tog offerter till den anläggning jag nu sköter om, så fick jag så hiskeligt stora variationer i pump storlekar och borrhål, så jag fick känslan av att deras kalkyler var tagna helt ur luften. Därför har jag beslutat att jag bestämmer pumpstorlek före jag tar offert.

En 8 Kw räcker helt säkert till, men hur långt räcker en 6:a ?? Borrhålet skulle då krympa till 130-140 meter???

Häls Tumpi
Hej Tumpi!
Jag vill uppmuntra dig att fullfölja dina planer på att ha kompletterande vedvärme. När jag konverterade mitt hus från direktverkande el till vattenburen värme och värmepump så bestämde jag redan från början att fortsätta att använda min öppenspis med insats och värmekanaler till andra rum. Dessutom köpte jag en ny 5 kw kökspanna som jag har kopplat in på värmesystemet. Jag kan göra upp eld utan att vrida på några kranar eller trycka på några knappar dvs det är både och och inte antingen eller! Nu kommer du visserligen att bara ha golvvärme vad jag förstog. Jag har golvvärme i angränsande rum och radiatorer där spisinsatsen finns. På övervåningen där den nya kökspannan är inkopplad är det bara radiatorer. Värmepumpen som står i ett uppvärmt rum i garaget försörjer boningshuset med värme och vv via en 4-rörs PEX-kulvert. Jag kan kortsluta kuverten vid ingången till huset och cirkulera värme från kökspannan och genom en 6 kw elpanna som jag behöll i värmekretsen.

Jag kan naturligtvis inte avgöra hur ditt värmesystem kommer att reagera om du eldar men jag har bara positiva erfarenheter. Jag har under en längre tid läst flera inlägg som dömt ut vedeldning i kombination med värmepump. Nyligen blev det strömavbrott i 3 dar i Stockholm och man kunde inte bo kvart i sina hus. Dessutom uppstod skador på både hus och värmesystem. Här där jag bor skulle vi frysa ihjäl efter några timmar. Bertil är den ende som faktiskt framhållit att man kan ha andra värmekällor. Helst ska man då även ha en inomhusgivare.

Det är så trist när alla lokala värmepumpombud i samband med att dem installerar en värmepump förbjuder all användning av vedspisar. I ett av Rickards svar tror jag man kan ana bakgrunden till den praxis som kommit att uppstå både med underdimensionerade värmepumpar, fullt öppna termostater och mer eller mindre förbud mot  kompletteraande värmekällor och det är antalet starter som värmepumpen gör. OK-man skall naturligtvis inte föringa sådana farhågor men jag tycker att det skulle ha varit bättre att öppet redovisa dessa farhågor från vp-tillverkarnas sida och försöka hitta lösningar i varje enskilt fall. Som det nu är kan man inte ens läsa av på vp hur många starter den gör per dygn.
sansun

Jag är en man som gillar att agera på ett praktiskt sätt.
Jag vet att eldning med ved är mer eller mindre bortkastade pengar, i många fall är det nog en ren förlust, smutsar ned, är arbetssamt, och i många fall förpestar det dessutom för omkringboende som får röken in i sina hus.
Men visst, har man råd att köpa allt som behövs för att få elda med förlust så är det naturligvis upp till var och en.
Vill man ha tillskottsvärme vid strömavbrott så föreslår jag gasolkamin och värmeljus, det funkar bra. Men visst, där har du som jag ser det det enda sakliga argumentet att sätta in en eldstad i huset - för nåt som inträffar hur ofta då? (Vi har ingen extra värmekälla och har klarat oss fint i mer än 15 år...)

De faktiska nackdelarna med vedeldning i samband med värmepump är inte huvudsakligen att det genererar fler start och stopp, utan att det förstör temperaturregleringen mer eller mindre helt, speciellt om man har en braskamin eller liknande som tillför värmen på ett enda ställe i huset.
Du får för varmt i det rummet, och för kallt i andra rum, speciell i hus med ventilation där t.ex. sovrum kyls av tilluften.

Det finns så mycket roligare saker att göra för sina surt förvärvade pengar än att investera i vedeldning.

Så till frågan om vinsten med en värmepump som täcker värmebehovet till 100%.
Generellt kan man säga att skillnaden mellan en i detta fall 8 kW värmepump som täcker effektbehovet till 100% och en 6 kW värmepump som täcker effektbehovet till ca 70% är runt 300-400 kr/år, i bästa fall.
Merinvesteringen i acktank, rumsgivare (till golvvärmen) och styrdon, extra cirkulationspump (bara den förbrukar lika mycket extra energi som du "spar" på att sätta in en större värmepump) gör att det blir en omöjlig ekvation att räkna hem till den större värmepumpens fördel.
I vart fall så länge man inte har infört toppeffekttaxor för elströmmen.

Dock, än en gång, vill man betala dyrt för att ha maximal flexibilitet så är det naturligvis en bra lösning som CarlN föreslår tidigare i denna tråd.

Borrdjupet skall inte minskas med en mindre värmepump, lägg istället pengarna som skiljer mellan pumparna, och borra några meter djupare, så blir det en ännu bättre affär att köpa den mindre värmepumpen!
Varje grad varmare brine ger en besparing som är runt 3% större!

Om du köper den större värmepumpen, köp bara en volymförstorare som du sätter som "första radiator" för att förlänga driftstiderna.
Extra cirkpump, rumstermostater och styrdon förstör mer än de gör nytta.
Men glöm INTE att installera flödesmätare på golvvärmefördelarna!

Hej Rickard!
Jag är medveten om att du har stor efarenhet av de här frågorna och dessutom känner du till hur de flesta av förekommande värmepumpar beräknar värmebehovet. Det är bara några få påståenden som jag vill titta närmar på vad det gäller den vp som jag använder och återkomma vid ett annat tillfälle.  b00k

Ditt råd om volymförstoraren tar jag till mig direkt eftersom jag vår och höst har problem med knäppningar i kopparrören. Ett sk. knäpparkärl är väl i regel mindre men en volymförstorare på ca 100 l borde väl också kunna åtgärda "knäppningarna" eftersom vp är placerad i en separat byggnad?
För mig är det inte främst ett värmebehov som får mig att elda i den öppna spisen med insats - många gener från stenåldern kanske.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  Övervåning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
år 1: 12500 kwh
år 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom år 2)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering
« Svar #23 skrivet: 06 februari 2010, 14:37:39 »
Nu har jag gjort ett par kalkyler med Nibes dimensioneringsprogram, och deras 6 och 8 kW pumpar (1235-serien)

Förutsättningar:

Ort "Umeå" medeltemp 3.2 grader, DUT -28
Bergart granit, 3.47 W/mK
VBf/VBr = 50/40°C
KB-in medel = 0°C
rumstemp = 20 grader.

Man tjänar runt 180 kWh/år på den större värmepumpen.
Klicka på bilderna för att se dem bättre.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Dimensionering
« Svar #24 skrivet: 06 februari 2010, 16:23:25 »
Nu har jag gjort ett par kalkyler med Nibes dimensioneringsprogram, och deras 6 och 8 kW pumpar (1235-serien)

Förutsättningar:

Ort "Umeå" medeltemp 3.2 grader, DUT -28
Bergart granit, 3.47 W/mK
VBf/VBr = 50/40°C
KB-in medel = 0°C
rumstemp = 20 grader.

Man tjänar runt 180 kWh/år på den större värmepumpen.
Klicka på bilderna för att se dem bättre.

/Rickard

Hej igen!
Intressanta siffror för Nibe. Vet du om det finns motsvarande beräkningsprogram för Thermias pumpar? Är verkningsgraden på Nibes pumpar alltid ca. 4ggr på årsbasis? Jag tycker att det verkar högt eller har jag dividerat fel siffror. För den större pumpen var eltillsatsen försumbar så där får man väl få 4 ggr vad man stoppar in? Det är kanske inte lämpligt att överföra beräkningar gjorda för en Nibe till min Thermia men jag anar att något inte är som det ska och måste gå vidare för att se om jag har en för liten pump. Var får man tag i års medeltemp (3.2 grader, DUT -28 /Umeå) för andra orter och vad använts de här uppgifterna - i beräkningsprogrammet?
Nu är det helgdagskväll i timmerkojan:
Sol i dag och -5 grader vad mer kan man önska sig?
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  Övervåning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
år 1: 12500 kwh
år 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom år 2)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering
« Svar #25 skrivet: 06 februari 2010, 19:21:01 »
sansun, jag vill inte vara ofin på något sätt, men kalkylen är gjord för Tumpi, som startade tråden.
Thermia och Nibe har nog rätt lika COP.
medeltemp och DUT är inbyggt i Nibes beräkningsprogram.

Jag har bara fått tillgång till Nibes program, därför kan jag bara göra kalkyler för dessa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering
« Svar #26 skrivet: 06 februari 2010, 20:33:41 »
Tack Rickard för ditt synpunkter, det är värdefullt för en Novis!!

"Umeå" stämmer bra, troligvis likadana förhållanden som på andra sidan Kvarken. Skulle du vara intresserad av att se energiberäkningen, som är lagstadgad i FI?

Vedeldning blir det, utrustning och 30 ha skog som skall skötas finns. Men det är ju mitt beslut.

Jag hoppas att jag får en acceptabel komfort med Spisen/ innegivare. golvvärmen blir ingjuten i 10 cm betong, så det är ju inget snabbt system.

Citera
Om du köper den större värmepumpen, köp bara en volymförstorare som du sätter som "första radiator" för att förlänga driftstiderna.
Extra cirkpump, rumstermostater och styrdon förstör mer än de gör nytta.
Men glöm INTE att installera flödesmätare på golvvärmefördelarna!
Det var på detta sättet jag hade planerat att sätt in volymförstoraren, var kanske dålig på att förklara mig

Skall ta dina synpunkter om cirkpump,termostatet och styrdon på allvar.

Måste nog smälta och fundera på dina kalkyler om det blir en 6:a eller 8:a. En 7: hade varit perfekt. Borrhålet blir 160, det hade varit problem med mycket vatten vid en borrning i närheten. Det som jag tycker mig ha sett mycket av här på forumet i vinter är att många tycker de har haft för små pumpar, Bertil brukar ju tala för lite större pumpar. Och jag är verkligen varit nöjd i vinter över Robust 35, skulle ha varit problem med 20 kw+ 9 ts som ett annan firma föreslog, visserligen föreslog nibe 40 kw så det var väl överdivet(fördel två kompressorer)


Sansun: ved blir det oxå,  ^-^ men pumpen skall vara värmekälla nummer 1.

VP Oraklet
Underdimensionerade pumpar??  Det kostar helt enkelt jättemkt att ta en pump som är 2 strl större med 100m extra hål, och en tank för att den ska gå bra. Bättre då att ta lite tillsats, det tar 30 år innan du sparat in den större pumpen under förutsättning att vintrarna är som den här
Så mycket större behöver jag nog inte, det blir ingen fler Robust i detta skede ;) kanske senare
P.s du försökte inte övertala mig att fundera på en G2:a

Citera
Glöm inte att en 6kw pump blir sämre på att ordna fram nytt varmvatten om ni är två eller fler som duschar efter varandra. Särskilt vintertid när huset har stort värmebehov kommer en 6kw pump få kämpa rejält med att hålla huset varmt och samtidigt producera varmvatten.
 Sant
[/quote]
Vill bara säga att jag har golvvärme i hela huset och under nio år så har jag haft ett diff värmen på 5-6 ºC och aldrig märkt någon skillnad tempen på golven.Pumpen har hittills gått som en klocka, ingen tillsats el dom sista fem åren

Skall nog pröva utan extra cirkpump

Tumpi
« Senast ändrad: 06 februari 2010, 20:40:02 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Dimensionering
« Svar #27 skrivet: 07 februari 2010, 00:12:28 »
sansun, jag vill inte vara ofin på något sätt, men kalkylen är gjord för Tumpi, som startade tråden.
Thermia och Nibe har nog rätt lika COP.
medeltemp och DUT är inbyggt i Nibes beräkningsprogram.

Jag har bara fått tillgång till Nibes program, därför kan jag bara göra kalkyler för dessa.
Rickard!
OK-jag får överväga en egen tråd för att t ex få veta vad årsmedeltemperaturen passar in när man dimensionerar en vp. Nu har jag varken Nibe eller deras program så jag behöver väl egentligen inte bekymra mig men det skulle vara intressant att få en förklaring (se även bifogade exempel på en varaktighetskurva över årstemperaturen).
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  Övervåning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
år 1: 12500 kwh
år 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom år 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Dimensionering
« Svar #28 skrivet: 07 februari 2010, 00:37:36 »
TUMPI  Jag borde inte behöva övertala dig, valet borde vara självklart. ;D

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering
« Svar #29 skrivet: 17 februari 2010, 20:35:50 »
tumpi, varför inte en thermia pump? stor pris skillnad, eller är du inte nöjd med robusten?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!